Urenlige katte - muligvis aflivning Urenlige katte - muligvis aflivning
Hej kattegalleri.
Vi er kommet lidt i problemer med vores katte. Vi har 2 katte og 1 hund og vi har fået lidt problemer med kattene. De er begyndt og tisse indenfor og de har gjort det i en længere periode nu, vi kan desværre ikke få dem til og stoppe med det, vi har prøvet alle slags sprøjtemidler og de hjælper ikke på nogen måder.
Vi er lidt itvivl om det er dem begge 2 eller det kun er den ene.
Den som vi mistænker for det, er en ganske alm. hus kat sort med lidt hvid over næsen, han er simplehen den dejligste kat, super kælene, elsker og ligge og putter sammen med en, og han kan sammen med hunde og andre mennesker uden nogen problemer, han er begyndt og hoppe ud af vinduet så tror han vil have godt af hvis han kunne komme ud som han har lyst til, "det kan han ikke her da vi bor i lejlighed" han er ikke kastereret, han er ca 1½år gammel.
Men tilbage til problemet, vi blir nok desværre nødt til og aflive ham hvis der ikke er en venlig sjæl herinde der vil gi det en chance og se om de kan vendt om på hans problem.
Vi skal nok komme ud og aflevere ham.
Men hvis vi kommer dertil og skal aflive ham er der så nogen der kender et godt og ikke alt for dyrt sted i århs omegn.?
sep 2007
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 7
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
Har i fx prøvet at få den/dem tjekket hos dyrlægen for en underlivsinfektion?
Har i forsøgt at få den/dem kastereret?
Har i forsøgt at anskaffe jer en bakke mere?
Aflivning bør stå langt langt længere nede på listen over muligheder.
Har i også forsøgt at gøre stederne grundigt rent med rodalon?
Jeg må sige jeg er en smule forarget over din tråd.. I har langt fra forsøgt alt.
jan 2007
Rodalon er et supergodt rengøringsmiddel der fjerner al lugt, katte kan nemlig godt finde på at gøre det det samme sted hvis de kan lugte at de før har gjort det der.
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Hvis din hankat ikke er kastreret vil den begynde at afmærke sit territorium (altså jeres lejlighed), så det den gør er helt almindeligt og kan afhjælpes med en simpel kastraktion!
Så løsningen på jeres problem er at få ham (og evt den anden kat også) neutraliseret - IKKE AFLIVNING!
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
Han skal da bare af med bollerne.....
Man holder altså ikke, ikke neutraliserede katte i en lejlighed uden at be om problemer...
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.282
Det er simpelthen for nemt at true med en aflivning,når intet andet er forsøgt !!!!!!!
jan 2007
Men at vide at der er mange muligheder for at slippe af med urenlighed, hvor drab ikke er en af dem, det burde man vide.
Og jeg ser det som drab, når man afliver en kat på så nalle en baggrund.
Og hun skriver selv at han er fertil.
Der er bare nogle grundlæggende ting man skal sætte sig ind i når man får et dyr, alt andet er dybt uansvarligt.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
der står i indlægget at katten ikke er kastreret
Nela E,
Det er fuldstændig naturligt, at fertile katte tisser (markerer) rundt omkring i huset. Så få kattene neutraliseret - hurtigt. Der kan dog også være tale om urinvejslidelse, eller utryghed eller noget helt tredje, men jeg er nu RET sikker på, at "urenligheden" skyldes at katten er fertil. Så afsted til dyrlæge.
jan 2007
Jeg ville selv gøre alt i verden for mine katte, og kun aflive hvis de var meget syge og der ikke var nogen mulighed for helbredelse.. Derfor kan jeg bare ikke sætte mig ind i hvordan man kan tænke at man da bare afliver katten..
Det er rigtigt at folk kan være lidt hårde, men her synes jeg altså det er berettiget..
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
I så fald så hjælp hende dog istedet for straks at fære i flæsket ...
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 274 Svar: 2.740
Løsninger:
Ekstra bakke
Andet grus
Neutralisering
Urinprøve afsted til dyrlægen
Feliway til stikkontakten
Der er løsninger nok, så gå bare igang
Har selv haft en kat der tissede ved siden af...
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 30
jan 2006
Følger: 44 Følgere: 43 Katte: 4 Emner: 5 Svar: 353
Allerførst vil jeg lige høre, hvor lang en periode det har stået på?? (du skriver en længere periode)...
