{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.690 visninger | Oprettet:

HURTIG HJÆLP. Mad til moderløse killinger {{forumTopicSubject}}

Oprettede tidligere idag et indlæg, til jer som ikke har læst det:

Jeg har besøgt min veninde igår aftes... Hendes kat på lidt over et år har fået killinger, som nu er 4 uger gamle. I starten gav hun dem mælk osv, men nu vil hun overhovedet ikke have med dem at gøre. Hun slikker dem en gang imellem, men langt fra tit.
2 af killingerne er døde, og min veninde har selvfølgelig ringet til dyrlægen for at høre hvad hun skulle gøre, da det er første gang hun har kat/killinger. Han sagde at hun skulle give dem mad i en lille 'sprøjte' som hun også fik.
Men problemet er så at den ene killing slet ikke vil tage imod? Den vil ikke spise overhovedet, og den er bare så tynd så tynd. Den anden killing spiser fint og den ser sund og rask ud.
Hvad skal hun gøre?




... Nu er det så sådan at jeg har overtaget de to små killinger, da min veninde af personlige årsager ikke kunne overskue det mere, og de isåfald skulle aflives. Så nu er de hos mig. Problemet er så.. Hvad skal jeg give dem at spise? Som sagt er de 4 uger, så de burde vel godt kunne spise lidt selv?
Det eneste jeg har hjemme lige pt. er mælk og vådfoder, leverpostej og tun..
Er lidt på bar bund da det ikke er noget jeg har gjort før, men kan godt nok heller ikke bære at de to små skal aflives.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HURTIG HJÆLP. Mad til moderløse killinger
  • #1   6. okt 2007 * T M * det er bare det at de slet ikke vil spise. Den ene vil ikke engang drikke det mælk fra dyrlægen..

  • #2   6. okt 2007 de skal ha modersmælkerstatning og helst i en sprøjte, man ka osse lave noget imidlertiddig mælke-erstatning , men jeg ka ikke lige hitte opskriften

  • #3   6. okt 2007 Johnny - det har vi bare ikke noget af. hvad med evt. mælk blandet med lidt vand, det kan ikke gå? Bare indtil jeg kan få fat i et eller andet?
    Den ene killing er virkelig tynd og den spiser slet ikke.


  • #4   6. okt 2007 * T M * Okay, det vil jeg prøve hvis ikke de tager imod selv. Hvor tit skal jeg give dem mad?

  • #5   6. okt 2007 nå der var tina, det var hendes opskrift jeg tænkte på*S*

  • #6   6. okt 2007 Okay, det vil jeg gøre

  • #7   6. okt 2007 Husk du ikke må give dem alm mælk det kan de ikke tåle i deres maver...

  • #8   6. okt 2007 Nadja L - heller ikke blandet med kogt vand? det synes jeg, at jeg har hørt man kan?

  • #9   6. okt 2007 Jeg har opfostret min kat "Kylling" fra han var 3 uger gammel, på varmet Whiskas-kattemælk i en lille sprøjte.. Men det lyder altså for mig at du skulle se at komme til dyrlægen med den som ikke vil spise og er tynd´, hvis 2 allerede er døde så havde jeg fluks fået dem tilset, de kunne jo allesammen være syge...
    Håber du får styr på fodring og alt det andet med dem, men tro mig , det er hårdt arbejde...


  • #10   7. okt 2007 Læs på www.hittekilling.dk under aktiv hjælp, der står en del gode råd.

    De små på 4 uger skal bestemt ikke have leverpostej og den slags ting sådan lige! :o)

    Killingens alder i uger
    Antal måltider pr. dag
    ml mælk pr. måltid

    1 uge
    7
    2-4

    2 uger
    6
    5-10

    3 uger
    5
    10-15

    4 uger
    5
    10-15

    5 uger
    4
    10-15

    6 uger
    4
    10-15

    Men killinger skal altid have lov at spise så meget de kan.
    Nu er det så killinger, men de felste katte kan generelt ikke tåle komælk. Syrnede mælke produkter kan de dog godt spise.

    Da jeg fik min hittekilling på ca 7-8 uger var det "tigermælk" der fik ham igang igen, nok til at kunne begynde at indtage ting med mere hold i.


    3 dl piskefløde
    5 dl tykmælk
    1 tsk honning
    1 æggeblomme

    Man kan self. skalerer ned og lave i mindre mængder, da det kun kan holde sig et døgn i køleskab.
    men der røg lige 30 ml da jeg fik præsenteret ham for det..

    Men modermælkserstatning..




  • #11   7. okt 2007 ellers, så tag lidt vådfoder og hæld noget kaffefløde i - mos det godt og lun det i mikroovnen. Det må godt være noget der rigtigt lugter fælt (for os mennesker) - det skulle gerne aktiverere de små lidt. Hvis du stadig har problemer imorgen, så syntes jeg du skal prøve at tage kontakt til Bente Petersen og få lidt gode råd. Enten hende, eller Jane. De står begge som kontaktpersoner under plejefamilie på www.hittekilling.dk

  • #12   7. okt 2007 Tak til alle råd, og TanjaMarie - det vil jeg gøre, hvis der bliver noget smiley

  • #13   7. okt 2007 Det syntes jeg helt bestemt du skal smiley
    Er der nogen der har forstand på det, så er det dem..Held og lykke med det, og hold os gerne opdateret smiley


  • #14   7. okt 2007 Jeg ved at de i Kvickly har laktosefri mælk, det har jeg brugt med stor succes ellers kan du også give dem gedemælk eller KMR. Du kan også prøve at koge torsk eller torslerogn (Skal ikke koges) begge dele blandet med kaffefløde. Tub skal du passe på, da de indeholder en masse tungmetaller, som kan give nyresvigt

    Jar du tjekket om killingerne har calisi, ddet kan ses bed kigge i munen og se om der er ssmå sår eller blærer.

    Vh
    Pia


  • #15   7. okt 2007 Ring til dit lokale apotek og find ud af hvem der har vagt. Ring til den vagthavende farmakoinom/farmaceut og spørg om de har modermælkserstatning til de små.

    Normalt har de åbent nogle timer her om søndagen, men ellers kører farmakonomen ind og åbner op for dig. Du skal betale 15 kroner i vagtgebyr, men det er jo også det hele værd smiley



Kommentér på:
HURTIG HJÆLP. Mad til moderløse killinger

Annonce