{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.128 visninger | Oprettet:

Killinger - opdrætter eller ikke? {{forumTopicSubject}}

Ja nu opretter jeg så en anden tråd, da det åbenbart ikke var okay at kommentere det i en anden..

Jeg undrer mig meget over, at de fleste opdrættere (nu siger jeg de fleste, så hæng mig ikke op på det, hvis du ikke har den mening) - mener at det <b>ikke</b> er okay at få killinger på sine katte, medmindre man er registreret opdrætter?? Den mening har jeg svært ved at forholde mig til. Hvorfor er det sådan?? Er katten mere værd fordi den har stamtavle?
Når man ser tråde ang. katteejere der har spørgsmål ang. dét at få killinger, kommer der altid sure opstød fra opdrættere, fordi det åbenbart er forkert i deres øjne.
Er dét at få killinger, kun forbeholdt opdrættere? Så vidt jeg ved er det tilladt for alle at få killinger.. Dét at folk så ikke passer dem ordentligt, med vacciner, orme/loppekur evt. neutralisering - er jo en helt anden ting..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killinger - opdrætter eller ikke?
  • #1   4. jan 2008 nemlig

  • #2   4. jan 2008 Nu er jeg ikke opdrætter, men selvom jeg synes, killinger er åh-så-skønne ligegyldigt om de er race eller ej, kan jeg bare ikke se fidusen i, at alt og alle med en hunkat skal lave killinger? Der er bare ikke plads i verden til dem allesammen og hvad gør (mange) folk så, når de ikke kan få dem afsat? De sætter dem i en papkasse i grøften eller lukker dem ud på motorvejen eller andet i samme boldgade - for det er jo for dyrt at få morkatten steriliseret eller for den sags skyld killingerne aflivet humant.

  • #3   4. jan 2008 enig smiley

  • #4   4. jan 2008 Slambert 1 - Hvorfor er det så okay som opdrætter at få killinger? Burde de så ikke stoppe med at lave flere killinger, så folk kunne købe og tage sig af alle de herreløse katte??? Sådan kunne man også vende den..

  • #5   4. jan 2008 Igen kunne jeg skrive - hvorfor er stamtavle katte mere berettiget til at være her?

  • #6   4. jan 2008 De er såmænd ikke mere berettiget til at være her, men det er ikke dem der sidder i overfyldte internater - kastes af på restepladser og aflives på mærkværdige kummerlige måder.

  • #7   4. jan 2008 som jeg skrev i den anden tråd..
    "mennesker tænker nu en gang i penge"

    Hvor tit har du hørt om der er blevet fundet et kuld racekatte med stamtavle i en papkasse i vejkanten?

    De fleste mennesker behandler ganske enkelt tingene bedre når de har betalt dyrt for det.

    Sørgeligt men sandt...


  • #8   4. jan 2008 **Poly-Cats**© Nu med fyldt kludetæppe. .
    Så du tror ikke der sidder katte der faktisk har stamtavle - på diverse internater?
    Og jo selvfølgelig er der da rædselsfulde mennesker der kaster disse katte i rendestenen OGSÅ katte med stamtavle..
    Jeg synes bare det er dobbeltmoralsk at sige, at der ikke er plads til de killinger fra blandingskatte - hvor man så ser opdrættere laver flere og flere kuld killinger. Burde det så ikke stoppes? Så man kunne tage sig af de katte der rent faktisk ikke har noget hjem?


  • #9   4. jan 2008 SmileyGadget - Det kan man jo i og for sig, heller ikke se om det er en stak katte der rent faktisk har stamtavle??
    Ja muligvis behandler man tingene (dyrene) bedre når pengene er betalt, men sådan er det jo ikke i alle tilfælde - og igen, heller ikke med stamtavle katte.


  • #10   4. jan 2008 Når der opdrættes katte med stamtavler, laves der faktisk et meget stort arbejde - avl er ikke bare at sætte kat A sammen med kat B, det kan enhver tumpe gøre.
    Og opdrættere har opbygget deres egne linjer gennem mange år - linjer de kender og værner om, da der ligger meget tid - mange tanker og osse mange penge bag.

    Så køber f.eks DU en sådan killing - men du skal jo ikke bruge stamtavlen vel ? Så du avler bare løs på hvad som helst. Samtidig ønsker du at vedblive at kalde dine killinger for f.eks ægte skovkatte, selv om de efterhånden ligner alt andet end en skovkat.

