{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.855 visninger | Oprettet:

Min killing har fået ambuteret sit bageben hjælp mig please {{forumTopicSubject}}

Kære alle. Jeg håber virkelig på ikke at møde for mange fordomme, for de sidste 24 timer har været noget af det værste i mit liv. Min Russian Blue killing på 5 måneder fik igår aftes hængslet op på mit vindue og faldt ud fra 4 sal!!! Hun overlevede faldet og i første omgang så hendes prognose god ud. Det viste sig så desværre at 3 ben var brækkede og under operationen var den ene bagben ikke til at redde. Jeg fik 15 min til at beslutte om hun skulle aflives og den beslutning kunne jeg simplethen ikke træffe. Så de fuldførte operationen og jeg skal så over de næste dage tænke grundigt over lille Chili's fremtid. Dyrlægen mener, at hvis de to forben heler pænt, er det ikke problem for en kat med 3 ben. Jeg har også læst en stor engelsk undersøgelse, der viser 90% at katte med 3 ben får 94% samme livskvalitet som en med fire ben. Jeg er i syv sind, alt dette på blot 24 timer. Jeg har også søgt på proteser og det er et område i rivende udvikling, som jeg gerne vil undersøge nærmere, før jeg giver hende en dødsdom. Hun har trods klaret et fald fra 4 sal og hun er virkelig en overlever! Så mit spg herinde er, om nogen ved, hvordan jeg kan finde mere info om proteser - kender i nogle dyrlæger jeg kan komme i kontakt med eller tip til hvor jeg overhovedet skal starte henne?

På forhånd mange mange tak!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min killing har fået ambuteret sit bageben hjælp mig please
  • #1   22. jul 2019 sikke en tur smiley smiley smiley
    god bedring med hende. Og stort trøstekram til dig. For det er en svær beslutning du har måtte tage.
    .
    jeg har ikke noget kendskab til proteser. desværre.
    men jeg ved da at de fleste katte ret hurtigt lærer at nøjes med 3 ben fremfor 4
    Katte tænker jo ikke over det på samme måde som vi gør det. de tager tingene som de er og kommer.
    så tænker at du nok bør starte med at prøve dig frem. For tænker at din kat er mere mod på livet end du tror.
    jeg ville ikke selv vælge en protese til min kat. tænker at det er mere for ens egens skyld end for kattens skyld.

    du kan evt prøve at spørger på faebook på gruppen Os med handicappede og ældre dyr.


  • #2   23. jul 2019 Nu er operationen jo overstået, så vent og se, hvordan det går med forbenene, for hvis de heler fint, og du ser livsvilje hos din kat, så klare den sig, og kan leve med 3 ben.
    Hvis du ser din kat mistrives, så må du tage stilling til, hvad der er bedst for den.
    Jeg håber det bedste for jer.


  • #3   23. jul 2019 Jeg må inddrømme, at havde det været min kat, så havde den endt livet på dyrlægens bord.

    Men HVIS den nu skulle hele ordentlig op, og HVIS den skulle blive smertefri (fantomsmerter og lignende), og HVIS den skal klare sig med 3 ben, så hav venligst i baghovedet, at katte næsten aldrig viser smerter, og at en kat på 3 ben bruger kroppen helt forkert i forhold til en på 4.

    Så regn ikke med at katten bliver vældig gammel, da der sandsynligvis vil dukke tillægssygdomme op i form af gigt, skæv brug af ryggen, lænd osv.

    Og for guds skyld hegn den altan ind.


  • #4   23. jul 2019 Tusind tusind tak for jeres omsorg og især for at nævne fb-gruppen, den kendte jeg nemlig slet ikke smiley Vi forsøger at tage det helt roligt og se tingene an. Vi er i rigtig god dialog med dyrlægen og hendes udvikling vile blive fulgt nøje her til start. Og hvis der på nogen måde opstår komplikationer, smerter m.m så skal hun selvfølgelig aflives. Men hun kæmper bravt og derfor føler vi også hun skal have en chance her til en start smiley

  • #5   23. jul 2019 Flere katte fungerer helt fint på 3 ben - men spørgsmålet er, om din kats helingsproces er så langsommelig, at det rigtige valg måske ville have været aflivning? Din kat skal være "liggende" det næste stykke tid, så den vil tabe muskelmasse. Så skal muskelmassen opbygges igen under genoptræning, hvilket betyder, at katten måske kompenserer for manglende muskelmasse andre steder (ryggen og led).
    Det var blot worst case scenario, jeg nævnte. Er sikker på din dyrlæge ville slå i bordet, hvis det var helt frygteligt med fremtidsudsigterne for din kat. Men det kommer til at være et langt forløb, og det kommer til at kræve rigtig mange ressourcer mentalt og endnu mere økonomisk. Det skal man jo også være klar til.
    Jeg tænker umiddelbart (uden at vide noget om det), at en protese kan være et sundt valg ift. kattens ryg og led.


