Om opdræt og diverse racepræg Om opdræt og diverse racepræg
Jeg bliver simpelthen så ked af det, når jeg gang på gang ser katte der er oprettet i den forkerte kategori.
Et eller andet sted tænker jeg, at det er en skam af format, da nye ejere mange gange bliver taget ved næsen i stor stil.
Selvfølgelig kan jeg være ligeglad, men NEJ det er jeg ikke...
Et eksempel..
Når to maskede katte parres, så kan de ikke lave fuldfarvede killinger. Det er genetisk umuligt.
To siameserkatte kan ikke lave en helt sort killing.
To hellig birma kan ikke lave en hel farvet killing.
To langhårede eller semilanghårede katte kan ikke lave korthårs killinger..
To blå katte kan ikke lave røde eller sorte killinger
Jeg kunne blive ved.
ÆV ÆV hvor er det sørgeligt, at nogle mennesker slår plat på de forskellige racer.
Hvis man som ny og kommende katteejer vil have en kat med et specielt særpræg (eller en bestemt race) så gør jer selv en tjeneste, og søg på racen, lær om racen, se billeder - eller endnu bedre besøg en kat af racen, så du ved hvad du skal gå efter.
Nå det var bare lige et surt opstød...
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 1.448
Men kan godt se den er sådan lidt...bobbob når en kat ikke har den fjerneste lighed med den race den oprettet under..
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
- den bliver langhåret med tiden
- forældrene har stamtavle
- den er helt ægte men forældrene har godtnok ingen stamtavle..
Det er da sørgeligt. Både for de nye ejere der tror de har skudt papegøjen, men så sandelig også for de forskellige racer.
Jeg så godt linket, men skal jeg være helt ærlig, så tvivler jeg på at det er faren.
Som jeg skrev før, så kan to maskede katte IKKE lave killinger uden den karakteristiske maske - og det må du give mig.. Det havde katten ikke...
okt 2006
Der kommer da killinger, der ikke lever helt op til den standard der er skrevet for de enkelte racer, men de sælges til kæl og kommer ikke videre i avl.
Normalt afviser jeg heller ikke folk, men når katten i den grad er fejlplaceret, så erkender jeg at jeg afviser..
Folk må stå ved det de har.. Det er min holdning..
okt 2006
Når jeg skriver at der forefindes en standart for en given race, så betyder det at en siameserkat eller en hellig birma SKAL have en maske. Den er slet ikke til diskussion.
Hvilken stamtavle katten skal have, er slet ikke noget jeg går op i - andet end hvis jeg er interesseret i en parring på en af mine katte i opdrættet.
Nu er det hunde der skal stå på en bestemt måde på udstillinger, jeg har endnu til dato ikke set den dommer, der forlanger en kat stå med benene på en bestemt måde...
okt 2006
Hun vidste åbenbart kun hvem faren var, og det virker da lidt underligt.... ??
Eller er det bare mig?
og NEJ den lignede overhovedet ikke en hellig birma på nogen måde...
sep 2007
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 20 Svar: 260
Jeg købte min killing på Inges Kattehjem. Da jeg kom hjem og lærte hende mere og mere at kende synes jeg godt nok at hun havde træk af en orientaler. Det oprettede jeg hende så under.
Et par dage senere så tråd omkring stamtavler og hvad man skulle placere sin kat under. Da jeg ingen stamtavle havde flyttede jeg hende til blanding af racer.
Derefter lavede jeg en tråd hvor jeg spurgte til hvad andre synes min kat lignede. Her synes folk at hun lignede en huskat. Og jo ældre hun bliver kan jeg da også se at hun ligner en ganske almindelig rigtig dejlig huskat og det er hun nu flyttet til :o)
okt 2006
En MCO skal være stor og kraftig. Hvis jeg ser en lille spinkel 2½ kg. vipsting, så forbinder jeg den ikke med en MCO, for sådan er den ikke i forhold til standarden.
