{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.593 visninger | Oprettet:

Efter fødsel, slås mine katte :( {{forumTopicSubject}}

Hej med jer...

Jeg har lige brug for et råd eller jeres erfaringer.
Min hunkat Elsa har lige fået killinger for 2 dage siden. I dag vågnede jeg op til at mine katte var oppe af slås, for alvor ?? (min anden kat Molly er 12 år) jeg har aldrig oplevet noget lignende. De har været de bedste venner i 3 år og der har ALDRIG nogensinde været noget. Hun har fået killinger én gang før, og der var heller intet.

Jeg fik dem skilt ad i en halv times tid, til de begge var faldet ned, men da Elsa så Molly, farede hun over hende igen, og kaos brød løs igen. ??

Hvad er jeres erfaringer i sådan en situation?
Det skal siges at de er indekatte.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Efter fødsel, slås mine katte :(
  • #1   1. jan 2019 Jeg smiler lidt og der er sandelig ikke noget at smile af smiley
    MEN:
    Jeg har én gang haft en hunkat med killinger og da hun så andre end sig selv og killingerne - nøj der fløj totter!!! Så de blev skildt ad og hun kom ikke i nærheden af de andre. Der gik flere uger.

    Faktisk var det en opdrætter herinde der havde advaret mig - men så slemt kunne det vel heller ikke være... smiley


    Så du har bare fået en Bitsch der passer på sine killinger smiley


  • #2   1. jan 2019 Der er ikke andet at gøre end at holde dem adskilt. Din mormis vil passe på killingerne med hud og kløer. Om det så koster din anden kat livet.

  • #3   1. jan 2019 Jeg har også haft to hunkatte for mange år siden, hvor den ene fik lov at få killinger. Det lavede også en hulens masse kaos. De sloges så ikke men hende uden killinger turde slet ikke være i huset mere.

  • #4   1. jan 2019 prøv at være på internat... her er der måske 10 af den slags smiley
    på samme tid. oftes kan de ikke tåle at hører og se andre.
    man det var hårdt - både for os og de andre katte. faktisk have vi Micky gående, og han fik blærebetændelse pga stress, netop pga disse "kællinger"

    derfor vil jeg ikke have killinger på mine katte.
    har ikke lyst til at skabe så meget uro i flokken. man risikere jo at de forbliver uvenner. så nej tak.

    så du må lade dem være adskilt i den næste stykke tid


  • #5   1. jan 2019 Situationen er så ændret til det værre. ??
    Kort efter at kattene var skilt ad, gik det ud over min datter på 8 år.
    Hun sprang lidt hurtigt op i sofaen, og dét fik åbenbart Elsa til at se rødt igen, og fik revet og bidt min datter på armen og i hovedet.
    Jeg er i chok!! Elsa er normalt den sødeste og mest kærlige kat, som altid ligger og putter og sover med min datter.
    Det endte med et tur på skadestuen og en datter som nu er panisk bange for sin førhen bedste ven.
    Nu er Elsa og killingerne rykket ind på mit soveværelse.... Jeg er i dybt chok! Er dybt ulykke over situationen.
    Det skal siges at der er INTET når jeg går ind på værelset til Elsa og killingerne. Jeg må røre dem og veje dem uden problemer.


  • #6   1. jan 2019 Din datters pludselige bevægelse, har hun måske anset som en fare.
    JEG tror på, at både Elsa og din datter bliver gode venner igen. smiley
    Elsa skal blive hos sine killinger og hvis hun ikke allerede er kommet det, så sæt Elsa på P-piller til hun skal neutraliseres - for det skal hun så snart det er muligt, min personlige mening: Når dine killinger er 12 uger.

    Aner ikke om det går i mælken, men det er bedre end at hun får trang til hankatte igen og ikke vil passe sine killinger.


    Fat mod, men stop med at avle killinger fremadrettet, det er hverken kat eller familie gearet til.




