{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
816 visninger | Oprettet:

Anderledes ture {{forumTopicSubject}}

Gustav og jeg plejer jo at gå tur mindst 2 gange om dagen. Han er meget begejstret for dette, markerer tydeligt når han gerne vil have mig med. Han plejer at gå efter mig, løbe op i træer, gemme sig og lave skinangreb på mig osv.
Vi har meget øjenkontakt og når jeg siger kom stikker han halen op og går rundt om mine ben. Kommer han ud af syne fløjter jeg og han kommer straks løbende.
Men nu hvor græsset kommer op er turene helt anderledes. Det var det samme sidste år.
Han vil gerne ud at gå men såsnart vi kommer afsted virker han nervøs og meget årvågen. Han kikker ned i jorden til højre og venstre, scanner terrænet, stopper op når han hører lyde fra fugle eller lign. Han kommer ikke så snart jeg siger kom eller fløjter. Det varer et stykke tid fordi han er opmærksom på alt muligt andet. Men når han så kommer stikker han stadig halen op og "truller" begejstret. Det er tydeligt at uopmærksomheden (på mig) er adledt af dufte for hans næse kører hele tiden og han hæver hovedet for at snuse.
Summa summarum. Jeg er i tvivl om jeg skal gå mere eller mindre med ham. Hvis jeg går mere er jeg bange for han bliver stresset. På den anden side gør træning det måske bedre.
Hvis jeg går mindre sidder han i haven eller lige nede på marken men kommer hele tiden til døren hvor han står og miaver fordi han vil have mig med og så får jeg dårlig samvittighed. Turene er ikke så sjove for mig når hans opmærksomhed er andre steder og de varer også længere men det er tydeligt at HAN gerne vil dem.
Så jeg tænker hvad mon der er bedst for katten.
Lægger lige en lille video op hvor man kan se hvordan han "scanner" omgivelserne.
Dyrlægen sagde sidste år at det er naturligt og fordi det vælter frem med alle mulige smådyr, mus og fugle unger.
Hvad siger i og er der nogen som har oplevet det samme.
Mvh. Morten og Gustav smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anderledes ture
  • #1   27. apr 2019 Går du tur i sele?

  • #2   27. apr 2019 Pantera.
    Nej uden sele. Gustav følger mig somme tider omvendt smiley


  • #3   27. apr 2019 Okay går selv med min hankat i snor nemlig - han er indekat.

    profilbillede
  • #4   27. apr 2019 Måske en sele kunne give ham lidt mere tryghed? Min er godt nok en indekat, men dengang han fik adgang til vores KÆMPE terrasse, så var han meget utryg, men det var som om, at det forsvandt så snart han var i sele. Og nu kan han efterhånden gå rundt derude uden sele, og stadigvæk være tryg smiley

  • #5   27. apr 2019 En sele gider han ikke have på så bliver han helt vild og går baglæns og bliver sur. Det prøvede vi i starten for 3 år siden.
    Normalt er han yderst tryg og selvsikker.
    Problemet opstår når der kommer for mange dufte.
    Som om han ikke rigtigt kan kapere alle de indtryk. smiley


  • #6   27. apr 2019 Nå, ja, okay. Det var også bare et forslag, hvis han var ok med selen. Min har trods alt haft sele på, fra han var lille. Han er tryg ved den, og kommer selv hen til en, når man tager den frem smiley

  • #7   28. apr 2019 Hej Morten og Gustav
    Du skal blive ved med at tage dine normale ture, på samme tid som du plejer - det sikre jo netop at Gustav føler sig tryg. smiley

    Lige nu er han som andre katte/mennesker/fugle/små dyr meget optaget at foråret der springer frem med alle de lyde og dufte det indeholder. smiley
    Mine katte er også på samme tid optaget og ja lidt anderledes end de plejer at være, og lidt svære at få ind. For så kommer der pludselig en ny lyd som de lige må undersøge.

    Sød video - det er et godt samspil du har med din Gustav, næsten rørende - bliv ved med det - Han skal nok blive den gode gamle Gustav igen. smiley


  • #8   28. apr 2019 Din video minder meget om mine og Sillas gå ture langs vores hegn og hen til marken. Det er sødt så dygtige katte er til at gå tur. Silla har også ændret sig med foråret. Hun er altid inde hver nat men her forleden stak hun af og kom hjem med en mus efter en time. Hun er heller ikke så nem at få ind nu .

  • #9   28. apr 2019 Jeg plejede at gå ture med mine forældres katte, og selvom de tit løb rundt når jeg gik, så fulgte de alligevel med smiley Jeg synes stadig du skulle gå turene, måske han føler sig mere tryg når han ved du er i nærheden?
    Synes tit de bliver lidt kåde og fjollede når der går forår og sommer i naturen smiley


  • #10   28. apr 2019 Tak for hjælpen, turene fortsætter som før smiley .
    Prøver at finde ud af hvad det er der påvirker ham så jeg selv bliver mere rolig og ikke "smitter" ham med min "Hvad mon der er galt" energi.
    Det første er solsorternes advarsels pip. Så snart han kommer ud begynder de at pippe. De må have unger nu for det plejer de ikke. Han tror måske der er andre katte eller en ræv i nærheden. Så begynder næsen at gå og han opfanger alle de nye og anderledes dufte. Men det er der jo ikke noget farligt i smiley .
    Nå men pga. regnen blev det ikke den store tur her til formiddag.
    Han har lagt sig i flamingo kassen smiley


    profilbillede
  • #11   30. apr 2019 Hold nu op hvor er jeg glad. smiley smiley
    I dag da jeg kom hjem fra arbejde gik jeg ud og fløjtede og Gustav kom spænende miav miav miav.
    Da han havde fået sin halve pind begynde jeg at gå og han kom farende efter mig med høj haleføring og "trulle" lyde.
    Han løb i ring om mig, slog til mine fødder og fes op og ned i træerne.
    På den videre tur løb han i trav foran og efter mig med halen oppe. Stadig opmærksom men ikke noget med at liste af sted og scanne græsset.
    Den gamle Gustav er tilbage :).
    Jubii. smiley smiley smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #12   2. maj 2019 Hvor ER det bare dejligt smiley

