{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.658 visninger | Oprettet:

Kan en killing blive for tyk? {{forumTopicSubject}}

Jeg har bare et enkelt lille spørgsmål:

Kan en killing blive for tyk?

Grunden til jeg spørger er fordi jeg har en hankilling, som jeg synes er ret rund i det.. Han har ikke orm og fejler ikke noget.. Han er bare glad for mad og afslapning i sofaen.. hehe..

Jeg gloede lige en ekstra gang da jeg vejede ham i dag.. han er 4 måneder og en uge gammel, og han vejer 3,1 kg smiley Nu har jeg smugkigget lidt på de katte på kg som jeg ved har vægt stående (og som er i familie med ham et sted bagud), og det ser ud til at han vejer en del mere end "standarden".. Da han var til første vaccination hos dyrlægen, for over en måned siden, der drillede hun ham også lidt, da han havde en lille delle på maven.. Og de sagde, han bliver nok en stor kat.. Ja tak.. En tyk kat.. hehe..

Jeg vejede ham sidst den 15. november, der vejede han 2,2 kg..

Han er neutraliseret og han får ingen killingemad.. Han får mad for neutraliserede unge hunkatte, da det er det med mindst fedt i, i forhold til det til unge hankatte.. Det har han fået siden han blev neutraliseret.. Han bliver aktiveret som de andre, hver dag.. Og han leger også tit med sine søskende og mor..

Derfor.. Kan en killing blive for tyk? Og hvad skal man evt. gøre hvis det er..? Har aldrig haft katte der vejede for meget.. Tvært i mod, har altid kæmpet med at få dem op på deres idealvægt..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en killing blive for tyk?
  • #1   8. dec 2007 Okay....for det første, skal du i gang med at fodre ham med killingefoder. Lige nu får han IKKE det han har brug for, så knogler, nervebaner og muskler kan udvikle sig ordentligt..................det svarer til at sætte en baby på 1/2 skummetmælk og1/2 vand og intet andet.

    Killinger skal have byggestene til deres krop.Nøjagtigt som mennesker skal og den form for rundhed, kan sagtens være et tegn på underernæring...........det ER set hos mennesker også....
    Tykke mennesker kanogså /er ofte fejlernærede........

    Så over på killingefoder mindst til han er 1 år....MINDST.

    Sorry, jeg ville ikke skælde dig ud, men jeg har så ofte set, at der i misforstået godhed, fodres forkert.
    Jeg har indtil flere gange hørt om både dyrlæger OG ekspedienter i dyrehandler rådgive forkert................og det får mig til at gå helt i sort.


  • #2   8. dec 2007 han skal have foder for kastratet katte.. ikke killing foder..

  • #3   8. dec 2007 Har du SET hvor gammel han er???..............

  • #4   8. dec 2007 Undskyld det var igen igen kradsbørstigt........MEN tænk jer om, det er en KILLING....det er bare en lille baby, som skal have alle de næringsstoffer der IKKE er i hverken kastratfoder eller voksenfoder.................det er KUN i killingefoder

  • #5   8. dec 2007 Lone, jamen jeg ville også selv give ham killingefoder, men det sagde dyrlægen han ikke skulle have..

    Hun sagde at så snart nogen af dem er neutraliseret, så skulle de af killingefoderet.. Derfor jeg har købt det som er til neutraliserede unge katte.. Det er nemlig også til killinger..

    Den dyrlæge jeg bruger er meget dygtig (det siger alle vel om deres dyrlæge), og hun har meget forstand på katte.. Mange opdrættere bruger hende.. Så tror gerne på hvad hun siger..

    Jeg spurgte nemlig meget til det, netop fordi jeg havde killinger der ikke var neutraliseret og killinger der var, og voksne der var, og en enkelt voksen der ikke var.. Og hun sagde at det til de unge neutraliserede godt kunne erstatte killingefoderet.. Det indeholdt nemlig stadig en del ting til killinger også..

    Og han er bestemt heller ikke underernæret.. Han er sund og rask..

    De to andre jeg stadig har boende, har taget mere "normalt" på.. Hvis man kan sige det sådan.. jeg synes bare han er vokset så meget hurtigere end de andre i vægten..


  • #6   8. dec 2007 mine katte er kun 6mdr og de skal ikke have killing foder da de er blevet sterilisert... de skal have foder til steriliesert katte... det sammen må da gælde hankatte

  • #7   8. dec 2007 Jeg betvivler ikke din dyrlæges dygtighed.....men jeg tillader mig at stille mig tvivlende overfor om ikke dyrlægen har været udsat for en salgstale af dimensioner fra lige netop et bestemt fodermærke.