    Se det er da at drive hån på andres gode arbejde - et arbejde der har taget lææænge at nå frem til.

    Derfor bryder opdrættere sig ikke om opdræt uden stamtavle - det er nemlig deres arbejde der bliver misbrugt!


  • #11   4. jan 2008 ©MB ~ Har killinger ©
    Jeg har før oprettet en tråd omkring dét at jeg gerne ville lave et kuld killinger, hvor jeg netop også nævnte de ting jeg ville gøre - så folk ikke bare ville tro jeg var en af dem der sælger en uvaccineret killing for en dåse kattemad, groft sagt.
    Men min pointe er heller ikke, at alle og enhver skal have lov til at få killinger på livet løs. Alle regler gælder vel for alle, "almindelige" katteejere og opdrættere, med netop de ting du nævner.


  • #12   4. jan 2008 Nu har jeg lige været inde og kigge på de forskellige internater, fandt ikk lige præcis den side jeg søgte, men fandt nok... ud af ca 30 katte var der èn perser kat til viderformidling pga ejeren var meget syg.. resten af kattene var der et par få man kunne se var blandinger og resten var huskatte...

  • #13   4. jan 2008 er helt enig med Lykke

  • #14   4. jan 2008 **Poly-Cats**© Nu med fyldt kludetæppe. .
    Jeg synes faktisk du er ret nedladende overfor mig, vil du ikke være sød og lade være med at være det.

    "Så du avler bare løs på hvad som helst"
    Hvor ser du det skrevet? Og igen, det burde være forbeholdt alle at få killinger, hvis de har økonomi, tid, overskud og lysten til at give dem en god start og finde en ordentlig familie.
    Og jeg tror du har misforstået mig, ellers læser du bare ikke hvad jeg skriver.
    Jeg har ingen, og jeg mener <b>ingen</b> intentioner om at sælge mine katte som "ægte, uden stamtavle".


  • #15   4. jan 2008 Mie L - f.eks blandingskatte er på et eller andet tidspunkt fremkommet ved at en ægte kat blev brugt sammen med en anden race.
    Ergo er en eller anden opdrætters arbejde blevet skidt højt og flot på, af en eller anden der bare ville sætte kat A sammen med kat B - uden hensyntagen til nogetsomhelst


  • #16   4. jan 2008 Søde Lykke .
    Det var et eksempel.
    Kender ikke dig, så jeg ved ikke lige hvorfor du føler dig truffet?


  • #17   4. jan 2008 Og DU var ikke møntet på dig specielt

  • #18   4. jan 2008 **Poly-Cats**© Nu med fyldt kludetæppe. .
    Du kunne starte med at lade være med at skrive DU smiley
    For nej, jeg er ikke af den type der gør det. Jeg prøver blot at forstå hvorfor i alverden det skal hænge sådan sammen. Jeg forstår så udemærket en opdrætters arbejde, det skal ikke lyde som om at jeg ikke er til stamtavler m.m. Min næste kat bliver skam også med stamtavle.
    Men derfor kan jeg stadig ikke forstå den holdning i har med, at folk smider katte væk, de ender på internater osv. Så det er ikke ok, at huskatte/blandingskatte får killinger - MEN det er stadig ok at opdrættere får?


  • #19   4. jan 2008 ©MB ~ Har killinger ©
    Ja jeg har da helt bestemt også i sinde at neutralisere alle mine katte. Også killingerne.


  • #20   4. jan 2008 Mie L
    Jeg tror ikke der er nogen der har noget imod at nogen får et enkelt blandingskuld på sine blandingskatte - men kig i f.eks DBA og se hvor mange ÆGTE uden stamtavle
    katte der sælges.


  • #21   4. jan 2008 ©MB ~ Har killinger ©
    Fordi jeg har blandingskatte, er det jo ikke ensbetydende at de bliver mere racerene af at få killinger? Så jeg ville da aldrig skrive at det enten var norsk skovkatte eller maine coons.
    Hvis mine katte fik killinger, ville det jo nærmere være en huskat, da der ikke er så meget "race" i dem mere. Også selvom de begge er blandinger.


  • #22   4. jan 2008 Lykke - det er ikke vores katte der ender som affaldskatte.
    Bare se hvor mange annoncer der vare bare herinde på desperate folk der ikke kunne komme af med sine killinger.
    Og folk der ikke ønsker at give 100.- for jeg kan få en smidt i nakken i næste uge.



