{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.956 visninger | Oprettet:

uneutraliserede killinger.... {{forumTopicSubject}}

Hejsa Forum....


Med risiko for at for rigtigt mange klø...skriver jeg alligevel dette indlæg.....da jeg finder det ret bekymrende, at så mange sælger store og halvvoksne (mainecoon)killinger ud uneutraliseret.....

At sælge en killing/ungdyr/voksen kat ud til et nyt hjem uneutraliseret - hvis kattens formål er at være kælekat - er for mig ikke en OK behandling af kattens ve og vel....

1) en fertil hunkat går i løb hver 3 uger i op til 10 dage....bliver den efter gentagende løb ikek parret vil den blive frustreret og måske aggressiv - begynde at små strinte og blive urenlig. En mainecoon kat kan allerede få sit første løb som 6 mdr. gammel....og er bestemt ikke klart til at gennemgå en graviditet eller fødsel eller pleje af sine killinger....

2) en fertil hunkat som gennemgår mange løb på et år kan ophope store mængder follikler i deres "æggestokke" og danne store smertefulde cyster og herudover fortsætter ud i et lang løb....

3) p.piller er en OK løsning for en kortere bemærkning, men er absolut skadeligt for kattens sundhed og kan enda være livstruende for katens helbered i det lange løb. De p.piller som anvendes til katte - her i blandt Perlutex er udviklet til kvinder med hormon forstyrelser og til at fremprovokere en blødning hos disse.

4) hankatten vil når den bliver fertil - udvikle kraftige lugte og fedthale - måske endda fedt pels....
HEr ud over begynder den at blive meget territoriel og vil slås med sit liv som indsat for at opretholde sit område (hvis det er en udekat)....her kan katten let blive inficeret med smitsomme vira...også selv om den er vaccineret.....

5) En fertil han kat kan meget vel begynde at strinte...ikke så hyggeligt hjemme i stuen...den kan blive restløs og mijauende

6) begge katte kan blive opkøbt af mennesker som er yderst udspekuleret og kun har salg af killinger og penge for øje....andre låner i et væk deres hankat ud til avl...og risikere dermed at få en besmittet og dermed syg kat i huset......

Tænk derfor over om det er det bedste for katten ve og vel samt fremtid......og ja...mange snakker om at det pt. er svært at komem af med sine killinger....og dyr at få den neutraliseret, chippet, vaccineret ect....med det er altså en del af det at vælge at sætte killinger til verden...at man brænder inde med killinger...har et tab på kontoen ect....men det skal killingen absolut ikke bøde for...bare min mening...
anna


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  uneutraliserede killinger....
  • #1   27. nov 2008 ups...der er en del taste fejl...sorry...
    anna


  • #2   27. nov 2008 SUPER indlæg! Det meste af det skrevne gælder for alle katte - ikke kun MCO.

  • #3   27. nov 2008 Anna,
    Tak skal du have - jeg kan kun give det ret.
    Enhver der avler katte har et ansvar - især overfor de killinger der ikke beholdes.
    Man kan, lige meget hvor forsigtig man er, ikke se køber længere end til tænderne. At sende sibe killinger ud uneutraliseret er at sende dem ud til en ukendt "skæbne".
    Opdræt er en kvalitetsforbedrende process både med hensyn til udseende og sundhed - produktion er en helt anden process jeg ikke ved hvem gavner.



  • #5   27. nov 2008 Super godt indlæg. Nu er jeg ikke selv opdrætter, men jeg sætter enorm stor pris på at den opdrætter, jeg købte Nimbus hos, har samme tankegang vdr. kateration. Og han er en dejlig kat, der ikke strinter, og har et super-dejligt humør.

    Nu har jeg en lille tilløber-killing på 11 uger, som jeg stadig mangler en ejer på, men sker der intet indenfor den nærmeste fremtid, vil jeg også neutralisere hende, så hun undgår unødvendig stress - og hun skal selvfølgelig også chippes og vacineres.