  • #7   1. jan 2019 Både Elsa og killingerne er selvfølgelig sammen. Det har de været hele tiden, for ville aldrig skille dem ad. Heldigvis går det rigtig godt med dem. Stærke små skønlinger, som tager flot på i vægt.
    Vi har ingen hankat her, kun vores ældre damemis Molly.

    Vi har allerede en aftale med dyrlægen om at hun skal neutraliseres, når killingerne skal op til deres 12 ugers vaccine. Det var også planlagt inden alt dette.

    Jeg håber virkelig at du har ret i, at hun får sin ven tilbage. Vi er alle dybt ulykkelig her hjemme. Men ligegyldigt hvad, så er der både fysiske og psykiske sår, som skal heles.

    Jeg skal til dyrlægen og købe kalm i morgen og hvis der sker et eneste tilfælle igen eller hun på anden måde opfører sig unormalt, så skal hun tjekkes af dyrlægen om der er noget fysisk galt.


  • #8   2. jan 2019 Jeg ville lade hende være i et rum for sig selv. Hun er tydeligvis stresset og mener, at hun er nødt til at forsvare sine killinger mod alt og alle (undtagen madmor).

    Det er skam helt naturligt, også selvom hun ikke har opført sig sådan før.

    Og ja jeg ville også smide hende på p-piller inden længe, da hun kan finde på at gå fra killingerne, når hun igen går i løbetid, og det har således intet at gøre med, om i har en hankat gående eller ej.

    Det er ikke ren leg at have en fertil kat gående.


    Iøvrigt håber jeg meget, at i har været ved vagtlægen med pigen, da hun skal på medicin pr. omgående. En kats bid er farlig og inficeres oftest. Been there - done that.

    Jeg har prøvet det nogle gange. smiley


  • #10   2. jan 2019 Lotte, det er hendes andet kuld.


    En missemor skal have fred og ro og føle, at hendes killinger er i sikkerhed, ellers går hun til angreb.


  • #11   2. jan 2019 Morgan:
    Men ligegyldigt hvad, så er der både fysiske og psykiske sår, som skal heles.

    Jo, jo - men så er det vel heller ikke værre smiley Pigen er jo ikke spæd - hun skal nok komme sig. Du skal bare opmuntre hende og så håber jeg, at du har isoleret missemor og killinger smiley


  • #12   2. jan 2019 Lotte, det har ikke noget at gøre med at jeg ikke har "læst op på lektien" ? Killingerne har jo ikke været i nærheden af stuen hvor hændelsen skete, og ved sidste kuld var Elsa meget oprørt over ikke at have Molly i nærheden og faldt først til ro og tog sig af sine killinger da Molly fik adgang og hun selv havde adgang til alt. Derfor blev jeg også anbefalet af dyrlægen, at missemor ikke var komplet isoleret i et lukket rum, fordi jeg havde tidligere erfaringer omkring det. (men det er hun så nu)

    Update til de interesserede :
    Min datter kom selvfølgelig på skadestuen straks og er i antibiotika behandling for at sikre hende.
    Elsa er blevet set af en dyrlæge og har nu fået kalm til at berolige hende. Hun kommer til at være der inde en uge eller to bag lukket dør og så prøver vi at åbne døren men med et gitter foran, så de kan starte med at snuse til hinanden.

    Tusind tak til jer som er kommet med råd og erfaringer. ?


  • #13   2. jan 2019 Det er tosset at åbne døren efter et par uger, når det allerede er gået galt flere gange. Det kommer du til at fortryde.

  • #14   2. jan 2019 Jeg vil nu også mene, at hun skal være isoleret længere.
    Da min "katastrofe" udspillede sig, var killingerne vel 3 uger...

    Så ALDRIG mere missemor med killinger her smiley
    Der lærte mine hankatte lidt om hunkatte..... smiley


  • #15   2. jan 2019 Okai tak, jeg tager jeres råd til mig, og venter i længere tid. Det var blot hvad dyrlægen anbefalede. ?

