{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.070 visninger | Oprettet:

Udekillinger ud nu? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Vi har fået to skønne og tamme udekillinger (100% ude). smiley De er født og opvokset ude og ligeså er deres missemor og her hos os skal de også bo ude med forsvarlige og isolerede sovepladser, mad og vand og kæl, dyrlægebesøg m.m.. Vi har haft dem i en uge og de bor pt i et skur med vinduer, mad, vand, sovepladser, legetøj og kattebakke og vi er selvfølgelig ude ved dem flere gange i løbet af dagen/aftenen.

Vi glæder os til at lukke dem ud og har været i gang med at sprede deres afføring rundt om grunden. Vi er opmærksomme på, at det generelt anbefales, at de først kommer ud, når der er gået to uger. Men de er SYGE efter at komme ud, især den ene, han er MEGET svær at holde inde. Hende vi hentede dem hos mente, at vi godt kunne lukke dem ud efter blot en uge. Det er meget fristende at lukke dem ud nu, men har nogen erfaring med at lukke killinger ud efter kun en uge? Er så bange for, at de stikker af/blir væk.

Ønsker ingen moralist kommentarer! Jeg har konsulteret dyrlæge ifht at neutralisere dyrene og vaccinere dem og hun har sagt god for at vi lukker dem ud inden, da de pt er for små til kastration og er vokset op ude i flere generationer forud plus gir loppe- og ormekur. Ved også at killingerne ikke har så udviklet en stedsans som voksne katte.

Mvh Karin smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udekillinger ud nu?
  • #1   9. aug 2019 Hmm.
    Da vores kom hjem (ude/inde kat) holdt vi hende inde i en lille uges tid, og derefter tog vi hende med i haven under opsyn. Hun listede sig forsigtigt ud og snusede til alt og holdt sig faktisk ret tæt på døren hele tiden. Det var intet problem at have hende ude på den måde de første mange gange så hun lærte grunden at kende. Og hun bevægede sig ikke hurtigere rundt derude end at jeg sagtens kunne fange hende hvis jeg synes hun kom lidt på afveje ind i en busk mod naboen eller lign smiley
    Tænker i måske kan tage de mest ivrige, én ad gangen, på små guidede ture i haven smiley


  • #2   9. aug 2019 Den er svær.
    Hvorfor skal de være 100 pct. ude?
    De har ikke rigtigt noget ordentligt huld når det kun er killinger. En 100 pct. udekat skal have en tyk, tæt pels for at holde sig tør og tempereret.
    Jeg personligt - ville ikke lukke dem ud før end de er fuldt vaccinerede mod alt - også FeLV. Jeg ville heller ikke lukke dem ud inden de var neutraliserede.

    De skal være helt trygge ved jer. De kender ikke det nye sted og de kommer ikke ind... jeg vil sige, at 3 uger er minimum. Da efteråret nærmer sig med storme, regn og lavere temperaturer, ville jeg faktisk vente til forår.


  • #3   9. aug 2019 Tusind tak for dit svar.

    Vi har ikke mulighed for at have dem indendørs, men har rigtig gode ude faciliteter. De er født udekatte og kender ikke til andet, men derfor skal de selvfølgelig have et godt liv og rette omsorg alligevel. Der er masser af muligheder for at få læ og ly, så det er ikke så meget det, der ligger mig på sinde, det er mest om de kan finde hjem igen.

    Tanken er selvfølgelig, at vi er med dem ude i starten. De er vant til at færdes frit udenfor, men tæt på mennesker og selvfølgelig indtil for nogle uger siden med missemor. Mit håb er, at de ikke løber ret langt væk fra os i starten, men kan jo ikke vide noget med sikkerhed.

    Mvh



  • #4   10. aug 2019 @line S også tusind tak for din kommentar smiley og din inspirerende fortælling om hvordan I vænnede jeres kat til udelivet. Meget positivt og fint, at hun så det hele an i roligt tempo. Tænker, at det er en god idé, at starte med, at lukke vores ud en og en i starten, alternativt være en voksen pr kat smiley

  • #5   10. aug 2019 En killing har først en fuldt udviklet gps, når de er omkring 8 måneder. Lukker i dem ud nu, så bliver de væk, men i kan selvfølgelig altid få to nye. smiley

  • #6   10. aug 2019 Susanne hvorfor skriver du det? "I kan selvfølgelig altid få to nye". Det synes jeg er nedladende, helt ærligt smiley . Du insinuerer, at vi bare vil "forbruge" katte, behandle dem uansvarligt og oven i købet erstatte dem med nye, hvis de stikker af smiley . Det er ikke planen! Spørger jo netop til folks erfaringer og ber om rådgivning, for at få et godt udgangspunkt for kattenes udeliv...