    De allerbedste hilsener


  • #13   5. maj 2019 Opdatering:
    Han er stadig den gamle glade og livlige Gustav som løber efter mig, klatrer i træer, fanger efter mus og siger veltilfredse lyde når vi går tur.
    Var ellers nervøs for det skulle vare hele sommeren som i fjor.
    Godt jeg fortsætte med turene og tak smiley


    profilbillede
  • #14   13. maj 2019 Så nu er den fandme gal igen. Han har et lille nærmest firkantet stykke på det ene bagben hvor pelsen mangler og et micro sår midt i.
    Han halter ikke og det er ikke hævet eller betændelse ??. Jeg tror sig at det er de brude som bider ham smiley .
    Måske han så selv har bidt pelsen af for at komme til såret og rense det.
    Men nu lister han og snuser igen og bliver forskrækket hvis jeg f.eks træder på en gren når vi går.
    Nå men op på hesten igen og et par dage med stilleture så håber jeg det går i sig selv igen.
    Jeg har noget Bachs blomster medicin som Michelle Garnier (katteekspert) blandede til ham sidste år så det prøver jeg at give ham. Øv øv øv


  • #15   14. maj 2019 Øv! stakkels Gustav - Så må du/i passe ekstra godt på det næste stykke tid. smiley
    Jeg kender slet ikke de brude - måtte sidst søge på den for at finde ud af hvad det var for en - tænk at de angriber katte, som ellers høre så godt. Men hvis han er optaget af et andet dyr og dens lyde - kan den jo godt liste sig ind på ham. smiley
    Godt du har noget til at pleje såret.


  • #16   14. maj 2019 Ja de er fandme uhyggelige. Danmarks mindste og letteste rovdyr. Derfor er de både lydløse og sætter ikke fodspor. De kan tage dyr som er betydeligt større end dem selv ved at bide sig fast i struben og suge blod smiley
    De er lyn hurtige, kan klatre i træer hvor de tager fugleæg og lever i gange under jorden.
    Han har dræbt 2 efter hvad jeg har set så jeg tænker at de godt kan nå at bide ham pga. deres hurtighed.
    Irriterende kryb smiley
    Nå men der er fordele og ulemper når man har en aktiv gåtur-glad udekat. Men flest fordele er jeg nået frem til smiley


  • #17   14. maj 2019 Kan du se deres huller. Det er lidt underligt for når man læser om dem står der ræve og katte tager dem og ikke omvendt men går i hvor de kan føle sig truet angriber de måske. Kan det være fordi de har unger.
    Der står om dem de har territorier så måske er et slags forsvar på hvad de mener er deres område. Så vidt jeg har kunne læse mig til lever de nu mest af mus.


  • #18   14. maj 2019 Britt L.
    Kan ikke se hullerne. Mener at have læst at de overtager muldvarpe gange og lign.
    Det kan også være at det er ham som vil fange dem men når at komme til skade fordi de er så hurtige smiley


  • #19   14. maj 2019 Og ja de har nok unger, de formerer sig lynhurtigt. Har læst at der er ca. 100 par pr. kvadrat km hvis der er føde nok.

  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #20   15. maj 2019 En brud er en spændende lille mår - men naturligvis IKKE, hvis den terroriserer Din dejlige kat...

    Den med at de kan agere blodsugere er vist en vandrehistorie....

    De allerbedste hilsener


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #21   15. maj 2019 Jeg har selv mistet en nymfeparakit til en brud, der tydeligvis havde været inde i volieren og trukket fuglen med ud og ædt den lige uden for vores veranda - Ret beset er det jo det primære arbejde for ethvert rovdyr at tage andre dyr for at få mad til sig selv og de unger, de har ansvaret for

    De allerbedste hilsener


  • #22   15. maj 2019 A.I. Det har du ret i, de skal skaffe føde og de er mange munde at mætte. Hver brud for 2 kuld af 4-6 unger 2 gange om året og disse unger kan selv nå at få unger så det bliver nogle stykker. smiley
    De sætter kraftige duftspor og det er det Gustav går og snuser efter er min Teori.
    I øvrigt er det jo ham der terroriserer dem hvis han vil fange dem og så når at blive bidt... Men irriterende alligevel smiley .
    Kan godt se at det med blodsugeriet er en "and".
    Synd med den parakit smiley
    Godt du altid har nogle fornuftige og velovervejede kommentarer herinde.
    Hav en god dag smiley


  • #23   16. maj 2019 Så røg han til dyrlægen, han havde er lille bidsår i låret, antageligt fra en brud smiley .
    Penicillin og smertestillende i sprøjte og med hjem.
    Så nu går der lige en dag så er han oppe igen. smiley


  • #24   16. maj 2019 Øv - god bedring til ham smiley

  • #25   16. maj 2019 Nu ved du da det er de brude i området der bider ham. De er jo lyn hurtige dyr. De kan nok hurtigt smutte op under ham under møder. Han ved det nok selv så er derfor han går og spejder nervøst på jeres ture. God bedring

  • #26   16. maj 2019 Hold da op, det var hurtigt det virkede. I nat kl. 4 vækkede han mig, sad og trak benet helt op under sig, jamrede og græd. Nu vil han gå tur, halter stort set ikke smiley .
    Tak fordi I ønskede god bedring smiley


Kommentér på:
Anderledes ture

Annonce