{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.707 visninger | Oprettet:

Lorte aften {{forumTopicSubject}}

Øj altså stakkels Kokos smiley

Hun havde lige været på bakken og dækket det til, lige da hun hopper af bakken, kan jeg se hun ikke fik lagt hele bæen i bakken. Det opdager hun da hun vil sætte sig på måtten ved døren. Hun panikken og forsøger at tørre den af ved at køre måsen af på måtten. Det bliver det desvære kun være af. Jeg får fat i toiletpapir og Kokos, men det får ikke helt efter planen. Hun smutter fra mig og jeg må efter hende.

Anden gang var lykkens gang og nu må jeg være lidt brutal og holde fast. Måsen under vandhanen og gang i en klud. Jeg havde dog kun vand og klud, til at få hende ren med.

Hvad gør jeg en anden gang? Hvis jeg står med sæbe og hun så smutter fra mig, er det ikke så godt. Kan man få tørshampoo til katte? Evt til når hun er tør og hun så lugter af bæ. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lorte aften
  • #1   1. feb 2020 Sikke noget møg smiley
    Tænker den lærer det hurtigt men at det er vigtigt at der er meget kattegrus i bakken.
    Min Gustav gør det altid udenfor men han sørger for at grave så dybt et hul at HELE lorten kan være der.
    Derved undgår han at noget sidder fast i pelsen.


  • #2   1. feb 2020 Kattegrus er der nok af. Hun var nok bare uheldig og så sad det fast i pelsen. Hun er allerede langhåret og pelsen er meget tæt

  • #3   1. feb 2020 Det sker mest for killinger. Jeg synes at det er meget sjældent det sker når de bliver voksne.
    Det kan hjælpe hvis man klipper pelsen lidt kortere bagpå.
    Forøvrigt en skøn lille bandit du har smiley


  • #4   1. feb 2020 Når katten får pølser i pelsen er det et tegn på at afføringen ikke har den rette konsistens.
    Prøv evt med noget zoolack, eller Dia-paste.
    Du kan også prøve at give lidt foder af det der hedder "Gastro" det kan også hjælpe på maven.

    I forhold til vask så har jeg altid holdt mine ind under vandhanen og så gnupet med hånden til det var væk. Bruger ikke sæbe til numsevask.

    Jeg holder begge forpoter i den ene hånd og lader så katten ligge på ryggen i håndvasken og godt tryk på strålen så den gør en del af arbejdet på at skylle resterne ud.

    Men få styr på maven så slipper du for det smiley


  • #5   1. feb 2020 Jeg ville ikke vælge at klippe pelsen da jeg syntes det er en symptombehandling i stedet for at få løst selve problemet.
    Desuden er det meningen ragdolls skal have lang pels, udstillingskattene klippes ikke og de har ikke problemer med afføringen sætter sig smiley


  • #6   1. feb 2020 der findes tørshampoo til katte
    det fås mange steder

    jeg har selv denne
    https://www.zooplus.dk/shop/kat/kattebakke_kattepleje/pelspleje_kropspleje/katteshampoo/406422


  • #7   1. feb 2020 Ja jeg har har mine på skødet, liggende som en baby, og jeg har brugt vådservietter til baby og en saks,
    Jeg havde en hunkat som var handicappet og ikke selv kunne vaske sig, og lidt klip hjalp meget.
    Killinger har tit upser, du kan også nu og da opleve en pote med cementklods af kattegrus, eller at en klat bliver tabt uden for bakken.
    Og har en kat bøvl med maven, kan det også gå galt for en voksen, og nu og da kan knoldene være som perler på et græsstrå smiley


  • #8   2. feb 2020 Tak for input smiley

    Hun får det bedst tørkost og lidt blandet vådkost, som jeg har fra Berte. Samt råt et par gange om ugen. De første dage fik hun mælkesyrebakterier, som jeg havde fået med fra opdrætter.

    Som regel er pøllerne fine. Den det fik galt med i aftes var eller okay formet, men til den bløde side.

    Noget andet, der har stået på lige siden jeg fik hende hjem. Hun fiser helt vildt meget. I sær lige efter huj har spist. Er det normalt for killinger? Jeg har ikke spurgt opdrætter om det også var noget hun/de gjorde hjemme ved hende.

    Kristina K. Tak for rosen. Hun er nemlig rigtig lækker og helt vildt blød. Jeg faldt for hendes grå næse som det første. Også selvom at den ikke er velkommen i avlsmæssig forstand. smiley


  • #9   2. feb 2020 Killinger har det som børn, at maven går igang når man spiser, så at hun prutter lige efter, er nok klargøring til et bakke besøg? Og så er en killinge mave lidt mere sensibel end en voksen mave.

