{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.958 visninger | Oprettet:

Lærke  D
Lærke D
Tilmeldt:
6. nov 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21

Jeg vil ikke af med min urenligt kat! {{forumTopicSubject}}

Jeg er den lykkelige ejer af to hellig birma katte! De er fra samme hjem og begge kastreret! Kort efter anskaffelsen blev jeg desværre smidt ud af min lejlighed så de fik bestemt ikke den bedste start hos mig, med flytning og frem og tilbage! Nu har jeg så boet i bofællesskab siden august og den ene er stadig ikke renlig! De har to kattebakke som jeg tømmer to gange dagligt! Her er folk til opmærksomhed men ikke en masse uro så jrg har svært ved at lokalisere problemet! Det er kun den ene jeg har problemer med og ja, jeg tror jo det er psykisk men er åben for alt? Jeg har forsøgt en del og ved snart ikke hvad mere jeg kan gøre! Jeg har haft held med at lukke døren til mit værelse når jeg ikke er hjemme, da det oftes er min seng det går ud over og så har jeg et forsøg igang med baldrian i Bakken! Det har hjulpet lidt! Han har stadig lagt et par lorte lige foran Bakken og en i køkkenet i dag og i aftes men ingen under min seng! Men han har tisset en tre-fire gange i sengen siden forsøget startede for 2 uger siden og her til aften gjorde han det så tre gange mens jeg sad under dynen! Byd ind, jeg er snart desperat!! Han er den dejligste kat ellers! Han prøver tydeligvis at fortælle mig noget.. Hvad?


Kommentarer på:  Jeg vil ikke af med min urenligt kat!
  • #2   7. nov 2012 Jeg tænker også som det allerførste på om der ligger sygdom til grund, det bør som det allerførste undersøges.

    Dernæst, hvor gammel er katten(e)?

    Og som Lone skriver hvilket grus? Er det det samme som den er vant til fra tidligere hjem? Prøv at skifte til andet mærke (finere eller grovere grus)

    Mange katte bryder sig ikke om bakker med låg (top), er der sådan et på, så prøv at fjerne det.

    Står bakken et ugenert sted? Mange katte vil have fred til 'toilet-besøg', sørg for bakken står et roligt sted.

    Står bakken væk fra mad og vand? Mange katte vil ikke besørge, hvor de spiser.

    Er problemet mest udtalt, hvis bakken ikke er pinligt ren? Mange katte vil ikke bruge en bakke, hvis den allerede er brugt. Prøv evt med en bakke mere (3 til 2 katte er som regel passende)




  • #3   7. nov 2012 Ja jeg har pt. 3 kattebakker til min ene indekat. Hvis ikke jeg har disse, tisser hun rundt omkring, bl.a. i mine sko smiley Det sker dog stadig at hun lægger en lille tissetår til mig, det sker især hvis jeg har været væk i flere timer. Men ellers vil jeg sige det har hjulpet at sætte flere kattebakker op. Og de skal være pinligt rene hele tiden, for ellers vil hun da sandelig ikke sætte sine fintfølende poter op i dem haha

    Nogen skriver at hvis der er låg på, kan det hjælpe at tage det af. Det gjorde min veninde med stor succes, hun flyttede samtidig bakken ud på toilettet hvor den kunne stå mere ugenert.

    Hvis intet hjælper, synes jeg også du skal tage ham til dyrlæge og få tjekket at han ikke fejler noget.


  • #4   7. nov 2012 Jeg ville nok starte med at få tjekke om den lider af en urinvejslidelse, det giver jo ofte en urenligkat, og sådan en lidelse kan meget vel opstå som følge af stress.
    Så vil jeg også prøve at tage låget af den ene kattebakke hvis det er lukkede bakker du har, og som de andre siger sørge for bakkerne står ugeneret og ikke i nærheden af mad og vand..
    Og prøv med noget andet kattegrus, måske er det det den er utilfreds med..
    Husk at rengøre grundigt hvor den har besørget med rodalon (husk at skylle grundigt efter, det er giftigt for katte) og evt også med urine off, for hvis der lugter af katte ekstimenter så tror katten det er ok at besørge der..