  • #7   10. aug 2019 Det kan godt være en kats gps ikke er fuld udviklet før 8mdr. Men det betyder altså ikke at de pr definition bliver væk hvis de kommer ud før... så ro på battet. Jo måske hvis du sætter dem af 1,5km fra huset. Men hvem gør det?
    Vores kom som sagt ud under opsyn i starten og da hun så var blevet steriliseret, chippet og tatoveret (17 uger gammel cirka) og helet op, begyndte hun at få lov at gå lidt mere frit ude uden mig. Jeg observerede hende tit, og det var tydeligt at hun snusede og sikrede sig at hun kendte omgivelserne før hun gik lidt længere.
    Måske er jeg bare pisse heldig, men hun går vitterligt ikke længere væk end naboernes haver og hun kommer uden undtagelse, løbende når vi kører ind i indkørslen. Så ingen bortkommet kat her, på trods af at hun kom "helt" ud forholdsvis tidligt. smiley
    Vi har haft væsentligt større problemer med hittekatten smiley han har været faret vild 2 gange på trods af at han er næsten 1år smiley


  • #8   10. aug 2019 Har I mulighed for at lave en stor indhegning?
    Jeg ville simpelthen ikke have nerver til at lukke udekillinger helt ud et fremmed sted.

    Der er så mange killinger der bliver væk og uden kendetegn er de lost! Så bliver de væk, bliver bange og til sidst kategoriseret som vildkat, som så kan være heldig at finde en fodervært - og evt. blive tam igen.

    I skal altså vente indtil de er neutraliserede og tatoverede.

    Katten på mit profilbillede er født udekat af en vildkattemor og han er blevet den dejligste tamkat. Han er selekat fordi han bliver panisk når han ser noget der ikke lige er som det plejer udenfor - og sådan kan jeres jo også reagere og så er det meget vigtigt at I kan kalde dem til jer - med sikkerhed.


  • #9   10. aug 2019 Selv når de er helt små har killinger en stedsans, men der er virkelig ingen data at finde omkring deres instinkter til at finde “hjem”. (De forsøg der er lavet er et halvt århundrede gamle) De fleste mener det er genetisk bestemt, hvorvidt de er gode til det eller ej... jeg ved ikke hvor det med de 8 måneder kommer fra, hvilket studie det er fra? Jeg kan i hvert fald ikke finde nogen information (umiddelbart) på nettet omkring dette.
    Jeg tænker det er bedst de er steriliseret/kastreret først, fordi det er meget forskelligt hvornår de bliver kønsmodne.
    Alle mine katte (2 hanner og 1 hun) blev neutraliseret da de var mellem 10-12 uger.
    Så når du får dem hjem som 12 uger, burde der ikke være noget i vejen for at de bliver neutraliseret med det samme.


  • #10   10. aug 2019 Killinger der lige er taget fra deres moder/søskende vil helt automatisk søge efter deres fam. så hold dem inde i mindst 3 uger endnu. Neutraliser dem INDEN de kommer ud for hvis de skulle forsvinde så vil de i det mindste ikke blive drægtige, vil din dyrlæge ikke nu så er det kun pga. dennes mangel på kunnen da de fleste andre dyrlæger neutraliser fra ca. 16 uge af, så find en med større viden. (killinger fra internater/plejegr. neutraliseres inden salg som ca.14 ugers.)


  • #11   10. aug 2019 Hej Karin.

    Jeg tror jeg vil anbefale dig og få dem vaccineret inden du lukker dem ud smiley så er du sikker på de ikke drager sygdomme sig fra andre katte smiley

    Vores 2 banditter er os med os ude med opsyn et par gange om dagen, men de har først fået lov efter de har fået deres 2 vacciner, da vi bor på landet og der er sindssygt mange katte herude som IKKE er vaccineret og sikkert os har katte syge smiley

    Vi venter os bare på at vores vejer nok til de kan blive kastreret og steriliseret smiley


    profilbillede
  • #12   10. aug 2019 Karin smiley så snart de er 12uger og ca. vejer 1,5 kg er de store nok.


  • #13   10. aug 2019 Hvad med at tage dem ud i snor? Så kan de lære grunden at kende. Men selvfølgelig kun, hvis du kan tage dem ud i snor hver dag den næste tid. Jeg ville også vente længere med at lade dem løbe helt frit.
    (det er i øvrigt også rart, hvis ens kat kan gå i snor - og det er nok bedst at lære det som lille)


  • #14   10. aug 2019 vores gamle ladekat Tarzan gik inde til han var 8 mdr. blev så chipset og kastreret og har siden været ladekat med fri adgang til haven, og kan kommme ind hvis han ønskerdet….på grund af hundende ønsker herren det IKKE....

    profilbillede
  • #15   10. aug 2019 ENHVER kat ville, hvis den kunne, til enhver tid vælge en blød sofa indenfor i huset fremfor at være ladekat. Ja, jeg er meget imod rene staldkatte, det er ikke et liv for en kat og slet ikke for to små killinger.

    I skal regne med, at jeres område sikkert er en eller flere voksne kattes territorium, og jeres små killinger vil blive jaget væk, lige så snart de bliver lukket ud. Og bliver de jaget for langt væk hjemmefra, kan de ikke finde tilbage igen.

    Alene det at i OVERVEJER efter blot en enkelt lille uge at lukke dem ud, det siger mere om jer end om alle andre her i tråden. Normalt anbefales det at holde katte inde i minimum 3-4 uger, og når det er så små killinger, så indtil de er minimum 6-8 måneder og neutraliseret/mærket først.

    Iøvrigt kan katte ned til 500-800 gram neutraliseres. Er jeres dyrlæge ikke kompetent til dette, så find en anden.