  • #6   27. nov 2008 Som opdrætter har man hvad angår neutralisering af killinger mere "is" i maven med at få det gjort end den nye ejer vil have. I samme ombæring bliver katten øretatoveret eller chippet. Ydermere får opdrætteren ofte som storkunde en billigere pris hos dyrlægen, hvad selvfølgelig kommer den nye ejer tilgode.
    Der er altid en risiko ved narkose, selvom den er´meget lille ved netraliseringer, en ansvarlig opdrætter tager selvfølgelig den risiko.


  • #7   27. nov 2008 Super indlæg. Kunne ikke være mere enig.
    Jamen det er jo blevet sagt, men for kattens ve og vel, er det sgu bedst. Ville ALDRIG sælge killinger ud uden den var neutraliseret. Det er dyrt at neutralisere, ja, men om køber skal gøre det selv inden den bliver fertil, eller om den skal neutraliseres inden den kommer hjemmefra, det kan da vel være det samme.? Så den argumentation holder simpelthen ikke hjemme hos mig. Hvis du ikke har råd til at få missen neutraliseret, så har du ikke råd til at passe og pleje en killing fra mig! Meget enkelt. Nu opdrætter jeg birma, men det er jo det samme for alle katte.
    Med hensyn til om katten bliver solgt videre og man ikke aner hvor den havner, så skal katten bare IKKE være fertil. Selvom der står i kontrakten at jeg skal kontaktes ved videresalg, er det jo ikke alle som overholder det, og den risiko vil jeg ikke tage.


  • #9   27. nov 2008 hejsa....

    Alle får rabat....fuld pris for nr. 1 - nedsat pris for nr. 2 og hos nogle dyrelæger yderligere nedsættelse for kat nr. 3+4....

    anna


  • #10   27. nov 2008 Susanne *julemandens kone* M

    Hvorfor neutraliserer du ikke? - det har da ikke noget at gøre med om katten har stamtavle - eller man får rabat hos dyrlægen.


  • #11   27. nov 2008 Men hvorfor skulle du ikke kunne sælge killingerne fordi de er neutraliserede?
    Hvis ikke køber er interesseret i at købe en neutraliseret killing, er det så den rigtige køber?

    Det er bestemt ikke for at være efter dig, det håber jeg ikke du føler. Så er det bestemt ikke meningen i hvertfald.


  • #12   27. nov 2008 Jeg er bestemt helelr ikke ude med riven, men katten skal vel alligevel neutraliseres - så hvorfor ikke tage sikekrheden ip-front for det blvier gjort.

    Jøsses, jeg har da en usolgt neutraliseret killing på et halvt år - hun har nu nået en alder hvor jeg kan sætte prisen på hende ned - og tabe endnu mere. Nå ja hun kunne have være solgt - men min mavefornemmelse sagde nej. Og hellere katten er hos mig end .......


  • #13   27. nov 2008 Der er vil vel altid være delte meningen om dette emne - man må gå ud fra at dem så har killingerne gør det bedste for dem.

  • #14   27. nov 2008 Sus - det er jo en super ting! :o)
    Hende jeg købte mine misser af, har jeg også stadig kontakt med - hun har ovnikøbet spurgt om hun må komme og se dem og selvfølgelig må hun det :o)


  • #15   27. nov 2008 Det er godt du har en god mavefornemmelse Susanne, og stadig har det med killingekøberne.

    Jeg har oplevet at sælge unetraliseret killing til killingekøber som jeg havde det rigtig godt med, men efterhånden som hun havde haft den noget tid, kunne jeg bare mærke på mig selv at jeg fik det skidt med den kat ikke var neutraliseret. Har stadig kontakt med killingekøber, og har en god kontakt med hende, men hvor ville jeg ønske.... -Det kommer ikke til at ske igen, og vi drager os jo vores egen erfaringer heldigvis, dem lærer man mest af.
    Katten skal så neutraliseres uanset hvad, så om det er inden den kommer fra mig af, eller om det er senere i livet, kan vel være killingekøber ligemeget? Sådan ser jeg på det. Vil også hellere beholde en killing end jeg vil sælge den til nogen hvor jeg må gå på kompromis med mig selv.
    Men ja, vi har alle forskellige holdninger, og det skal også til. smiley


  • #16   27. nov 2008 Synes faktisk det er rigtig rart at køber viser interesse i, at kattene har det godt efterfølgende - det var sælger selv der kom ind på emnet, med at holde kontakten, hun ville ikke rigtig sige det, men så sagde jeg at jeg da bare kunne sende mails med tekst og billeder af dem og det har jeg så gjort :o)

  • #17   27. nov 2008 Der er altså også stor forskel på racekatte, blandningskatte og huskatte, de ligger altså ikke i sammen prisniveau....

