{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.583 visninger | Oprettet:

Køb af racekatte/ikke racekatte {{forumTopicSubject}}

Efter 15 år som opdrætter af NFO, bliver jeg stadig træt og forbløffet over folks spørgsmål, og uvidenhed... Har ikke tal på hvor mange gange jeg har fået en opringning fra en ulykkelig katteejer, som troede at de havde købt en ægte kat.... Godt nok uden stamtavle, men de har da givet 1500 for den, den er ikke semilanghåret, de kan ikke komme til den, den var ikke vaccineret og forøvrigt så er den syg.... puds ud af øjne/næse, kronisk diarre og orm... Der hvor de har købt den,vil de ikke kendes ved det,og der er ingen hjælp at hente.

1.: Ønsker man sig en racekat, så er den altså med stamtavle. Alt andet er huskatte, langhåret eller ej.

2.: Der er ingen garanti når man køber uden stamtavle, men få dog for søren en kvittering for købet aligevel, så er der da håb om, at man er dækket ind af købeloven.

3.: Når nu har købt en misling til 1500,- og derefter skal bruge 2-4000 på dyrlæge regning, så kunne man ligevel have købt sig en med stamtavle. ( siger ikke at man ikke kan være heldig at købe en som ingenting fejler ) siger heller ikke at man ikke kan være uheldig at få en syg racekat, men der er dog hjælp at hente i 95% af tilfældene,og de fleste fornuftige opdrættere ville aldrig sælge en syg kat.

4.: En NFO er semilanghåret, underpelsen kan som killing være kort, men dækhårene ER ALTID LANGE.

5.: Man kan ikke forvente at få hjælp fra en opdrætter som ikke har solgt killing, og som ikke MÅ sælge uden stamtavle.

6.: Man kan ikke få stamtavle på blandinger, kun en REGISTRERING og det er IKKE det samme som en stamtavle.

7.: Hvis man ikke er villig til at bruge 4-8000 på en racekat, så er det ikke en racekat man skal have.

8.: Spørg jer selv hvorfor disse katte bliver solgt uden stamtavle, for selve stamtavlen koster kun 175,- så det er ikke det der vælter budgetet....
a.: Kunne det være at de katte de har ikke er racerene ? b.: Kunne det være at de er blevet smidt ud af en klub. ?
c.: Kunne det være at de katte de har, har lukket stamtavle, så de måske avler på katte med defekter, eller for høj indavls procenter ? ( høj risiko for syge katte hvis man avler på indavlet katte )

Hvor vil jeg så hen med denne tråd ? Lad være med at græde snot over at I er blevet snydt, når I har købt en kat uden stamtavle, der ingen kære mor det er en HUSKAT I har købt.... Ingen stamtavle, ingen hjælp, ingen garanti for at det rent faktisk er en raceren mis.

Og lad så være med at spørge om I ikke nok kan købe killingen uden stamtavle, det er altså ikke den der koster *SS*

Ønsker man sig brændende noget, så spare man sammen, og venter til den helt rigtige dukker op.

Ønsker man sig brændende en fed sofa med ægte okseskind, så går man da ikke i bilka og køber en kunstlæder sofa, og forventer at garantien og komforten er den samme.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af racekatte/ikke racekatte
  • #2   11. aug 2007 Er også meget, meget enig.

  • #3   11. aug 2007 Jeg er såååå enig med dig ;-))

    Super godt skrevet ;-)))))))

    For at tage endnu en sammenligning, kan man vel også sige, at hvis man køber en bil på gule plader, så kan man ikke bagefter brokke sig over, at familien ikke kan sidde på bagsædet (eftersom der jo ingen bagsæde er)...

    Jeg klapper over dit indlæg ;-)))



  • #4   11. aug 2007 Taaak er glad for at jeg ikke er alene om mine meninger og holdninger fnis men blev lige lidt træt efter endnu en opringning.... Måtte lige have lidt luft...... *SS* Rigtig godt med det her forum ;o) så slipper kæresten for at høre på mine "opstød" ha ha


  • #5   11. aug 2007 Jeg vil også sige, at vil du være sikker på at få en raceren kat, så køb den med stamtavle.

    Og er du ligeglad med om den er raceren, men alligevel går op i at den er sund og raske og har fået den bedste start på livet - så betal de 1.500 kr. de ofte koster uden stamtavle. En killing købt på den måde, løber nemlig nemt op i det samme beløb som en kælekat med stamtavle, når du selv skal ofre ormekur, loppekur, vaccinationer, neutralisering, øretatovering, dyrlægetjek mm. Og der er ingen garanti som der somregel er, hvis man køber én killing af en anerkendt registreret opdrætter.


