{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.584 visninger | Oprettet:

Jeg har fået allergi, hvad skal jeg gøre? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg står i den rigtig kedelige situation, at jeg har to fantastiske katte som jeg har haft i henholdsvis 8 og 6 år, men nu har jeg fået konstateret katteallergi (og en masse andre allergier). Jeg har under ingen omstændigheder lyst til at få af med mine katte - de er mine bedste venner, men jeg ved samtidig at det er skidt for mit helbred at beholde dem. Jeg har fået af vide, at der er stor risiko for at jeg udvikler astma.

Så mit spørgsmål er - tror i det er muligt at finde en sød kvinde/mand der vil have to katte, der har været indekatte hele deres liv og er 9 og seks år, hvad hver deres særheder? Jeg kan slet ikke klare tanken, men ved også at der vil være bedst for min fremtid.

Jeg har spurgt lidt rundt hos folk jeg kender og de er ikke interesseret. Jeg ville også rigtig gerne have at de kom til nogen som jeg ved er helt vilde med katte så de ikke bliver kastebold, fordi de ikke lige passer ind eller lignende.

Håber der sidder nogen med gode ideer de vil dele med mig ????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg har fået allergi, hvad skal jeg gøre?
  • #1   27. jan 2019 Jeg kan jo ikke svare for dig, men jeg har katteallergi og en masser af andre allergier, jeg er multiallergikere og lever med 2 katte, og min læge ved det, har så haft mere end et halvt år, hvor jeg har haft masser af nællefeber, men det er ikke mine katte, jeg har astma, og får dagligt medicin for det, og er i øjeblikket oppe på 4 antihistaminer om dagen, på grund af nællefeber, og når pollensæson starter skal jeg prøve noget nyt mod allergi, fordi birkepollen og hustøvmider, er det værste i mit liv, og så er jeg også dækket ind med mine katte.
    Hvis din læge ikke kan finde ud af, at behandle dig, ville jeg finde en mere nytænkende læge, som ikke siger UD med dyrene.
    Mit barnebarn på 1 år, har atopiskeksem og astma, selv da min datter spurgte om deres 2 katte havde indflydelse på det, fik hun et nej, og Kaya får behandlet sin hud og sin astma.

    Du må finde ud af om du virkelig vil af med dine katte, eller om du vil behandle de symptomer du har. Mine katte er så vigtige for mig, så med mindre, at det kan bevises, at det ville løse mine problemer helt, at gå af med dem, så bliver de her.
    Hvilke symptomer har du, og sker der noget, når du er omkring kattene?
    Kattebakken og børstning er der hvor jeg nu og da mærker noget, men det er når jeg er belastet af andre allergier oven i, lidt som et tårn af klodser som vælter, når der er for mange ting på, og det er feks pollenperioden,
    Min liste er lang, astma, allergi, høfeber, eksem, nællefeber, og idag er min eksen tosset, fordi jeg har været til fødselsdag, har spist en bolle med ost, og et lille stykke lagkage, men det ville jeg have, og så holder jeg mig fra det de næste måneder, til jeg skal til fødselsdag igen smiley
    Du er ny i det med allergi, du må lære din krop og dens symptomer, at kende, held og lykke med det.
    Hvis du vælger dine katte fra, så kan du være heldig, men du skal være heldig, at finde et nyt hjem til dem.


  • #2   27. jan 2019 Hej Sofia.
    Kender 2 personer der har haft succes med denne behandling:
    http://www.allergikompagniet.dk/behandling-af-allergi/behandling-af-dyreallergier/


  • #3   27. jan 2019 Hej Sofia.
    Nu skal du ikke straks gå i panik fordi at en gammeldags læge siger: "Ud med katten - ellers får du astma!"
    Jeg fik astma som 4-årig og jeg er opvokset med katte. Med tiden gik min katteallergi væk og jeg blev erklæret rask. Så begik jeg en stor fejl i teenageårene! Jeg VILLE ikke have allergimedicin så hellere nyse (nu var der flere andre allergier) - da jeg var 18 kom min astma tilbage - måske pga. en ubehandlet allergi.
    Jeg har astma og en smule allergi og får medicin for begge dele, men livskvalitet betyder meget for mig, så jeg har stadig katte, ja faktisk reagerer jeg ikke allergisk overfor dem mere smiley
    Man kan "vaccinere" mod allergi, og det er sikkert det jeg har gjort.