  • #18   27. nov 2008 Jeg har også stadig kontakt til dem jeg har købt mine katte af, og den ældste er 2,5 år.
    mine killingekøbere har jeg også kontakt til, hver og én. Har også besøgt mine killinger efterfølgende. Afleverer dem også til folk. Så kan jeg se hvordan katten kommer til at bo.


  • #19   27. nov 2008 Sus - nej folk ville ikke give så meget for en blandningskat og det er jo ikke fordi den er mindre " værd", sådan er det bare....så kan godt se hvorfor du gør som du gør :o)

    Jeg så jo også på en blandningsmis til 1800, som kun havde fået orme/-loppekur, det syntes jeg var for dyrt....også taget i betragtning af hvad jeg har givet for de to jeg har i forvejen :o))


  • #20   27. nov 2008 Ja, hvis den er neutraliseret, chippet, vaccineret med ormekur og det hele. Jeps. Lige på stedet. Havde slet ikke været i tvivl. Men nu ved jeg også hvad det koster.

    Hehe... Hvis du gerne vil neutralisere dine killinger inden afrejse, skal du i din annonce/salgs tale, ligge utrolig stor vægt hvor stor en "pakke" som medfølger, og hvor meget det gør for killingekøber og killing at det er gjort på forhånd.

    F.eks. for 2500,- medfølger:
    -Færdig vaccinationer
    -Neutraliseret
    -Chippet
    -Fået ormekur
    -m.m. smiley
    Det gør at når den lille mis flytter til sit nye hjem, skal den ikke til dyrlæge og vaccineres før året efter ved revaccination, hvilket udover flytning stresser killingen utrolig meget. Den kommer ikke i løbetid/begynder at strinte.
    Så har du ovenikøbet sat lidt krav til køber om revaccination.

    Og igen, du kan hoppe op og falde ned på det. hvis du ikke føler du kan bruge det til noget, så lad være med at tage det til dig.
    Jeg er ikke ude på at være efter dig, jeg BRÆNDER bare så meget for min mening, og kommer jeg til at træde på nogen undervejs, er det ikke min mening. Jeg skal bare have det afvide, så tager jeg den til mig med det samme. (Det er ikke altid man ser sig om, når man skriver i farten).


  • #21   27. nov 2008 Det er jeg glad for. Der er bare så meget snak om på KG for tiden, at alle er efter alle, folk snakker grimt og det ene med det andet. Man skal satme passe på hvad man siger, før det bliver opfattet forkert. For jeg er virkelig ikke ude på at træde på nogen.
    -Nå, det var lige et lille sidespor fra emnet smiley


  • #22   27. nov 2008 Sus - personligt går jeg ikke så forfærdelig meget op i prisen - selvfølgelig skal vi have råd til den og vil ikke være fattig fordi jeg skal købe en kat til 5000 kr...jeg kan få ligeså meget kat i en blandning eller en huskat. Racen betyder ingenting - jeg skal bare blive "forelsket" i missen - så er jeg tilfreds :o))

  • #23   27. nov 2008 Jeanette:
    Men vil du ikke give mig ret i, at katten som du skal give 2500,- eller 3000,- for, som har HELE pakken, med chip/øremærke, neutralisering, vaccinationer, ormekur, loppekur, kontrakt og sundhedsbog er de penge værd?
    For ellers skal du jo bare ud og bruge pengene på dyrlæge på andet tidspunkt. Ydermere er der god sandsynlighed for at katten er sund og rask når du får den, end hvis den intet har med sig.


  • #24   27. nov 2008 Uanset om det er en huskat eller en blandingskat.

  • #25   27. nov 2008 Rikke: Men det er vel noget man så snakker med sælgeren om INDEN?