    Og ja, rigtig mange staldkatte er offer for den der, de skal bare være gratis, for så kan vi altid få to nye, når de bliver kørt ned, kørt langt væk i skoven, jaget væk af fremmede katte osv.

    Måske skulle i aflevere killingerne retur og sætte jer lidt ind i at have katte først, inden i køber nogen. Jeg ville ønske, at købere var noget mere oplyste, inden de kastede dem hovedkulds ud i at købe levende væsener, der også har følelser.

    Og husk så lige at mark- og vejfredsloven siger, at katte skal holdes på egen matrikel, og dette gælder faktisk ALLE katte, der ikke er vildkatte.


  • #18   10. aug 2019 http://www.soenderborg-kattelaug.dk/26464994

    Luk aldrig en killing ud.

    En killings stedsans er ikke udviklet og dens medfødte nysgerrighed vil hurtigt føre den så langt væk, at den mister orienteringen. Vent med at lukke den ud til den er blevet neutraliseret og øremærket. Vokser katten op indendørs, vil den holde sig nær hjemmet som voksen.

    Katten skal holdes inde om natten.

    I mørket har bilister næsten ingen chance for at se katten. Det er også på dette tidspunkt, at de fleste katte køres ihjel. Så modstå kattens tiggeri om at komme ud om aftenen. Det er noget katten kommer over og så er du fri for at skulle ud på vejen og præsenteres for de sørgelige rester af din allerkæreste ven.


  • #19   10. aug 2019

    profilbillede
  • #20   10. aug 2019 Historien om Robert. En staldkat, der nu er bryggerskat og med løbegård om natten.

    https://www.hundegalleri.dk/forum/off-topic/715863-fra_udekat_til_bryggerskat_


  • #21   10. aug 2019 Sød historie smiley

  • #22   10. aug 2019 Den fortsætter faktisk. Nu har han en "søster" og en stor løbegård, så om natten går de i bryggerset og i løbegården, så han ikke får tæv af de strejferkatte, der kommer forbi. smiley

  • #23   10. aug 2019 Vi fik vores sidste killing hjem i august, men han kom først ud flere måneder efter. Trods han gerne ville ud sammen med de to store. Jeg ventede alene af den grund at det blev koldt og så gad han ikke være ude så længe, plus der er knap så mange dyre lugte på det tidspunkt. Jeg tror egentlig også vi gjorde det samme med en af de andre. Det har fungeret fint for os.

  • #24   10. aug 2019 Tusind tak for alle jeres inspirerende svar og gode ideer og erfaringer. Det sætter jeg stor pris på.

    Jeg vil gerne pointere, at vi naturligvis ikke vil lade dem rende rundt alene udenfor i starten. Vi vi naturligvis være tæt på dem og obsservere dem og have godbidder klar. Vi kunne ikke drømme om, at lade dem drøne rundt uden opsyn og vil selvfølgelig lukke dem ind om natten. Min bekymring går på, om de ville kunne stikke af fra os og ikke kunne finde hjem igen, når de blir lukket ud.

    Vi har gode forhold for kattene også til vinter og inden jeg anskaffede dem kontaktede jeg både Kattenes værn, Dyrenes beskyttelse og mere end en dyrlæge med kattespeciale + læste en masse om rene udekatte (som bor i shelters, skure, lader, stalde, udhuse eller lign., så jeg HAR gjort mit forarbejde og går IKKE ind i det med ligegyldig uansvarlighed.

    Jeg fik rådet fra køber, at jeg kunne lukke dem ud efter en uge og fordi jeg selv synes det virkede voldsomt risikabelt, spurgte jeg til råds herinde hos jer eksperter. Jeg har tidligere for en del år siden haft ude/inde kat og det var helt anderledes end nu, hvor de desværre ikke kan bo sammen med os inde (pga sygdom i familien) - derfor har jeg opsøgt killinger, der er vant til ikke at komme ind, ville jeg gerne høre jeres mening.

    Men er ærlig talt undrede overfor den hårde tone nogle her har, det påvirker mig meget. Mine dyrs velbefindende og sundhed ligger mig meget på sinde. Jeg tager rollen som katteejer meget alvorligt. Og som jeg indledte tråden med, så skal de have mindst lige så mange ture til dyrlægen og kvalitetsfoder m.m.

    Jeg anser dem ikke som genstande, som jeg bare kan behandle efter forgodtbefindende eller skifte ud, hvis de pga min uansvarlighed stikker af. De har krav på det bedste katteliv, vi kan give dem - og et et udeliv er ikke nødvendigvis et usselt katteliv.

    Mvh Karin


  • #25   10. aug 2019 Karin, lad vær med at tage dig af dem - flere her i tråden kan ikke være positiv på andres vegne medmindre at tingene foregår på den måde de finder rigtigt!

    Jeg kan så oplyse at dyr IKKE har følelser, de mangler den del af hjernen, hvilket er det der adskiller os mennesker fra dyrerne. Følelser er noget vi projicerer over på dem og derfor tror de har.