  • #16   3. jan 2019 Det er faktisk først, når killingerne er omkring de 8 uger, at missemor bliver mindre agtpågivende over de små.

  • #19   3. jan 2019 Ja vel skal den på p-piller, den kan da sagtens gå i løb selvom det er en indekat…
    Så "spærrer" man dem jo heller ikke inde i et lille rum uden kontakt med omverdenen..
    Come on - det er der da ingen ansvarlig ejer der gør - sikkert heller ikke TS
    Den lille familie skal jo bare have ro smiley


  • #20   3. jan 2019 Så er p-piller jo kun en nødløsning indtil den skal neutraliseres.


  • #21   3. jan 2019 Nu er der ikke tale om at spærre katten inde. Der er tale om at give katten RO til sine killinger, så den ikke flår/slår den anden kat ihjel og angriber menneskene.

    Og ja selvfølgelig kommer indekatte også i løbetid, og de går også fra killingerne under løbetider for at lede efter hankat, så det giver fuldt ud mening at give katten p-piller, indtil hun alligevel skal steriliseres om 12 uger.


  • #25   3. jan 2019 Altså:
    Jeg havde også frygten for at det gik i mælken, men hvad er bedst? En missemor der ikke gider sine killinger eller hormoner i mælken?
    Iflg. min dyrlæge var det pest op mod kolera - og han går ikke ind for uønskede killinger.


  • #27   3. jan 2019 NEJ, men det er risikoen hvis hun får hankatte i hovedet!

  • #29   3. jan 2019 Så siger vi det! Du får ret og jeg får fred smiley

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #31   3. jan 2019 Anette..... Det synes jeg du skulle gøre og gerne en opdatering. smiley

  • #33   4. jan 2019 Jeg har givet mine katte p-piller under diegivning de sidste 8 år uden problemer. Det påvirker ikke killingerne eller mælken. smiley

    Og jo nogle gange er man nødt til at lukke døren for missemor, med mindre man vil miste en kat eller et øje. smiley


    Iøvrigt har jeg dyrlægen med indover alt, hvad jeg gør. Så kan du synes, at det er skræmmende, det må du jo om. Jeg synes til gengæld det er mere skræmmende at miste et kuld, når missemor kun tænker på hankatte, eller mere skræmmende når missemor går amok på den anden kat og barnet. Men sådan er vi jo så forskellige. smiley


  • #34   4. jan 2019 Iøvrigt har jeg selv haft "spærret" en hunkat inde med killinger i sønnens værelse. Faktisk sidste gang jeg havde killinger. Missemor gider ikke de andre katte, så hun havde bestemt ingen trang til at søge ud af værelset.

  • #35   4. jan 2019 Update:
    Min datter kom i forgårs hjem til sin far, og kommer først hjem på mandag. Så kan hun lige få bearbejdet det på afstand mens jeg tager mig af situationen her hjemme. Det kan godt være at hun er 'en stor pige' men hun er meget chokeret over hendes bedste ven pludselig gjorde, som hun gjorde. Jeg har selvfølgelig haft en god lang snak med hende.

    Vores anden kat er kommet hjem til min far, som bor lige om hjørnet og hun trives rigtig godt der.
    Elsa har derfor nu fået fri adgang til lejligheden der hjemme igen. Der er intet over for min kæreste og jeg, hun passer fint på killingerne som har fordoblet deres vægt siden i lørdags.
    Fremover når min datter er hjemme, så vil mor og unger været i et lukket rum ca fra kl 16.30 til kl 20 (mens min datter er vågen) i den første tid.

    Alt dette er den bedste måde hvorpå alle er sikret... Både mor og killinger, vores anden kat og min datter.