    Jeg ville personligt ikke sælge en kat til opdræt uden at vedkommende ved hvad det vil sige at stå med killinger, altså har prøvet det før eller har sat sig meget grundigt ind i det på forhånd.


  • #26   27. nov 2008 Der er kun een der bestemmer om katten fra skal bruges i avl - og hos hvem - og det er mig.'

    De katte jeg har er jeg ikke kommet nemt til - det har kostet mig mange år at bevise at jeg er i stand til på en fornuftig måde at hånderere andres hårde arbejde. Jeg ´kunne da aldrig drømme om at videregive til nogen der mener de kan gøre som det passer dem for nu har de jo betalt.

    Der er masser af andre der sælger alt der har fire ben og en hale - fint køb der.

    Det er et storst ansvar at sælge en avlskat (eller for sn sags skyld en der er ueutraliseret) - et ansvar der rækker langt ud over den dag man har fået pengene og katten er flyttet.

    Hvis jeg ikke kan komme af ned mine neutaliserede katte - så der det jo kun et at gøre - at stoppe med at opdrætte. For på kompromis, det går jeg ikke.


  • #27   27. nov 2008 Hejsa.....

    Lige præcist den sætning...."Jeg vil da nu gerne selv kunne bestemme om den kat jeg nu købte, om den skulle neutraliseres eller ej.
    Hvis det blev en super lækker kat med et helt vild godt temperament, så kunne det da være at jeg selv ville have et kuld killinger med katten. "
    får det til, at løbe koldt ned ad min ryg.....det er netop ENDNU en af årsagerne til, at jeg neutralisere mine killinger....jeg har hørt og læst om alt for mange killingekøbere som - på trods af at de har skevet under på en kontrakt om at kattens sælges som kælekat - vælger at bruge dem som avlskatte.....for nu var det jo deres...købt og betalt og så kunne de jo gøre hvad de ville!!!!!!........hmpff

    JEg bliver tit ringet op af interesserede killlinge købere som spørger til prisen på mine killinger - som koster mellem 4-5000.- for en kælekat - her spørger de som om de kan få den billigere, hvis ikke den er neutraliseret....eller hvis nu ikke de fik stamtavlen med..NEJ og ATTER NEJ.....så kan de slet ikke købe den...og blev den solgt som avlskilling.....hvis den var egnet og jeg fandt køber egnet....så var prisen betydeligt højere.....da der jo fulgte rettigheder til at anvende den genpulje som jeg og andre har arbejdet med....og Py ha....det er en stor tillidssag..i hvert fald for mig smiley

    Men selv her kan det gå galt.....man kender kun hinanden til sokholderen - uanset hvor dybtegående interviev man foretager inden katten sælges.....det kan endda gå galt med mennesker man tror man kender godt.....
    JEg har desværre selv haft en uheldig oplevelse med en kat som jeg solgte som fertil til en opdrætter.....som jeg troede jeg kunne stole på..!!!!! Så selv her er der brådne kar....

    og en sidste bemærkning.....det er mig der bestemmer om mine killinger skal neutraliseres......vil folk ikke have dem neutraliseret ...så må de gå et andet sted hen.....det lyder hårdt,......men det er mig som er killingernes "værge" - det er mig som former fremtiden for dem....de er hjælpeløse og prisgivede når de kommer til det nye hjem...de kan ikke sige "JEG VIL HJEM....JEG KAN IKKE LI AT VÆRE HER ect. ect."....så tisser de lidt på gulvet..skider ved siden af bakken ect...og så bliver de pludselige til nogen uønsket møgkatte...som afleveres til et internat eller gaden....eller det evige liv i himlen....

    anna

    anna


  • #28   27. nov 2008 Helt enig med Lis.

  • #29   27. nov 2008 Og helt enig med Anna!!!
    Hvor dejligt at nogen kan finde på at sætte ord på

    Havde lige skrevet en lang lang besked, læste den igennem, og tænkte, nej, det her bliver aldrig opfattet som jeg mener det. Så det blev slettet igen.