  • #26   10. aug 2019 Lad vær med at lukke dem ud, før de er vaccineret og neutraliseret. Ellers risikerer du at få flere katte end du havde ønsket dig, eller syge katte smiley

  • #27   10. aug 2019 Selvfølgelig har katte følelser, ikke helt på samme måde som et menneske, men de kan også føle sorg, glæde, tristhed osv. Sikke noget vås at komme med !!!

  • #28   10. aug 2019 Vås? Vil du komme med en videnskabelig artikel der beviser din påstand?
    Dyr er ikke engang bevidste om deres egen tilstedeværelse her i verden, de evner ikke at reflektere


  • #29   10. aug 2019 Karina, har du beviser på det? Videnskabelige artikler, der er fra valide kilder?

    Jeg har haft kat, siden jeg var 12 år gammel, og jo jeg ved at katte har følelser. Det er jo så tydeligt at se og mærke !!! Ren nonsens at påstå andet.

    Jeg har haft katte, der har sørget i flere uger, efter at en anden kat er død. Og jeg har sørme også mødt gensynsglæde med en killing, der har været flyttet hjemmefra i 4 uger og kommet retur igen.


  • #30   10. aug 2019 Nej, det du ser er en adfærd der ændrer sig! Det er ikke en følelse for det kan et dyr ikke håndtere.
    Og ja, jeg har flere flere artikler/bøger stående i reolen, skal se om jeg kan finde dem engang i næste uge.


  • #31   10. aug 2019 Næh det har intet med adfærd at gøre, for efter sorgperioden er katten igen sit normale jeg. Den ændrer ikke en dyt adfærd, den sørger kun. Bøger og artikler.... jeg spurgte til videnskab og valide kilder. Alle og enhver kan fiske en bog op, der er skrevet af en, der ikke aner noget om katte. Det er super gammeldags at tro på, at dyr ikke føler noget. For selvfølgelig gør de det. Smerte er også en følelse. smiley

  • #32   10. aug 2019 Det er skam videnskabelige bøger og artikler.
    Den ændrer adfærd fordi der sker noget i omgivelserne og når dette bliver normalen, bliver adfærden normal igen.
    Smerte er en følelse ja, men den kan ikke reflektere over at det gør ondt, den mærker kun smerten, ikke hvorfor eller hvordan det kan undgås. Det ser du igen kun i adfærden.


  • #33   10. aug 2019 Oh den tror jeg bare ikke på. Jeg ved, hvad jeg ser og oplever på daglig basis.

  • #34   11. aug 2019 Tillykke med de ny kyllinger smiley Jeg ville helt sikkert vente med at lukke dem ud. En uge i nyt hjem og så ud, er i hvert fald alt for tidligt. Hvis de nu skulle blive væk, så er det også rart, at de er blevet chippet, neutraliseret og vaccineret. Ja de voksne misser i nærheden, vil ikke syntes de er særlig søde. Så de kan hurtigt skræmme dem væk.

    Dyr er netop ikke bevist om liv og død. De lever i nuet. Meget at det vi mennesker vil have at de skal føle, er vores egne følelser om hvad dyret udtrykker. Dyr føler ikke på den måde. Det meste er ændret adfærd. Så hvis min kat går rundt og lyder mege sørgelig, er det altså ikke fordi hun er bund ulykkelig over et eller andet. Lyden KAN få mig til at syntes hun er ked af det.

    Karina A. Jeg hælder også mest til de studier. Jeg gerne læse nogle links, hvis de er på dansk. Jeg tror ikke at mit skole plus engelsk kan række, hvis de er på engelsk.


  • #35   11. aug 2019 https://kattens-vaern.dk/content/jeg-vil-gerne-lukke-min-kat-ud-hvordan-goer-jeg

    Og så siger loven for mark og vej, at alle kæledyr skal blive indenfor egen matrikel. Den halve mill. herreløse katte skal gerne nedbringes.

    Der findes rigtig mange links til, hvordan man bygger kattegårde, voliere osv. Kun fantasien sætter grænser for, hvordan de skal se ud og hvad man kan lave i dem, så kattene har en fest i trykke omgivelser.

    Jeg ser dagligt opslag på fb, hvor folk efterlyser deres katte. Jeg ville ikke kunne bære, hvis jeg blev en af dem. Derfor er min kat kun på egen matrikel. Jeg skal aldrig have en løsgående kat igen.


  • #36   11. aug 2019 Jeg ved ikke om jeg er en af dem man ikke skal tage sig af smiley
    At dyr ikke har følelser, det skal jeg altså også have bekræftet via valide opdaterede links.

    Jeg har haft en kat der blev deprimeret og sørgede hver gang den mistede en legekammerat. Enhver kan da se, at glæde (følelse) , sorg (følelse) kommer til udtryk.

    Og så har jeg et helt livs erfaringer med katte og man lærer så længe man lever, ingen har facit! Det ville jeg ønske at jeg havde ind imellem, men det er levende individer med forskelligt temperament.


  • #37   11. aug 2019 Hmmm at ændre adfærd er på grund af forandringer er da også at vise føelser, og fordi nogle "adfærdspsykologer" har siddet og skrevet nogle bøger derom så er det da ikke ensbetydende med at det er fakta. IKKE vi men KUN kattene ved hvad der er hoved og hale ang dette. Min erfaring gemmen 50 års arbejde med katte så er jeg tilbøjelig til at give Susanne ret.

