4.443 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Ragdoll eller Birma uden stamtavle. Ragdoll eller Birma uden stamtavle.

Hej.

Jeg er en pige på 19 år som lige har et par spørgsmål.

Min far og jeg er blevet enige om at min mor skal have en ny kat, da hendes kat for over et halvt år siden stak af, og ikke vendt tilbage. Hun savner en kat MEGET!

Ragdoll eller Hellig Birma er lige noget for min mor, så vil jeg høre til om grunden til at priserne er "så høje" er pga. stamtavle?

Kan man købe en Birma eller Ragdoll uden stamtavle?

Og... Hvor henne?

Det var det hele fra mig smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ragdoll eller Birma uden stamtavle.
  • #1   23. sep 2007 Stamtavlen koster 175 kr :o) Så det er bestemt ikke den der sætter prisen.
    det er derimod det arbejde der er blevet lagt i katten.
    Der mange tråde herinde hvor der er heftige diskissioner om netop det emne hvis du søger lidt. Ellers vil opdrættere sikkert hellere end gerne fortælle dig om hvorfor prisen ligger som den gør.

En mco koster f.eks. 3500-4500. Det indebærer så at de ner 1. gangs vaccineret (evt. 2. gang). Neutraliseret (især dyrt ved pigerne), øremærket, sundhedstjekket, opvokset på ordentligt foder., Mor og far er begge tjekket for div. sygdomme osv osv.. :o)

• #2   23. sep 2007 Hej Carina.

Jeg tror ikke du kan få en ragdoll uden stamtavle, så er den i hvert fald ikke ægte. De ragdolls jeg har set koster omkring 4000 plus udgifter til neutralisering (omkring 1500), altså omkring 5500 kr for en ragdoll. Det er mange penge, men så er den også færdigvaccineret, neutraliseret, øremærket/chippet, behandlet med ormekur og forældrene er blevet testet for div. sygdomme. Altså får man en kat som er sund og rask, og som I ikke skal have dyrlægeudgifter på før den skal vaccineres igen om 1 år.

MVH Mille

• #3   23. sep 2007 Og for én kat koster det jo gerne omkring 500 for en vaccination.
    Og for en hunkat koster det f.eks. 1500 for sterilisation..

• #4   23. sep 2007 Okay, men tak for jeres svar smiley

Det var sådan set heller ikke for at den skulle være ægte.

Min mor kan godt lide de farver de har og specielt deres flotte blå øjne, og vil gerne have en lille nussetrold.

Men jeg takker hvertfald igen for jeres svar.

Mvh. Carina

• #5   23. sep 2007 Carina - Tjaeh.. Måske og mere kvaliteten i opvæksten man skal tænke på fremfor ægteheden.
    Samt at man så ikke risikerer at falde i hos kattehandlere der sælger (ofte syge) blandinger af alt muligt..

• #6   23. sep 2007 øhm carina..

hvis I kunvil have en kat for at kigge på dens flotte farver og øjne bør i nok overveje en gan gtil om i bør have kat!!!

man vælger katten for dens personlighed og så dens udseende! og ikke for bare at kigge på den!

• #8   23. sep 2007 desuden bør i nok sætte jer ind i hvad en ragdoll og hellig birma KRÆVER af pelspleje!

• #9   23. sep 2007 Jaja,

Men altså det er sgu da heller ikke for bare at kigge på den !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Man kan jo godt have en kat til at nusse med og ikke stille frem for at vinde præmier....

• #10   23. sep 2007 Jeg tror simpelthen ikke du kan få en "uægte" ragdoll, altså en blandingskat af ragdoll og noget andet. De der opdrætter ragdolls får ofte deres killinger neutraliseret inden de flytter hjemmefra, fordi de ikke vil risikere at folk avler videre på dem. Så den kan du altså kun få fra et registreret opdræt, og til den førnævnte pris :o)

• #11   23. sep 2007 Forresten:

Mit indlæg var til PIA Ø.

Hvis du ikke har noget fornuftigt at tilføje så burde du sgu da at blande dig udenom ! ! ! !

• #12   23. sep 2007 Stoffer - nej det ved jeg ikke - for det skriver hun ikke!

alt hun skriver er at moderen kan lide deres udseende - og det er nok at udvælge en kat på!

jeg kender da mange racer der er super smukke og smukkere end min burmeser - men jeg vil ikke bytte dem med min burmeser! for hun passer til mig i personligheden!

• #13   23. sep 2007 Carina T -
    direkte citat
    "Min mor kan godt lide de farver de har og specielt deres flotte blå øjne, og vil gerne have en lille nussetrold." - som jeg læser det er det = hun vil gerne have en flot kat at kigge på og blød pels at have mellem fingrene;-)

hvis jeg var jer ville jeg tage på besøg hos en ragdoll eller hellig birma opdrætter og få en snak om racen! krav, personlighed, behov osv. - de vil også fortælle jer HVORFOR deres kat koster 4-5000 kr... og hvilken underskudsforretning det er at være opdrætter af racekatte...