    Jeg er rigtig glad for alle jeres input og råd.
    Der er rigtig mange meninger og alle har forskellige erfaringer. Og jeg kombinerer jeres forskellige råd og erfaringer med min egen og dyrlægens erfaring. Og så skal vi have det bedste ud af det, så vi i sidste ende får nogle dejlige og sociale killinger, en datter som igen kan kramme sin bedste ven og vores gamle kat igen kan putte med Elsa.
    Og ja! Elsa skal selvfølgelig neutraliseres efter dette.


  • #36   4. jan 2019

    profilbillede
  • #38   4. jan 2019 godt at du har fundet en god løsning på de små problemer
    vedr din datter så start stille og roligt med at "lukke" hende sammen med kattene. du kan jo starte med at lade hende være sammen med killingerne.
    jeg tænker at grunden til at hun er blevet overfaldet er at katten har været så stresset at hun faktisk ikke har gjort det med vilje. det er bare uheldigt at det er et barn som har været det nemme offer.
    du kan jo evt lade din datter være den som giver de ekstra gode godbidder (vådmad eller andet som er ekstra lækkert). sådan at katten forbinder din datter med det gode
    har selv været overfaldet på den måde. dog var det to neu hankatte som ville op og tottes men jeg var så bare mellemmand så det var mig som det gik ud over.

    tænker at missemor nok skal falde til ro så snart hun opdager at der ikke er andre katte som kan stresse hende


  • #39   4. jan 2019 anette: hvorfor skulle en indekat ikke have p-piller?

    jeg tænker at hvis du har en dyrlæge som siger dette, så er vedkommende en meget gammeldags dyrlæge, som ikke har forstand på katte

    en indekat som er i løb er faktisk mere dyremishandling end noget andet. for hvor skal katten få sit behov dækket?
    man har en stor risiko for at katten smutter - og dermed stor risiko for at man ender med at stå alene med 4 moderløse killinger, fordi morkatten er væk eller kørt ned. tro mig at stå med 6 killinger fra 11 dage er ikke noget dans på en lyserød sky (dette var dog slet ikke mine killinger eller missemor, derimod en nabos)
    giver man derimod p-piller ja så har hun ikke den lyst. og dermed vil hun passe sine killinger.
    DOG skal hun jo ikke forsætte på p-piller. da disse jo er kræftfremkaldende. men fordi man giver p-piller i 8 uger ja det sker der altså ikke noget ved.

    har selv arbejdet på internat i mange år, og kender mange avlere. og kender ingen som ikke vil bruge denne metode.
    mine dyrlæger anbefaler det også til hunkatte med killinger.


  • #43   4. jan 2019 har dog aldrig hørt eller oplevet at det de stopper med at producer mælk

    en neu derimod kan gøre det. derfor venter man med at få det gjort til killingerne er gamle nok.

    og igen så er det altså værre hvis katten smutter ud for at lede efter en hankat.
    for så står man med killinger som skal flaskes op eller evt aflives
    og desuden så kommer der flere killinger end nødvendigt
    hvis missemor bliver gravid igen og kommer hjem så gider hun ikke sine killinger alligevel

    så p-piller i en periode har altså flere fordele

    en neu er dog til alle tider den bedste løsning. men når man vælger at avle ja så kan man så bare ikke bruge den løsning
    men en indekat som ikke er neu, og som hellere ikke får p-piller er altså mere mishandling-



  • #45   4. jan 2019 tjaa det var nu ikke vores(KV) holdning som er på den side

    husk man skal altid tjekke flere steder på nettet.


  • #48   4. jan 2019 Nååååh er det bolsjer? DET vidste jeg godt nok ikke, at p-piller var.

    Jamen Hartmut Eger, Tierarztpraksis Harrislee
    Annika Carstensen, Sörup
    Gråsten Dyrehospital
    Pilegaard, kørende dyrlæge
    Den kørende dyrlæge

    Ja jeg har også været et par gange hos Alsia.

    Men de tager alle fejl jo. smiley



    Og sjovt nok har alle mine katte haft rigelig med mælk undtagen en, og hun fik kun 1 killing hver gang. Det var ikke helt nok til at holde mælken igang. smiley

    Jeg har iøvrigt også haft store kuld på 7-8 killinger uden problemer.