Hvis jeg ser en stor og grovkornet abyssiner, så ville jeg også lige kigge en ekstra gang, for den skal nemlig være en fiks lille sag.
Nogle katte er korte i kropsbygningen, hvor andre er lange.
Nogle er meget muskuløse, hvor andre er mere elegante.
Det er derfor der er en standart på hver enkelt race.
feb 2007
Og så slet ikke det omtalte link.. nå skidt..
okt 2006
Smiley - la la la la la la ... jeg kan ikke høøøøøøøøøre dig *ROFL*
okt 2006
Og forresten tak for roserne om mine katte ;-))
okt 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 4 Emner: 72 Svar: 1.348
og så er det igen jeg tænker: Derfor er stamtavle så vigtigt, hvis man vil have en racekat!
okt 2006
men nu er det ikke (helt så meget) en debat om stamtavler, men en debat om, hvovidt nogle folk tager andre ved næsen, bare fordi de vil score kassen på deres killinger.
At nogle nye ejere mangler viden om den race de ønsker sig, er ganske fortvivlende, for de kan nemt blive nappet bagi.
Nu med følle - jamen kan du da ikke forstå, at din helt ægte russian wannabe er blevet vurderet af en dyrlæge, med stor kompetence inden for katte opdræt og viden omkring alle racer, deres meget specifikke racepræg (og ikke kun lige pelsen)??
Det er jo tyyyydeligt, at din helt og aldeles ægte russer wannbe er ægte...
(ironi kan være brugt i mit svar til følle)
okt 2007
Da jeg læste din tråd, blev jeg først lidt foraget over at folk bevidst snyder andre, men så var det altså jeg igen igen tænkte, ja men køberen vælger selv at løbe den risiko, når der ikke er stamtavle! Som Nu med Følle, skriver: folk vil snydes. Lidt "den kloge, snyder den mindre kloge!". Ikke at jeg syntes at det er i orden, men igen.... man køber altså heller ikke en Guccie-taske uden at vide præsic hvordan den skal se ud og får et certifikat på den. Så skal man da kende ejeren rigtig godt!
feb 2007
Men tror ikke det er helt det Annette vil frem til... det er nok mere at folk helt bestemt mener at deres kat er en ægte maine coon selvom den er korthåret, deres semilanghårede perser er ægte på trods af den har en stoooor næse *S*... For selvfølgelig er de da ægte
Folk vil gerne snydes.. eller det vil de jo ikke, men har man ikke det mindste forstand på racen så er man jo let at snyde... *Ss*
okt 2007
Prøv lige at læse mit indlæg igen! Der er vist noget du har misforstået!
Du har tydeligvis ikke læst mit!
okt 2007
Da jeg læste din tråd, blev jeg først lidt foraget over at folk bevidst snyder andre, men så var det altså jeg igen igen tænkte, ja men køberen vælger selv at løbe den risiko, når der ikke er stamtavle! Som Nu med Følle, skriver: folk vil snydes. Lidt "den kloge, snyder den mindre kloge!".
Det jeg mente med det er følgende: Folk tillader jo selv at "Den kloge snyder den mindre kloge", hvis de ikke har sat sig ind i racen og ikke får en stamtavle på en påstået racekat. Og når man, som i dit tilfælde, står med en køber der ikke vil acceptere at en kat ikke er "ægte", selv om sælger siger det, ja så skaber køberne altså selv grobund for at nogle - IKKE DIG! - kan slippe afsted med at sælge uægte racer som værende ægte racekatte!
Beklager hvis mit indlæg kan misforståes.
okt 2007
"Et eller andet sted tænker jeg, at det er en skam af format, da nye ejere mange gange bliver taget ved næsen i stor stil.".
Det fremgår ikke rigtigt at det er et citat og når man så læser det du ref. til - så kan det godt virke som om at jeg mener det, du forstod det som!
Beklager fejlen er min! Håber dog at jeg har tydliggjort, hvad jeg mener i mit sidste indlæg!
Om opdræt og diverse racepræg