{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.243 visninger | Oprettet:

Killing tisser på dynen? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har fået mig en lille killing som er er så fin og sød og MEGET kælen men.. Så sød som den nu er så har jeg de sidste dage haft små uheld? Min killing er (synes jeg) god til at bruge kattebakken. Den bruger den om natten og om dagen hvor jeg er på arbejde. Om natten ligger den og sover i fodenden af min seng (sovesofa) og kan høre den går ud og roder i kattegruset og om dagen er den lukket ude på toiletter med vand, mad og bakke. Når jeg kommer hjem er den også brugt til enten stort eller småt.

Nu har jeg forsøgt at finde ud af hvorfor men kan ikke rigtig se rytmen, hun tisser ikke på gulvet eller sofaen men så snart hun kravler op på dynen, puden eller bare er tomt dynebetræk så sætter hun sig til rette til at tisse, nogle gange nåede jeg ikke at fjerne hende men andre gange fjernede jeg hende før hun tissede.

Det min første kat så er på ingen måde ekspert.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killing tisser på dynen?
  • #1   22. okt 2019 Forstår ikke at du lukker den ud på badeværelset smiley det har jeg aldrig gjort, og har ikke haft uheld af den grund.
    Hvis hun tisser på bløde ting, så få hende til dyrlæge og se mo det er urinvejsproblemer.
    Sørg for mere end en bakke.
    Det hun har tisset på, skal ikke kun vaskes, det skal behandles mod lugt af katteurin, katte har fantastiske næser, og kan lugte ting som vi slet ikke kan, og dyner er svære at få helt rene, uden feks R10 fra Matas eller andet i den stil, ellers tror hun, at hun har fået en kattebakke mere.


  • #2   22. okt 2019 Gør det ikke for at være ond, fik at vide det var sådan man skulle gøre til den var stueren. Og den bruger ganske vist bakken men ja, tænker at den bare ikke skal op i dynerne til den er blevet lidt ældre, og så må jeg vaske sengtøjet grundigt med noget middel. Er det noget man skal komme i maskinen eller håndvaske?

    Hun skal til dyrelæge om ikke så længe og vaccineres, steriliseres og øremærkes osv. ??


  • #3   22. okt 2019 jeg bruger rodalon -også til vaskemaskinen.
    hvis man bruger det i en spand så skal man huske at skylle godt efter med vand

    tænker også at du bør have en bakke nr 2.
    det kan også tænkes at hun ikke mener at bakken er ren nok.


  • #4   22. okt 2019 Den er alt alt for lille til at komme hjemmefra.

    Hvor gammel skulle den være?


  • #5   22. okt 2019 Ja jeg tænkte nok, den så meget ung ud, men jeg har ikke samme erfaring som dig, med de små.

  • #6   22. okt 2019 Den ser meget ung ud den killing, måske den er kommet lidt tidligt hjemmefra.
    Normalt er en killing på 12 uger, som den skal være når den flytter fra sin mor, helt renlig. Derfor er det ikke nødvendigt at lukke den inde imens du er hjemmefra.
    Det ville være en god ide med 2-3 bakker fordelt i huset og derudover en god ide at få fat i dyrlægen og få tjekket for urinvejslidelser.
    God fornøjelse med den lille.


  • #7   23. okt 2019 Det er en killing som dukkede op ved mine forældres hus. Vi ved ikke hvor den kommer fra eller hvor gammel den er. Så i mener den er for ung måske ?

  • #8   23. okt 2019 Det skal lige siges jeg bor i en 1 værelset og kattebakken på badeværelser som er rummet ved siden af. Ville det stadig være en god ide med 1 ekstra bakke i stuen ?

  • #9   23. okt 2019 Kære alle
    Jeg kommer lige på banen da vi har killingen sammen.

    Jeg synes det er ærgerligt, at man hentyder til, at det er synd at den lukkes på badeværelset når vi ikke er hjemme. Det er kun her i starten! Vi er begge nye på killinge-fronten, og så især med en så lille en. Vi vil gerne sætte nogle rammer for hende, med hvor kattebakken er, da hun trods alt kun har været her en uges tid, og har været vild førhen. Killingen har været vildkat, blev født i svigerfamiliens indkørsel og blev fundet alene på gårdloft. Alternativet var et vildt liv, med risiko for større rovdyr der kunne spise hende, og at blive kørt ned af store køretøjer på landet. Jeg synes trodt alt vi giver hende et godt liv med varme/kærlighed fra os, så meget mad hun kan spise og leg.