  • #23   4. jan 2008 **Poly-Cats**© Nu med fyldt kludetæppe. .
    Jamen det er da heller ikke mine.
    Og igen spørger jeg.. Er det så ikke dobbeltmoralsk af jer der opdrætter, at blive ved med at lave flere og flere kuld killinger, når der så netop er så mange herreløse katte. Racerene eller ej.


  • #24   4. jan 2008 Louise Elisabeth -

    <i>Synes det er lidt dobbeltmoralsk til tider,
    nogle opdrætter lyder som om at de gerne må opdrætte og alle andre må ikke og "der er nok katte i Danmark som ikke har en plads i et hjem. - hvorfor få flere killinger??"
    Men hvad gør de selv?</i>

    Lige min pointe.


  • #25   4. jan 2008 Det kan jeg ikke se det er - hvorfor skal vi "bøde" for at andre behandler katte som en få og smid væk ting?
    Vi gør da det eneste rigtige - tager en ordentlig pris for vore katte.
    Alle katte burde koste en pæn sum - så havde vi nok ikke problemet


  • #26   4. jan 2008 **Poly-Cats**© Nu med fyldt kludetæppe. .
    Fordi det er <b>jer</b> der kommer konstant med sure opstød omkring dét at andre får killinger på deres huskatte smiley


    Og som jeg nævnte i en anden tråd, agter jeg da også at sælge mine katte til 800-1000,- da jeg har planer om at neutralisere dem m.m. Hvis jeg ikke finder de rette mennesker til at købe dem, jamen så beholder jeg dem da? Det burde enhver være klar over.
    Jeg er bare træt af at blive sat i den bås, at fordi mange ikke passer deres katte ordentligt og tager ansvar for dem - så er det ikke i orden at få killinger som ikke-opdrætter.


  • #27   4. jan 2008 Jeg kan sagtens forstå de mennesker der har en dejlig kat og ønsker afkom fra denne, fordi de gerne vil nedavle de gode egenskaber fra netop deres kat. Problemet er bare at er det en huskat og man parrer den med en anden huskat, ja så ved man reelt ikke hvilke egenskaber ens killinger får.

    Ydermere oplever jeg alt for ofte at folk der får en huskat har mindre respekt for netop dette dyr. Eks. Vores genbo fik en huskat, som løb væk. Få dage efter havde de anskaffet sig en ny og da de fik af vide at deres "gamle" killing var fundet var deres kommentar: "Jamen den vil vi ikke have, vi har jo en ny!". Risikoen for at man sælger sin killing til den slags mennesker er for stor i mine øjne. Så med mindre man på forhånd har venner der vil have ens killinger, syntes jeg man skal lade være med at få killinger!

    Det er så bare min mening!


  • #28   4. jan 2008 Natascha - Me to :((


    Kan stadig ikke se, at hvis man giver sine killinger det bedste, ligeså vel som en opdrætter, så er det stadig ikke ok eller hvad?

    **Poly-Cats**© Nu med fyldt kludetæppe. .
    Du skriver at hvorfor skal i bøde for det?
    Jamen.... Hvorfor he¤¤¤¤¤ skal vi andre bøde, for at der findes uansvarlige katteejere, som IKKE kan finde ud af det???



  • #29   4. jan 2008 Fordi der er flere af dem herinde - osse i denne tråd!!
    Som vil have killinger - fordi det er sjov - mens man skal flytte osv.... Ja tænker her på Natascha F, der nu piver over at have fået en spand lort i hovedet - fordi det kun er opdrættere der må få katte
    NEJ - men fordi det tit er opdrættere der sidder og sætter spørgsmålstegn ved HVOR velovervejet det nu osse er....


  • #30   4. jan 2008 Skal jeg finde trådene?

  • #31   4. jan 2008 Ej nu står jeg simpelthen af... Undskyld mig, men alle de fordomme kan jeg sgu ikke forholde mig til.. Magen til forfinede mennesker har jeg sgu aldrig oplevet.
    Håber det er ok jeg forlader min egen tråd - føler sgu ikke rigtig jeg kommer igennem her, ligemeget hvor højt man råber.

    god weekend


  • #32   4. jan 2008 Natascha.