  • #10   2. feb 2020 Når du skriver at hun får vådkost så skal du være opmærksom på at nogle ragdolls ikke rigtig tåler vådkost.
    Det kan evt være derfor hun fiser og at afføringen bliver til den bløde side nu hvor hun er færdig med mælkesyre-bakterier.


  • #11   2. feb 2020 Tillykke med det bedårende familiemedlem smiley

    Altså UPS'ere sker jo også fordi de har så travlt smiley
    Jeg har kun vasket bagdel på Andersen - det var dejligt, men hvis du begynder at bruge vand (under hanen, så vær lige obs på temperaturen.

    Ellers er det der med at tøre røven af i gulvet et velkendt fænomen herhjemme, det er nemlig ikke så lækkert at vaske lort af smiley

    Så ja, det har da bogstavelig talt været en LORTE aften smiley


  • #12   3. feb 2020 Hun er vandt til vådt, råt og tørt fra fødsel af. Hun har spist voksen foder og killinge foder blandet sammen, da de voksne og ungerne havde mad ad libitum. Så hun er vandt med kosten.

    Jette. Hun fiser nu også på ander tidspunkter. Hun gør det måske også når hun løbet rundt, men så lugter jeg det ikke. Når hun kommer op i sengen op hopper op på skødet, kan jeg selvfølelig.


  • #13   3. feb 2020 Det bestemmer du også selv.
    Men får du ikke styr på det så har du fået lidt råd med på vejen.

    Mælkesyrebakterier
    Gastro
    Drop vådkost


  • #14   5. feb 2020 Det ved jeg smiley Det jeg mente med det, at jeg ikke har ændret i sammensætning af det hun fik hos opdrætter. Så derfor undrer det mig, at hun skulle fise så meget. Havde jeg ændret radikalt fra dag 1 af, kunne jeg forstå det og så havde hun uden tvivl haft tynd mave. Fiseriet er dog ved at aftage.

    Jeg tænker dog, at hvis ragdoll’s ikke kunne tåle vådkost, ville opdrætter vel ikke give det.

    Hvad skulle årsagen være til, at de skulle tåle det dårligt?

    Er Gastro mad eller noget andet?


  • #15   5. feb 2020 Hos opdrætter får katten stadigvæk mælk hos sin mor hvilket gør at mængden de spiser af andet foder er mindre og de tåler det bedre.

    Vådkost er en af de nemmere ting for killingerne at spise og sikre en god og sund vægst hvilket holder killingerne sunde og raske i et opdræt hvor smittepresset er større end hos enkeltpersoner.

    Når du så får katten ud kan det sagtens være den tåler vådkost uden problemer. Sådan en har jeg, han kan spise alt han vil uden at få dårlig mave.
    Og så har jeg en anden som må leve på skånekost fordi han ikke tåler andet.

    Hvorfor nogle ragdolls har sart mave kan jeg desværre ikke fortælle dig, det ved man vidst ikke.
    Men jeg har set det af flere omgange.
    Havde en der skrev til mig en måned efter hun fik sin killing hjem. Han blev ved med at have dårlig mave og hun anede ikke hvad hun skulle gøre længere.
    Da hun droppede vådkosten så blev maven normal. Og det er set et par gange siden.

    Det betyder ikke at det er sådan for alle katte, men det er sådan for nogen.

    Gastro er et tørfoder skånekost.
    Det hjælper maven tilbage i balance. Jeg ville blande lidt i normalfoderet eller evt. fodre rent med det i en periode.
    På bagsiden står der at det må gives i en periode.
    Mine lever på det efter aftale med dyrlægen fordi min den ene slet ikke tåler andet foder.

    Og jeg vil altid i fremtiden have det tilgængeligt til alle mind katte ved siden af deres nogmalfoder fordi jeg tror på det holder balance i maven. smiley


  • #16   5. feb 2020 Selvom en killing trives, så er en flytning stressende og det kan give mange udslag, så hvis killingen virker rask, så regn med at flyttestresset er ovre om max2 mdr.

  • #17   5. feb 2020 Man kan ikke lade en killing have dårlig mave i op til 2 måneder.

  • #18   5. feb 2020 Nej ikke uden dyrlægebesøg, og behandling, men ikke lave om på den kost som den plejer at få, og slet ikke stoppe med vådkost uden at vide om der er en væsentliggrund til det!

  • #19   5. feb 2020 Dyrlæge eller ej så kan man ikke have en kat med dårlig mave i 2 måneder.
    Jeg havde en med dårlig mave i 5 måneder.
    Nu lever han på skånekost fordi hans mave er ødelagt, så han kun tåler specialkost.
    Og det på trods af dyrlæge besøg af flere omgange. Div. Undersøgelser osv osv.