  • #6   23. jul 2019 Hold da op sikke et døgn! Føj da ??! Jeg havde nok valgt anderledes når der er 3 brækkede ben som skal hele perfekt - men lad os håbe at heler som det skal. Så er det op på 3 ben og det skal den nok lære smiley Jeg ville nok ikke vælge protese da det er helt unaturligt for den. Hvis nu alt går vel, så er der jo noget der hedder "varige men". En kat viser smerter ved ændret adfærd og små tics når man berører stedet. Ha det i baghovedet. Du har gjort det som din dyrlæge sikkert har vejledt dig til. God bedring til missen og en masse krydsede fingre herfra.

  • #7   24. jul 2019 Tusind tak for jeres svar - de varmer i de her svære døgn. Grunden til at jeg er så interesseret i en protese, er ikke for min egen skyld, men fordi jeg gerne vil undersøge mulighederne for at "rette" hendes ryg op, så hun ikke går skævt og dermed får flere følgeskader. Vi er stadig i tæt dialog med hospitalet, og chili er vågen nu og der er ikke adfærdsmæssige forandringer at se pt - hun er tryg og tillidsfuld præcis som før. Nu er det bare at håbe på det bedste, men vi er dybt fokuseret på hende ve og vel og skal der flere operationer til trækker vi også stikket.

  • #8   24. jul 2019 det er godt at du er opmærksom på katten. Det er vigtig at hun ikke bliver trist og ked af det, for så går det den forkerte vej. så du må holde både hendes og dit humør oppe. Hun skal nok klare den. hun er jo ikke så gammel

    er du på FB, så prøve at søg "Dansk Dyre-Protese" de har proteser til dyr og kan fortælle mere om det


  • #9   24. jul 2019 Åh, Sikken en uheldig situation smiley Ønsker dig og din kat det bedste smiley

  • #10   24. jul 2019 Ja! Det hjalp virkelig at se hende idag og få mange opløftende ord med fra deres personale. Hendes psyke er fuldstændig intakt og lægen sagde også “Amy du kan blive ved med at bekymre dig et ene og det andet og det tredje” nu skal Chili hele og så tager vi den derfra. Men hold op hvor er der svært og en stor omgang møg det hele. Forhåbentlig får vi hende hjem imorgen smiley

  • #14   28. jul 2019 Åh hvor skrækkeligt! Jeg ville glemme alt om proteser til den, ja til dyr i det hele taget. Din kat vil, hvis de andre ben bliver fine, klare sig ubesværet på 3 ben. Hvis du kigger på youtube efter 3 benede katte, vil du se hvor godt de klarer sig. Det er også et held, at det er et bagben, nu det skal være. Katten er ung og gror hurtigt sammen, alt efter hvor komplicerede de andre brud er.
    Jeg håber det bedste for katten. smiley


  • Lillian I
    Lillian I Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #15   28. jul 2019 Hvor er det synd for dig og kattenmen en trebenet kat kan fuldt ud leve ligeså godt som en med fire ben du skal ikke aflive denjeg har set katte med amputeret forben og der var lige så meget drøn på dem som deres firbenede slægtningenår uheldet nu er ude så er det da godt det var et bagben den vil nok tilde lidt i starten men den kommer hurtigt efter detog skal nok klare sig fint
    tal med dyrlægen om det og beslut dig til at give den et godt og trygt hjem lad den ikke blive overvægtig så kan den få det svært men de killinger lærer lynhurtigt at begå sig det med de ni liv er ikke helt ved siden af pøj pøj med ham
    hilsen Lillian


  • #16   28. jul 2019 Nu er dette ikke "bare" en trebenet kat, men det er en trebenet kat, der har brækket to ben. smiley

  • #17   28. jul 2019 Tusind tak for jeres opløftende beskeder. Vi har haft chili hjemme i 4 dage nu og hun klare det bare så fint. Min kæreste bære hende forsigtigt rundt i lejligheden når hun synes buret er træls og ellers sover hun faktisk for det meste. De to brud for forbenene er selvfølgelig noget rigtig lort, men både kirurgen og vores egen dyrlæge som kender Chili mener det er forsvarligt fordi hun er så livsglad. Så vi hænger i og jeg er også selv kommet meget længere i min egen process omkring hende og de tre ben. Jeg ser det stort set ikke, kun hendes mega nuser ansigt smiley

  • #18   28. jul 2019 smiley smiley smiley smiley sikke et liv.