Også vil jeg sige, at alle de råd, som de andre har skrevet til dig er super gode. Det første jeg ville gøre, ville være at neutralisere ham, det ville sikkert hjælpe, det er jo hans natur at markere sig...
Jeg har selv Nakuru, som I perioder er urenlig, heldigvis har det efterhånden gået godt et stykke tid, så jeg xxx mine fingre for at det måske er helt overstået...smil. Så jeg ved godt hvor træls det er med en uren kat... Nakuru valgte altid at tisse enten i sengen eller sofaen, ikke videre lækkert...
Men selvom det har været møg træls ind imellem, så kunne jeg ALDRIG finde på at aflive ham. Han er den dejligste kat og jeg elsker ham overalt på jorden. Han har det dejligste sind. Derfor gør det så ondt, når nogen snakker om at aflive deres kat, fordi den er urenlig... Bare tanken om hvis det var Nakuru... der er så mange ting at prøve, så det er bare med at gå i gang...smil...
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med projektet, og håber virkelig at du vil give ham en chance. Og hvis ikke, så vent i hvert fald til du har fundet det perfekte hjem til ham...
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 16
måske en homon indsprøjtning kunne hjælpe?
må nok osse sige,, det er lidt voldsom en beslutning at aflive pga det ?
sep 2007
Jehg laver ikke et forum emne for og blive hakket ned, jeg gør det for og evt få lidt hjælp.
I siger alle sammen at hvis man kasterer katten så stopper den med og tisse rundt omkring, men nu ligger landet sådan et vi har en anden han kat som er kastereret og han tisser også ved siden af..??
I siger jeg ikke ved noget om katte, prøv nu lige og hør her, jeg er ikke et lille barn som har fået mig et kæledyr fior sjovs skyld, jeg går op i hvad kattene har brug for og hvordan de lever i deres natur.
Og NEJ rodalon tager ikke lugten eller farven når de har tisset på ens gulvtæppe!
Jeg har ikke snakket om aflivning er min eneste mulighed, men det er en mulighed jeg bliver nødt til og benytte hvis alt andet går galt, selv min dyrelæge har også sagt det.
Har været ved dyrelæge og katten fejler ikke noget, men ja det vil nok hjælpe med en kasteration, men det koster jo lidt og de penge har jeg ikke når dyrelæger tager 1500,- for det.
Vi har også prøvet andet grus og det har faktisk hjulpet en del, men han tisser stadig ved siden af.
Har hørt en masse godt om Feliway så tror jeg skal prøve den løsning, men skal man have flere af dem rundt omkring i ens lejlighed eller dækker 1 hele stedet?
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 88
jan 2007
sep 2007
Ja det havde jeg også tænkt mig hvis der var en anden det ville løbe risikoen og se om de kan få ham renlig, er sikker på de får en super dejlig kat.
* Søsser *
Så det vil sige jeg nok skal have 2 af dem, 1 i stuen og 1 i soveværeslet.
Lena, Nynne & Mikkel
Jeg ved det ikke helt, er bare lidt i pengenød for tiden, ved godt jeg skulle have kastereret ham da jeg fik ham, men tænkte ikke så meget over det på daværende tidspunkt. men jeg skal
nok finde en løsning på det hvis det går helt galt.
Linda-
Ja tror også det bliver en mulighed for os, men det er bare svært og finde nogen der vil have en kat som ikke er renlig, jeg skal jo være ærlig hvis der er nogen som er intresseret i ham.
Tror selv det bedste ville være hvis jeg kunne finde et hjem til ham hvor han har muligheden for og komme udenfor som det passer ham. Jeg ved han er blevet utrolig nysgerrig over verden udenfor efter han er begyndt og hoppe ud af vores vindue.
jan 2007
Hvad angår feliway: hvor mange kvm har du?
sep 2007
vi har 65kvm
jan 2007
håber da det er 1500 for begge katte så... er de begge hankatte?
sep 2007
Okey så tror jeg skal prøve sådan en feliway den skal bare være tændt 24/7 ikk?
jan 2007
dec 2006
I dit første indlæg fremgik det ikke klart at den kastrerede kat også tissede ved siden af. Du skrev selv at det var den fertile I havde mistænkt for det.
