{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
791 visninger | Oprettet:

Ny kat - foder og introduktion? {{forumTopicSubject}}

Hej alle katte kloge mennesker smiley

Sagen er den, at jeg har en kat på 1 år (hun, steriliseret) og nu har jeg fået en hittekat - som jeg tror er måske omkring samme alder, men det er svært at vide. Hvordan kan jeg Evt fastslå en cirka alder? Han er lille, fordi han ikke er blevet fodret på længe, så det hele er jo lidt misvisende.

Min kat får foder til steriliseret kat (pga hang til en smule overvægt) men jeg tænker at den nye kat skal have noget med mere gods i for at blive stor og lækker, har jeg ret? Jeg kører 24/7 tørfoder og våd 2-3 gange om dagen alt efter om jeg er hjemme til det. Den nye grovæder rub og stub af vådfoder, og styrer ellers tørfoder super godt uden at foræde sig smiley

Min hunkat er temmelig skeptisk overfor den nye nu her. Han ankom igår! Så det hele er meget nyt. De har fået lov at se hinanden an mens vi er i nærheden og de hvæser lidt og knurrer. Men hunkatten er begyndt at turde bevæge sig væk fra ham med ryggen til, er det ikke et ok tegn så tidligt ?
Når vi ikke er tilstede, er de i hver deres del af huset for at mindske stressfaktoren af hinandens nærvær.

Men kan jeg gøre noget for at det bliver lettere for vores hun, at forstå han ikke er en trussel og godt må være her? Eller er det bare at give tid og masser af opmærksomhed til hende?


Temperaments mæssigt er de meget lig hinandens, total nussekæle katte der bare gerne vil være sociale smiley ??

Hilsen Line


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kat - foder og introduktion?
  • #1   10. jun 2019 Hej, foder handler allermest om der er nok kød i og om fedtprocenten er høj nok - hvilket bruger du nu?
    Mange katte bliver tykke på foder med mange kulhydrater (da de jo ikke bliver mætte særligt længe, ligesom os). Og katte kan ikke bruge kulhydrater (f.eks kartoffel, majs etc.) til noget, da de er obligate carnivores (dvs. de lever næsten udelukkende af kød).
    Du kan også investere i foder legetøj eller maskinen smiley jeg har selv en SureFeed maskine som har været mega god, når de skal have forskelligt foder. Det kræver dog en betydelig investering (1000-1900kr. For 2) og at de er chippet, men på langt sigt er det en god investering.
    Ang introduktion så ville jeg anbefale denne guide som er meget god:
    https://inges-kattehjem.dk/to-katte-sammen/

    Det vigtigste er, at du ikke går for hurtigt frem smiley


  • #2   10. jun 2019 er han neu?

  • #3   10. jun 2019 Anja, ikke endnu! Men det skal han naturligvis meget snart, med nu skal han lige falde til. Han kommer heller ikke ud lige med det samme og det brokker han sig heldigvis ikke over , ser det ud til. smiley

    Ida t - jeg fodre min hunkat med kingsmoor kornfrit foder. Men det er så til steriliseret, der tænker jeg at købe noget alm foder nu hvor ham den lille er flyttet ind og skal tage på! Der er 34% protein i den almindelige voksen foder mener jeg og fedt ligger på 21%.


  • #4   10. jun 2019 Hvor gammel er han? Killing, ungdyr, voksen?

  • #5   10. jun 2019 Susanne - jeg tror han er ungkat. Men det er som sagt svært at gætte på. Er der nogen pejlemærker jeg kan se efter?
    Umiddelbart vil jeg tro, på hans størrelse og adfærd, at han er 1års tid som vores egen. Men jeg ved ikke meget om det.


    profilbillede
  • #6   10. jun 2019 Susanne -

    profilbillede
  • #7   10. jun 2019

    profilbillede
  • #8   10. jun 2019 En dyrlæge går efter tænderne, når de skal gætte en alder, så mit forslag er en tur til dyrlægen, så kan du samtidigt få den vaccineret, tjekket for sygdom, mærket og registreret smiley
    Jeg syntes dit foder valg er fint, bortset fra, at det til steriliserede katte, aldrig vil være mit valg, for de spare tit på kød og fedt, og det virker ikke,,, tænk på hvor meget light mad der findes, og det hjælper slet ikke smiley smiley


  • #9   10. jun 2019 Jette, jeg tænker også vi skal forbi dyrlægen snarest smiley også for ormekur og et grundigt tjek for øremider!

    Jeg overvejer også lidt om vi skal gå på alm voksenfoder , for hunkatten har egentlig tabt lidt her i foråret, så måske hun bare var buttet i vinters fordi hun ikke gad rende så meget ude som hun gør nu smiley jeg har nemlig også læst flere gange at de bliver mere mætte af fedtholdig kost, og så regulerer det sig selv.

    Men er der nogen tips ift sammenføringen af de to ellers? smiley Er det ok at min hun stirrer, knurrer og hvæser ad ham eller skal jeg stoppe det og adskille dem mere? De løber ikke efter hinanden, stirrer bare og rejser børster og knurrer en masse.


