{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.073 visninger | Oprettet:

Dyrlægen er nødvendig, hvornår? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

skal lige starte med at sige, at dette indlæg ikke er møntet på nogen bestemt, men bare en observering.

Ja, ved folk hvornår deres kat skal til dyrlægen?

Jeg har på mange forum set, at folk først spørger forummets medlemmer, om de skal tage deres kat til dyrlæge.

Hvad blev der af at ringe til dyrlægen/vagtdyrlægen og høre om de mener katten skal ind?

Jeg synes bare tit jeg ser, at folk skriver "min kat piver, har smerter, spiser ikke, går ikke, virker nedtrykt, leger ikke, går ikke på bakken, viser tegn på smerte, er blevet bidt og har et sår" osv osv.

Og så kommer spørgsmålet: "Skal jeg tage den til dyrlæge?"

Hvorfor ikke ringe til dyrlægen og høre, hvis man har mistanke til, at der er noget galt...

Ja, bare en lille undren herfra.

Maria smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlægen er nødvendig, hvornår?
  • #1   10. feb 2008 Jeg har de samme tanker. Jeg tror at mange har den ide at alle dyrlæger bare siger at de er nødt til at se på dyret først.
    Min dyrlæge svarer altid mig ærligt. Nogle gange siger han at jeg skal komme andre gange fortæller han mig over tlf hvad jeg skal gøre.
    Men jeg er nu ikke i tvivl om hvornår det er vigtigere at suse til dyrlæge end først at spørge til råds på diverse fora.


  • #2   10. feb 2008 Ret pudsigt at nogen skulle oprette denne tråd for det har nemlig også undret mig i dag.

    Jeg tror faktisk at det sidste sted jeg ville tænke på at spørge om mit dyr behøvede dyrlægehjælp var i et offentligt forum.

    Jeg har altid kontaktet vagthavende dyrlæge hvis mine dyr har ændret adfærd, hvilket de som regel gør hvis de er syge. Bliver mere sløve, drikker mindre, nægter at spise osv. Dyrlægen har så altid guided mig med jeg evt skulle tage dyrets temperatur og ringe tilbage f.eks, eller bedt mig om at komme med det samme. Det er jo det de er der for, at hjælpe os dyreejere og dyrene. Det er ike vores opgave at stille diagnosen men at fortælle hvordan man oplever dyret. Om de har smerter, ikke vil æde og drikke osv.

    Jeg er meget obs på hvordan mine dyr opfører sig til hverdag og er som regel ikke i tvivl om, hvis de er syge og behøver dyrlæge.

    Hvis nu min hund f.eks. har fået noget kløende eksem en lørdag, så ved jeg at jeg sagtens kan vente til mandag med at tage den til dyrlæge. I mellemtiden behandler jeg med xylokain som er kløestillende (bla. beregnet til insektstik) for det ved jeg at jeg gerne må bruge på mine katte og hunde (har dyrlægens ord for det).

    Hvis en af mine katte er blevet ramt af en bil, vil jeg også vide at det er dyrlæge med det samme, for der kan sagtens være indre kvæstelser. Hvis dyret har feber ved jeg også at jeg skal kontakte dyrlægen med det samme. Jeg ville simpelthen ikke have nerver til at vente hverken en eller 2 dage før jeg kunne få konstateret hvad mit dyr fejler.


  • #3   11. feb 2008 Jamen hvis de nu spørger herinde, så er de jo frataget det ansvar der er ved at have kat.

    Man kan jo altid forholde sig til "Jamen XXX på kattegalleri sagde, at jeg ikke behøver gå til dyrlægen"

    Ja okay - omvendt så er der jo også kommet et par bemærkninger som "hvorfor siger I altid GÅ TIL DYRLÆGE, hvis man spørger om noget"...

    Hmmm - nu bliver jeg selv i tvivl.... Skal man sige "gå til dyrlæge" eller skal man ikke???