  • #50   4. jan 2019 anette . Det er da for sent med overvejelser om killinger for TS. I øvrigt skriver TS der er bestilt tid til sterilisation. Man kan finde meget info på nettet. Jeg har ikke selv erfaring med p piller men fandt denne fra dyrlæge vagten.

    Efter fødsel kan katte komme i løbetid allerede efter 18-26 timer.
    Men det er mere almindeligt at løbetid kommer en uge efter fødsel, selvom katten giver mælk til killingerne. Indtræder løbetid ikke på det tidspunkt, kan man forvente løbetid en uges tid efter killingerne er fravænnet.
    Ønsker man ikke katten parret igen, skal man begynde med p-piller 7 dage efter fødsel for at være på den sikre side.


  • #52   4. jan 2019 Anette:
    Har du selv erfaringer med TS' problemstilling? Har du selv prøvet at stå med en top-stresset rasende hunkat?
    Hvis ja, så vil du sikkert forstå vores budskab smiley

    Der er ingen grund til at indblande en debat om de mange herreløse katte.
    Og sidst men ikke mindst, så husk kildekritik når du søger efter links smiley




  • #54   4. jan 2019 Nej, det gør vi nok ikke, men så underbyg din påstand smiley


  • #56   4. jan 2019 Kan du begrunde hvorfor det er vrøvl. Du har ret i at de advarer meget om p piller men der står jo tydeligt p piller kan bruges som regulering af løbetid efter fødsel. Er du dyrlæge ? i øvrigt skal man vel gennem en dyrlæge inden man giver sin kat p piller, da de er på recept.
    Det er dyrlæger der har skrevet den artikel. https://www.dyrlaegevagten.dk/aegloesning-2/
    Men det er måske kun dine links der dur.


  • #58   4. jan 2019 beklager men hunkattene kan godt komme i løb nu

    min hankat har lige været på dametur hele julen
    og ja jeg har en fetil hankat gående. men har problemer med at finde en dyrlæge som vil neu en 15 år gammel hankat. han er tilløbere så har ikke de store muligheder for at lukke ham inde

    desværre er det ikke kun lyset som er med til at gøre om de er i løb eller ej. disse varme temperture her i decemner gør at de går i løb allerede nu.
    men de første kilinger kommer jo også i marts, så det passer meget godt.


    og hvorfor skal jeg lige læse det på forskellige sider??
    jeg har arbejdet for kv i 6 år - havde i de periode vel 1000 katte i hænderne + de katte vi passede (fuld hus så var der plads til 20 katte) og har selv 13 katte hjemme så lærer man altså en del. desuden har jeg flere bekendskaber som har avlet katte i over 20år+
    og så læser jeg bøger - og ved godt at ikke bør stole på alt man læser hverken i bøger eller på nettet. man


  • #59   4. jan 2019 Anette:
    Hvad er det egentligt du vil opnå?
    Der sidder levende mennesker med følelser og erfaringer bag de respektive skærme.
    Nu begynder du også at angribe enkeltstående debattører...

    Har du prøvet det selv - at stå i den situation TS oplever - JA eller NEJ?


  • #61   4. jan 2019 Meget konstruktivt svar (ironi kan forekomme)

  • #62   4. jan 2019 Anette, måske skulle du tjekke mit navn, inden du skriver.

    Nej, jeg har normalt kun kastrater gående sammen med mine piger. Men jeg gider skutte flaske flere killinger op end højest nødvendigt. Det kan da godt være, at du synes, at det er en dans på roser, men mine øjne hænger nede på måsen efter 6 ugers flasken killinger. smiley

    Jeg får killinger alle tider på året, når det lige passer ind i min planlægning. Pt. har jeg et kuld på vej. Så at hunkatte ikke går i løb om vinteren, når de er indekatte og lever varmt og godt er noget regulært vås.