    Hvis jeg skulle af med mine katte ville min livskvalitet blive forringet, så slå lige koldt vand i blodet. Antihistaminer og lokalbehandling med binyrebarkhormon har næsten ingen bivirkninger smiley


  • #4   27. jan 2019 Min mand har også astma og har haft det siden han var barn. Vi har haft katte i 20 år. Hvis bare han tager sin medicin, som han skal er der ingen problemer. ??:)

  • #5   27. jan 2019 lad være med at kom af med dine katte
    det eneste du får ud af det er altså at du virkelig ender med ikke at kunne tåle kat

    jeg har også div allergier og astma. har bla allergi overfor hund. men vi har altid haft hund i mine første 20 år af mit liv. jeg kunne ikke tåle at kramme ham men ellers var der ikke noget. vi sagde IKKE noget til sygehuset - hvad de ikke ved har de ikke ondt af
    så kom vi af med ham, så gik der vel 6 mdr så kunne jeg SLET ikke tåle hund. nu er det så slemt at jeg ikke engang kan være i et rum hvis der har været hund bare dagen før...

    så hvis du ikke har problemer med dine katte nu, så behold dem,
    kender flere som har katteallergi og stadig har katte.
    har du lidt løbende øjne/snusene så sørg for at kattene bliver vasket jævnligt. Og lad være med at have dem i din seng

    Og når det er sagt så viser ny forskning faktisk at man har det bedre ved at blive påvirket hele tiden. man får ikke ikke bedre af at gå af med sit dyr. tværdigmod.


  • #6   27. jan 2019 glemte at jeg har haft astma og allergier siden jeg var 1½ år - og er da lige blevet 43 år
    i dag mærker jeg intet til min astma. kun min hundeallergi.


  • #7   27. jan 2019 prøv at læse her
    http://www.magasinethelse.dk/giver-fido-allergi/


  • #8   28. jan 2019 Jeg har også astma, og allegier i lange baner, fik det typiske svar ud med dine katte, det valgte jeg (selvfølgelig) ikke at gøre og har defor selv fundet ud af hvad det er der trikker min allegi/astma, nemmelig kun reaktion når jeg tømmer kattebakken og det gør sig også gældende når der bliver kørt gylle ud på markerne (ammoniak)
    Det er bare så typisk for lægerne at sige ved det mindstetegn på allegi/astma - ud med kattene, tror at utallige uskyldige dyr har midstet hjem/liv på den konto, desvære.


  • #10   30. jan 2019 Også multi allergisk her. Bla ved kat. Datteren og jeg havde en lang snak om det før vi fik Sofus, om hvad vi ville gøre hvis vi reagerede på ham. Vi blev hurtigt enige om at vi ikke ville af med ham igen, så vi ville tage antihistaminer hvis det blev aktuelt. I starten reagerede jeg på når han lå på mit bryst og vaskede sig og når jeg tømte bakker, men det klarede pillerne. De sidste par år har jeg ikke haft behov for antihistaminer (kun når pollen sæsonen er helt åndssvag)
    Jeg kan sagtens have næsen helt nede i deres pels nu, uden problemer smiley derimod kan jeg godt reagerere på fremmede katte stadig.



  • #11   30. jan 2019 Ja N9nna det med ny kat eller fremmede katte i andre hjem, den kender jeg godt, og tager ekstra medicin i starten ved ny kat, og efter en månedes tid kan jeg gå til bage til normal dosis.
    Ville gerne høre fra dig som startede tråden, høre hvordan det går, og husk ingen kan dømme dig, uanset hvad du vælger, men vil bare give dig et indblik i, at der er muligheder.
    Jeg har levet uden dyr det meste af mit liv, fordi det var hvad lægerne sagde, og i gamle dage var der heller ikke samme medicinske behandling som idag.
    Min søster havde 2 siameser på et tidspunkt, dem kunne jeg slet ikke være sammen med.
    Senere fik hun Jazzy en skøn MCO, og den kunne jeg være i hus med, så spredte det sig, og min ældste datter fik 2, og så fik min yngste også 2, og det gik godt i 2 år, så tog jeg springet, og fik min første kat, og havde min datter som bagstopper, så min kat kunne bo hos hende, hvis det skulle blive nødvendigt smiley det blev det ikke.
    Idag klare jeg faktisk mig bedre både med hunde og katte, end før jeg fik kat, jeg bor i hundeland smiley boligforening hvor man må have hund, og har aldrig hilst på så mange hunde som her, og min datter har haft hund, den kunne jeg mærke i perioder, selvom det var en så kaldt allergivenlig hund.


  • #13   31. jan 2019 MIN det er meget forskelligt hvordan man reagerer, når man er allergisk. Nogle symptomer kan være umulige at leve med (fx åndedrætsbesvær=>indlæggelse), andre kan man nemt overkomme, så tænker at det er et helt ok spørgsmål.
    Personligt testede jeg positiv for katte allergi inden jeg nogensinde havde reageret på katte. Jeg har aldrig haft voldsomme reaktioner, så har været heldig.