  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #5   7. nov 2012 Jamen dyrlægen har undersøgt dem begge for 6 uger siden uden at finde noget. Ham vi ikke har problemer med besøger meget udendørs, men jeg har da ikke plads til flere kattebakker! (har som sagt to nu og jeg tømmer dem gerne før og efter skole) åh suk! ja den ene er sådan en transportkasse en, det kunne være jeg skulle fjerne toppen. den anden er en helt lukket med svingdør, men jeg har nu ofte set ham bruge denne. Men kan det passe jeg simpelthen må skifte grus hver dag? i øjeblikket scooper jeg jo bare vådt grus og bæ væk..
    Jeg har forsøgt at skrifte grus - han kan slet ikke lide hvis det klumper. jeg har også forsøgt at flytte rundt på mad og vand, men måske det skal endnu længere væk fra hinanden, i øjeblikket står mad og vand 3 meter fra bakkerne men med en dør mellem. Selve bakkerne er i et "skab" hvor døren så står på klem så det er lidt gemt af vejen. Jeg troede jo netop det var stress over flytning men det er tre måneder vi har boet der, kan det stadig være det? Har ikke prøvet feliway, men jeg har baldrian i kasserne i øjeblikket.
    De er 7 måneder begge to.
    Det er lidt svært at stille bakken på toilettet da jeg bor i bofællesskab men eftersom bakkerne står i et "skab" (120*120 cm) er det ret ugeneret skulle jeg mene.
    Tusind tak for svarene!


  • #6   7. nov 2012 Kan godt se dit problem men man siger en bakke per kat plus en ekstra,

    Jeg har fire bakker til 3 katte og de er ikke urenlige.
    til at starte med havde jeg kun 3 bakker og der begyndte den ene sjovt nok som stuen beskriver at tisse i mine sko og på min tøj. men det problem er der ikke mere hvor der er 4 bakker.


  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #7   7. nov 2012 ja jeg har gjort rent med rodalon på værelset mange gange smiley

  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #8   7. nov 2012 godt så må jeg jo have en bakke mere smiley
    Er det ligegyldigt hvor tæt de står?


  • #9   7. nov 2012 Okay, hør her, for det første fjerner du låget af den ene og lågen på den anden, mange katte bryder sig ikke om den der låge, for det giver dem ingen mulighed for at forsvare sig hvis de skulle blive overrasket, det er her kattens natur vi snakker om og ikke hvad der rent faktisk kan ske.
    Dernæst er du nok nød til at skifte til klumpende kattegrus, for det ikke klumpende, kommer meget hurtigt til at være ulækkert for kattene, og lugte meget grimt, så vil katten ikke bruge det, katte er meget renlige og pertentlige, så det er ikke hvad du kan lide men hvad de kan lide..


  • #10   7. nov 2012 Ja det er noget pis når man ikke har mere plads og føler med dig det er mange bakker på lidt plads.:(

    Ved egentlige ikke om det har nogen betydning de står tæt sammen, her har jeg 2 under vores trappe og 2 oppe oven på. Så håber de andre kan komme med nogle erfaringer.


  • #11   7. nov 2012 Ja det er lige meget hvor tæt de står, mine 2 bakker står lige ved siden af hinanden..

  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #12   7. nov 2012 men det er altid den bakke med lågen der er mest fyldt?
    Jeg har som sagt prøvet det klumpende og i den periode brugte han (så vidt vides) slet ikke bakken men kun min seng, men det kan være jeg skal prøve igen i et andet mærke.
    plan når jeg kommer hjem: Fjern låg! opsæt 3. bakke og flyt maden op i køkkenet!
    evt. køber jeg noget nyt grus!
    min roomie kom lige med den observation at han kun skider når jeg ikke er hjemme.. men han tissede jo ligesom tre gange på mig nærmest igår..


  • #14   7. nov 2012 har ikke læst alle indlægende
    men hvis du ikk har været ved dyrlæge ville jeg også få det tjekket
    det kan være en urinvejslidelse og det gørondt..