    Dyrlæger ved ikke alt. Den eneste grund til min kat skiftede foder var fordi dyrlægen til sidst ikke kunne gøre mere for ham.
    Så jeg spurgte andre ragdollejere og i den forbindelse smed vi alt hvad der var vådkost og gik over på skånekost.

    Gid vi havde gjort det 4 måneder før. Så kunne det være jeg havde en kat der ikke skulle leve på skånekost.


  • #20   5. feb 2020 Jeg læser det som om du gjorde begge ting på en gang? Så kan det både være det ene eller det andet som hjalp, og jeg syntes så ikke det er grund nok til, generelt at fraråde vådkost til Rag. Måske var det det eller de mærker du gav, som ikke passede til din kat? Jeg har da mange gange prøvet mærker eller typer som ikke var gode til mine katte, og jeg ved også, at der kan komme en reaktion, når man starter eller sætter op i vådkost, for så får katten pludseligt mere væske, og det kan tage nogle dage+ at regulere det for katten.
    Der er mærker som jeg stort set aldrig bruger, feks wishkas, men hvis jeg ikke får mine bestillinger til tiden, så kan jeg købe hvad de har lokalt, for lige at klare den, og det kan altså have konsekvenser smiley og det lære man så af.
    Ærgerligt at det gik så galt med din kat smiley jeg kender nogen som også havde killing med dårlig mave, det var så Giardia og nogen får det af coronavirus, så man skal være opmærksom.


  • #21   5. feb 2020 Jette:
    Jeg prøvede en ting af gangen. Netop for at vide hvad der hjalp.

    Desuden har jeg siden forsøgt at give vådkost da jeg fik ny killing hjem som skulle have lidt ekstra fuldfoder. Men den anden tåler det stadigvæk ikke.
    Og som beskrevet længere oppe så har jeg været i kontakt med flere med maveproblemer hvor det har hjulpet at fjerne vådkosten.


  • #22   5. feb 2020 Så er jeg glad for, at jeg aldrig har haft det problem smiley

  • #23   6. feb 2020 DKLaluna. Tak for vådfoder forklaringen. smiley Det er jo altid irriterende, ikke at have en forklaring på et problem, men at man må acceptere det er sådan det er. Jeg vil klart have det i mine tanker, hvis hun skulle få dårlig mave.

    Ærgerligt at du trods foderskift og stop af vådfoder, ikke kunne få kattens mave tilbage på rette spor. smiley


  • #24   6. feb 2020 Jeg kan forstå, du har fået ny mis, hvad er det for en slags? Er et en Ragdoll. Har du et billede? Jeg har Trine, som er Ragdoll. Hun har meget sjældent noget siddende i pelsen efter toiletpapir. Hvis hun har, prøver jeg at fjerne det med toiletpapir eller jeg klipper det simpelthen af, jeg synes, det er svært at vaske hende, det gider hun ikke

  • #25   6. feb 2020 Trine tåler fint vådfoder, det ville jeg meget nødigt opgive, da hun drikker for lidt.

  • #26   6. feb 2020 Det er lige meget. Han lever fantastisk på Gastro. Og de problematikker der vil opstå som opdrætter med killinger og deres mad har jeg i dialog med andre opdrættere løst, så vi nu har en handleplan for det.

    Så nu skal den rette fertile kat bare dukke op.
    Han bliver en fantastisk reservemor.


  • #27   6. feb 2020 Hej Kirsten. Se i tråden “Snart 14 dage”. Der ligger der billeder af Kokos smiley

  • #28   7. feb 2020 Jeg har fundet tråden og kommenteret, hun er rigtig dejlig. smiley

  • #29   8. feb 2020 Jeg håber hendes mave er ok igen, jeg vidste heller ikke lige, hvad jeg skulle stille op første gang, der var pøller i pelsen, jeg fik dog lov til at vaske hende, i dag er hun mere selvstændig og større, så nu er det meget sværere. Heldigvis er det yderst sjældent, der hænger noget fast smiley smiley smiley

  • #30   11. feb 2020 Hendes afføring er fin men hun fiser noget endnu. Dog ikke så voldsomt som i den første tid.

    Hun er så glat, at hun kan være svær at holde jeg har fat om hendes overkrop med venstre og så en klud i den anden. For at kunne se måsen mætte jeg tage fat om et bagben også. Hun blev ellers så lang. En enkelt gang, tod jeg en saks. Det gik hurtigere og jeg slap for en våd kat smiley


Kommentér på:
Lorte aften

Annonce