    Hun kan i tilfælde benytte kattebakken, og altid til stort. Hun tisser ikke på vores stof-sofa (andet end hun i nat kom til at tisse på vores lagen, og at hun så dryppede da hun satte sig på sofaen...) Men hun tisser så på lagenet, pude eller dyne forvirrer os.

    Vi har besluttet at sætte en kattebakke i stuen, og så give hende lidt tid. Vi sover med vådliggerlagen for at beskytte vores madras, og med lagener for nemt at kunne vaske det. Måske med noget skyllemiddel der dræber al lugt?


  • #10   23. okt 2019 Så giver det hele mere mening. Killingen har jo desværre ikke lært fra sin mor at bruge bakken, og killingen har stadig en alder hvor den normalt ville være hos sin mor.
    Når dette er udgangspunktet, så er det nok en fin ide at begrænse killingens plads ved at den er på toilettet når i ikke er hjemme. På den måde er den tæt på bakken.
    Når i er hjemme så hold godt øje med killingen, og sæt den på bakken når den har sovet, spist og leget.
    Måske kan i sætte en bakke ved siden af jeres seng?
    Det er en god ide at i har sat to bakker frem til den.
    Det kunne også være en mulighed at anskaffe en killing mere, på mindst 12 uger. De vil have stor glæde af hinanden, og den store killing vil vise jeres lille kat hvodan man er kat, og bruger bakken.
    Håber det lykkes for jer.


  • #11   23. okt 2019 SR . Nej det er ikke ærgerligt at nogen antyder det er forkert at lukke den inde. Det er direkte dyrplageri hvis du spørger mig.
    Det kan også være grunden til at den tisser i sengen. Den vil markere at sengen tilhører den og ikke et badeværelse med lukket dør. smiley


  • #12   23. okt 2019 Det er faktisk meget normalt at man begrænser killingens plads når den er ved at lære at bruge bakken. Da denne killing er yngre end 12 uger og den ikke har en mor, så giver det god mening at hjælpe den med at lære hvordan den skal bruge bakken.

  • #13   23. okt 2019 Luk killingen på badeværelset med kattebakken en uge eller to. Sæt derefter en bakke eller to op rundt omkring, så der ikke er langt til en bakke.

    Killingen har ikke lært at bruge den, så det skal den først nu.

    Når det så er sagt, så havde det bedste været en ammemor.


  • #14   23. okt 2019 Kristina k
    Men der står jo længere oppe i tråden at den HAR lært at bruge bakken smiley


  • #15   23. okt 2019 Skyllemiddel dræber ikke lugten i kattenæser. Der skal andre metoder til.

  • #16   23. okt 2019 jeg tænker at i bør få hende tjekket for blærebetændelse i første omgang. det er altid en god ting at starte med at udelukke evt sygdomme

    så skal de ting hun har tisset på, vaskes med noget rodalon eller andet som tager urin-duft
    jeg bruger rodalon selv - også når jeg vaske i vaskemaskinen.
    I bør vaske dynerne. det må ikke lufte af tis - og slet ikke i killingens næse. duft af tis = kattebakke. så det skal man ikke gå på kompromi på

    så skal I når hun har spist/drukket sætte hende i bakken. Bliv gerne ved i en periode. ja hun ved godt hvor den er. men killinger kan godt glemme det. og så er det bedst med flere bakker især her i starten. når hun bliver god til det så skær man ned.

    det bedste ville være at hun havde en som kunne vise hende det rigtigt. en voksen kat eller en anden lidt ældre killing ville være rigtig godt.

    hun er i den alder hvor det er vigtig at der er nogen som lærer hende at være kat. Ikke menneske.

    har selv haft flere killinger i den alder og yngere, men har altid haft katte som kunne lærer dem at være kat. det er ikke noget vi kan lærer dem helt - desværre
    så hvis I har mulighed for at låne en kat eller overvej at få en killing mere så hun har nogen at lege med og se op til. så gør I hende en kæmpe tjenste. Og jer selv. for I vil bare få en meget bedre kat ud af det.


Kommentér på:
Killing tisser på dynen?

Annonce