    Er man faldet for en bestemt race, ja så slår man sig ikke til tåls med en anden race fordi der pt. ikke lige er killinger i ens fortrukne race. Det er jo bare det MB forsøger at illustrere.

    For nogen er en huskat en sportsvogn og en racekat en trillebør, noget indavlet skrøblige konstant syge skravl osv. Hvorfor må vi race-katte-ejere ikke udtrykke vores holdning til ligenetop vores favoritrace kontra andre racer og huskatte, uden at vi er tavlige/snobbede m.m?

    Jeg syntes altså at briter er lige en Lambogini og en perser er en morris mascot til sammenlignining. Havde jeg ikke syntes det, var jeg jo ikke faldet for netop briter!

    Perser-ejerne syntes garanter det samme med omvendt fortegn.


  • #33   4. jan 2008 Og på et andet forum vil du gerne vide hvornår du kan se på katten at den er drægtig - flytter i snart ??

    Jeg står osse af nu !

    Bye


  • #34   4. jan 2008 Jeg tror det ville hjælpe betydeligt hvis folk tog en ordentlig pris for deres killinger - samt opfostrede dem med vacciner, neutralisering osv. Og så længe folk gør det og tager ansvaret, så synes jeg det er helt fint - det skal være folks egen beslutning om de vil have killinger eller ej.

    Men så længe der er mennesker der anser katte for det rene skidt og sælger deres kattekillinger for en dåse kattefoder, ja så bliver det altså ikke bedre.
    Folk kan tage flere tusinde kroner for en hul-i-hækken hund, men hvis det drejer sig om en kat er der mange der ikke mener de skal betale en rød reje.. For det er jo KUN en kat..
    Meget sørgeligt, men sådanne mennesker er der åbenbart for mange af smiley


  • #35   4. jan 2008 ©MB ~ Har killinger ©
    Jeg kan stadig ikke se nogen steder at jeg har fået besvaret mit spørgsmål?


    ---- Igen, hvorfor skal vi alle (ALLE) sættes i samme bås, fordi der er nogen der ikke er ansvarlige nok til at tage sig af deres dyr?? Hvorfor er det IKKE okay for os der ikke er opdrættere, at få killinger??? Hvis vi, som før skrevet et par gange, passer dem ligeså godt med alting og sørger for et godt hjem til dem, hvorfor er det så ikke okay??


  • #36   4. jan 2008 Mie - Det er hendes egen kat hun snakker om smiley
    Der bliver åbenbart revet op i en masse, som ikke har noget med denne tråd at gøre.. Hvilket jeg heller ikke mente man måtte????


  • #37   4. jan 2008 ©MB ~ Har killinger ©
    Undskyld jeg skriver med stort.
    Nej okay, det gør du ikke så. Men det er der godt nok mange der gør.
    Jeg oprettede for noget tid siden et indlæg, omkring at jeg gerne ville have et kuld killinger, inden min oliver bliver kastreret.. Jeg skrev alle de ting jeg ville gøre for killingerne og påpegede med stort, at jeg ikke havde i sinde at sælge kattene som "ægte uden stamtavle" eller det der ligner, som folk frygter..
    Alligevel, får man høvl - fordi det bare ikke er i orden pga. alle de herreløse katte osv.. Det er der jeg vil hen


  • #38   4. jan 2008 Natascha F

    Citat fra denne tråd:

    Skrevet: 04-01-2008 18:23:22

    MB: Ja der er nu en hel del herinde der mener at det kun er opdrættere der må.. Da jeg lavede et indlæg omkring min kat var i løbetid og fik hun killinger ville de få det bedste af det bedste.. blive passet med dyrlæge osv osv..

    Men alligevel skulle jeg have en spand lort i hovedet fordi at der jo var massere af katte på internaterne.

    Citat slut.

    Hvem var det lige der drog "gamle tråde" herind ?



  • #39   4. jan 2008 Natascha.

    Jeg står ved at jeg bærer nag, men det gør du da vist også!

    Du er den første der bringer "gamle dage" ind i den her tråd og så skriver du, at du bliver sur over at folk begynder med gamle dage. Hvis du ikke ønsker at diskutere "gamle dage" så bør du nok ikke selv være den første der bringer det på bane! Bare et godt råd!


  • #40   4. jan 2008 Mai T Nemlig!

  • #41   4. jan 2008 Nope - du startede selv med at referere til netop den tråd. Så du har hængt dig selv ud....