  • #6   12. aug 2007 Hej.

    Der er da flere opdrættere som har stamtavle på forældrene, men som sælger deres killinger uden. De er da ikke huskatte, for så er forældrene det jo også, med eller uden stamtavle..
    Mvh Lis


  • #7   12. aug 2007 enig enig enig.
    Godt skrevet.


  • #8   12. aug 2007 lis:
    som charlotte så fint skriver, så er der nok en grund til at disse katte ikke er solgt til avl og der derfor ikke kan komme tavle på killingerne.

    Citat: c.: Kunne det være at de katte de har, har lukket stamtavle, så de måske avler på katte med defekter, eller for høj indavls procenter ? ( høj risiko for syge katte hvis man avler på indavlet katte )


  • #9   12. aug 2007 Men gir dig til dels ret. Der er alt for mange som tror katten er en pengemaskine, ligemeget hvad der kommer ud af den.Man kan sagtens sælge katte uden papir, men de skal være tjekket som dem med stamtavle, det fortjener alle katte.
    Der er mange grunde til folk ikke vil sælge med tavle. Dem hvor forældrene har, vil måske ikke være ( bundet ) til en bestemt pris, som alle de andre opdrættere tar.?


  • #10   12. aug 2007 Måske de er det, ved jeg ikke. Men skriver med een som gør sådan og jeg skal besøge hende, så kan jeg spørge om jeg må se tavlerne.

  • #11   12. aug 2007 Det er ikke bevist, at katte blir mere syge når de er indavlet. De fleste har det et sted i anerne. Dette emne var til debat, her på siden. Det hed indavl / linjeavl.

  • #12   12. aug 2007 Hmmm Har set mange på det seneste i den blå avis og på qxl, hvor de skriver ægte skovkatte, når man så ser billederne af forældrene så er det huskatte, eller moderen er huskat/skovkat og faren ægte skovkat, jamen det er ikke = en ægte skovkat.

    Andre sælger deres såkaldte skovkatte til 2000-2500 uden tavle, men også uden sundhedsattest, ormekure, købekontrakt og 1st gangs vaccine. Jamen de 3 ting koster jo snildt 5-800 hos dr.dyr og så er prisen jo godt deroppe af.

    Og det kan da godt være at de har forældre som de siger har stamtavle, men spørger killinge køberne om a se dem ?? Næppe

    Og har de stamtavle, hvorfor så sælge uden hvis man ikke har noget at skjule ?

    Nu skal man ikke sige at det er pga af man ikke vil udstille, eller være medlem af en klub pga klub politikken.
    Eller at man ikke gider andre opdrætter, fordi dit og fordi dat. Eller pga at Klubberne tillader indavl/linjeavl så det vil man ikke støtte.

    1.:Man behøver ikke at udstille eller have præmier/titler på sine avlskatte
    2.: der findes så mange forskellige katteklubber, så mon ikke der skulle være en som er neutral nok.
    3.: Man bestemmer jo selv hvem man vil omgåes, og gider man ikke, jamen så er der bestemt ingen tvang.
    4.: Igen man kan jo bare lade være med selv at deltage og lave indavl/linjeavl, og man bestemmer jo selv hvilken kat man vil parre med.

    Jeg kan ikke helt se grunden til at man skulle vælge at sælge uden stamtavle, når man har 2 avlskatte med tavle ? Det får mig bestemt til at tro at der ligger en skjult agenda ?

    Jeg kender opdrættere, som har solgt killinger til kæl, med lukket tavle, ikke fordi der som sådan var nogle misdannelse, men fordi den ikke havde de ønskværdige egenskaber som vi ønsker at fremavle i vores dyr. ( Vi ønsker gode, sunde racetypiske dyr, med de bedste egenskaber... ) Så er det møg ærgeligt at finde ud af at de mennesker er sk....BIP ligeglade med at de har købt en kælekat, og køber så endnu en kælekat og begynder at avle.... Uden at vide hvad de har med at gøre, de skal bare tjene lidt håndøre, og fremavler så uønsket egenskaber, og ødelægger mange års godt avlsarbejde... ikke nok med det, de har skrevet under på at den ikke må bruges i avl, men det er de også ligeglade med.

    Vi taler altså om en races sunde ve og vel.... Vi ved jo hvad der kan ske, hvis man bare er ligeglad og avler på rak og kravl...... Det er simpel mangel på respekt for racens fremtid, og de seriøse mennesker/opdrættere som gør et godt stykke arbejde.

