{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
936 visninger | Oprettet:

Neutralisering af killinger {{forumTopicSubject}}

Hvad er holdningen til den tidlige neutralisering, som mange racekatte opdrættere får gjort på de killinger, der skal sælges som kælekatte?

Er det ligemeget for kattens vækst og sundhed?

Min nabo som har haft mange katte, købte en bengal. Hun ville ikke være med til den tidlige neutralisering, pga. vækst, hormoner mm. Der blev derfor lavet en kontrakt, at katten skulle neutraliseres straks efter første løbetid.

Hvad er fup og fakta, hvis man kan stille det så sort hvidt op.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Neutralisering af killinger
  • #1   2. jan 2020 Tidlig neutralisering er i mine øjne det eneste rigtige, og du skal vel ikke udstille eller avle, så betyder det ikke noget, af din killing bliver en smugle større, når den er blevet neutraliseret.
    De fleste af mine har været tidligt neutraliseret, men min 2 kat var ikke, han var i betragtning til at blive hankat hos opdrætteren, men blev så valgt fra, og flyttede ind hos mig ca 8 mdr gammel, og jeg skulle få ham kastreret når han var faldet til, men det gik stærkt med modningen, så han nåede knapt nok, at være hos mig i 14 dage, så hastede det med, at blive fikset, og han blev roligere efter det,,, han var fyldt med krudt og ballade, og en del gik ud over ham jeg havde i forvejen, men det blev meget meget bedre efter DJ var fikset.
    Jeg kender ingen gode grunde til, at udsætte det! Og det er skønt når det er gjort, før den kommer, for det er ikke sjovt, når man selv skal have det gjort.


  • #2   2. jan 2020 jeg vil nu hellere lytte til min dyrlæge end en opdrætter
    ulempen ved at lade den får sin første løbetid er at man risikere at katten smutter og kommer hjem gravid eller har killinger på slæb

    så hellere får den neu med det samme, så man ikke risikere at få uønsket killinger
    det er en meget gammeldags opfattelse, som intet har på sig

    jeg smider mine katte afsted når de vejer omkring de 2 kg som min dyrlæge anbefaler - det vil sige at det gør ikke noget at katten vejer 1,7 kg, de tager den alligevel
    det plejer også at hænge godt sammen med at man får katten når den er ca 14 uger og så har man den lige i nogle uger hvor den lige falder til og så afsted til dyrlæge

    men ved godt at nogen dyrlæger tager dem når de er meget yngere. jeg har bare ikke en af de dyrlæger, har så hellere ikke killinger som er så små,
    det må være op til opdrætteren, Jeg ville dog gerne købe en fuld neu killing
    det er jo nemmere for killingkøbere at katten er fuld ordnet og man bare skal hjem og nyde den


  • #3   2. jan 2020 Mine bliver neutraliseret med 12 uger. Det får faktisk deres vækstplader til at vokse i en lille smule længere tid, så det er bare vås, at der siges, at de bliver mindre af at blive neutraliseret.

    En hankats vækst sidder nu engang ikke i bollerne. smiley


    Jeg har fået neutraliseret kat ned til en vægt på 1300 gram, og jeg kender en opdrætter, der får neutraliseret katte ned til 1000 gram. Det er ikke noget problem for en god dyrlæge. smiley


    Ellers skulle rigtig mange huskatte have problemer, da internaterne oftest neutraliserer med 11 uger, så de er klar til at flytte med ca. 12. smiley


  • #4   2. jan 2020 Den bliver 14 uger d. 18. De neutraliseres op til weekenden før. Så det må være på deres uge 13. Hun sælges som kælekat og keg har absolut intet ønske om udstilling mm. Så det passer fint.
    Jette. Hvad mener du med, at det ikke er sjovt selv at få det gjort?

    Jeg er vandt til indekat nu. Berte var det. Ulempen var dog, at hun blev fundet ude. Så ingen ved om hun var friløber, eller bare var kommer ud ved et uheld. Hun var tydeligvis glad for udelivet og havde held med at slippe ud af haven. Nu har jeg dog fået lukket alle flugt muligheder.

    Hvad har neutralisering med vægt at gøre? Noget med narkose?

    Susanne. Jeg ved ikke hvor deres vækst sidder, men der sker jo noget hormonelt, når de neutraliseres. Så en form for betydning må det have. Måske ikke negativt men der sker jo en ændring i dem.