  • #42   4. jan 2008 Hvor er vore "gamle" Natascha??? , jeg kan slet ikke kende dig mere i den måde, du her skriver på ....... smiley Det er somom du er tilbage til de helt gamle dage, når jeg læser det, du skriver.

  • #43   4. jan 2008 Lis D
    Jeg ved udmærket hvad det vil sige at have killinger, jeg har selv haft en del plejekillinger hos mig.
    Jeg ved (også) godt at alting ikke er rosenrødt nej, men jeg vælger at de positive ting vejer højere end de negative..

    MB - Det har jeg svaret på en gang, men svarer da bare igen smiley

    Ja, selvfølgelig har jeg i sinde at neutralisere de killinger jeg får samt passe dem med alt andet inkl. vacciner osv.


  • #44   4. jan 2008 Natascha.

    Jeg ved godt at det var et eksempel, men når vi mennesker kommer med eksempler, så må vi altså også påregne at andre kommentere på vores eksempel!



  • #45   4. jan 2008 Lis - Lige så vel, som jeg gør det med det formål at få en eller to killinger af et kuld som mine egne to katte har fremskabt smiley
    Og jeg kan stadig ikke se noget galt i det, hvis jeg som jeg har skrevet et par gange, passer dem med alt hvad der nu skal passes.


  • #46   4. jan 2008 Lundkvist - Sådan føler vi andre det (desværre) også med nogle opdrættere til tider :o(((

  • #47   4. jan 2008 altså og påstå at der ryger mange katte ind på et internat med stamtavle er jo noget fis, ja undskyld mig men prøv dog gå ind på deres hjemmeside og se den ene huskat efter den anden poppe frem på siderne.

    lykke vis mig en kat med stamtavle på sådan et internat for det tror jeg simplethen ikke på.

    og lykke så vil jeg spørge dig hvis du alligevel vil gøre så meget for dine kommende killinger hvorfor har du selv valgt stamtavlen fra?


  • #48   4. jan 2008 sabrina ønsker alle godt nytår. .
    Fordi jeg ganske enkelt faldt for de to katte jeg har? Så simpelt er det faktisk..


  • #49   4. jan 2008 okay så det er bare to tilfældige katte du bare faldt over, du aner altså ikke hvad de kan bære af sygdomme eller andre skavanker og som dine killinger på sigt kunne dø af når de er flyttet. du vil altså ikke sikre dine killinger køber at de ikke får killinger med arvelige fejl?

  • #50   4. jan 2008 sabrina ønsker alle godt nytår. .
    Sabrina nu er jeg vokset op med huskatte og blandingskatte og ikke én af dem er blevet under 10 år gammel..

    "To tilfældige katte" - Jamen, en stamtavle kat kan vel også være en tilfældig kat?
    Og nej, det var det ikke.. Jeg havde søgt længe efter to katte - også blandt dem med stamtavler (så nej det er ikke pengene der trykker ang. det) - men ja, ganske enkelt faldt jeg for disse to, da det var dem jeg (ud af nogle stykker) var ude og se på..


  • #51   4. jan 2008 lykke: ja en stamtavle kat kan godt værre en tilfældig kat men ikke når man vil bruge den i avl. så bruger man altså tid på at kigge efter linier osv. desuden er avl katte tjekket for diverse arvelige sygdomme.

  • #52   4. jan 2008 sabrina ønsker alle godt nytår. .
    Så du mener ikke, overhovedet at det er okay at avle på nogle katte, hvor man ikke har undersøgt for diverse sygdomme??
    For mit vedkommende synes jeg da det er fint at tjekke katten ved dyrlæge besøg, samt killingerne også..



  • #53   4. jan 2008 Lykke.

    Stamtavle-katte er ALDRIG en tilfældig kat! Dem der bruges i avl er nøje udvalgt efter bestemte kriterier. Der er jo helt klare regler for avl!

    Det er jo også en af de mange grunde til at opdrætter ikke ønsker at alle og enhver kan avle på deres katte og derfor sikre sig at de bliver neutraliseret inden de sælges.

    Alvsarbejdet er jo et dybt seriøst fortagende for dem der er registrerede opdrættere og netop derfor er opdrættere modstander af, at folk uden den viden avler på racerene katte. De har jo en proffesionel stolthed de mennesker som du ikke møder hos BYB´er.

