{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.420 visninger | Oprettet:

Hvad er en Europé? {{forumTopicSubject}}

Er der nogle der kan fortælle mig hvad en Europé er og hvordan de ser ud, gerne billeder af en. Kan ikke ud fra de billeder der er herinde finde nogen som helst lighed, ud over at rigtig mange ligner en huskat og jeg synes det ligner at de er forkert plaseret...?? Kan i ikke hjælpe mig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er en Europé?
  • #1   27. okt 2007 http://www.jyrak.dk/index.php?SectionID=160&WebsiteID=1&LanguageID=1

    Du kan se lidt om racen her.


  • #2   27. okt 2007 http://www.europeklubben.dk/

    Eller endnu bedre her.


  • #3   27. okt 2007 Ja okay det kunne bruges, men synes godt nok det er svært.... for synes den ser flot ud på de billeder på hjemmesiderne, emn mange af dem herinde ligner bare almindelige huskatte... Og virker som om folk bare gerne vil have deres kat er mer "mere værd" fordi den har et race navn... Og det forstår jeg jo ikke - hvorfor ikke bare være stolt af det man har, man elsker vel sin kat uanset??

  • #4   27. okt 2007 Zoe den havde jeg også tænkt... men ved det ikke og derfor jeg ville have en forklaring...

  • #5   27. okt 2007 Ja, en europé er huskatte racen med en standard og stamtavle. Så de skal helst ligne, men ikke alle huskatte ligner europé, da de jo har sat en race standard :o) Det har husklatte jo af gode grunde ikke :o)

  • #6   27. okt 2007 Eva - Er der så ikke super mange huskatte som forklædt Europé herinde?? Og hvorfor bliver de ikke flyttet?? Som ejg lige forstod de to sider har den ex ikke maske i hovedet men er mere ensfarvet med nuancer, er det mig der er helt galt på den??

  • #7   27. okt 2007 Der ER mange huskatte under kategorien Europé.

    Det er jo ikke så fancy, at ens kat "kun" er en blanding af racer - eller ganske enkelt en huskat vel???
    ;-))


    Men der er ikke rigtig så meget at gøre ved det - desværre.


  • #8   27. okt 2007 Tja jeg elsker alle mine blandinger! :o) Også huskatten som kan være noget så træls... De er jo dejlige alle hver og en! :o) Og er noget så ligeglad med at de er blandinger, de betyder alt og har jo selv valgt at få blandinger...

  • #10   27. okt 2007 tja forstår det sq ikke rigtig... Skal dog ikke have en mis, ville bare gerne vide noget mere om racerne og ja det gælder ogs russian blue...

  • #11   27. okt 2007 Der er i mine øjne INTET i vejen med huskatte - kun dem der ikke vil anerkende, at de har en skøn en af slagsen. Dem der finder det "under deres værdighed" at sige, at de "kun" har en huskat..


  • #12   28. okt 2007 Jeg er ny herinde, så jeg bliver altså lige nødt til at spørge.

    Skal kattene ikke have stamtavle for at oprettes i en race-kategori?

    Det jeg mener er, at hvis der ikke er stamtavle, hvorfra ved man så hvad der er i katten?

    En silver Europé blandet med en silver british shorthair, vil jo udseendesmæssigt kunne lige en brite, men er jo en blandingskat og ikke hverken den ene eller anden race?



  • #13   28. okt 2007 Der er nogen der siger man skal have stamtavle, men det er ikke noget krav i følge reglerne.... Havde jeg en ren kat men ingen tavle, ja så plantede jeg den ogse under ren, men alle mine er blandinger :o)

  • #14   28. okt 2007 Mai - Nej desværre er det tilladt at oprette sine katte hvor man selv synes. Har endda set en del helt alm. huskatte oprettet som siamesere smiley Det er lidt komisk. Men ifølge reglerne kræves der ikke at kattene rent faktisk er ægte (dvs. med stamtavle) eller overhovedet ligner den race de er oprettet under. Desværre.

    Channie - En ægte kat er en kat med stamtavle smiley Dvs. at en kat KUN er en racekat hvis den har tavle. Så hvis man har købt en kat uden tavle, er og bliver den en blanding. Derfor er den jo lige så dejlig som alle racekattene. Jeg har selv en blanding, og er ikke flov over det. Det er der desværre mange andre der er, hvorfor deres katte er oprettet under diverse mere eller mindre tilfældige racer. I mine øjne er det et spørgsmål om snobberi!