  • #38   11. aug 2019 Spændende diskussion, denne tråd har udviklet sig til! smiley Jeg tror på, at dyr har følelser, især pattedyr. Måske ikke så komplekse og selvreflekterende som os mennesker, men de har følelser som sorg, glæde, kedsomhed, tilhørsforhold, tryghed, frustrationer osv. De har også instinkter, som de ikke (i hvert fald ikke uden megen træning og menneskelig indblanding) kan undertrykke. Bla. deres kønsdrift, flugtinstinkt, jagtinstinkt osv. Og så har de fysiske fornemmelser som smerte, kløe, træthed, sult, energioverskud osv. De fysiske fornemmelser kan både udløse reaktioner og følelser - præcis som hos os mennesker. Vi er dog af en støbning, at vi både ved, at vi er til i en større sammenhæng og at vi engang skal dø. Ellers ser jeg ingen grund til at tro, at dyr ikke har følelser og vælger vi at tage vare på et eller flere dyr, så er det vores ansvar at skabe de bedst mulige rammer for dem - ud fra de ressourcer og den viden vi har til rådighed.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #39   11. aug 2019 Rigtig godt skrevet Karin E. smiley

  • #40   11. aug 2019 Tak Janne smiley

  • #41   12. aug 2019 Jamen dyr har en hel masse, som Karin så fint skriver. Vi er bare tilbøjelige til at overtænke hvorfor dyr gør som de gør og at sætte de nøjagtig samme følelser i dyrene, som hos os selv. Det er synd for dyrene.

  • #42   12. aug 2019 Der er vist ingen herinde, der har sagt, at dyr har nøjagtig de samme komplicerede følelser som os, blot at de HAR følelser.

  • #43   12. aug 2019 Jeg vil ikke kommentere på hvad der er sat og hvad min personlig holdning er.

    Men jeg ville nok vente med at lukke dem ud til de har været inde i 2 uger.
    Og så sørg for at de er lukket inde om natten. De vil være et nemt offer for ræve mm. og de vil være nemme at skræmme væk af fremmede hankatte.

    så prøv at snak med dyrlægen. For de fleste dyrlæger tager dem når de vejer 2 kg - og mange gør det før endda. Jo tidligere jo bedre. De må ikke nærme sig 6 mdr uden at være neu, for så bliver de kønsmoden og så er de også dem som er gået.


  • #44   14. aug 2019 Igen tak for alle jeres inspirerende svar. smiley Jeg vejet de søde kræ og de tager heldigvis fint på. Har aftalt med dyrlægen, at de kan blive vaccineret, når de vejer 1,5 kg og blive kastreret og chippet/øremærket 4 uger efter. De er der ikke helt endnu vægtmæssigt, især ikke den mindste, som er ret lille af sin alder.

    De har snart boet her i to uger og har nu været på nogle små, afgrænsede og ledsagede ture udenfor i et indelukket udendørdareal og det går rigtig godt. De holder sig begge tæt på mig og/eller holder øje med hvor jeg er. De leger og undersøger og nyder solens stråler og selskabet smiley De er også relativt nemme, at få ind igen - så mit håb om, at de holder sig her, indtil de er neutraliserede og vaccinerede lever i bedste velgående.

    Mvh


  • #45   15. aug 2019 Killinger bliver ofte vaccineret første gang allerede med 8 uger og neutraliseret fra 8 uger af. Din dyrlæge var ikke en, jeg ville betro opgaven, hvis han ikke engang kan finde ud af disse ting. Når killingerne får lov til at gå så længe, er de fertile inden.

  • #46   15. aug 2019 @susanne. Der er kommet nye retningslinjer for dyrlægerne, at de helst ikke må operere, før killingerne vejer mindst 2 kg, så at de vil tage dem ind før, er jeg glad for. Har kontaktet flere i området og de har samme holdning omkring 2 kg før fuld narkose...

  • #47   15. aug 2019 Vås vås og endnu mere vås. MIne bliver neutraliseret med 11-12 uger og har altid gjort det. Og diverse internater får også killinger neutraliseret med 11 uger. I USA har de i mange år neutraliseret killinger helt ned til mellem 500 og 800 gram.

    Det er din dyrlæge, der er håbløs og gammeldags. De nye anbefalinger går på tidlig neutralisation inden kønsmodning. Da du ellers står med to fertile katte, og hvis der er en hunkat imellem - så et kuld killinger.

    Du skulle måske lige undersøge sagen ordentlig, inden du lukker sådan noget ud. Det er HELT normalt at neutralisere killinger ned til 1000 gram her i lille Danmark.

    Husk på at nogle racer er meget små og er fuldvoksne, når/hvis de når en vægt på 2 kilo !!!!!


  • #48   15. aug 2019 Susanne, så fordi du har fået gjort det på den måde er det, det korrekte? For det kunne ikke være din dyrlæge der er inkompetent som du beskylder alle andre for?

  • #49   15. aug 2019 Jeg får det gjort. Rigtig mange opdrættere får det gjort. Stort set alle internater får det gjort. JA det er sku det korrekte !!! Og heldigvis for det.