  • #5   2. jan 2020 Der sker ikke rigtig noget, ud over at de ikke bliver fertile og kommer til at stresse over løbetider/behov for at parre dem osv. Det bliver meget mere afbalancerede katte. Fertile katte kan være ret så stride også overfor hinanden.

  • #6   2. jan 2020 Bare det med kat i narkose, det er ikke sjovt smiley det er rart når det er overstået.
    Vækstlagene sider i enden af de forskellige knogler ( også hos mennesker) og der går lidt længere tid før de stopper med vækst når der ikke kommer hormoner, lidt som med os piger, vi stopper med at vokse når puberteten topper, på grund af hormonerne, men jeg har stadig haft små katte, Mitti er under 4 kg og lille af en dreng at være, og Manne var stor, så hvem ved om det gør den store forskel smiley


  • #7   2. jan 2020 Susanne. Jeg vil hellere ikke have en fertil kat. Jeg vil bare ikke være med til noget, der evt betyder, at katten får en dårlige/anderledes sundhed og evt. adfærd. Så havde flere sagt, at det bar skidt og der kom fakta på bordet, hvorfor de skal have en løbetid. Så ville jeg have tænkt over det og måske fundet mig en anden opdrætter, eller lavet en kontrakt lod som min nabo gjorde.

    Det lader dog ikke til at være tilfældet. smiley Vi har sørme katte nok i DK

    Jette. Siger du dermed, at katten bliver større af, at blive neutraliseret som killing?


  • #8   2. jan 2020 Der er absolut ingen grund til, at katte skal stresses med løbetider eller gå og markere sig her og der, hvis ikke den skal bruges til avl. En neutraliseret kat er meget mere harmonisk af sind.

    Du kan jo komme og besøge mine gimper, så ser du, hvordan fertile kan være. smiley

    Jeg har pt. en, der går og afmærker i hundens kurv og i vores sofa. Fertile katte er ikke for sjov. smiley


  • #9   3. jan 2020 Ja det kan de blive, som Susanne også siger.

  • #10   4. jan 2020 Det første ca halve år jeg havde Berte, fik hun og strintede op af min bøgehæk, selvom hun var steriliseret.

    Øv med de tis misser smiley og når først en har været i gang. Så.....


  • #11   4. jan 2020 bare de nøjes med at gøre det udenfor
    har haft flere - godt nok alle drenge - som gør og har gjort det indenfor smiley smiley

    sjovt nok har jeg aldrig haft piger som har strintet.
    men drenge.... en har jeg måtte aflive fordi han blev værre og værre.


  • #12   4. jan 2020 Ja det ville jeg have svært ved at leve med. Det er også synd for katten, med adfærd den ikke kan afhjælpes med, vi mennesker kan desværre komme til kort mht dyrs velbefindende.

    Havde de katte været gårdkatte, var det jo ikke et problem.


  • #13   4. jan 2020 Hun stopper garanteret, når hun steriliseres. Jeg skal blot lige have et kuld først.

  • #14   8. jan 2020 killinger kommer sig meget hurtigere fordi den ikke har kropsfedt, både ud af narkose og heling.

    Her vaccineres 12 uger
    kastreres mm 14 uger
    vaccineres 16 uger
    LEVERES 17 uger

    Og det er ikke til diskussion - jeg vil kun killingens bedste og dermed også den nye ejeres.


  • #15   9. jan 2020 Lis. Hvorfor beholder du dem så længe?

  • #16   9. jan 2020 Jeg vaccinerer med 10 uger, neutraliserer med 12 uger og sender ungerne hjemmefra med 14 uger. Og ja, jeg ved godt, at mange er uenige i min måde at gøre det på. smiley

  • #17   9. jan 2020 Mon ikke det kan have noget med racen at gøre?

    Jeg får også min når hun er 14 uger. Hun skal steriliseres på fredag. Der er hun knap 13 uger.


  • #18   9. jan 2020 Nej mere med vaccinationen at gøre. Man vaccinerer normalt med 12 og 16 uger. smiley

  • #19   9. jan 2020 de beholdes ikke fordi jeg ikke kan slippe dem.

    Vil aflevere en psykisk robust killing, der er vaccineret efter foreskrifterne - og der lægges den sidste ved 16 uger hvor der ikke længere er antistoffer der blokerer for vaccinens effekt.

    Det har intet med race at gøre men sund fornuft og at vaccinen skal have en uge at "sætte sig i"


  • #20   9. jan 2020 Ja der er lige så mange mener og hvad man føler for, som der er opdrættere. Det er helt fint smiley

Kommentér på:
Neutralisering af killinger

Annonce