{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.410 visninger | Oprettet:

Bekymret kattemor: Yngre kat med ondt i ryggen :( Gode råd? {{forumTopicSubject}}

Vores indendørs hunkat, Tulle, på snart 4 år har fået ondt i ryggen. smiley

Jeg er virkelig bekymret for hende, og føler mig som en dårlig kattemor, over jeg ikke kan hjælpe hende bedre. Måske der er nogle her på KG, som har gode råd eller kan dele erfaringer. Måske jeg bare har brug for at snakkede med andre, som ved hvor meget man holder af sine dyr og kan bekymre sig. smiley

Men det starterede fredag aften (i dag onsdag), hvor hun pludselig kom med en knurren, da hun skulle rejse sig op efter en lur. Vi prøvede at løfte på hende, hvilket hun ikke kunne lide. Så prøvede vi at give hende snacks, hvilket hun spiste. Jeg kunne også lege med hende med en snor, hvor hun løb og hoppede, som hun plejede. Og når jeg redte hende med hendes børste, smed hun sig på gulvet, spandt og ville have mere nus. Vi ville så se tiden lidt an, for det virkede mere til en lettere ubehag (måske mavepine) end reelle smerter. Et par timer efter jamrede hun dog igen, da hun rejste sig, og jeg bestilte en tid til dyrlægen mandag morgen.

Meget tidlig lørdag morgen, blev min kæreste og jeg vækket, fordi hun blev ved med at hvæse af hendes bror og knurre, når han kom for tæt på - hvilket var nyt for hende - og det virkede som om, hun havde fået mere ondt. Jeg ringede til vagtdyrlægen og fik en tid til hende et par timer efter.

Fordi Tulle stadig spiser og drikker normalt. Stadig laver stort og småt i bakken, som hun plejer. Og hun stadig spinder, når hun bliver nusset og redt, og hun kan løbe efter legetøj og klatre op på øverste hylde i deres gulv-til-loft klatretræ, konkluderede dyrlægen, at Tulle nok bare har landet forkert i et spring eller har fået hold i ryggen. Dyrlægen sagde, at Tulle virkede ellers sund og rask, men Tulle reagerede når man trykkede hende på ryggen omkring lænden. Dyrlægen gav Tulle en sprøjte med smertestillende, og så fik vi noget smertestillende (Loxicom) med hjem, som vi skulle give én gang i døgnet i 4 dage. Hvis Tulle stadig havde smerter efter en lille uges tid, skulle vi have en ny tid, så de kunne tage røntgenbillede af ryggen.

Tulle virkede ellers til at være i bedring, men mandag aften virkede det som om, det smertestillende var aftaget og at dét vi havde fået med hjem kun virker smertestillende i ca. 4-6 timer. Jeg har her til formiddag ringet til dyrlægen og bestilt en tid, men vi kunne først få en tid på fredag.
Jeg har tænkt på, om jeg skal ringe til vagtdyrlægen igen i aften, når dyrehospitalet er lukket for i dag, for jeg synes det er længe og vente. Dér synes min kæreste dog, at jeg er en ALT for pylret kattemor og vi godt kan vente til fredag. Hans argument er at vi andre også slår os og får forstuvninger ind i mellem, og det kan tage 1-2 uger før smerterne går over. Det har han sådan set ret i, men jeg synes, det er hårdt at vente, og hårdt at jeg ikke bare kan fortælle Tulle, at hun skal hvile sig og tage det med ro. Selvom Tulle er en indendørs kat, er hun ret aktiv. Hun går konstant efter min kæreste og/eller jeg, leger med fluer, jager sin bror og skal aktiveres med legetøj. Og det behov er der stadig, dog lidt mindre i går og i dag.

I går indrettede vi et værelse med foder, vand, bakke, tæpper, hule og varmepude, hvor vi lukkede hende inde, i håb om at hun kunne finde ro til at hvile sig, og få ro fra sin bror, fordi han kan godt lege ret voldsomt, hvor han hopper op og lander på hendes ryg. Vi havde hende lukket inde i 3-4 timer, og så kunne jeg ikke nænne det længere. Tulle beklagede sig over, at være lukket inde, og hendes bror stod på den anden side og døren, og jamrede mindst lige så højlydt og kradsede på døren. Så vi endte med at have to deprimerede katte, i stedet for en kat der kunne få hvile. Udover dét var Tulle også møg fornærmet på os i tiden efter vi lukkede hende ud. smiley

Jeg har så redt op i et hjørne af stuen med en varmepude, med avispapir henover, fordi hun bedre kan lide at sove på pap og papir istedet for tæpper. Hun ligger på varmepuden ind i mellem, men går stadig meget rundt omkring og hopper op og ned fra møbler.