    Jeg vil da også føle mig p***** på hvis en ufaglært gik og lavede mit job! Anderledes er det vel ikke for opdrættere?


  • #54   4. jan 2008 lykke. jeg synes man bør tjekke sine katte ja. hvilket de andre opdrætter i denne tråd sikkert er enig med mig.

    synes du ikke det ville være synd for killingerne hvis de fik arvelige sygdomme som du kunne ha undgået blot ved at teste dem?

    man kan os teste sine blandinger og huskatte spørgsmålet er jo så bare om vil det.?


  • #55   4. jan 2008 Jeg må så sige, at jeg står noget delt her, for jeg ved, at det ikke er alle registrerede opdrættere, der tester sine katte for både det ene og det andet.

    For mig er det det drejer sig om, at kattene bliver tjekket hos dyrlægen, når de fejler noget og bliver behandlet. Og at man neutraliserer sine killinger, før de forlader hjemmet. Der er ikke forskel på, hvor dejlig en kat er - om den er med eller uden stamtavle.

    Det jeg står af på er at man begynder at blande katte med stamtavler med katte uden. Og at man får det ene kuld killinger efter det andet.

    Jeg ved, at jeg ikke deler min holdning med alle opdrættere, men det er også ok.

    Jeg vælger selv katte med stamtavler, fordi jer har interesse i den specifikke race og dens udseende og personlighed. Og det er stamtavlerne en garanti for.


  • #56   4. jan 2008 natascha: det tror jeg godt mai er klar over men nej det er altså ikke så tilfældigt man bruger mange timer, dage ja måneder på at finde det rette så nej det er ikke tilfældigt.

  • #57   4. jan 2008 lis: nej nu tænker jeg så mere på fiv og felv på det område.

  • #58   4. jan 2008 natascha: sådan tænker man ikke i avl, det kan jo ikke nytte noget man bare tager det første og bedste.

  • #59   4. jan 2008 lis: ja det er jeg så helt enig i...


  • #60   4. jan 2008 natascha: jo test du bare løs men som lis os nævner så er der jo så det ved birmaer at de skal blodtypetestestes som ikke er nødvendigt for f.eks en mco.

  • #61   4. jan 2008 Om opdrætterne laver killinger eller ej er da lige netop et racespørgsmål.. Hvis der pludselig kom lige så mange fx mco som der er huskatte og blandinger, og det var mco'erne der sad på internater og fik nyt hjem på nyt hjem, så ville opdrætterne da helt sikkert stoppe med at lave flere..

    Jeg synes ikke problemet er om det er ok eller ej at få killinger på sin huskat/blanding, for hvis man gør alt hvad man kan for at de får en god start på et langt og dejligt liv, så er der da ingen verdens mennesker der kan sige noget til det..

    Ser man på ikke-opdrætterne der får killinger, og hvor mange af dem der passer deres kllinger så godt som opdrætterne, og tager sin del af ansvar ved at vaccinere og neutralisere, så er der godt nok få af dem.. Der er fordomme alle vegne UANSET hvilket emne vi snakker.. Det er klart at nogen ser alamerne blinke når de ser en tråd der hedder "Killinger på huskat"..
    Og kan nogen bebrejde dem det? Jeg har selv villet lave et kuld på min ikke-racekat, men mine alarmklokker ringer stadig når andre vil det samme, fordi jeg ved at det er de færreste der gør det de burde..
    Hvis man ikke er en af de 97% der ikke sørger for alt det de burde, og man oplever sure opstød, så forklar situationen og så er det da det..


  • #62   4. jan 2008 Jeg talte selvfølgelig udfra egne erfaringer og mine erfaringer er at køber man en stamtavle kat har man sat sig grundigt ind i netop den kat man køber, altså forfædre osv, om opdrætter har testet for diverse sygdomme osv, hvilket resultater de har opnået med deres kuld osv osv.

    Jeg tror det er de færreste af os der betaler det en racekat koster uden at have gjort et grundigt forarbejde.

    Mine killinger og min opdrætter var bestemt ikke tilfældigt udvalgt. Jeg havde sat mig grundigt ind i både race, arvlige sygdomme osv samt opdrætters alvs- og udstillingsresultater, inden jeg valgte hvor jeg vil købe mine killinger.

    At jeg så "klokkede" i det, ja det skyldes at jeg trods mit forarbejde ikke havde nok viden og at jeg købte af en knaldhamrende dygtig "kattehandler".