  • #15   28. okt 2007 Channie og Sabrina.

    Tak for jeres svar.

    Kan så ikke lige se pointen med race-inddelingen, men den lader vi lige ligge.

    Alle katte er vel ægte katte! :0)

    Men som du også skriver Sabrina kræver det altså en tavle, for at blive anerkendt som "ægte race kat", selvom om katten er nok så meget "ren" som du skriver Channie. Men den diskussion har vist fyldt meget herinde. Og det er jo KG´s regler der gælder, og ikke vores forskellige holdninger så........


  • #16   28. okt 2007 Mai T - Nej, den er lidt omsonst når folk ikke overholder den. Men i grove træk virker det jo. :o) Altså man kan godt få en ide om at en perser og en cornish rex ikke ligner hinanden hvis man kigger under de to racer f.eks. :o)

    Sabrina/Mai T - Ægte katte er sådan en dumt ord, alle katte er jo ægte. Racekat er bare en dårlig oversætning af pedigree kat <- dvs stamtavle kat. :o) Og i det virkelige liv, for at gå ind under en race som maine coon, perser osv osv så SKAL katten have stamtavle. Ellers er det bare snyd og humbug, og snobberi :o)


  • #17   28. okt 2007 Og ellers så er europé en virkerlig flot race i min mening ;o)

  • #18   28. okt 2007 Eva K.

    Jeg har bare flere gange studset over formuleringen:
    "En ægte kat er en kat med stamtavle!". Jeg ved godt hva der menes, når man bruger denne formulering, men ser man på indholdet er det jo en gang vås!

    Hvis vi alle kunne enes om at alle katte er "ægte katte", så er vi nået langt! Så kunne vores "ægte katte" blive placeret i den underkategori de retmæssigt høre under, om det så er huskatte, blandingskatte eller de specifikke racer.



  • #19   28. okt 2007 Okay, altså når jeg skriver 'ægte kat' mener jeg selvfølgelig 'ægte racekat'

    Sorry. Troede at det var underforstået. For ja, alle katte er jo ægte katte. Men en ægte RACEkat er en kat med stamtavle. Det var pointen smiley Synd at KG ikke er enig.


  • #20   28. okt 2007 Eva K - kunne ikke være mere enig. Synes at det er så morsomt og ironisk når folk påstår at deres katte er racekatte (uden tavle) og så anklager folk med ægte racekatte for at være snobbede. Hehe

  • #21   28. okt 2007 Jeg syntes bestemt ikke at en huskat er mindre værd end en racekat. nærmest tvært imod, de er jo lige meget kat... =) og en huskat eller en blandings kat kan jo godt være lige så flot som en racekat, uden at stå under en race... =)
    Min Aske er Europé og han HAR tavle, men han er da bestemt ikke mere værd for mig pga. det... =)


  • #22   28. okt 2007 Sabrina.

    Jeg ved det godt - driller bare lidt, for det er altså en sjov formulering!

    Det er underforstået for os med racekatte, men den "tricker" altså nogle. Hvis vi lader være med at bruge den formulering, tror du så ikke, at vi kunne enes om at opdele racekatte, blandingsskatte og huskatte? (Nå ikke, nej det var vist naivt!)

    Seriøst : Jeg kan virkelig ikke helt forstå behovet for, at gøre ens kat til noget den ikke er. De har jo købt en kat uden tavle, fordi tavlen ikke er vigtig for dem! Så fatter jeg altså ikke behovet for at sige at den er dette eller dette!



  • #23   28. okt 2007 Mai T - Jeg har det på samme måde. Hvis man har købt en 'racekat' uden tavle, men set forældrene, er der desværre mange der hårdnakket påstår at den er raceren. Men det er bare lidt underligt at folk vælger at spare de 175 kr. som tavlen koster. Hvis det er så vigtigt for folk at overbevise os andre om at deres blandingskat er ægte racekat, har den stamtavle nok alligevel en betydning for dem. Så min teori er at der må være andre grunde til at man ikke har fået den tavle med. Efter min mening bliver folk snydt på det groveste når de tror at de har købt en 'racekat uden stamtavle'. En sådan kat findes ikke, da det jo netop er tavlen der gør den til en racekat.

