{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.057 visninger | Oprettet:

Hvornår må de få killinger? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Hvornår synes I, at det er Ok at parre en hunkat?
Hvad alder skal hunkatten have? Jeg går ud fra, at godkendte opdræt har nogle aldersgrænser både med hensyn til hvor ung og hvor gammel en hunkat må være for at få killinger første og sidste gang. Nogle der kender de grænser?

Kan en hunkat være for ung eller for gammel? Hvad måler man det på?

Jeg tænker også mentalt til at passe et kuld mislinger. Og tager folk hensyn til den slags, tror Ì? Eller er første løbetid bare lig med, at hunkatten er klar?

MVH Helle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår må de få killinger?
  • #1   18. mar 2008 det er meget forskelligt fra race til race.....jeg vil sige første kuld når katten er over 1½ år og sidste kuld i 5 års alderen. der er kun den regel at hunkatten kun må få 3 kuld på 24 måneder, opdrætter regler.
    nogle racer går tidligt i løb og andre er noget langsommere, jeg har en der fylder 2 midt i maj og der er ingen tegn på løb endnu.


  • #2   18. mar 2008 Min opdrætter fortalte mig, at en hunkat helst skulle parres 1. gang omkring 1års alderen, ellers kunne det være svært at få hende gravid senere. Har selv en hunkat på seks. Min opdrætter har spurgt om vi kan lave et kuld på hende. Hunkatten vil til den tid være ca 7 år gammel. så længe katten er sund og rask, og man selv syntes det er forsvarligt, er der vil ingen øvre aldersgrænse. i det vilde liv fortsætter de vel til de dør (grove betingelser for killingerne).


  • #3   18. mar 2008 jeg har hørt at de helst af hensyn til deres bækken skal have 1. kuld inden de fylder 3 år, men om det har noget på sig det ved jeg ikke

  • #4   18. mar 2008 Hvad er for tidligt, synes I?

    Og hvad er for sent (hvis katten ikke tidligere har haft killinger altså)?

    Er det noget man som opdrætter overvejer?

    Jeg synes fx rent personligt - fordi det strider mod noget dybt i mig som sikkert er menneskeliggørelse af dyr smiley - at under et år er for tidligt at blive mor... Især for racer, der først er færdigudviklet senere. MCO siger man først er voksen som 3 - 4 årig. Jeg siger ikke, at man burde vente, men bare, at en kat vel også først er færdig med at modnes mentalt, når den er 3- 4 år så?

    Vil det ikke reelt betyde, at man som opdrætter først kan selektere på temperamentet derefter?



  • #5   18. mar 2008 Ok den med bækkenet er også interessant, for så kan man vel ikke vente indtil racekatte, som modnes sent, er helt modne, inden man parre dem?

    Giver det aldrig nogle overraskelser som opdrætter så? Kan en hunkat ikke pludselig ændre sig så meget mentalt, at I tænker: f.. nej. Hendes temperament vil jeg ikke avle på?

    Eller sker det netop ikke fordi I kender jeres linjer så godt?

    MVH Helle


  • #7   18. mar 2008 En MCO skal helst vente indtil den er omkring 1½ år gammel - og også endda til den er 2 år gammel.
    Grunden er, at det er en meget langsomt voksende race, så for ikke at ødelægge den i udviklingen, så er det for attens bedste, at vente indtil den er noget ældre..



Kommentér på:
Hvornår må de få killinger?

Annonce