Hvis du har fået taget urinprøve på den kastrerede kat, og urinvejslidelse er udelukket, så kan det godt være at Feliway, ekstra bakke og andet kan hjælpe…. på dén kat. Men det hjælper mæppe på en kat der er fertil.
Hvis du går op i kattes natur, og har sat dig ind i emnet, så synes jeg nok det er en hel del mystisk, at du brokker dig over at han tisser rundt omkring. Det må man forvente, når man har en fertil kat!
Der er ingen 100% garanti for, at en kat holder op med at tisse ved siden af efter neutralisation, det kan være blevet en vane nu, men det kunne nu nok være undgået hvis han var blevet kastreret i tide. Du kan sprøjte med Feliway ligeså tosset du vil - men han vil stadig være fertil.
sep 2007
Nej ved godt det ikke er alle, men de første mange beskeder var bare om om og hakke på mig fordi jeg skrev den sidste mulighed jeg havde var aflivning.
Men ja jeg ved godt at katte som ikke er kastereret er fertile, men som jeg så har skrevet længere nede er at jeg er kommet lidt i penge problemer og da min dyrelæge åbenbart er den dyreste har jeg ikke råd.
Men jeg tager lige en snak med ham igen idag, skal ud til ham med hunden aligevel
Det kan jo være det var mig som hørte forkert da vi snakkede om prisen dengang.
Ham som er kastereret har også tisset ved siden af engang tilbage i tiden, så ved ikke helt om han stadig gør det, har ikke fanget ham i det, har kn fanget ham som ikké er kastereret.
sep 2007
Vores lejlighed er delt op på den måde vi har en gang imellem stuen og soveværelset skal man så sætte den op der så det deler sig til begge rum eller skal man sætte den i det rum katten befinder sig mest.?
jan 2007
dec 2006
Hvis den kastrerede kat også er urenlig, så kan det jo være pga. at den fertile kat strinter/tisser. Urenlighed kan "smitte", for det lugter jo af "toilet" og fertil-kattetis lugter kraftigt! Jeg mener virkelig ikke, der er nogen vej udenom kastration, så ja prøv lige at snakke med dyrlægen. Jeg mener det koster omkring 1000 kroner - måske kan du få lov at betale over et par gange.
dec 2006
jan 2007
Hvis din dyrlæge nævner for dig at aflivning kan komme på tale på noget tidspunkt, så skift dyrlæge. Aldrig om jeg ville have en dyrlæge der sagde sådan. Jeg synes i det hele taget at det er på et alt for tidligt stadie af problemet at nogen af jer tænker tanken aflivning.
Og det er bare godt at dine katte ikke fejler noget, men så er det noget andet der er galt. og det er DIN opgave at finde ud af hvad, og lave om på det..
Og nej, rodalon er ikke pletfjerner, men jeg tror nærmest ikke på at rodalon ikke kan fjerne lugten.
Det er desuden også DIN opgave som katteejer at finde pengene til neutralisering.
jan 2007
dec 2006
Så altså 800 kroner inkl. øremærkning + godt en hund til registrering, det må da være godt nyt for Nela E
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Feliway hjælper IKKE på tis/strint, hvis dette er sexuelt betinget. Der hjælper kun kastration.
Mange katte foretrækker et WC til at tisse i og et andet til afføring. En tommelfinger er et WC pr. kat + et ekstra. De må IKKE placeres nær mad- og vandskåle, men sættes et sted uden for megen trafik. (Det er en selvfølge, at WC'erne holdes rene med en gruslag på ca. 7-8 cm.)
Rodalon er giftigt (og dyrt).
Ganske alm. eddikevand er en meget mere effektiv lugtfjerner. Brug hvid lagereddike.
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
http://www.inges-kattehjem.dk/?Urenlighed#Urenlighed
Nu ved jeg ikke hvad farve gulvtæppe I har Nala, men man kan med held blege de urinfarvede pletter med 3% brintoverilte på lyse tæpper. Prøv evt. først på et ikke synligt sted. Dup med midlet og gnid grundigt efter med vand og sug op med køkkenrulle eller lignende. Man kan evt, gøre det over flere omgange, hvis den ikke er væk første gang. Jeg har med held bleget pletter fra afføring fra en af mine hunde ,der havde dårlig mave og havde et uheld på et lyst gulvtæppe. Pletten er stort set helt væk nu.
Held og lykke med misserne.
Urenlige katte - muligvis aflivning