{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
723 visninger | Oprettet:

Erfaringer med tidlig neutralisation {{forumTopicSubject}}

Jeg har for første gang valgt at neutralisere mine 12 ugers killinger inden de flytter i nye hjem. Derfor vil jeg gerne høre jeres erfaringer med at få så små killinger kastreret.
Hos den ene killing var det kun den ene testikel der var faldet ned, og dyrlægen kunne ikke "finde" den selvom snittet blev gjort lidt større. Hos den anden krævede det også et lidt større snit, men de blev dog fjernet begge to.
Hvordan forholder i jer overfor køber når killingen kun er "halvt kastreret". Vil det evt være en fordel at vente til de er ca 14 uger inden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med tidlig neutralisation
  • #1   14. feb 2008 Hvis den kun er halvt kastreret kan den jo stadig lave killinger og er vel egentlig gjort til en form for "kryptorchid". Det er jo lidt synd at killingen skal igennem endnu en operation.

    Jeg er ikke selv opdrætter og har selv købt 2 fertile hankillinger, som jeg påregner at kastrere når de er omkring 5-6 mdr. Men jeg ved også godt at opdrættere vælger at neutralisere deres killinger for ikke katten skal havne som alvskat hos en BYB'er og det synes jeg er fornuftigt.

    Men når jeg ser på mine 2 18 uger gamle hankillinger er der altså ikke megen pung at se og jeg kan godt forestille mig at det må være svært at kastrere en killing på 12 uger.


  • #2   14. feb 2008 Jeg forholder mig til det på den måde, at hvis dyrlægen kan mærke begge 2 får han lov til at kastrere den, ellers venter jeg til han kan..

  • #3   14. feb 2008 årh, håber at de snart er friske igen..
    God bedring til dem


  • #4   14. feb 2008 opdræteren kunne jo vælge lave kontrakt, så man ikke må avle. i steden for kastrere tidlig...

  • #5   14. feb 2008 Rent praktisk er det en fordel at vente med at kastrere, til man er helt sikker på, den manglende sten ikke kommer på plads.

    Hullet er så lille bitte ved en kastration, at det meget hurtigt ikke er til at se, hvor det har været, og er den manglende sten ikke kommet ned efter et stykke tid, er det faktisk umuligt at se, i hvilken side, der skal opereres for at finde den.

    Man kan skrive det ned, ja - men usikkerheden for at vide det 100% vil være der. Venter man derimod, er der tydelig forskel på begge sider.


  • #6   15. feb 2008 Jeg har fået mine killinger neutraliseret i ca 14 ugers alderen og det har været problemfrit, også i efterforløbet.
    Men jeg tror heller ijkke min dyrlægfe ville starte en neutralisering hvis hun ikke var sikker på at kunne gennemføre den.


  • #7   15. feb 2008 1000 tak for jeres svar. Kan regne ud at min dyrlæge burde have ventet så. På den anden side kan jeg godt forstå hvis køber vil have svært ved at forstå det. Man kan jo ikke vide om der er tale om uger eller måneder inden den falder ned.

  • #8   16. feb 2008 Dem af jer, som har fået jeres katte tidligt neutraliseret - mærker I nogen forskel efter katten er blevet voksen? Virker den mere forvirret/frustreret? Jeg har diskuteret det lidt med mine dyrlæger, som er af den holdning, at man nok bør afvente neutralisering til katten er ihvertfald 7-8 mdr. eller mere. Men jeg har bare hørt og læst, at der stort set kun er fordele ved at neutralisere tidligt. Det eneste jeg ikke kan finde noget om, er kattens mentalitet. Mine dyrlæger mener at der er risiko for at man stopper kattens (eller hundens) mentale udvikling og i værste fald, risikerer at "spærre en teenager inde i en voksen krop". Derfor vil jeg rigtig gerne høre fra nogle af jer, der evt. har prøvet begge dele, om I kan mærke nogen forskel?

  • #9   17. feb 2008 Jeg har haft en dreng der var neutraliseret som killing, han udviklede sig helt normalt og omkring de 1½ gik killinge krudten af ham, han var dog stadig ung kat der var gang i, jeg mistede ham i en alder af 2 men indtil da mener jeg hans udvikling var ganske normal.

  • #10   17. feb 2008 Den eneste forskel i mentalitet, jeg umiddelbart kan se på mine, hænger IMO sammen med den alder, de har nu og ikke med, hvornår de er blevet neutraliseret. Guinness er snart 7 og må gerne være lidt træt engang imellem - men hans alder afholder ham bestemt ikke fra at lege, enten med legetøj eller med de små smiley

    Guinness er neutraliseret ved 10 måneder og de små er neutraliseret ved ca. 14 uger og er stadig så små, at jeg ikke forventer den store intelligens og sindighed fra dem.


Kommentér på:
Erfaringer med tidlig neutralisation

Annonce