Jeg synes, det er hårdt, når ens kattebørn har ondt. smiley Jeg er bange for, jeg ikke gør nok, men samtidig vil jeg heller ikke være den “tossede kattedame” der konstant ringer til dyrlægen, så dyrlægen ender med at tage mig useriøs. Jeg er også bange for, at dyrlægen tager fejl, og Tulle fejler noget mere alvorligt, så vi pludselig får af vide, at hun skal aflives. smiley
Skal jeg kontakte vagtdyrlægen i aften eller bør jeg være mere vedholdende med, at holde Tulle lukket inde på et værelse. Eller skal jeg antage, at hun selv kan styre, hvor meget ro og hvile hun har brug for? Hun har været syg, én gang før, for 3 år siden, hvor hun havde lungebetændelse, og der havde hun så ondt, at hun bare lå stille det samme sted, og urinerede og lavede afføring, hvor hun lå. Hun kom hurtigst muligt til vagtldyrægen, selvfølgelig, og fik antibiotika og smertestillende og 9 dage efter, var hun sig selv igen. Så jeg har set Tulle have mere ondt, og set hende komme i bedring, men det gør mig åbenbart ikke mindre bekymret den her gang.

Nogen som måske har nogle gode råd? Eller nogen som har erfaringer med en yngre kat, som har ondt i ryggen, eller slået sig andre steder? Hvor lang tid kan der gå, før en kat er i bedring efter et uheld?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bekymret kattemor: Yngre kat med ondt i ryggen :( Gode råd?
  • #1   24. jun 2020 Jeg kan sagtens forstå din bekymring. Det kan virkelig være sindssygt hårdt at have syg/skadet kat! smiley

    I jeres tilfælde, ville jeg ikke lukke Tulle fra (det giver for meget stress for jer alle), men skiftes til at være obs på hende. I har jo trods alt den luksus at være to personer.

    Hvis ikke hun får det værre, synes jeg det er ok at vente til fredag, hvor hun kan blive undersøgt ordentlig hos jeres egen dyrlæge, hvis det er en I er glad for og har tillid til.
    Eller ringe i morgen tidlig og spørge om de evt har fået et afbud, så der alligevel kunne blive tid til jer.
    Ellers er der jo den mulighed at forsøge at få en tid hos en anden dyrlæge i morgen. smiley


  • #2   24. jun 2020 Jeg kan også godt forstå at du bekymrer dig.
    Når du har Loxicom til rådighed, ville jeg også mene at det kunne vente til fredag. Jeg ville dog lige ringe i morgen og høre, om hun skal bedøves, for så skal hun faste! Det ville ærlig talt være det mest skånsomme for både jer og katten, hvis den ikke skal derned flere gange. Røntgen kræver at de liger musestille.
    Jeg har en kat med en gigtlidelse og han er også en sur sok når han har ondt.

    God bedring med hende smiley


  • #3   24. jun 2020 Jeg fik ringet til dyrlægen igen, og der var et afbud, så fik rykket tiden til i morgen kl. 8.40. Det kan jeg bedre vente til, hvis ikke Tulle får det værre.
    Spørgsmålet er så bare hvad det lille pus fejler og om hun bliver okay igen. smiley
    Jeg fik godt nok ikke spurgt ind til om hun skulle faste, nu hvor hun sikkert skal have taget røntgen. Men de plejer at få aftensmad kl 21, så hvis jeg fjerner deres tørkost kl 22 og kun giver morgenmad til hendes bror i morgen, må Tulle have fastet længe nok. smiley


  • #4   24. jun 2020 har prøvet det flere gange
    både med ondt i ryggen, dårlig knæ og ondt i hoften

    har hver gang brugt varmepuden hver gang. faktisk blev de så gode til det at de selv sagde til når de havde brug for den

    metacam kan godt taget et par dage inden det virker 100 %. ved ikke hvorfor men det er hvad jeg oplever.