  • L. R
    L. R Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 16
    #14   31. jan 2019 Der findes vacciner mod dyreallergi, hos dyrlægerne klippper man pels af, som sendes ind til fremstilling af disse vacciner.
    Prøv at undersøg det.
    Håber du finder en løsning, og håber kattene kan blive


  • #16   31. jan 2019 Jeg læser det så overhovedet ikke som nedladende. Men sådan er vi jo så forskellige smiley

  • #20   4. feb 2019 Sikke dog i toppes og sikke dog så mange som der har allergi.
    Men det glæder mig at i ikke bare går af med kattene på grund af det.
    Allergi er en form for stress af kroppen og katte er jo kendt for at modvirke stress.
    Nu er der fandme en herinde der vil sælge sit kat fordi manden har fået allergi.
    Det gør mig sur når man ser sådan noget her og på DBA.
    Som i og jeg selv skriver i tråden er der jo mange muligheder for at få behandlet/lindret allergien.
    JEG synes hun skulle skifte manden ud i stedet smiley


  • #21   4. feb 2019 Morten R
    Jeg synes at der alt for ofte sælges katte pga. allergi. Desværre synes jeg at jeg især ser det hos katte der er i lømmelalderen...…
    Det værste er jo alle de læger der stadigvæk tror, at "the only way out" er at afskaffe katten - bum så er man rask.
    Der ligger nogle forskningsresultater der peger på, at børn der er opvokset på landet og har haft fingrene og næsen i lidt af hvert ikke så nemt udvikler allergi som børn der er blevet skånet for ALT.
    Prøv lige at se så eget der er deklareret i samarbejde med Astma-Allergiforbundet... og jeg som er barn af 70'erne og både har bidt i bløde bøger fyldt med pthalater og andet skidt - jeg lever endnu.
    Min astma er nedarvet gennem flere generationer - den faktor glemmer man også lige...


  • #22   4. feb 2019 Det er første gang jeg høre at allergi er på grund af stres smiley i min familie er der en arvelig tendens, og det er en immunforsvarssygdom, hvor immunforsvaret arbejder for meget,,, altså hvis det er allergi og ikke intolerence! Det er to vidt forskellige ting, allergi kan måles i en blodprøve, hvor der ikke er noget unormalt ved en blodtest ved intolerence, men begge dele er lige besværlige at leve med.

  • #23   4. feb 2019 Jette L.
    Det er KROPPEN der stresser og reagerer på en given påvirkning ved at man får løbe øjne , slår ud med knopper og lign.
    Men da krop og sind hænger nøje sammen kan det også opstå som følge af langvarig stress, angst eller lign.


  • #24   4. feb 2019 Ja den hopper jeg så ikke på, med mindre der foreligger en afhandling i det almindelige system, altså ikke alternativt.
    Dermed ikke sagt, at stres kan forværre en i forvejen dårlig periode, eller at kroppen ikke stresser når huden hænger i laser, men jeg ved godt, at i gamle dage var det umuligt at få en diagnose på astma og allergi anerkendt, uden at være undersøgt ved en psykiater, så man var sikker på det ikke var hysteri, mange kvinde sygdomme kunne lægges ind under den hat, men sådan er det ikke længere!


  • #25   4. feb 2019 Du behøver ikke hoppe noget. Ved bare at hvis mennesker har langvarig stress, angst, psykiske traumer og lignende går det ud over immunforsvaret hvorved man bliver mere modtagelig overfor en lang række sygdomme...

  • #26   4. feb 2019 Hoppe med på skulle der stå.
    I øvrigt er stress og hysteri ikke det samme smiley


  • #27   4. feb 2019 Undskyld for det var et sidespor.
    Som jeg tolker er det Sofia (TS) har brug for er om nogen vil overtage hendes katte. For mig lyder det som om hun HAR bestemt sig idet hun skriver:
    Så mit spørgsmål er - tror i det er muligt at finde en sød kvinde/mand der vil have to katte, der har været indekatte hele deres liv og er 9 og seks år, hvad hver deres særheder? Jeg kan slet ikke klare tanken, men ved også at der vil være bedst for min fremtid.
    Er der mon det ?


  • #30   5. feb 2019 Lige sådan et par, kunne jeg tænke mig, den dag jeg ikke har drengene længere.
    Jeg håber helt klart på det bedste både for TS og kattene.


Kommentér på:
Jeg har fået allergi, hvad skal jeg gøre?

Annonce