  • #30   27. nov 2008 DK Misling - har aldrig sagt at katten ikke er 2500,3000 eller 5000 værd, det er alle katte i mine øjne. Men jo jeg vil da hellere give 2500 kr for en med det hele end en uden noget. Men hvis katten til 2500 uden noget er den jeg er faldet for, så må jeg jo selv punge ud.
    Apropos sund og rask, så er dyrenes beskyttelse jo et fint sted at købe katte - der ved man i hvert fald at alt er i orden...

    Men jeg har det nok ligesom Rikke S, jeg vil også gerne selv bestemme om jeg vil have min kat/katte neutraliseret...så tror ikke at jeg selv ville gå ud og give en bondegård for en kat jeg ikke selv ville kunne få killinger på, hvis jeg ønskede det.

    Det er ikke fordi jeg ikke kan forstå jeres (opdrætterne) holdning til neutralisering, kan være jeg ville gøre det samme, skal jeg ikke kunne sige.

    Men jeg ville aldrig give hverken 6000 eller 10000 for en kat, for at kunne få et "hyggekuld" eller to....slet ikke når jeg ved at jeg kan få en alletiders kat til jeg ved ikke hvor mange gange mindre :o)


  • #31   27. nov 2008 Ps - jeg ville aldrig købe en kat til avl!

  • #32   27. nov 2008 Sus - det er da rart at der enighed også selvom der er flere af dem *LOOL*

  • #33   27. nov 2008 Jeanette...

    I bund og grund var indlægget ikek et spørgsmå om prisen på en kat...ægte ellerr uden stamtavle ect....

    Men mere....hvad er det man byder katten i dens kommende liv....ved ikke at neutralisere den....

    fx. så havde jeg en kat som absolut ikke havde det godt på selv meget korte perioder på P.Piller....den blev meget frustreret - indbød til at kæle med endte med at bide ect....
    Den brød gennem sine p.piller som det fik hvor 7 dag...så hver 6. dag og aligevel gik i løb.....
    Katten jeg taler om var en fantastisk smuk kat...Best in Show på udstillling....men jeg valgte at tage to kuld på den...og nu lever den som kastrat hos min mor, da den ikke kunne forenes med de andre katte efter neutraliseringen....(hiraki)
    'I dag er det en skøn blid og rolig kat...som kan slappe af og nyde sit forhåbentlige lange liv smiley som kastrat.....

    anna


  • #34   27. nov 2008 Hvorfor kan intet diskuteres uden det går til yderpunkter.

    Hvem giver 10.000 for en kastrat? Jeg kender ikke nogen.

    Faktisk omhandler den her tråd om ansvar, læs neutralisering, ved salg af killinger - og ikke prisen for dem, eller hvor stort et over/underskud man har.


  • #35   27. nov 2008 Glemte at skrive......AT....ingen af hendes killinger er solgt til avl...jeg beholdt to selv for at arbejde med linjen, de andre blev neutraliseret.....
    anna


  • #36   27. nov 2008 Nu kommer jeg fra hesteverdenen, hvor man selv med papirer på fine rideheste kan have uhyre svært ved at få avl til blot at kunne køre rundt uden underskud. Og avler man på hyggeheste, så gør man det for sin egen skyld, for man kan -kun- tabe på det.

    Hvorfor regner I egentlig med, at det er anderledes i katteverdenen? Jeg synes, at mentaliteten herinde peger i en retning af, at der skal vrides så meget ud af hver killing som muligt.
    Katten skal vel helst uanset hvad neutraliseres, og det er da kun endnu dyrere for den nybagte katteejer selv at skulle ud og få den enkelte kat neutraliseret.
    Brug dog de gode argumenter overfor killingekøberne (til at få dækket nogle af omkostningerne)! Og undlad at sende killinger ud til verden der med stor risiko vil bidrage til det alt for høje antal katte, vi har til at rende rundt i kummerlige tilværelser.

    Men nej, jeg kan godt se, at det kan være svært at trænge igennem til folks samvittig, når det koster penge...

    Den dag i dag takker jeg mine forældre for, at de aldrig har givet efter for, når min søster og jeg har plaget om dyrebørn (vi har både haft hund og katte i mit barndomshjem). Det er altså ikke en menneskeret at skulle sætte små bløde killinger til verden. Det er et pokkers stort ansvar!