    har prøvet et par gange at en af kattene har haft ondt i ryggen. Og som regle går det over af sig selv med ro og smertestillende+ varmepude

    jeg ville nok bare lade hende gå hvor hun har lyst til. Hun gør jo ikke mere end det hun syntes er ok. Det har jeg nemlig også været bange for at de gør mere skade på dem selv.
    men er der noget som gør ondt så forsøger de jo at undgå det. derfor er de jo hellere ikke 100% smertestillet. For så vil skaden bliver værre fordi der er jo ikke er noget som gør ondt.
    der med ikke sagt at katten skal gå rundt med smerter, for det skal den ikke. men det er en balangegang som dyrlægen kender alt til. det var hvad min dyrlæge fortalte

    tænker at det vil være en god ide at lade hende faste fra når du går i seng. så er du på den sikre side

    hvad hun fejler kan kun dyrlægen fortælle dig. men tænker som du selv er inde på at hun er hoppet forkert, så det er hold i ryggen eller noget i den stil



  • #5   26. jun 2020 Hvordan gik det hos dyrlægen?

  • #6   27. jun 2020 Det kunne både været gået værre, men også bedre. Tulle blev bedøvet og fik taget røntgen, som viste absolut ingenting. Rygsøjle og hofte så fine ud, sagde de - så det var dejligt at høre. Så de mente igen at hun “bare” er landet forkert eller fået en skade på anden måde. Og grunden til hendes smertestillende kun bevirkede 4-6 timer, var fordi de gav hende diarré, så det ødelagde virkningen. Hun er så også lettere overvægtig, så hvis vi kan få hende ned på lige under 4 kg i læbet af det næste halve år, ville det nok også hjælpe.

    Vi blev så rådet til at holde hende lukket inde på et værelse, fordi hun bliver ved med at gå for meget rundt, og hendes bror ikke kan lade hende være, og så skal vi give hende noget nyt smertestillende i op til 12 dage. Hvis hun ikke får det bedre, skal vi overveje at få hende aflivet. smiley

    I det mindste får hun ikke diarré af det nye smertestillende, og hun nyder sit nye lightfoder. Så forhåbentlig bliver det bedre, så vi ikke skal tage beslutningen om aflivningen, så tidligt i hendes liv. smiley


  • #7   27. jun 2020 Åh, det var da en træls besked, I fik af den dyrlæge smiley . Synes da nok, det er lige hurtigt nok at foreslå aflivning smiley bare fordi de ikke selv kan finde ud af hvad der er galt.

    Boede I i midt/Østjylland ville jeg foreslå Gudrun Frantsen.
    Men I bor på Fyn, kan jeg se. Jeg kender ingen behandlere på Fyn, men har læst godt om hende her: https://duetove.dk/ Jeg ville nok prøve at lade hende se på Tullemissen - kan være hun kan finde ud af hvad der er galt, og - ikke mindst - hjælpe hende.

    God bedring!


  • #8   27. jun 2020 Aha, jeg kan se hun kører lidt rundt i landet, og der er da et par gange i løbet af juli, hun er på Fyn.

  • #9   27. jun 2020 jeg ville gøre hvad dyrlægen siger
    MEN ville nok gøre lidt mere for at få hende på benene igen.
    Højby dyreklinik tilbyder laserbehandling - det er min dyrlæge i Odense (til trods for at jeg bor på Langeland), super dygtige. Det kunne godt være en god ting til dårlig ryg. har selv fået det tilbudt til en af mine

    jeg har haft en som faldt på et galt gulv (gulvvask) og det tog vel 10 dage inden hun gik rigtig igen. hun havde lavet et vrid i ryggen.


  • #10   27. jun 2020 Jeg synes godtnok også at "aflivningskortet" er blevet trukket lige hurtigt nok!
    Jeg kender ikke nogle dyrlæger på Fyn, men Odense er da et henvisningshospital, så de må da kunne noget...
    Laser er bare en rigtig god ting. Det kan gives som kur. 1. uge 3 gange, 2.uge 2 gange 3. uge 1 gang.
    Jeg synes at du skal få andre øjne på Mille, det er jo synd, at hun skal være spærret inde - og så i denne hede!


  • #11   27. jun 2020 Det kunne være, jeg skulle se lidt nærmere på laserbehandling. Det har jeg slet ikke hørt om. smiley Hvordan foregår det egentlig? Kan det ikke være farligt? Og er katten bedøvet under behandlingen, for har svært ved at forestille mig, at kunne få Tulle til at ligge stille.
    Jeg er flytte ud og bor lidt udenfor Odense, så vi har en mere lokal dyrlæge, som nok ikke kan tilbyde laserbehandling.