  • #63   4. jan 2008 Jeg kan for at svare på trådens start sige, at jeg ville være langt merre fortrøstningsfuld, hvis der kun blev katte til via registrerede opdrættere. De er underlagt regler, som har til hensigt at sikre kattene bedst og de regler er man som privat desværtre ikke underlagt.

    Herudover føler jeg mig ikke truffet over, at der sidder katte på internater, jeg har tidligere købt en kat ved kattens værn, men når jeg tænker på det i dag, ja, så har jeg hjulpet en kat, men faktisk også en ansvarsløs ejer af mormissen, som dumpede killingerne hos Kattens Værn.


  • #64   4. jan 2008 Jeg må også lige give mit pip med Jeg synes der er alt for mange der synes det kunne være "sjovt" at få et kuld killinger. Mange mener det er det bedste for en hunkat at få et kuld killinger inden neutralisation. Jeg har haft mange katte gennem tiden både racekatte og katte af anden herkomst. Jeg har aldrig avlet på nogen af mine katte, selvom jeg elsker killinger.

    Jeg læser gang på gang om killingekøbere der har fået en ikke renracet killing (med stamtavle) som hverken er vaccineret eller socialiseret, taget fra moderen alt for tidlig osv. Mange killinger bliver også aflivet, og moderen får lov til at beholde en enkelt eller to. Mange "stueopdrættere" har slet ikke sat sig ind i kattens naturlige adfærd og heller ikke i det ansvar der følger med ved at lave killinger. Derfor ender det ofte med at killingerne bliver taget alt for tidlig fra moderen fordi "moderen ville ikke have noget med killingerne at gøre og afviste killingerne". En meget forkert tolkning af moderkattens adfærd. Moderkatten afviser bestemt ikke fordi hun ikke gider sine killinger, hun opdrager dem til at blive selvstændige individer og vænner dem fra.

    Derfor kan jeg ikke forstå hvorfor pokker så mange absolut skal opdrætte/avle killinger. Huskatte kan man hente i bunkevis på internater, hos hittekilling, fra annoncer i diverse aviser. Hvis man absolut skal avle, så bliv dog registreret opdrætter og opdræt katte med stamtavle.

    Opdrættere er medlem af en klub. Disse har nogle regler som skal overholdes. bla. at killingerne skal være minimun 12 uger, være vaccineret, have sundhedsbog osv. Opdrættere bruger megen tid, penge og kræfter på at finde de rigtige katte til at indgå i avlen og parre de rigtige katte med hinanden for at undgå indavl osv.

    Jeg har selv haft mange huskatte gennem tiden og de er skam utrolig dejlige katte. Ulempen ved disse er bare, at man ikke på forhånd kan sige nogen karateristika for, hvordan de bliver som voksne.

    Ved at købe en racekat ved man lidt mere om hvad sind ens kat ca. får. Selvfølgelig kan der være nogen, der falder ud for normen, men generalt passer racebeskrivelsen for de forskellige racer.

    Jeg er selv faldet for burmeseren, og ville aldrig vælge at få en alm. huskat i stedet. Jeg elsker burmeserens nysgerrige og sociale sind, noget der er svært at finde ved alm. blandingskatte.

    Desuden kan jeg slet ikke forstå, hvorfor du egentlig spørger Lykke? Hvis du absolut vil avle killinger, hvorfor gør du det så bare ikke. Som du siger, alle kan jo gøre som de vil, da det jo er deres katte. At andre så har en anden mening om den sag, kan du jo sådan set bare blæse på.


  • #65   4. jan 2008 Lykke skrev: **Jeg oprettede for noget tid siden et indlæg, omkring at jeg gerne ville have et kuld killinger, inden min oliver bliver kastreret.. Jeg skrev alle de ting jeg ville gøre for killingerne og påpegede med stort, at jeg ikke havde i sinde at sælge kattene som "ægte uden stamtavle" eller det der ligner, som folk frygter..
    Alligevel, får man høvl - fordi det bare ikke er i orden pga. alle de herreløse katte osv. **

    Jeg er ikke hverken opdrætter eller avler og bliver det heller aldrig. Men jeg var vist én af dem der gav "høvl" i den tråd, hvor du selv spurgte om, det var egoistisk af dig at få killinger. Og det har overhovedet ikke noget at gøre med at dine katte ikke har tavle. Jeg synes såmænd bare det ville være dejligt, hvis alle inkl. reg. opdrættere holdt lidt igen med killingeproduktionen, så længe der er dette enorme overskud af katte.