    Min dyrlæge er helt bestemt ikke inkompetent. For ingen af mine killinger har haft problemer i den forbindelse. Heller ikke med infektion eller andre ting, som man så ofte ser herinde efter OP.


    Min bror skulle passe en lille bitte "killing" for Inges kattehjem i sommerferien, fordi hun jo "kun" var en killing. Efter sommerferien blev hun neutraliseret og fik 5 fostre fjernet !!!! "Killingen" var slet ikke så meget killing endda, hun var bare vældig indavlet og deraf meget lille.


  • #50   15. aug 2019 @susanne jeg synes du har en meget ubehagelig tone overfor mig og det bryder jeg mig virkelig ikke om! Det er ubehageligt at du skriver vås og insinuerer, at jeg ikke har undersøgt sagen ordentligt. Er der noget jeg gør, så er det at undersøge.

    Jeg prøver stadig, at finde en i forsvarlig afstand, der vil tage dem ind før og det er i betragtning af, at især den ene er ret lille af natur og fordi de så snart, som muligt skal mere ud. Desuden vil jeg i gang med vacciner nu, så der vil jeg ikke vente flere uger. Men jeg lytter selvfølgelig til dyrlægens anbefalinger og erfaringer. Vil nødig skade de små.


  • #51   15. aug 2019 Ej, hvor er det uudholdeligt med mennesker der er så snæversynet som du er! Det er helt imponerende at man kan være på den måde!

    Lyt dog til hvad andre siger, mener og respekter det! Der er nok en grund til at flere og flere dyrlæger vælger at vente til katten er over to kilo. Men du kan, bag ved en skærm, modsige en uddannet dyrlæge der har set katten i levende live? Det synes jeg er en fantastisk evne!


  • #53   15. aug 2019

    profilbillede
  • #54   15. aug 2019 Med alt der bål og brand du har gang i Susanne, så læs lige hvor der er sat ring om.

    Og igen, det eneste jeg beder dig om er at respektere at andre gør tingene på en anden måde end dig. Jeg går ikke ud fra at du har den eneste sandhed i verden om hvordan man holder kat?


    profilbillede
  • #55   15. aug 2019 Det du sætter ring om viser blot, at der stadig er håbløst uopdaterede dyrlæger lige på det område. Og husk nu at skelne mellem, at jeg faktisk ikke kaldte dyrlægen inkompetent, men at jeg kaldte dyrlægen inkompetent lige på det område. Det mener jeg, og det står jeg ved. Det er håbløst gammeldags at fastholde myter om, at katte skal komme i mindst en løbetid, eller at de skal have mindst et kuld killinger. Det er bestemt ikke for kattens skyld, at man venter.

    Nej, det er ikke bål og brand. Det er sørgelig kendsgerning.

    Og du er tydelig bevis på de gammeldags holdninger til det at holde kat.


  • anita e
    anita e Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #56   15. aug 2019 kattens værn neutralisere når de er over 2 kg

  • #57   15. aug 2019 Mange katte kommer først op på 2 kilo med 6 måneder eller mere, og så går de allerede drægtige med det første kuld killinger. Men bare producer flere uønskede killinger til internaterne. De har nok i at blive ved med at udvide pga. masseproduktion.

  • #58   15. aug 2019 Min dyrlæge anbefaler heller ikke sterilisation/kastration før de vejer minimum 2 kg.

    Og de må helst ikke komme ud alene før de er 6-7 mdr siger, har min dyrlæge forklaret.

    Vi har aldrig haft problemer med vores katte.

    Dog har vi haft dem med udenfor i snor eller under opsyn smiley

    Der skal være plads til alles forskellige meninger og holdninger og der er ingen dyrlæger der er ens smiley


  • #59   15. aug 2019 Ja, jeg linker udelukkende til dem, fordi de skriver det om myter. Kattens værn er håbløse. De er så vidt jeg ved de eneste, der ikke neutraliserer killinger, inden de afleveres i nye hjem. Derfor er mange af dem også drægtige, når de så bliver neutraliseret. Så neutraliserer man ikke blot en kat men slår også en masse små liv ihjel.

  • #60   15. aug 2019 Jeg har nu talt med 5 kompetente dyrlæger i 4 forskellige, moderne klinikker og 1 i 1 mere gl dags klinik. De siger alle, at mine killinger er for små til operation pt. Flere af dem har også refereret til helt ny forskning og nye retningslinjer, der i andre lande er blevet vedtaget ved lov. Altså 2 kg, som minimum før operation, pga ricisi ved markisen. Nye retningslinjer vel og mærke.

    Jeg får dem vaccineret i eftermiddag og opereret og chippet/øremærket, for at komme i gang med at sikre dem mest muligt, hurtigst muligt. Forsvarligt, synes jeg selv smiley


  • #61   15. aug 2019 De her bliver jo netop IKKE holdt inde, til de er 6-7 måneder og neutraliseret. Det gør det ekstra problematisk. Gentagne løbetider resulterer i livmoderinfektioner. P-piller resulterer i livmoderinfektioner og kræft.

    Jeg har prøvet det hele. Den ene kat mistede jeg sågar. Det er vilkårene for os, som opdrættere. smiley


  • #62   15. aug 2019 Altså får dem opereret ASAP, på forsvarlig vis. Ikke i dag, det er ikke muligt.