  • #10   10. jun 2019 Katte tager normalt på om vinteren. For det første spiser de lidt mere, og for det andet er de lidt mindre aktive pga. mindre lys. Så det skal du ikke være bekymret for ved din hunkat. Alle mine får samme foder, om de er 6 måneder, 10 år, steriliseret eller fertil. smiley Vægten prøver jeg at regulere ved hjælp af vådfoder, da det mætter godt uden at fede ret meget. smiley

    Han ligner en ung kat, alder tør jeg ikke gætte på, men en lille killing er han ikke, så et godt og lødigt fuldfoder til voksne katte skal nok få ham op i vægt. smiley


  • #11   10. jun 2019 jeg ville foder ham med det samme foder som til din hunkat

    umiddelbart ligner han en ungkat på 8-10-12 mdr.
    her skal du lige have dyrlægen til at tjekke hans tænder. For så kan man sige lidt mere præsist.

    og så ville jeg får ham neu så hurtigt som muligt.
    det kan nemlig skabe ufred imellem de to katte når han er fetil. han vil jo endelig kun 1 ting, og hun gider ikke sådan noget pjat når hun er neu.
    for så vil tingene altså også gå lidt nemmere


  • #12   10. jun 2019 Anja, hvordan foregår neu af hankat? Er det fuld narkose eller lokal bedøvelse? Tænker ift om han kan tatoveres samtidig ligesom den anden blev ved sterilisation smiley

  • #13   10. jun 2019 det foregår i fuld narkose. men det er en "nem" tur han skal igennem.
    de fjerner stenene i pungen. han bliver ikke syet, det er bare et lille snit i hver pung
    du kan får ham øremærket og/eller chippet i den forbindelse. det er meget normalt
    mange dyrlæger har somregle et godt pakke-tilbud på neu af katte. så får man det hele med til en god pris

    sidst jeg fik neu en hankat i den alder, var Krumme. han blev afleveret om morgen og så hentede jeg ham ved 15 tiden. han sov så videre et par timer og så var han klar til at forsætte. men det kommer an på katten hvor hurtig de er til at komme sig over narkosen. har også haft katte som har sovet resten af dagen...


  • #14   10. jun 2019 Sammenføring smiley ja jeg har prøvet det nogle gange, men kun med kastrater,,, ok en var fertil i 14 dage smiley og så var det pludseligt på høje tid han kom afsted, ærterne var nu på størrelse med hasselnødder smiley og dyrlægen sagde også det var lige op over,,, du skal lægge mærke til både adfærd og hans nødder, for han er i en alder hvor han lige pludseligt kan begynde at strinte.
    Da jeg fik Dee Jay som fertil, tog han styring med det samme, for her var kun en meget blød kastrat dreng og ikke en gang sure fertile damer, som holdt ham nede, og det gik bedre og hurtigere, med sammenføring efter han var kastreret.
    Jeg har aldrig holdt katte adskilt under sammenføring, men det har så også været indekatte, jeg ved det er bedst, at holde begge katte inde, ind til han må komme ud også, og til du kan mærke, de er ok med hinanden.
    Din hunkat må godt hvæse og skælde ud, og en kamp uden blod er også ok, hun sætter ham på plads og fortæller hun bestemmer i hendes hjem.
    De skal nok selv holde afstand, jeg syntes tit det går bedre, når jeg ikke er der, og absolut ikke blander mig, så går det fremad.
    Jeg har haft kat som valgte, at bo på skabet i 4 dage, og så gik der bare 2 dage så var der fred i huset smiley og jeg har haft kat som gik ind som om de hørte til, og en som kun accepterede de andre men ikke puttede med nogen, efter hans lille veninde døde.
    Jeg håber det bedste for dine katte smiley


  • #15   10. jun 2019 Uh, ja så skal han nok snart fixes!! De har en "god" størrelse nemlig smiley
    Men han er sgu modig af sig, vader bare ind og tager de gode pladser i sofaen og på skrivebordet .. jeg forstår godt hun er lidt mobset...
    Jeg har lige set at hendes ene øje ser ud til at have fået en skramme, det er rødt i kanten og kniber sammen.
    Åh, lige som jeg skriver har de sgu en slåskamp. Det har jeg ellers ikke observeret siden lige efter han kom hjem i går aftes. smiley


  • #16   10. jun 2019 Skal jeg lade dem være sammen i huset når jeg er i skole i morgen? Eller skal jeg holde dem adskilt når jeg ikke er hjemme? Jeg er sgu bange for de kommer til skade hvis de begynder på det pjat.

  • #17   10. jun 2019 jeg hører til dem som når jeg får en ny kat (både voksen og killing) lader dem blive i transportkassen, og så får de andre lov til at hilsen på den.
    slår de kassen, ja så er det i orden.
    når alle syntes at den kasse er r..syg, ja så bliver den nye lukket ud
    og så er det det. overstået. tager vel under 1 time

    jeg ville nok lade dem blive afskilt i morgen. men så begynd at lade dem være mere og mere sammen. jo mere tid de er adskilt jo længere tid tager det inden de acceptere hinanden.


Kommentér på:
Ny kat - foder og introduktion?

Annonce