  • #12   27. jun 2020 Ja, laser er bestemt værd at forsøge.
    Katten er vågen under behandlingen, behøver ikke ligge - kan stå eller sidde. Det er ufarligt (man skal bare selv have beskyttelsesbriller på).

    Min Bruno, der har gigt, har prøvet det et par gange. Første gang uden effekt, anden gang var der tydelig bedring.
    At vi så stoppede behandlingerne skyldes, at dyrehospitalets procedure var for bøvlet for Bruno (noget med ud i ét rum (hvor han fik cartropenindsprøjtning) ind i transportkassen igen, og ind i et andet rum, og vente vente vente, og så mistede Bruno tålmodigheden inden behandlingen startede. smiley
    Han fik faktisk behandlingen, mens han kravlede rundt på mine skuldre, nakke og ryg. (Og jeg kunne sandelig selv have trængt til en omgang laser efter det).

    Fandt lige dette:

    https://www.youtube.com/watch?v=UY2ub73WS2o


  • #13   28. jun 2020 Tak det vil jeg prøve at kigge nærmere på, og se om jeg kan finde en anden klinik som tilbyder laserbehandling.

  • #14   28. jun 2020 Det er ikke fordi, jeg har tænkt mig at lade økonomi sætte en stopper for Tulle’s behandling. Men er der nogen, som kan give et slag på tasken, hvad laserbehandling koster? Bare for det ikke kommer bag på mig, og så kan jeg planlægge vores sommerferie og fremadrettet budget efter at der skal være penge til Tulle’s helbred.

  • #15   28. jun 2020 Det er ikke så vældig dyrt, men konsultationen koster jo.

    Fandt en prisliste på tilfældigt dyrehospital.

    http://www.skivedyrehospital.dk/priser/prisliste-hund/laserbehandling/


  • #16   28. jun 2020 Freddie går til kiropraktor jævnligt og i forbindelse med det, får han også laser.
    Freddie elsker det - ligeså meget som han hader nåle smiley

    Katten er vågen og befinder sig på bordet - befinder sig... for det er sådan set lige meget om den står eller ligger. Du får beskyttelsesbriller på og skal kæle med katten, så den holder hovedet væk smiley Laser virker ikke kun smertestillinde men også helende, de bruger det også efter operation.

    Normalprisen kender jeg ikke, for jeg har lavet en rabataftale. Jeg har købt et 5 turs kort og jeg tror at det kostede omkring 500 kr. Laserbehandling kan også udføres af en veterinærsygeplejerske, så kommer der ikke noget særlig kons. pris oveni.


  • #17   28. jun 2020 Det er værd at prøve. Jeg har allerede sendt en mail til en anden dyreklinik (i stedet for den jeg plejer) for at høre om de vil give Tulle laserbehandling. Der står i hvert fald at de tilbyder laserterapi.

  • #18   30. jun 2020 Jeg synes godt nok, det er lidt af en rutchebane tur det her. Det ene øjeblik virker hun til at være i bedring, og det andet virker det som om det går den forkert vej smiley
    I det mindste giver hendes nye smertestillende stadig ikke diarré, og den nye dyreklinik, som jeg sendte en mail til, svarede hurtigt tilbage og Tulle har en tid i dag kl. 11.15, så vi må se hvad de siger.