  • #37   27. nov 2008 når ja,.....så kom der sørme også lige en lille årsag mere fra en anden tråd, hvor en hunmis...blanding mellem norsk skovkat og mainecoon lige har født 10 killinger i en alder af max. 10 mdr........
    Og jeg vil så lige skrive her....at en mainecoon som er 8 mdr. ;kun er en ungkat.....og en teenager......hvis krop og bækken samt psyke ikke er klar til at få hverken 3 eller 10 killinger.....jeg behøver vel ikke at skrive at jeg er rystet i min grundvold...hvor er ansvarligheden henne?????
    anna


  • #38   27. nov 2008 Jamen jeg er hverken for eller i mod noget af det - så i skal ikke angribe mig hihi

    Jeg har bare skrevet hvad jeg synes! Og jeg ved godt at jeg ikke har forstand på opdræt og det er der jo en meget god grund til - jeg er ikke opdrætter :o)

    Jeg har mine to smukke blandnings hanmisser og en hund - skal ikke have avl, skal ikke købe katte for flere tusinde - skal ikke have neutraliseret hunkatte, så alt er fint for mig.

    I (opdrætterne) må vel vide hvad i gør og så er den ikke længere. Alle gør vel deres bedste, ved godt at nogle ikke gør, men største delen gør det godt. Om de så har travler eller ikke, om de neutralisere eller ikke. Så ønsker de det bedste for deres katte :o)




  • #39   27. nov 2008 Sus - så meget ved jeg slet ikke om katte *LOOL*
    Har bare mine 2 dejlige pelsbomber hihi


  • #40   27. nov 2008 Sus - ja du ville sgu nok få et chok hvis en steriliseret fik unger *LOOL*

    Er der en måde at se på en kat at den er steriliseret? Ved godt at de får et ar, men det sidder jo under hårene..

    Det er fordi jeg engang skrev på en hunkat, som jeg var interesseret i - og der skrev sælgeren at de ikke vidste om hun var steriliseret...spurgte selvfølgelig ind til sundhedsbog osv men de svarede aldrig....kan en dyrlæge ikke finde ud af om en kat er fertil eller ej?


  • #41   27. nov 2008 Man kan i en blodprøve måle hvor meget testaterone katten har i blodet - den kommer sikkert heller ikke i løbetid, vil normalt værre større, federe. Men udenpå katten kan man ikke se den om den er fertil eller steriliseret

  • #42   27. nov 2008 Det var mere fordi at hvis man køber en kat hvor sælgeren ikke ved om katten er fertil eller ej, men hælder til det ene f.eks fertil, så kan man jo gå hen og blive godt og grundigt snydt :o)

    Nu købte jeg hende heller ikke - de svarede jo aldrig på mine spørgsmål...undrede mig bare når de havde haft hende i 1 1/2 år...


  • #43   27. nov 2008 Jeanette Z,
    Hvis en sælger ikke ved om katten er fertil eller steriliseret, vil jeg nok købe min kat et andet sted - hvad andet var der så ikke styr på?
    En stambogsført kat sælges med kontrakt - der står hvad man køber katten til, altså om den er åben eller kastreret


  • #44   27. nov 2008 Susanne & Heidi
    Kunne I ikke tager jeres private køb og salg over pb? - det er synd at spamme Anna's tråd op


  • #45   27. nov 2008 privat snak skal foregå via PB piger smiley

    hold jer til trådens mene


  • #46   27. nov 2008 mene er selvfølgelig emne ikk? mine fingre sidder forkert på idag smiley

  • #47   27. nov 2008 Det er hun da sikkert - jeg kender hende ikke. Men det gør hende da ikke til et dårligt menneske.



  • #48   27. nov 2008 Heidi LOL, vi ved da alle, at det ikke er sådan du kører dit opdræt. Bare rolig, så dumme er folk heller ikke:)

  • #49   27. nov 2008 Jeg går helt klar også ind for at killing som ikke skal bruges til alv bliver neutraliserede.. Sys heller ikke de dejlige kælekatte skal udsættes for den mængde stress at skulle blive fertile.


Kommentér på:
uneutraliserede killinger....

Annonce