  • #24   28. okt 2007 Sabrina S:
    Er enig med dig... forstår ikke at folk vil have andre til at tro at en kat uden tavle er en racekat, hvis de vil ha' en racekat, jamen så køb en kat med tavle, svære er det ikke.

    Og en Huskat eller en blanding er altså ligeså godt som en racekat, det er jo ikke tavlen der tæller, men selve katten, i hvert fald efter min menning.


  • #25   28. okt 2007 Sabrina.

    Er fuldstændig enig. Jeg er måske for mistroisk af natur, men uanset om jeg har set forældrene, vil jeg ikke stole på at de er "helt rene", når killingerne ikke har tavle. Sorry-men sådan har jeg det nu engang!

    For mig er tavlen vigtig og jeg betaler gerne den pris en racekat nu koster. Min datter har den skønneste huskat og hun er ikke mindre værd en mine racekatte. Men hun er og bliver huskat!

    Inden jeg bliver beskyldt for at være snobbet - det er jeg nu også, det er bare ikke lige i den her sammenhæng - så er tavlen vigtigt for mig,fordi jeg syntes at det er vigtigere at vælge en kat der temperamentmæssigt passer ind i vores livsstil, fremfor at vælge en smuk huskat, som man ikke kan vide hvordan bliver. Dertil kommer at jeg er så egoistisk, at jeg ikke vil risikere at komme til at holde af en kat, som måske viser sig at være født med en eller anden nedarvet sygdom, som gør at jeg mister den før tid. Ikke at jeg kan gardere mig imod sygdom mv. men jeg kan udelukke visse sygdomme.


  • #26   28. okt 2007 Ene S - helt enig. Jeg elsker mine katte lige højt selvom den ene har tavle og den anden ikke. Synes bare det er noget pjat at folk ikke kan indse at der ikke er noget galt i at have en blandingskat.

  • #27   28. okt 2007 Mai T:
    Kan da godt se at det er sikre at vælge en racekat, da der er dokumenteret hvilket temperament de har. Men altså det er jo heller ikke altid det holder, vel? =) Kan da godt vælge en race som er beskrevet som en stille kat, som så ender med at være hyperaktiv, ikk? =D men umildbart kan jeg godt se din pointe...


  • #28   28. okt 2007 Mai - det kan jeg godt følge dig i. Synes ikke at det er at være snobbet. For mig er snobberne (i denne sammehæng) dem der absolut skal påstå at deres kat uden tavle er racekat. For, som du selv siger, hvis de var ligeglade med tavlen, kan det vel ikke være så vigtigt at den er raceren.

  • #29   28. okt 2007 Der er bestemt heller ikke forslek på behandlingen, omsorgen og kærligheden til tavle/ikke tavle katte her i huset. Det ændrer dog ikke på, at jeg har tre ægte racekatte og en dejlig blanding.

  • #30   28. okt 2007 forslek=forskel...

  • #31   28. okt 2007 Ene S.

    Nej det ved jeg, men man har ligsom større indflydelse på det ved en racekat. Tror jeg skal læse bogen om briter for Aslan, når han kommer "hjem". De gange jeg har set ham, har han da været "hyper", nå mon ikke han vokser fra det! Selv om to brite-ejere har fortalt mig noget andet vedrørende deres brite.





  • #32   28. okt 2007 Hehe... =)
    Jamen jeg er da os enig... =)


  • #33   28. okt 2007 Sabrina S - Er jo ikke enig, da jeg mener min Shiva er en ægte racekat, også selvom hun er blandet mellem Norsk Skovkat og Maine Coon - begge forældre er emd stamtavle, hun var bare et forsøg ved opdrætter, og han har oprettet de blandinger lige siden... Men forstår skam godt det du siger... Ved godt at hun er en blanding, men så må hun være en vaske ægte blanding :o)

    Ene S - Og din Aske er en smuk Europé - det var sådan jeg troede de så ud, men kan se sådan ud og så være hvid i hovedet, som eks den første i denne racekattegori?

    Men så fik jeg da oghså set en ægte :o)


  • #34   30. okt 2007 (¯`'·.¸Channie¸.·'´¯) :
    Hehe... =) tusind tak, syntes os selv han er smuk... og kan godt forstå hvad du mener, mange af kattene under den race ligner overhovedet ikke hinanden, så de kan jo ikke alle være Européer... eller i hvert fald ikke rent Europé...


Kommentér på:
Hvad er en Europé?

Annonce