• #14   23. sep 2007 Carina - Det er sjældent at du finder en kat som ikk er renracet som ligner en birma eller ragdoll...

JEg forstår godt din mors facination af racerne da det er en MEGET smuk smuk kat ....

Men jeg synes da at i skal spare sammen din far og dig og købe en ordentlig kat til hende ....

• #15   23. sep 2007 Carina T - og nej jeg blander mig ikke uden om, når det for lyder som der endnu en gang blir købt en kat for udseendets skyld. det går jeg for meget op i kattevelfærd til at gøre...

Hvis i derimod har sat jer 100% ind i ragdolls og hellige birmaer så havde jeg intet problem med i gerne ville have - bortset fra i undergraver opdrætterens hårde arbejde for racen ved at købe en "ægte" kat uden stamtavle...

• #16   23. sep 2007 Pia Ø - Rolig nu .... Du hidser da en stemning op!

• #17   23. sep 2007 Pia Du ved jo ikke om de har sat sig ind i tingene så hids dig dog op og kom ned!
    I øvrigt skal du da ikke bestemme hvilken kat moren ønsker sig!

• #18   23. sep 2007 Maise - Nej det ved jeg ikke... men det piner mig når folk køber en kat for udseendets skyld!
    Alt Carina informere om er at moren kan lide udseendet! det er det der piner mig - for det er ikke grundlaget at købe kat på i mine øjne... det ska være fordi man kan lide katten på alle punkter...

og nej jeg kan ikek bestemme hvad Carina skal gøre eller ej!
    Jeg kan håbe de har sat ind de to racer og besøgt opdrættere og ikke bare gerne vil have katten fordi den er smuk....

• #19   23. sep 2007 Det kan godt være at du ikke vil blande dig udenom !

Men HØR HER: VI KØBER IKKE EN KAT PGA. UDSEENDET ! FORSTÅR DU DET??

Det er et + at have en pæn kat, det er ikke DERFOR vi vil købe sådan en kat. Og velfærd? Du aner ikke en SKID om hvordan vi behandler de katte vi har/har haft.

Det lader til at du hører hvad vil hører, og bare er der for at diskuterer !

• #20   23. sep 2007 Til Hjælpe-Administrator:

Du må undskylde mit sprog, men det gør mig SÅ sur at der sidder en eller anden og beskylder mig for noget som hun ikke aner noget om.

Jeg må vel også have lov til at forsvarer mig og ikke tage imod verbale tæsk fra en som ikke kender mig eller min måde at behandle katte på.

Du må fryse mig ud herinde fra hvis du har lyst, men jeg synes bare ikke det er okay at skælde nogen sådan ud uden at spørge om jeg rent faktisk har tænkt mig at købe en kat bare pga. pæne farver.

Mvh. Carina

• #21   23. sep 2007 Skal du også begynde?

Der sidder hvis bare nogen som ikke synes det er okay at forsvarer sig når man bliver beskyldt for noget!

Hvad med at der bliver talt pænt til mig?

Det kan godt være at jeg er 19 år, men helt ærligt.

Giver det nogen grund til at skal skyde efter mig?

• #22   23. sep 2007 Slap nu af folkens, lad da være med at hagle hende ned fordi hun stiller et spørgsmål. Nu synes jeg faktisk heller ikke Pia Ø's attitude var særlig venlig og hun sparede skam heller ikke på udråbstegnene.
    Så hvad med om alle kunne formulere sig på en måde, som ikke var nær så anklagende? Måske spørge lige så pænt om hun har sat sig ind i hvad sådan en race kræver og hvilken personlighed den har..?

• #23   23. sep 2007 jeg undskylder mine udråbstegn

- men nej carina jeg ved ikk hvordan i holder kat - for alt du fortæller er din mor ka lide udseendet og derfor vil I give hende sådan en kat og samtidig spare lidt penge ved at købe den uden tavle - det tænder mig af når folk køber kat KUN for udseendets skyld og støtter byb-avl.. og det er vitterligt det du fortæller mig at i ville ...

hvis du havde skrevet hun ku lide udseendet OG personligheden og derfor ledte efter e opdrætter af racerne - så var det noget helt andet smiley så havde mit råd været at gå ind på birmaringen.dk eller killingelisten.dk og lede efter en god rar opdrætter der ku hjælpe jer med at finde den perfekte lille killing til din mor så hun ka få en kat hun ka holde af og om...

Jeg ønsker jer al held med at finde en kat som din mor kan lide både udseende og personlighed hos...

• #24   23. sep 2007 Synes man at man mangler oplysninger i et spørgsmål :o) så er det jo bare at stille et modspørgsmål og se hvilket svar man får :o)

• #25   23. sep 2007 Det var da noget af en stemning der kan piskes op.