    Søndag aften virkede Tulle næsten ellers som sig selv, men i går morges var en af de værre dage. Min kæreste, som tager sig af morgenrutinerne med kattene, vækkede mig kl 5 og sagde, at han syntes Tulle virkede til at have fået det værre. Hun ville ikke spise sin tørkost, og da han endelig fik hende op at gå, var der som om det venstre bagben gjorde ondt, når hun gik, sagde han. Inden han gik ud af værelset, havde hun lagt sig igen, så jeg ventede lidt med at se til hende, så hun lige kunne hvile sig lidt, inden jeg også forstyrrede hende.
    Da jeg så så til hende, lå hun bare og kiggede på mig fra sin kurv. Hun virkede så dvask, så jeg lod døren stå åben, imens jeg hentede noget frisk vand. Da jeg kom tilbage på værelset, var hun væk! Jeg fandt hende inde i stuen, hvor hun gik rundt og snusede og knubbede sig op af samtlige møbler, som hun plejede før hun blev syg. Jeg prøvede at give hende noget tørkost, som hun meget gerne ville have, hvis bare jeg håndfodrede hende. Jeg droppede at holde hende inde på værelset, og lod hende gå rundt, som hun ville - men med et skarpt øje på hendes bror. Da jeg lavede morgenmad kom hun ud i køkkenet og smed sig på gulvet begyndte at tigge. Da jeg senere var på toilet, kom hun ud og gnubbede sig op af mine ben og smed sig for mine fødder og ville nusses. På er tidspunkt finder jeg hende på en hylde 190 cm oppe i deres kradsetårn. smiley I går nåede jeg også, at se hende gå op af trappen til 1. salen, helt uden problemer. Der var tidspunkter hvor hun ømmede sig, når hun skulle rejse sig og hun gik ind i mellem forsigtigt med bagkroppen. Hun vil ikke gå på bløde underlag som tykke tæpper eller være oppe i sofaen. Men hun spiste, drak vand, tissede i bakken løbende og lavede afføring i bakken to gange, plus hun brugte tid på at vaske sig og strække sig, så hun virkede næsten som sig selv igen. smiley Men det har vi oplevet flere gange, men så pludselig (oftes om morgenen) er det som om, hun har det dårligt igen for et par timer.

    Jeg håber virkelig den anden dyreklinik, som vi skal se senere i dag, kan gøre mere for Tulle, så hun kan blive frisk igen.
    Min kæreste synes mere efterhånden det virker til det er benet hun har ondt. Kan vores tidlige dyreklinik have været så fokuseret på hendes ryg og hofter, så de måske har overset er mindre benbrud? smiley Eller vil katten så nægte helt at støtte på benet?


  • #19   30. jun 2020 OPFØLGNING:
    Nøj hvor er jeg glad for, at jeg skiftede dyrlæge!

    Dyrlægen kunne hurtig mærke på Tulle, at hendes muskler over ryggen var spændte pga. smerter, så hun tilkaldte straks deres kiropraktor, som mærkede på Tulle. De gav hende noget smertestillende og bedøvende, og så kunne jeg tage hjem igen. Halvanden time efter ringer dyrlægen, og fortalte at én af Tulle’s ryghvirvel sad skævt, men kiropraktoren fik manipuleret den på plads. Derudover fik Tulle noget massage og en halv times laserterapi, nu hvor hun alligevel var bedøvet. Kiropraktoren kunne også mærke at Tulle’s ene skulder virkede skæv, så de spurgte om de måtte tage røntgen af den også, hvilket jeg selvfølgelig sagde ja til. Røntgen viste at være en gammel skade (fra tidlig killing) som ikke burde være er problem for hende i dag.

    Vi har aftalt at Tulle forsætter med smertestillende den kommende tid og så skal hun have skiftende laserterapi og massage/kiropraktorbehandling. Forhåbentlig skulle det hjælpe på det, især nu hvor vi er blevet opmærksom på ryghvirvlen.

    Hvor var det godt I gjorde mig opmærksom på at der fandtes laserterapi og andre behandlingsformer til katte. Ellers havde jeg nok bare været naiv og troet på, hvad den første dyrlæge havde fortalt mig, og så havde Tulle stadig gået rundt med en skæv ryghvirvel.


  • #20   30. jun 2020 Hvor er det dejligt at høre, at der pludselig kom "skred i tingene" smiley
    Freddie skal til kiropraktor i morgen og hun er mega-dygtig, for hun kan i løbet af få minutter finde lige præcis der hvor det gør ondt!

    Det kan da være, at det bliver livslang, men hvis hun bliver ligeså glad for kiropraktoren som Freddie, så bliver det ingen sag smiley
    Massage er altid godt smiley

    Så nu kan du glæde dig over, at have hende i mange år endnu smiley


  • #21   30. jun 2020 Det lyder til, at den nye dyrlæge er meget prof. Hvor det godt for Tulle og for dig. Sikken en god historie, du virker til at være tålmodig og grundig - lige det Tulle har brug for nu smiley - og de gode og brugbare råd fra vores kattevenner her på KG, virker til virkelig at have sat skub i en forandring smiley God bedring til søde Tulle smiley Tumbs up til dig og vores kattevenner her på KG smiley :) smiley :)

  • #22   30. jun 2020 Tak for opdateringen. Dejligt at Tulle er startet i behandling.
    Fortsat god bedring med hende. smiley


Kommentér på:
Bekymret kattemor: Yngre kat med ondt i ryggen :( Gode råd?

Annonce