  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #15   7. nov 2012 Men det har jeg jo gjort og hun mente ikke det havde noget med sygdom at gøre.. Mener du jeg igen skal kontakte hende?


  • #16   7. nov 2012 Jeg vil altså måske også som Lone siger få fat i dyrlægen igen, da de blev tjekket for 6 uger siden, blev der da taget en urintest??
    Og katten kan jo også blive syg på 6 uger og hvis der ikke er taget en urintest, så ved du jo ikke om den har en urinvejslidelse..
    Men fordi den bakke med låge er den der er mest fyldt, betyder det jo ikke at de kan lide den, men bedst kan lide den, min bakke havde også låge til at starte med, og min brugte den også, men da jeg tog lågen af, var det tydeligt at det var hun mere tilfresds med..


  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #17   7. nov 2012 nej jeg kan ikke vide han ikke efterfølgende har fået en urinvejslidelse men problemet har jo også været der før han var ved dyrlægen! jeg er fattig studerende så at tjekke for det samme flere gange ved dyrlægen er i mine øjne ikke optimalt, men hvis i mener det er nødvendigt så må jeg jo gøre det..
    Men jeg vil lige give dette med at fjerne låget og flytte maden endnu længere væk en sidste chance..
    Hvad med adgang til mad? de har nu adgang til vand hele tiden og så plejer jeg at hælde mad op til dem 1-2 gange dagligt, men der er ikke altid spist op.. burde jeg tilbyde dem mad, og så fjerne det igen.. (ham med problemet er måske en lille bitte smugle til den gode side - 3,3 kg anbefalet 3, mens den anden er 2,8..


  • #18   7. nov 2012 Nej du skal bestemt ikke fjerne maden, lad den stå så de har noget hele tiden.
    Giver du dåsemad også udover tørkost??
    Hvis ikke så vil jeg anbefale at du begynder på det, da det bla. forebygger urinvejsproblemer


  • #19   7. nov 2012 Nej mad og vand skal de altid have adgang til.. katte spiser mange små måltider i løbet af dagen pga deres fordøjelses system. så fortsæt med at de har hele tiden..

    Men de fik testet urinsten sidst ? for hvis det ikke var der dér og problemet var der før ja så har det nok ikke noget med det at gøre..

    Prøv evt også at skifte grus nogle katte er meget kræsne når det kommer til deres grus, så måske det er et problem.


  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #20   7. nov 2012 ja jeg fik taget test da jeg var ved dyrlægen.
    jeg har forsøgt med noget klumpende og det jeg har nu skulle være fint og duftfrit, men jeg syntes det dufter.. jeg skifter grus!
    tak for al jeres hjælp, jeg må jo vende tilbage hvis ikke det hjælper!


  • #22   7. nov 2012 Husk ikke at skifte grus fra den ene dag til den anden men gør det lidt af gangen, så kattene vænner sig til det nye grus..
    Men ja hold os opdateret om hvordan det går smiley


  • #23   7. nov 2012 Hvis katten har problemer med urinvejene (grus) er det ikke noget der opdages ved rutine-check hos dyrlægen.

    For at forebygge (hvis det er bagvedliggende grund) kan du fodre med (våd)mad der er forebyggende (fx Hills C/D), det vil faktisk være 'smart'.
    Hvis der er problemer er det synd, hvis der ikke bliver gjort noget ved det.


  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #24   7. nov 2012 Men jeg nævnte jo ved lægen at jeg havde problemer og hun tog urinprøve har hun så ikke tjekket for sten? Jeg fik ikke udspeciferet hvad hun tjekkede i urinen. Men i kan tro jeg vil holde jer opdateret med situationen! smiley

  • #25   7. nov 2012 ok, måske hun 'bare' lavede en stix (test af fx pH, protein, (spor af) blod, etc),
    måske der blev dyrket og evt lavet resistens-bestemmelse, måske der blev kigget i mikroskop .... Ring og spørg.
    For høj pH kan forårsage irritation i urinvejene og grus, for lav kan også forårsage grus, men en anden slags.
    Jeg synes du lige skal ringe og spørge, også til hvilket foder de anbefaler dig, hvis du vil undgå problemer.

