{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.725 visninger | Oprettet:

Hvorfor hvæser de {{forumTopicSubject}}

Jeg fik mandag aften verdens smukkeste par killinger ind i hjemmet. De er søskende og bedste legekammerater og vi har taget to for at de kunne underholde hinanden når vi ikke er hjemme. Vi er begge nye kattejere og derfor kan vi endnu ikk helt "forstå" hvad de eksempelvis vil når de piver efter os. ´Det skal nok komme.
De er allerede faldet godt til og putter gerne med os i sofaen, mens de spinder højlydt.
MEN:::
Nu er de to begyndt at hvæse af hinanden. De stiller sig overfor hinanden med pelsen på ryggen strittende lige op i luften og med forpartiet lavt. Halen er krum og de hvæser/brummer af hinanden. De stirrer på hinanden, hvilket kan fortsætte i op til en time. Hvad foregår der? er de ved at finde ud af hvem der bestemmer? eller er de sure/irriterede på hinanden? Hvad gør man, og skal man overhoved gøre noget?
Det er desuden underligt for samtidig "græder" de så snart de ikke kan se hinanden. Dette betyder at de sover, spiser og skider sammen..hvilket i øvrigt ser ret skægt ud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor hvæser de
  • #1   12. dec 2007 Nu skriver du ikke hvor gamle de er men jeg går ud fra at de er 12 uger +.

    Det kan sagtens være en reaktion på flytningen. De kan godt være lidt usikre på de nye omgivelser. Det kan måske også være for at finde ud af hvem der skal bestemme. Men jeg tror mest det er p.g.a flytningen.

    Mit råd er: køb en feliway til stikkontakten. Feliway udsender nogle feronomer som beroliger kattene. Læs evt om dets virkning her: (link fjernet)

    Når de begynder at stille sig op på den måde du beskriver, så prøv at aflede dem med noget legetøj eller fjern dem fysisk fra hinanden. Der er ingen grund til at de skal køre hinanden op yderligere. Det er ligesom små børn, dem skiller man jo også ad hvis de ryger i totterne på hinanden.

    Rigtig held og lykke


  • #2   12. dec 2007 Jeg har prøvet at skille dem ad, ved at tage den ene op og gå ind i et andet rum med den. Dette kan jeg sagtens gøre og så putter den jeg har fået op sig ind til mig og vil rigtig hygge. Men konflikten nedtrappes ikke, den blusser op igen så snart jeg sætter den ned og de får øje på hinanden. Jeg kan aflede dem med yndlingslegetøjet, men så snart jeg stopper går de i gang igen. De stopper først når en af dem søger dækning under sofaen, altså "giver op". De hverken slås eller er agressive når man skiller dem ad. Meget underlige katte. Du har nok ret i at de utrygge/usikre på det nye sted og de nye menesker. Glæder mig til jeg kan låne mine forældres kamera så jeg kan få oprettet mine babyer herinde..for pokker de er skønne, når de ikk lige er sære..hehe
    Måske skulle jeg prøve feliway..da det lader til at folk herinde er meget begejstrede for det. Jeg håber det kan få dem lidt ned på jorden.


  • #3   12. dec 2007 Det hjalp i hvertfald da min Coco og Lillemand havde en konflikt og Coco blev nervøs og begyndte at besørge stort i min badeværelsesmåtte. smiley

    Jeg købte en Feliway og satte den op og tog mig lidt ekstra af Coco. Meget kort tid efter var alt normalt igen, og Coco stoppede med at være urenlig. Jeg skiftede den så en enkelt gang med en refill, men har kørt flere måneder nu uden Feliway og uden problemer.

    Dog har jeg en Feliway stående i reserve hvis jeg skulle få brug for den. Tror jeg sætter den op et par dage før jeg henter min nye killing i Januar.


  • #4   12. dec 2007 Tag du det ganske roligt. Det er helt normal killingeadfærd, og jeg ser det igen og igen hos mine egne killinger, der er født og opvokset her.

    Det er et led i deres udvikling, og de afprøver bare alle de "signaler og kropssprog", de har lært af deres mor.
    Du oplever jo også, at de ellers hænger sammen som ærtehalm og ikke kan undvære hinanden.

    Held og lykke med dem smiley

    PS: Og alle tiders gode beslutning at tage to søskende.
    Du skulle måske på biblioteket og låne to bøger om katteadfærd af Desmond Morris: "Katte" og "Mere om katte".


  • #5   12. dec 2007 ja... jeg ville også tage det helt roligt. de "øver" sig blot i kattesprog, og finder samtidig ud af hvem der bestemmer, men som mega skriver ville det være en god idé med et par bøger. det er vigtigt at vide hvordan man skal behandle sine dyr, og hvad man skal være opmærksom på ift trivsel. polittikkens kattebog er nem at gå til og kommer omkring de fleste emner. en god begynderbog.
    held og lykke med de små. håber de snart bliver oprettet.


  • #6   13. dec 2007 Det lyder som en god ide med de bøger. Kan godt mærke at det er et handicap at man ikke kan forstå deres sprog. Det bliver nemmere dag for dag, fordi man lærer dem at kende, men stadig er der da basis kontaktformer som jeg skal lære at genkende. Tak for de beroligende ord, og synes faktisk også allerede de er holdt op med at gøre det så meget.
    Hvor er det dejligt at de er faldet så hurtigt til med os, de slapper are af og vil allerhelst putte i en bunke på mit skød mens de spinder så man næsten ikke kan høre sig selv tænke. Man kommer godt nok hurtigt til at elske de små bæster!


Kommentér på:
Hvorfor hvæser de

Annonce