{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
856 visninger | Oprettet:

Fodring og fodder {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har lidt et dilemma omkring fodring, som jeg håber nogle af jer kan hjælpe mig med, det bliver nok lidt langt men håber det går..

Jeg har de to dejlige katte på billedet. Den røde/beige (kastreret hankat) er 1.5 år og den hvide (steriliseret hunkat) er 9 år.

De får hver deres fodder, da min hankat er en blanding af større racer.. de får mad kl.17.30, men kunne godt tænke mig at gå hen til at de har mad stående hele dagen og helst den samme skål med samme fodder i.
Mit problem er bare at jeg ikke ved om det er en god idé, da min gamle hvide pige vejer lidt for meget og hun spiser sin mad i løbet af 10 minutter når hun har fået den. hun bliver fodret med Bozita Indoor & Sterilised (se billede i kommentaren) og vi giver hende det der står på posen hun skal have i forhold til den vægt hun burde veje.

Hankatten får Bozita large (se billede i kommentaren) og han spiser sin mad meget langsomt.. han tager lidt af gangen og er gerne en hel nat om at spise sin skål. Problemet er at vi ikke kan lade hans skål stå fremme, da hunkatten så begynder at spise af den med det samme (og hun kaster op af hans fodder). Derfor har vi lige nu gjort sådan at hankattens mad bliver fjernet og sat frem på skift i løbet af aftnen efter fodring og at hunkatten får sin mad i et foderbræt, så hun skal arbejde for at få måden ud og ikke kun bruger 10 minutter.

Men det holder ikke i længden at hans mad bliver fjernet og sat ned hele tiden synes jeg.. smiley

Hvad skal jeg gøre ?

**Jeg har en idé om at min hunkat har noget allergi da hun før i tiden fik meget tør hud af noget fodder.. der fik hun orijen...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring og fodder
  • #1   31. okt 2018 Hunnens fodder

    profilbillede
  • #2   31. okt 2018 Hannens fodder

    profilbillede
  • #3   31. okt 2018 Med mindre en af kattene er syge, så kan de sagtens spise det samme foder, og det med om de er store små eller en særlig rase betyder intet, bare du køber et lødigt foder, som ikke er light.
    Jeg håber da ikke du kun fodre en gang om dagen, det er absolut ikke den måde katte spiser på, de skal have mange små måltider.
    Jeg har en som har lidt ekstra på sidebenene og en som ikke må tabe sig, de har altid tørfoder stående, i en foderforviring smiley så de ikke kan grovæde, men bruge tid på det, både for at underholde når jeg ikke er hjemme, men også så det de har spist når, at udvide sig så de føler mæthed, før de spiser for meget.
    Så får de vådkost 3 gange om dagen, det ligger tættere på kattens normale mad, med 80% væske, så de føler god mæthed og får noget væske, de er ikke gode til at drikke, det er de færreste katte som gør det.
    Jeg bruger flere slags foder som jeg blander i skålene, deres hovedfoder er Orijen, som er med meget kød, uden korn og kan bruges fra killing til gammel kat, altså rigtigt kattemad.
    Du kan roligt starte med, at blande de de allerede får, og bruge det til overgang til det du vælger, at give fremover.


  • #4   31. okt 2018 Overså lige det, at den hvide kastede op, af den andens foder, men er det ikke ufordøjet foder? Altså med synlige foder stykker og ret hurtigt efter? Hvis det er det, så tror jeg det er fordi hun forspiser sig, det vil hjælpe hvis det hele kommer i foderbrættet, så kan hun ikke æde så hurtigt.

  • #5   31. okt 2018 Jo, det er typisk hele foderstykker som kommer op når det er at hun kaster op. Hans stykker er også større end hendes da det er beregnet til større katte, men vil du så "bare" anbefale at jeg fylder brættet op flere gange om dagen her i starten til overgangen hvor de skal vænne sig til at have mad stående hele dagen ?:)

  • #6   31. okt 2018 Vores bliver fodret i snackbolde. En bold pr. Kat. De bliver fyldt op hver aften, så har de dem indtil et døgn efter. De skal arbejde for det og det holder mere eller mindre de 24 timer.

    Den ene kunne godt administrere at have mad stående altid, men min gamle kat fortsætter, han har INGEN stopknap! Så det er sådan det er blevet her.


  • #7   31. okt 2018 Her får alle vores det samme foder. Om det er killing, voksen, senior, neutraliseret eller fertil. Jeg ville først stoppe med alt foder, der hedder til steriliseret kat. Det indeholder vanvittig meget korn, og korn feder.

    Og så ville jeg finde foder, som de begge trives på evt. blande to slags.


  • #8   1. nov 2018 Ja jeg ville starte med det du har, og lægge det i foderdimsen, jeg måler ikke mit op, men tager bare et lille bæger og det spiser de i løbet af et døgn når det er i skål, men nu og da er der til næsten 2 døgn når de er i foderbrættet.
    Og så ville jeg vælge et eller to gode produkter, som de så gradvist kan gå over på, et ad gangen og ikke light, som Susanne siger smiley
    Måske vil de spise lidt for meget i starten, fordi de ikke har lært selv, at regulere, men det vil gå over, særligt når de bruger foderbrættet.


Kommentér på:
Fodring og fodder

Annonce