tidlig neutralisering af kat {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
nu har jeg mange gange læst omkring kattekillinger der bliverneutraliseret inden de kommer ud til deres nye ejer. nu er det jo syv år siden jeg sidst har købt en kat og dengang var det da sådan noget med at vente til katten lige havde prøvet at komme i løbe tide een gang før den blev sterelliseret og eller var det noget med omkring et halvt eller helt år de skulle være. Twinkle var Jeg fulgte rådet med at lade den prøve at komme i løbetid, så vidt jeg kan erindre.
Så har studset llidt over man nu gør det omrking de 12 uger. Det må vel være noget man har fundet ud af ikke har nogen betydning for kattens ve og vel, formoder jeg?
Syntes da det er fint nok at man gør det, så længe det ikke har betydning for kattens udvikling eller hvad det nu kan gøre. Jeg har bare altid hørt den med at man lige skal vente til de er 6 måneder.
Mvh
Mille
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 7 Emner: 43 Svar: 311
feb 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 7 Emner: 1 Svar: 81
Ja det med om en kat skal neutraliseret tidligt eller vente er op til en selv, jeg vælger at mine killinger bliver neutraliseret tidligt. Jeg har en side på min hjemmeside som omhandler tidlig neutralisering som jeg lige tager lidt fra....
Tidligt neutraliserede killinger følger samme vækstrate som andre katte. Væksthormoner dannes i hypofysen, altså i hjernen - og ikke i testiklerne, så væksten fortsætter uanfægtet. Det man fjerner ved tidlig neutralisation er "kønshormoner" - altså kattens kønsdrift, ikke andet. Størrelsen på katten, er afhængig af genetik, miljø, foder m.m. En lettere forøget længde af knoglerne kan iagttages hos tidligt neutraliserede katte, hvilket skyldes det faktum, at lukningen af væksten er forsinket. Normalt vil væksthormonerne i hypofysen holde op med at fungere, når katten bliver kønsmoden. Hvis katten ikke bliver kønsmoden, vil den derfor blive ved at vokse længere. Dette forklarer hvorfor tidligt neutraliserede katte ofte er lidt større end ikke-neutraliserede katte og katte, som er sent neutraliseret. Dette gælder specielt for hankatte.
En kat, som får lov at gå fertil for længe, kan tværtimod begynde at strinte (både hunkatte og hankatte) og 10% af dem holder aldrig op igen, selv når de neutraliseres. Man ser desuden langt oftere humørsvingninger og aggression hos fertile katte end man gør hos kastrater.
Killingerne får hurtigere bedøvelsen ud af kroppen og læger hurtigere end voksne. Hvad der skal tages højde for, når man opererer små killinger, er at opretholde kropstemperaturen, fordi de har en større overflade i forhold til kropsvægten end en voksen kat og nedkøles derfor nemmere. Desuden bør man naturligvis være opmærksom på mængden af bedøvelse, samt blodsukkeret. Endelig bør killinger ikke faste så længe som voksne katte før operationen.
Håber det var lidt svar på dine spørgsmål.
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 7 Emner: 43 Svar: 311
Mange hilsner
Mille
tidlig neutralisering af kat