    Som jeg har skrevet i en anden tråd, har jeg deltaget i mange foredrag/seminarer omkring foder...........det har været både dyrlæger, forskere, vet.sgpl. med speciale i ernæring SAMT foderproducenter og tro mig der findes kun eet fodermærke der påstår at killinger kan leve af foder til neutraliserede katte.....mærkeligt nok er det de samme som mener at deres foder kan forhindre herpesudbrud...og nåååå ja, så er de også de eneste der laver sådan et produkt................JEG tror dem ikke over en dørtærskel............ikke nu og ikke senere.
    Men de er dygtige til at sælge, de kan sælge sand i sahara.........og mange sværger til deres foder....det er fint nok, jeg gør så ikke.

    Jeg ved dog en del om ernæring, både til katte og mennesker og jeg ved hvad killinger har brug for....og det er og bliver killingefoder til de er ca. 1 år uanset om de er neutraliserede eller ej.


  • #8   8. dec 2007 Fair nok.. Så er de dyrlæger jeg kender udsat for gode salgstaler, for ingen af dem jeg har været forbi det sidste år har sagt at jeg skulle fortsætte på killingefoderet efter de er neutraliseret.. Uanset om de er blevet det som 12 ugers, eller som 6 måneders.. Med mine tre første katte fortsatte jeg med killingefoderet til de var 12 måneder, uanset om de var neutraliseret eller ej, også selv om dyrlægerne sagde jeg skulle fodere dem med noget andet.. Og det skal lige indskydes at de dyrlæger jeg har været hos ikke bruger de samme fodermærker.. Dem jeg brugte fast før, og hende jeg bruger nu, har SLET ikke de samme stående.. Det er slet ikke det samme firma foderet kommer fra.. Alligevel sagde de det samme til mig..

    Grunden til jeg ændrede mening fra den gang til nu, det var så pga hun også rådede mig til det, og jeg stoler så meget på hende... Måske forkert hvad angår foder, udfra hvad du siger.. Jeg har ikke studeret det helt så meget..

    Men så er det vel også det forkerte killingefoder jeg fodre med (hvis jeg starter op igen), når det er fra samme firma som det til de tidligt neutraliserede..?

    Så det hjælper vel ikke på at han virker småtyk, hvis det skulle være fordi han er fejlernæret..


  • #9   8. dec 2007 Hej Camilla

    Det med at være tyk. er som sagt oftest fejlernæring.............hehe tro mig, jeg ved det..uhauha.....

    Det er sådan, at killingefoder er indrettet sådan, at killingen får tilført de "byggestene" kroppen har brug for..........den får god energi og forbrænder det den skal. Den vil også være mæt hurtigere, for den skal ikke æde nær så meget for at føle mæthed og ikke nær så ofte, for mætheden vil føles i længere tid.

    Jeg kunne ikke drømme om at fortælle dig, hvilket fodermærke du skal bruge eller ikke bruge men jeg kunne jo foreslå, smiley at du f.eks. brugte Hills.......som er et foder af superpremium-kvalitet...det samme er 1st.Choice, Iams/Eukanuba

    Jeg vil lige igen pointere, at jeg betvivler ikke din dyrlæges dygtighed.

    Jeg gennemtjekkede lige alle mine bøger...........ikke i een eneste står der at killinger kan trives på andet end killingefoder smiley


  • #10   8. dec 2007 Lone, ok.. Kan godt forstå du råber højt, hvis du har prøvet det før..

    Men lige Hills kommer jeg nok ikke til at bruge igen.. Fodrede killingerne med det da de var mindre.. Da jeg havde fået indtrykket af at Hills var et godt foder, og tænkte, så skifter jeg da over til det.. Jeg skiftede stille og roligt maden i skålene over flere dage, så de til sidst kun fik Hills.. Med det resultat, at i de ca. tre uger de fik det, der var der nogen af killingernes vægt der gik helt i stå og resten tog meget lidt på.. Så de kom tilbage på deres gamle foder igen.. Og så gik det frem ad igen.. Ved ikke om jeg bare har været uheldig.. smiley


  • #11   8. dec 2007 jeg foder med RC kitten til de er 1 år mindst,selvom de er neutraliseret

  • #12   8. dec 2007 min hittemis er også på persian babykat,og kitten ;O)

  • #13   8. dec 2007 MB, ja, han er også den eneste jeg kunne finde som vejede nogen lunde det samme som Sake.. Hehe...

  • #14   8. dec 2007 MIn mco dreng vejede som 3 måneder og 2½ uge 3,1 kg. Og jeg synes IKKE han er for tyk.. På nogen måde..

    Så tror ikke du skal gå så meget efter vægten :o)

    Min May havde også en bolle på maven da hun var stor killing, hun fik stadig killinge foder - og voksede stille og roligt fra det :o)

    Til en kat der kun er 4 mdr ville jeg uanset kastrat/"fertil" vælge killingefoder.
    Der er måske stadig "nogle af de samme" byggesten i. Men der er IKKE alle. :o)


  • #15   8. dec 2007 bolle=delle :o)

Kommentér på:
Kan en killing blive for tyk?

Annonce