    Nå nok om det... Jeg forleder mig på, at jeg kender mine dyr, og ved hvornår jeg tager til dyrlæge med dem. Jeg vil ihvertfald ikke forlede mig på en masse tilfældige svar.
    Skulle jeg være i tvivl, så har vi en helt fantastisk dygtig konsulent i nordjylland, som jeg snakker meget med smiley (nå ja - vil lige nævne, at hun har 25 år på bagen som opdrætter)



  • #4   11. feb 2008 ... også omgående af sted, hvis katten prøver på at tisse, og der ikke kommer noget.

    Ellers enig med jer!

    PS: Og så er det vigtigt at tage en kats temperatur, hvis det er "mat". En for lav temperatur er ofte farligere end en for høj.


  • #5   11. feb 2008 Jeg har også tænkt på det samme mange gange...

    Jeg forstår heller ikke at folk ikke bare ringer til deres dyrlæge. Hvis en af mine katte havde det dårligt, jeg havde på fornemmelsen at de havde det skidt eller de ændrede deres adfærd, så ville jeg da kontakte min dyrlæge som det første...

    Jeg syntes, at det er dejligt at vi har forum til en masse ting, og jeg har lært meget de år jeg har været herinde. Der er kommet en masse guldkorn mht til en masse ting, men lige hvad dette angår, så syntes jeg man må tage ansvar og starte med at kontakte sin dyrlæge....


  • #6   11. feb 2008 Jeg har selv spurgt herinde en aften. Det var hvor jeg havde ringet til to dyrlæger (min egen samarbejder med nogen om nattevagt, så det var ikke min sædvanelige dyrlæge), den ene prøvede at bilde mig ind, at en kat der i øvrigt kun går inde og ikke får råt foder, skal have ormekur hele tiden, om der er orm eller ej, og han hånede både mig og opdrætteren jeg havde fået Johnson af, fordi han ikke mente at han var ordenligt beskyttet mod orm, og han sagde at jeg SAGTENS kunne vente med at få nogen til at se på min kat.
    Den anden sagde, at det da var en god ide at få kigget på ham, men jeg mistænkte hende for at sige det ligeså meget for pengenes skyld, da hun tog minimum tusind kr, bare for at tage sig tiden.
    Så spurgte jeg herinde, da jeg gerne ville have nogens mening som for det første ikke selv enten fik penge ud af det, eller skulle tage sig tid til det som de ikke gad. Jeg ville stole meget mere på folk med mange katteår på bagen, end to dyrlæger jeg ikke kender noget til.

    Ellers spørger jeg normalt ikke selv herinde om jeg skal til dyrlæge eller ej. (dengang spurgte jeg heller ikke om jeg sku til dyrlæge, men om det var lige meget om det først blev om morgenen).

    Jeg har nu ikke noget imod at folk spørger. Kun hvis katten virkelig er dårlig, kan jeg blive irriteret over det.
    Man må jo også gerne tænke lidt selv engang i mellem.. smiley


  • #7   11. feb 2008 Hvad f... er det for nogen dyrlæger. De dyrlæger vi har her i Næstved området er heldigvis ikke sådan. Der er også flere hospitaler om at dele vagterne. De er meget søde og hjælpsomme og vil altid hjælpe med råd og vejledning og de tager gerne afsted til hospitalet, hvis jeg er utryg ved mine kattes helbred og mener de behøver dyrlæge.

    Sine Gry: godt du insisterede på at få din kat undersøgt. Jeg havde også en kat der brækkede sig og blev ved med at have brækfornemmelser. Jeg kiggede hende i munden men kunne umiddelbart ikke se noget men tog alligevel til dyrlæge. Heldigvis for det. Hun havde fundet en synål med tråd som hun havde forsøgt at æde. Hun havde slugt tråden og nålen havde (heldigvis) sat sig fast baggerst i ganen så den ikke fik skadet svælg, mave og tarm. Dyrlægen kunne med en pincet trække den baglens ud og katten var frisk igen.

    Derfor har jeg ALDRIG synåle siddende med tråde mere. De bliver pænt lagt væk i en lille æske.


  • #8   11. feb 2008 Ja man undres over hvad der nogen gange hvad katte får lyst til at æde. Der kan ikke have været meget smag i en sort sytråd med nål :S

Kommentér på:
Dyrlægen er nødvendig, hvornår?

Annonce