  • #63   15. aug 2019 Hvilken markise, og hvad har det med killinger at gøre?


    Har du link til disse såkaldte "nye retningslinjer"?


  • #64   15. aug 2019 Alt er muligt for den, der bærer viljen i hjertet. Kender du ordsproget?


    Har du seriøst stået ansigt til ansigt og forklaret, at disse små nye liv skal lukkes ud, blive drægtige/gøre drægtige med 5-6 måneder og så neutraliseres, hvor små fostre bliver aflivet af samme grund?


  • #65   15. aug 2019 Markise? Øh???



  • #66   15. aug 2019 Det er hankatte, så de bliver ikke drægtige smiley

    De bliver ikke lukket ud alene før de er neutraliserede og chippede og har 2 gange basis vaccine.

    Blir de kønsmodne, vil jeg ikke lukke dem ud før de er kastrede. Og ja, så jeg vil kæmpe hårdt for neutralisation inden for en måneds tid.



  • #67   15. aug 2019 Og, ja - har forklaret, at det er meningen, at de skal have lov til at boltre sig udenfor.

  • #68   15. aug 2019 Du skriver i #60 "Altså 2 kg, som minimum før operation, pga ricisi ved markisen. Nye retningslinjer vel og mærke. "



    Hankatte gør stadig drægtige, og det er DIT ansvar. Killinger aflives stadig af samme grund. Du har tydeligvis stadig ikke forstået det.



  • #69   15. aug 2019 Link lige til de retningslinier, dem vil jeg gerne læse.

  • #70   15. aug 2019 #60

    Iøvrigt så dyrlæger der ikke kan bedøve killinger på under 2 kilo forsvarligt, de kan heller ikke neutralisere kaniner, marsvin eller operere disse eller killinger generelt. Det er da nogle sørgelige retningslinier. Så aflive bare lortet, hvis det skulle komme til skade.


  • #71   15. aug 2019 Forstår ikke din aggressive tone smiley troede dette var et forum, hvor vi kan støtte hinanden, så vi fremmer kattenes tarv og livskvalitet.

    Der skulle selvfølgelig stå narkose, min stavekontrol må have ændret det.

    Jeg kender ikke pt konkrete analyser og rapporter, der ligger til grund for at man nu siger 2 kg. Men stoler på deres ekspertise, selvom det også er nyt for mig.

    Selvfølgelig er det mit ansvar, at mine dyr ikke forvolder skade (herunder uønskede graviditeter) og det tager jeg jo også på mig, hvis du læser hvad jeg skriver. Der er styr på den del af det.

    Jeg var blot nervøs for, om de kunne finde på at stikke af og søge hjem, hvis de fik frisk luft for tidligt hjemme hos mig. Derfor startede jeg tråden her oprindeligt.

    Jeg må igen pointere, at jeg tager fuldt ansvar, ellers ville jeg jo ikke bruge tid herinde - på trods af dine beskyldninger om det modsatte Susanne.


  • #72   15. aug 2019 Luk ørerne overfor Susanne, Karin E. Hun lukker kun lort ud smiley

  • #73   15. aug 2019 Hippie, ja hurra for flere uønskede katte, så små liv skal gå tabt i skraldespande, papkasser, transportkasser og andre sjove påfund. Det er da også kun lort og ikke en virkelighed, som andre ser på daglig basis. Hurra for skyklapper.

  • #74   15. aug 2019 Karin, det er IKKE noget nyt. Det har jeg hørt på i alle de næsten 9 år, jeg har opdrættet. At killinger skal være over 2 kilo. Det er fra dyrlægernes side af en undskyldning for ikke at skulle ulejlige sig med det pillearbejde, der er ved killinger. Jeg har endnu aldrig mistet en killing under narkose. Og min dyrlæge er jo inkompetent ifølge jer. smiley

  • #75   15. aug 2019 Iøvrigt kan en dygtig dyrlæge bedøve og operere et hamster. Det vejer så langt fra 2 kilo.

  • #76   15. aug 2019 Forskellen på dumhed og genialitet er at genialiteten har sine grænser....

    Det ses tydeligt for en her i tråden. Over and out herfra, spild af tid at diskutere når der ikke bliver lyttet.

    Karin, jeg er sikker på du gør alt det rigtige og du kender trods alt kattene bedre end alle os herinde. Heldig lykke med dem smiley


  • #77   15. aug 2019 Næh, der bliver ikke lyttet, så DET har du fuldstædig ret i, og kattene bliver taberne.