    JA der er retningslinier for, hvornår hunkatte normalt går i løb, men der er skutte nogle regler uden undtagelser.

    Jeg havde næppe fået p-piller fra mine dyrlæger, hvis ikke de mente, at det var ok. smiley


  • #63   4. jan 2019 Iøvrigt HAR jeg faktisk et liv ved siden af Kattegalleri.dk

    Pt sidder jeg og læser en e-bog, der nok er noget mere spændende end denne debat, og derfor kan du ikke forvente svar i samme sekund, at du har skrevet. smiley


  • #65   4. jan 2019 Iøvrigt er mine katte ikke indavl. De har stamtavler, og derfor kan jeg undgå førnævnte. Just saying. smiley

    Iøvrigt er jeg vist ikke veninder med nogen herinde, selvom man får et slags venskab efter mange år i samme forum. smiley


  • #66   4. jan 2019 jeg avler slet ikke
    er arbejdsskadet efter at have været på kv. så alle mine (med undtagelse af min udekat) nemlig neu og de går i løbegård.
    med undtagelse af to jeg har fra internattet så er ingen af mine i familie. de kommer fra hele fyn samt fra esbjerg


  • #67   4. jan 2019 Jeg er ikke opdrætter og mine katte er ikke i familie.
    Ganske vist, så er de alle fra nærområdet, men Lucas er produktet af en uønsket gravid hunkat, Elvis er fundet i en busk hjemme hos mine forældre, sammen med en vild mor og 2 søskende og Freddie er opflasket på en gård, hvor han blev moderløs kun 14 dage gammel. 5 killinger 5 x sutteflaske - god fornøjelse smiley
    Så heller ingen indavl her smiley


  • #69   11. jan 2019 hvordan går det?

  • #70   18. jan 2019 Hej Anja og tak fordi du spørger. smiley

    Det går rigtig godt her hjemme nu.
    Min datter har fået sin bedste katteven tilbage... Dog med lidt roligere tilværelse her hjemme. Ingen hurtige bevægelser osv blot for at sikre at Elsa hele tiden føler sig tryg.
    Elsa og killinger har holdt til i et værelse og døren blev åbnet permanent op for 5 dage siden, så hun igen har rådighed over hele lejligheden.
    Vores gamle kat Molly er fortsat på 'ferie' hos min far og hun nyder det smiley

    Elsa valgte i går at flytte killingerne ind i den ene ende af stuen i går. Her har jeg nu opsat deres "kravlegård" for selvom jeg forsøgte at flytte dem tilbage i rummet, så havde Elsa en stærk mening om det modsatte.
    I går valgte Elsa også at tage én af killingerne og ligge ham op i sofaen til min datter, da hun så tegnefilm. Elsa lagde sig herefter til at sove oven på min datter mens killingen fortsat lå der også. Her lå de i 20 minutter, indtil jeg fjernede killingen tilbage i kravlegården og Elsa lagde sig også der ind.

    Killingerne er 3 uger på søndag smiley de er begyndt at kravle og vejer henholdsvis 468, 499 og 500 gram så de er nogle dejlige store basser.


    profilbillede
  • #71   19. jan 2019 Sikke dog en dejlig historie. Se! Elsa elsker stadig din datter - og hun vil endda vise sit pureste guld frem smiley


  • #72   19. jan 2019 Man kunne også se glæden stråle ud af min datters øjne <3! Det var så skønt at se.

  • #73   19. jan 2019 hvor er det bare godt at hører smiley

    og hvor er den bette killing bare nuser smiley smiley smiley smiley skal den ikke flytte til langeland?


  • #74   21. jan 2019 Det kunne da godt være at han skulle det smiley smiley

    profilbillede
  • #75   21. jan 2019 de er bare så søde
    er nu helt vild med ham den røde

    hvad race er det?


Kommentér på:
Efter fødsel, slås mine katte :(

Annonce