Personligt kan jeg ikke se noget galt i at vælge kat også udfra udseende, for derefter at sætte sig ind i pleje osv. inden køb.
    Har selv gjort det med mine, forelskede mig i min race, britisk korthår, da jeg var 10 år gammel, og har efterfølgende sat mig ind i racen før jeg købne dem jeg har nu...

Ikke ligefrem hyggeligt at læse en tråd som denne. Utroligt at folk ikke kan finde andre måder at kommunikerer på.

til Carina T: Jeg håber meget at dig og din far finder drømmekatten til din mor. Har dog ikke set nogle uden stamtavle til salg, og vil self. også tilråde dig at købe en med tavle, for så ved du hvad du får, hvem forældrene er, og katten er holdt med div. vacinationer...

Knuzz Sussie

• #26   23. sep 2007 Jeg vil give dig ret Sussie, jeg synes heller ikke der er nogen grund til at folk hidser sig sådan op over ingenting og kommer med alle mulige anklager.
    Eller at der er noget galt i at falde for en kats udseende for den sags skyld. Selvfølgelig skal man da undersøge hvad det er for en type og om den passer til fx. de boligforhold man har. Men som udgangspunkt er det da et godt sted at starte.

• #27   23. sep 2007 Nemli ja...
    Det er vel et naturligt sted at starte....

Men igen, ofrer pengene på en med tavle... -Bare min mening...
    Rigtig god søndag til jer alle...

• #29   23. sep 2007 Altså jeg faldt da ogå for nfo og mco for deres udseende opr. I min "Politikkens jkatteracer" da jeg var 10-13 år og drømte om en kat. det fik jeg så først da jeg blev 19 :o) .. (min fødselsdagsgave)

• #30   23. sep 2007 Hej Carina

Prøv at kontakte en opdrætter af de racer i ønsker - spørg hvorfor prisen er i det leje, istedet for en uden stamtavle.
    Jeg er sikker på at du vil få en god forklaring på at f.eks forældrene er testede for cystennyere eller andre sygdomme, de vil fortælle om garentien på katten, og retten til at få en ny, hvis den første viser sig at blive alvorlig syg. + dækning af dyrlægeudgifter mm.
    Dette er garentier du aldrig vil opnå med en kat uden stamtavle. Der er tabet dit eget ( bare ærgeligt ) og så kan du ikke engang være sikker på at katten er ægte = har sind og opfører sig som den race den påståes at være.

Alt i alt vil din mor være meget bedre tjent med en kat med stamtavle, end en uden - hvis uheldet nu skulle være ude.

• #31   13. nov 2007 Jeg kender ikke så meget til Birma racen, men jeg ved at søger man en super flot kat, som samtidig er total nusstroll og elsker menneske kontakt så er det ikke nogen dårlig ide at vælge en ragdoll. Man skal være opsat at der er meget pelspleje involveret og fordi de har det lange hår, kan det være nødvendigt at give dem speciel fodder af hensyn til sart hud.

Jeg er opvokset med persere - og de er meget selv stændige katte - skulle jeg have en kat i dag, ville jeg vælge en ragdoll eller en Maine Coon - fordi de er SUPER flotte katte, og fordi begge racer er meget menneske nær og kælen...

• #32   10. dec 2009 nu må jeg lige kommenterer dette selvom det er en gammel tråd.....

Jeg er ragdollopdrætter og lige pt. har jeg en hunkilling til salg i farven blåtortie Bicolour til 4500 kr.
    Mine killinger er når de flytter fra mig som kælekatte neutraliseret, vaccineret x 2 (flere steder gives kun 1), ormebehandlet, med stamtavle (din garanti for ægthed), kontrakt (din garanti hvis der sker noget med katten som ikke kunne forudses), begge forældredyr er blodprøvetestet fri for HCM (hjertesygdom).
    Hvis jeg skal være ærlig dækker de 4500 kr. slet ikke det som jeg har postet af udgifter i killingen... men sådan er der jo så meget.

Håber i finder em dejlig kat til din mor.. kan godt forstå hun har forelsket sig i de blå øjne.. men at pelsen kræver meget pleje er ikke sandt..... vores katte bliver kun vasket og ordnet når de skal på show, dem der ikke bliver udstillet bliver helelr ikke badet så tit.

• #33   10. dec 2009 Et rigtig godt køb kan også være en "lettere" brugt avlskat der er neutraliseret.

Dem kan man normalt få for rimelige penge - man ved hvad man får med en voksen kat.

• #34   10. dec 2009 Lis: enig..... dem findes der jo tit en del af

Carina T: Evt. kig på www.ragdollvenner.dk

Kommentér på:
Ragdoll eller Birma uden stamtavle.

Annonce