  • #19   28. jul 2019 tænker at hun vil være meget træt.

    men hvordan har hun det ellers? spiser hun fint?


  • #20   28. jul 2019 Hun sover rigtig meget også fordi hun jo stadig er en killing og så har hun rigtig god appetit. Hun håndterer også det at være i bur rigtig godt da hun ikke hopper rundt, men forstår at hun skal forholde sig i ro.

    profilbillede
  • #21   28. jul 2019

    profilbillede
  • #22   28. jul 2019 hvor ser hun sød ud smiley

    umiddelbart ser hun ud til at trives fint smiley

    havde hun ikke brækket begge forben?


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #23   28. jul 2019 Tal med Din dyrlæge om genoptræning i lunt vand med et løbebånd i bunden af bassinet.
    Det sikrer god optræning af musklerne uden at overanstrenge benene - især dem, der har været brækket skal trænes skånsomt, men effektivt.
    Det er ikke alle dyreklinikker, der har denne type udstyr, men alle kan søge kolleger med dette tilbud i nærheden af Dig.

    RIGTIG GOD BEDRING!!!

    Du har truffet det rigtige valg efter min mening smiley

    De allerbedste hilsener


  • #24   29. jul 2019 Er det nemt for hende, at gå på kattebakken? Tænker at det kræver lidt tilvænning at finde ud af det.

    Så længe hun har normal katteadfærd, er der ingen skade sket ved at hun stadig er i live, efter min mening. Det er straks mere problematisk, hvis hun skulle gøre skade på sig selv pga. ny tilvænning til livet og en krop der ikke gør det den plejer.

    Nu er dyr så også sådan indrettet, at de ikke tænker som vi gør. Det så også, at ansvaret for det gode liv, ligger i vores hænder. Noget man skal tage meget alvorligt og løft på anstændig vis. De skal hellere ikke være her for vores skyld og enhver pris.

    Jeg håber alt det bedste for hende smiley

    Vil du opdatere her om hendes videre helbred?


  • #25   29. jul 2019 Ja, desværre er begge forben brækket, men det ene brud er en simpel fraktur, derfor er der ingen gips eller skinne. Og den støtter hun fint på. Vi lærer også selv nye tricks hver dag som nu, hvor vi har hængt et gardin op udenfor buret foran hendes kattebakke, så hun får lidt privatliv til at besørge. At gå fra kattebakke til sengen klarer hun fint smiley derudover så er min kæreste og jeg hjemme på skift alle døgnets 24 timer, da min chef har fuld forståelse for situationen smiley snart får hun kraven af så det er første store skridt, men der er fremskridt hver dag og hun miaver og spinder præcis som hun gjorde før. Skal nok ligge billeder op for hvert lille fremskridt. Er meget glad for at kunne skrive herinde, det er jo stadig en utrolig trist situation, men vi må holde humøret oppe smiley og tusind tak for alle jeres råd, og det med løbebåndet - vi tager gerne imod alle råd til en god heling og genoptræning af hende.

  • #26   29. jul 2019 jeg ville prøve at kontakte lise bang hansen
    https://alternativdyrlaege.dk/

    det kan være at hun har noget som kan styre hende krop sådan at hun kommer godt igennem hele dette forløb uden problemer
    hun er rigtig dygtig. jeg har brugt hende flere gange og der er flere herinde som også har brugt hende.


  • #27   10. okt 2019 Kære alle som måtte være interessede. Det er ca 1,5 måned siden at Chili blev erklæret “rask” fra hospitalet. Jeg kan kun sige at hold op, hvor er jeg glad for at vi hængte i, trods den lange tid i bur. Chili klarer det fantastisk på tre ben. Hun kan hoppe (også på spisebordet) lege som hun plejer og er som før meget tillidsfuld. Vi skal til kontrol med hende i januar og holder øje med forbenet, men for nu er hun smertefri og fuldt mobil så vi er glade for vi tog chancen med hende. Fra hospitalets side er de vilde med hende, og fordi hun er sådan en god case vil de gerne bruge hende i deres undervisningsmateriale smiley

  • #28   10. okt 2019 hvor er det dejlig at hører smiley
    ja de lærer hurtigt at tilpasse dem hvis der sker sådan noget


Kommentér på:
Min killing har fået ambuteret sit bageben hjælp mig please

Annonce