  • #78   15. aug 2019 Udplug af USA forskning.--- Killingerne blev delt i tre grupper:

    Gruppe 1 (11 killinger) blev kastreret eller spayet ved 7 ugers alder.
    Gruppe 2 (11 killinger) blev kastreret eller spayet efter 7 måneder.
    Gruppe 3 (kontrolgruppen på 9 killinger) blev ikke kastreret før modenhed og efter afslutningen af ??den første fase af undersøgelsen efter 12 måneder.
    Undersøgere rapporterede, at de kirurgiske procedurer i gruppe 1-killinger var ligetil og ukompliceret, og at killingerne kom sig endnu hurtigere end gruppe 2-killinger og gruppe 3-katte. Dr. Bloomberg bemærker, at selv om der er meget lidt materiale om pædiatrisk anæstesi hos dyr, betragtes den pædiatriske patient i humanmedicin generelt for at være en meget god kirurgisk kandidat, og der er ingen grund til, at dette ikke også skal være tilfældet for hunde og katte. De største bekymringer ved pædiatrisk kirurgi er: forebyggelse af hypotermi (opretholdelse af kropsvarme); anvendelse af korrekte doser af anæstesimidler (da respirationscentre ikke er så godt udviklet hos den pædiatriske patient); og opretholdelse af ordentlig blodsukker. Undersøgere fastede ikke de pædiatriske patienter så længe som voksne patienter og indgav små mængder Karo-sirup inden induktion af anæstesi som en forsigtighed. Det skal bemærkes, at på grund af den hurtige bedring af den pædiatriske patient blev den almindelige praksis med at reducere anæstesi under de sidste stadier af operationen ændret ------- Resten kan læses på - http://cfa.org/Owners/CatCare/SpayNeuter/EarlySpayNeuter.aspx
    PS.
    Alle mine killinger bliver neutraliseret ved en gemmensnit vægt på ca. 1600 G. (inden salg)


  • #79   16. aug 2019
    min dyrlæge siger også at katten skal vente til 2 kg.

    men hvordan vil i tvinge dyrlægen til at tage dem ind før, når de siger nej?
    som der kan læses i tråden, så er det jo ikke kun 1 enkeltstående dyrlæge.

    Karin E: du lyder til at du drager stor omsog for dine nye katte.
    Når man bor på en gård, er katte noget af det bedste til at holde mus og rotter nede. hvis bare flere gård-ejere vil drage lige så meget omsog for ude-katte som du gør.



  • #80   16. aug 2019 Hej Anne S. Jo det er netop vigtigt at "tvinge" dyrlægerne til at lære/udstyre deres klinikker til at neutraliser killinger tideligt , årsagerne er helt klare - dette er en af måderne til at få antallet af overskudskillinger nedbragt, altså neutraliser altid før salg, det er også bedst for killingen at den kommer hjem til vante omgivelser lige efter operationen både fys/psy. Som skrevet i artiklen så kommer killingen langt nemmere/hurtigere over indgrebet som helt små.
    Ejeren af killingerne kan som regl få et samlet tilbud på neutraliseren/vacc. som er langt billigere end hvis nye ejere skal få det enkeltvis. Dyrt alligevej ENIG JA men ved at kræve dette beløb dækket ind ved salg så er det også med til at højne kattenes værdi i folks øjne og ikke som nu, anskaf/smid ud. Tænker her på at folk rask væk betaler flere tusinde for en hvalp af ukendt race. Når ejer så sælger en neutraliseret killing er denne sikker på at deres killinger ikke havner som killingefabrikker og evt udsmidt på en rasteplads i en papkasse med deres små nye killinger. Så neutralisering FØR salg er at tage sit ansvar alvorligt smiley
    PS. Husk at gårdejere kan fratrække udgifter til dyrlæge/foder i deres regnskab på katteholdet.


  • #81   17. aug 2019 Nu har jeg læst hele tråden.. hvordan er det at nogen kommer frem til at killingerne vil være over 6mdr når de bliver neutraliseret? De har boet hos TS i 2 uger, så de er hvad, 14-15 uger nu. De tager meget på i den alder, så mon ikke er er klar når de er 17-18 uger maks? Og hun går ud med dem under opsyn i et aflukket område, hvordan hulan kan det forårsage killinger her og nu??????? Slap da af altså. Karin, du er god kattemor, det trænger du vidst til at høre i den her tråd smiley smiley

  • #82   17. aug 2019 Tusind tak for din søde kommentar smiley

  • #83   17. aug 2019 Selvfølgelig har katte følelser. Enhver der påstår andet er fuld af pis og har tilsyneladende ikke forstået hverken deres kropssprog eller lyde.

  • #84   20. aug 2019 Helt enig med MIN. Killinger gives væk i hoppe tal, mens nogen betaler 4-5000 kr for en blandingshvalp. Underlig verden altså. smiley

    Katte har i øvrigt brug for deres egen kattelov. Det ville få flere til at tage sig bedre af kattene og tage større ansvar. Som det er nu, vil antallet af herreløse katte ikke ændre sig. smiley


  • #85   20. aug 2019 Jeg vil kæmpe for at mine killinger ikke blir forældre, hverken nu som unger eller senere. Holder øje med vægten og sender dem til dyrlægen med henblik på kastration ASAP.

    Den ene kat er så lille, trods alderen, at dyrlægen ikke ville notere, at hun havde tjekket testikler ved ham i sundhedsbogen smiley men der bliver holdt skarpt øje.

    De kommer nu ud under opsyn og kun under opsyn og har fået første vaccine + dyrlægetjek . De trives fint og virker til at have forstået, hvor de hører til, men tager ingen chancer - ud over at tilbyde dem frisk luft og menneske selskab hver dag. smiley


    profilbillede
  • #86   20. aug 2019 smiley

Kommentér på:
Udekillinger ud nu?

Annonce