  • #66   4. jan 2008 Hvor er jeg ofte stødt på det der med, at opdrætterne får ødelagt deres arbejde - eller hobby, hvad det nu er - ved at nogen laver blandingskillinger. Jamen herrejesus da, ingen kan da forvente, at alle andre er ligeså bidt af samme hobby, som man selv er, eller deler ens egne værdier og skulle mene, at rene racekatte til enhver tid har førsteret.

    Selvom jeg personligt synes det er en særdeles dårlig ide at avle killinger (og dermed direkte eller indirekte bidrage til overproduktion) så har alle vel egentlig lige stor ret til at lade deres hunkatte få killinger, når bare de sørger for at tage ordentligt vare på dem. JEG ville så bare ønske, at folk lod være med at gøre brug af retten til at avle killinger og i højere grad ville prioritere de overskudskatte, der allerede ER kommet til verden og søger nyt hjem.


  • #68   5. jan 2008 Birgitte J, du har ret.
    Jeg kan heller ikke se, hvordan det skulle hjælpe at sætte prisen op på ”noget” eller ”nogen”, der altid vil være så rigeligt af, men ja, det er nok en anden snak…


  • #69   5. jan 2008 Hold da op for en tråd...

    Oooh jeg ved næsten ikke hvor jeg skal begynde, MEN...

    Til jer der ønsker at lave et kuld huskattekillinger:
    Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt I i det hele taget læser alt det der bliver skrevet.
    hvis I gjorde, ville I ikke fare sådan i flint.

    Der står UTROLIGT mange gange - Hvis I tager ansvar, sørger for dyrlæge, lødigt foder, og en ordentlig pris for killingerne SAMT I sikrer jer at killingerne kommer til gode hjem, jamen så er der ikke nogen der rynker på næsen.

    Alligevel vælger I at flyve arrigt i tastaturet, og skriver at vi opdrættere ikke vil have at I får killinger.

    Det er altså noget fis, og I burde prøve at læse det der står.

    Hvis I har jeres på det rene, jamen så er der vel ikke noget at hidse sig op over. ??

    hvad er det der bringer jeres P** så meget i kog, når I nu bedyrer, at I vil foretage disse handlinger?
    Hvorfor kan I ikke tro på det, når der skrives, at det er i orden at I får killinger - så længe ansvaret er med hele vejen igennem....

    Det er jo håbløst at få en ordentlig dialog igennem, når tingene læses helt rasmus modsat.

    ÆV for en debat - den fører jo ingen steder hen..

    Få da alle de killinger I lyster, men hav ansvaret med jer.

    I øvrigt så er der faktisk en del opdrættere, der ikke laver vildt mange kuld.
    Jeg kender da til en del opdrættere (jeg selv iblandt) der ikke ønsker at Danmark oversvømmes i killinger, så længe katten har så lav en status i forhold til hunde..

    Mit lille pip.





  • #70   5. jan 2008 Lacoste: Hvad er det for noget vrøvl. De folk der henter en huskattekilling gratis er jo ikke potentielle købere af en tavlekat til flere tusinde kroner.

    Og på hvilket grundlag bygger du sit udsagn om, at der er kommet for mange opdrættere, smid gerne en statistik eller noget på foraet.



  • #71   5. jan 2008 Jeg syntes at det er ved at være for meget at folk bliver ved med at sige at de vil have killinger på deres huskatte prøv for pokker at se jer omkring der er så mange huskatte og nogle af dem får man enten gratis ellers koster de fra 50kr og op til måske til 500kr jeg er ikke selv opdrætter men har race katte men jeg ved at når man skal betale flere 1000 kr for en kat hos en opdrætter er det ikke fordi at de bare vil have killinger hele tiden og er ligeglade med hvor de havner henne,,, hatten af for dem.. Jeg siger ikke at huskatte ikke er noget hver for de er da lige så dejlige men jeg siger at jeg vil hellere købe hos en opdrætter for der ved jeg hvad jeg har at rette mig efter, og man kan sige at der er grund til at rece katte koster det de koster....

Kommentér på:
Killinger - opdrætter eller ikke?

Annonce