    HVAD FORTÆLLER DET JER OM SÅDANNE MENNESKER ?


  • #13   12. aug 2007 Hej Lundkvist.
    Normal, smiler. tja, når man sælger med stamtavle, ser de andre helst ( bestemt ) prisen ligger i samme klasse, som de tar. Britis Shorthair m åben stamtavle er fra 4500 kr og op, det er for de blå, har man andre specielle farver, er prisen noget højere. Kender flere som har Mco m tavle, og vil de sælge til en anden pris, blir de svinet til på det groveste, deres katte er syge, det er ikke det man undlader at sige. Simpelthen for meget. Kattene er tjekket væsentlig mere end visse andre opdrætters, men det hjælper ikke noget. Jeg synes mange opdrættere behandler hinanden meget skidt, de burde hjælpe hinanden istedet.


  • #14   12. aug 2007 Hej Charlotte.
    Ja det er rigtig træls og misvisende, når de i overskriften skriver Mco eller British Shorthair. Folk tror det er en ægte kat, men når de læser resten er der måske 1 / 3 af dette i, resten er meget andet.
    Personligt sælger jeg aldrig en kat uden kontrakt, vacc m alt, flere ormekure, sundhedstjek stemplet ved dyrlægen, loppekur, og chip. Alle mine briter er chippet. og det løber op det hele, men det skal de være.


  • #15   12. aug 2007 Nu var prisen ikke lige den som var afgørende,men spørgsmålet om stamtavle, eller ej.....

    Jeg har ikke hørt at der var nogen som bestemmer, eller fastsætter en bestemt pris....Men som hovedregel koster det min.1700 at lave en killing, lån af hankat, special foder til drægtig hunkat, killinge foder, kattegrus, ormekur,sundheds attest, div test, vaccination, Fife-stamtavle m.m. for ikka at tale om tiden man bruger på dem ;o) og stamtavlen er jo ikke den som vælter budgettet.

    Kender da opdrættere som sælger kæle NFO til 2500-3500. og ikke et ondt ord om det eller dem..... ( mig selv inkl )

    så igen hvorfor vælge at købe/sælge uden stamtavle.


  • #16   12. aug 2007 Man kan sælge m lukket stamtavle, hvis jeg gør det, er jeg meget kritisk m hvem der køber katten, spørg disse mennesker om rigtig meget, tjek om de har andre katte. Har haft folk ude hos mig, som jeg ikke ville sælge til, manden begyndte at spørge hvormange killinger en kat fik, og hvormeget man kunne tjene.. Så jeg sagde, man har katte fordi man kan lide det, med dyrlægebesøg og fødselsuheld m.m skal man være glad, hvis det løber rundt. Det er en dyr hobby, men jeg vil ikke undvære den.

  • #17   12. aug 2007 lis - vil du dermed sige, du er kritisk når du sælger med lukket stamtavle, men ikke med åben?

    Personligt vil jeg mene, at en british shorthair med åben stamtavle til 4500 kr. er billigt - men til gengæld ville jeg også forvente, at en kat med åben stamtavle var blevet testet for arvelige sygdomme i forvejen.

    At der er nogenlunde samme pris for samme type kat i samme område (Jylland er generelt lidt billigere end Sjælland) er ikke så meget et spørgsmål om karteldannelse, men mere et spørgsmål om, at det ikke skal være på prisen, opdrættere skal "konkurrere" - det bliver nemlig ofte kattene, der bliver de store tabere i den slags konkurrencer smiley


  • #18   12. aug 2007 Hej. der er da ingen opdrætter som sælger en racekat til 1700, med / uden tavle.
    Kan kun sige hvad de andre siger uden tavle, de vil ikke være en del af presset, de vil ikke svines til på nært hold. Kattene kan være ligeså sunde som dem m tavle, nogle er i dba er ligeglade m vacc m.m. Der er nogle få som passer deres katte som hvis de var m tavle.


  • #20   12. aug 2007 Jeg er altid på vagt, når jeg skal sælge en kat. Men m lukket, sælges katten lidt billigere, da den ikke må bruges til avl.

  • #21   12. aug 2007 lis W - det er skam ganske almindeligt at sælge en kat billigere, når der er lukket stamtavle og hvis man så sørger for at sælge dem neutraliseret, så er man helt sikker på, at køberne ikke avler alligevel.

