{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
974 visninger | Oprettet:

race kontra "alm" {{forumTopicSubject}}

Jeg har et spørgsmål ang race kontra "alm" katte. Jeg har haft 3 katte som indekatte, 2 af dem var "alm" mens de sidste var en racekat. Jeg syntes at kunne bemærke at racekatten var mere rolig end de 2 andre. Er der noget i snakken om at racekatte generelt er mere stille og rolige i forhold til alm katte som man f.eks får fra en gård eller lign?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  race kontra "alm"
  • #1   5. apr 2008 Det kommer ganske an på, hvilken race der er tale om;-) MEN racekatte har i generationer været avlet til at kunne leve indendørs - de fleste opdrættere har indekatte og lader ikke deres killinger komme ud, inden de flytter hjemmefra.

  • #2   5. apr 2008 Ja, jeg vil da også sige, at bare fordi mine burmesere går inde, bliver de bestemt ikke mere stille af det - men de er ikke maniske for at komme ud og der ligger den store forskel nok smiley

  • #3   5. apr 2008 Det kommer helt an på den enkelte kats baggrund og for racekattes vedkommende også, hvilken race de er.

    Mine huskatte, som er opflasket her i huset, er lige så rolige/urolige som de andre katte, Maine Coons.

    Generelt vil det være ret svært at vænne katte til kun at være indendørs, hvis de har været vant til et udendørs-liv, selv som killing.


  • #4   5. apr 2008
    Charlotte Visbøll K skrev:
    **Jeg har et spørgsmål ang race kontra "alm" katte. Jeg har haft 3 katte som indekatte, 2 af dem var "alm" mens de sidste var en racekat. Jeg syntes at kunne bemærke at racekatten var mere rolig end de 2 andre. Er der noget i snakken om at racekatte generelt er mere stille og rolige i forhold til alm katte som man f.eks får fra en gård eller lign?**

    Hvis en racekat havde gået frit på en gård eller lign, så ville den sandsynligvis have sværere ved at tilpasse sig livet som indekat end fx en ikke-racekat, der aldrig havde været udendørs.


  • #5   5. apr 2008 "Hvis en racekat havde gået frit på en gård eller lign, så ville den sandsynligvis have sværere ved at tilpasse sig livet som indekat end fx en ikke-racekat, der aldrig havde været udendørs."

    <b>Helt</b> sikkert!


  • #6   5. apr 2008 men er der så nogle katte som snakker højere end andre? alt efter hvilken race man vælger? har nogle racer højere stemmer end andre racer?

  • #7   5. apr 2008 Jeg tror også det kommer an på kattens sind.
    Min første kat fik jeg da den var ca. 5 mdr. gammel. Den blev indfanget på en gård. den var født inde i stuehuset, og da de blev gamle nok røg de udendørs. dens fødselsdag sagde vi var 1. nov. for jeg fik hende først til foråret. Dengang boede jeg i en 2-værelset. siden flyttede jeg 3 gange og til sidst til hus og have. på INTET tidpunkt ønskede min lille vildkat at komme ud igen............. Hun blev knapt 17 år.......
    Til gengæld fik vi for nogle år siden en 8 uger gammel killing der aldrig havde været uden for en dør.. Ham kunne vi næsten ikke holde inde... han blev 1 år.....


  • #8   5. apr 2008 ikke lige det der bliver spurgt om... men det harnoget med huskt kontra racekat..

    Jeg havde en lille hittemis, som jeg tog med hjem til min hunkat som kun havde fået en killing, der var vel ca 1 uge i mellem, dem hittemissen, w ældst...

    Nu har jeg været så heldig at hende der fik hittemissen ( Ra'mus hedder han) købte Hambus...
    da de flyttet hjemmefra, var Hambus enomrt hurtig til at falde til, han var lige forsikgtig en 10 minutterstid og så skulle han hend og hilse på alle de andre misser og kunne slet ikke forstår, de lyder de sagde.. men han forsætte med høj hale-førring..
    Ramus der imod har det taget flere dage, Lene måtte rade op til ham inde på et værelse, hvor der er en netdør, han var nemlig stiv af skræk--

    Det skal lige siges at de var henholdsvis 2 og 3 uger da Ramus kom.. og har været sammen siden nu er de 5 mrd...

    Det må jo have noget med generne at gøre, da vildkatte jo bliver nød til at passe på og være opmærksomme på de fare der er omkring dem, hvor i mod en racekat, ikke har det gen i sig at der er fare...


  • #9   6. apr 2008 Hanne, jeg tror, det hænger sammen med, at Hambus hele tiden har haft sin egen mor.
    En killing på tre uger, som jeg har forstået Rasmus var, da han kom, kender udmærket sin mor og er knyttet meget til hende. Så adskillelsen fra hende, uanset hvad årsagen var, har givet ham en indbygget separationsangt, som han oplevede igen, da han flyttede hjemmefra.

    Jeg har hen ad vejen noteret mig problemer i tilsvarende situationer. Killinger, der bliver fundet i 3-4ugers alderen, bliver helt trygge hos deres plejefamilie, men når de så (igen) skifter hjem i 12-13 ugers alderen, går det nogle gange rent galt, og de er rædselsslagne i deres nye hjem.

    Min egen Zulu var ca. 4 uger, da jeg tog ham ind. Han er ekstremt knyttet til mig og hjemmet.
    Mine egne katte reagerer ikke, hvis de skal væk herfra, måske for en tur til dyrlægen, men Zulu går helt i panik.

    Jeg vil mene, at tager man hittekillinger ind, må de højst være en uges tid, hvis de senere skal videre. De fleste ældre killinger bør faktisk blive hos den familie, der har fundet dem og taget sig af dem.


Kommentér på:
race kontra "alm"

Annonce