  • #22   12. aug 2007 Du bestemmer selv ja, men kender flere mco opdrættere, som har solgt billegere end de fleste, og de er nærmest frosset ude. Jeg ved da udemærket hvad jeg skal betale for alt, fra start til killingen er rejse klar. Flere har selv en avlshan, eller een sammen.

  • #23   12. aug 2007 Huh stakkels Lis :o(, tror, hvis jeg forstår Lis rigtig at hun egentlig mener det samme som os andre, men kender nogen som har været uheldige, og er kommet lidt i klemme, hos andre. Har godt selv set det ske for mange år siden NFO regi, men det blev hurtigt fejet af ;o)

    Der er INGEN som kan eller skal bestemme hvad man tager for en killing, men det siger sig selv at der skal være måde med galskaben *SS* og tingene skal kunne løbe rundt, for ellers har vi jo heller ikke råd til fremtidige kuld, eller vores gamle misser som er gået på pension, og bar går og feder den.

    Det er heller ikke udelukkende pga avl at man sælger en kat til kæl, den egner sig som regel heller ikke til udstilling, og alligevel ser man gang på gang at en kælekats køber står på en udstilling og er såååå skuffet over sin EX4, men når nu den ikke kan klare sig på en udstilling så vil de bruge den i avl, for pengene man har givet for katten, skal hjem, og andre tjener jo da penge på kattene, det kan de da regne ud, med kuld på 4-7 killinger.... EJ EJ EJ prust støn


  • #24   12. aug 2007 Ja stort set, kan vi godt blive enige om. Men der er jo ingen som gør det helt ens, lige fra foder, fødselshjælp, m.m. Nogle holder katte i bure, de skulle holde kaniner, andre overalt i deres hjem, mig, andre har kattens eget værelse, så kan man også lukke døren, men men.
    Jeg tror godt mine kunne klare udstillingen, men der er som regel andre ting ved katten som ikke er ønskværdigt, derfor lukket.


  • #25   12. aug 2007 Charlotte _ "Det er heller ikke udelukkende pga avl at man sælger en kat til kæl, den egner sig som regel heller ikke til udstilling, og alligevel ser man gang på gang at en kælekats køber står på en udstilling og er såååå skuffet over sin EX4, men når nu den ikke kan klare sig på en udstilling så vil de bruge den i avl, for pengene man har givet for katten, skal hjem, og andre tjener jo da penge på kattene, det kan de da regne ud, med kuld på 4-7 killinger.... EJ EJ EJ prust støn" <- Suk, ja mon ikke.. Det er en skam folk ikke gør sig den slags klart INDEN de går ud og køber en kat :o/ samt er specifikke over for opdrætter ang. hvad de ønsker af deres kat. "Ja ja, vi skal bare have en kælekat".


  • #26   12. aug 2007 lundkvist - fuldstændigt enig smiley Det er den nemmeste og reelt eneste måde at sikre sig mod BYB'ere og ups-kuld hos killingekøbere.

  • #27   12. aug 2007 Jo vist man kan "bare" neutralisere killingerne, et hurtigt fix ( 30 sek ) for en hankat, men et noget længere fix for en hunkat :o( jeg har stået med på neutraliseringer utallige gange, og selv set 2 Ups de kunne vist ikke tåle bedøvelsen tilfælde, så jeg må erkende at jeg ikke er den store fortaler for neutralisering af killinger, da de ikke kan tåle ret meget, og for mange dyrlæger bedøver efter skøn.... ( hanner skal ikke have så meget bedøvelse, det er lyn hurtig ned og lynhurtig op af bedøvelsen )

    Jeg har dog selv neutraliseret 2 af mine hankatte da de var 5 og 7 mdr, men da kan de dog også tåle lidt mere.

    Men det er jo så mig, jeg er så møg pyldret fnis total høne mor *GG* Og jeg mener nu egentlig heller ikke at jeg skal sikre mig i hoved og i r...BIP når jeg sælger en kælekat, jeg mener at "there is something rotten in the state of Denmark" når man ikke kan stole på folks ord, og underskrift, på en klar købsaftale....

    Det er simpel mangel på moral, etik og respekt, og det kan simpelthen ikke være rigtig at vi snart når Amerikanerne til knæene, og er nød til at sikre ditten, dutten, og datten, for så derefter at sagsøge hinanden for fuldstændige ublu beløb.... det kan ikke være rigtig at vi kan respekterer andre end os selv, og vores nærmeste :o( det skuffer mig dybt.


Kommentér på:
Køb af racekatte/ikke racekatte

Annonce