    Og så kom jeg lige til at tænke på: Er de neutraliseret ?


  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #26   7. nov 2012 Ja de er! ville ikke risikere strint når det er kælekatte smiley
    jeg tror det lyder som en god ide at ringe til hende i morgen..


  • #27   8. nov 2012 Du må jeg prøve dig frem med de forskellige råd der allerede er givet. Yderlige dyrlægeundersøgelser, en ekstra kattebakke, det gode kattegrus, at fjerne lågen og kassen.
    Kattebakkerne skal selvfølgelig stå et sted, hvor der er roligt, og kattene ikke bliver forstyrret.

    Jeg har selv en pølle-kat i huset (Findus). Han virker i udgangspunktet lidt retarderet og er en meget speciel - men dejlig, kærlig og elskelig - kat. Han bliver meget let stresset og har derud over en følsom mave. Det er ofte i forbindelse med ændringer i hverdagen eller flere folk i huset (eks. når vi har gæster til fødselsdage i.lign) at han bliver stresset, og så kan han finde på at have afføring forskellige steder i huset, typisk på klinker, i brusekabiner og i badekar. Derud over gør hans overfølsomme mave, at han tit får mavepine og ondt i maven, hvis ikke vi er meget strikse med den specielle kost. Hvis han får dårlig mave, kan han også ske at besørge rundt omkring i huset, og gå og beklage sig.
    Derud over er han jo en stor kat, så vi har været nødt til at anskaffe os en ekstra stor kattebakke, for at han kan være der. Nogle gange har han besørget lige ved siden af kattebakken eller i en vasketøjskurv ved siden af, hvis den ikke har været ren nok, og der dermed ikke har været plads nok til ham.
    Men vores gør det pga. stress eller maveproblemer eller en kombination af begge dele. Så hvis din kat generelt virker stresset, nervøs og anspændt, kan det være derfor.

    Så er der nogle forskellige ting du kan gøre mht. miljø. For det første er det vigtigt, at katten befinder sig i et roligt miljø og har faste rammer mht. døgnrytme, fodringstider osv. Hvis katten kan lide at komme ud, så luk den ud - men den skal ikke tvinges hvis den ikke vil. Den skal altid have mulighed for at komme ind og ud, som den lyster.
    Derud over findes dette produkt der hedder Feliway http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattebakke_kattepleje/adfaerd_velvaere?gclid=CNCNiI7ovrMCFU97cAodciYAiA
    Vi brugte det i et forsøg med en kat der tissede rundt omkring inde. Vi mærkede en positiv effekt på den kat, men tisseriet holdt ikke helt op. Til gengæld blev vores stressede Finduskat påvirket meget positivt, og både han og Chili blev mere rolige og afslappede indendørs.


  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #28   8. nov 2012 jeg overvejer feliway hvis det jeg har gjort ikke er nok! Maden er flyttet ovenpå i køkkenet så nu er der laaang afstand mellem mad og bakke. Jeg har taget låget af den ene kattebakke og sat en ekstra op uden låg. Jeg er overbevist om at Duchess (den hvide kat uden pølleproblemer) fortrækker denne mens Belice (blåmasket pøllemis) heller vil have en åben bakke. Nu er der jo kun gået 1 dag, men der har ikke været nogen problemer endnu! Jeg tømmer bakkerne morgen og aften og hvis jeg er hjemme så gerne hvis jeg lige får øje på noget. Han er ellers en MEGET kærlig og kontaktsøgende kat, muligvis lidt morsyg (jeg er mor ;-p) jeg mærker ingen stress på ham, tvært imod er han god til at hjælpe Duchess når hun er utryg eller nervøs.. Han kan kan komme ud og ind ligeså meget han vil, så der er ingen begrænsninger der, han gider dog ikke for længe af gangen. Der er en fin rytme i huset, han går i seng samme tid som jeg og løber så lidt rundt i løbet af natten men kommer gerne igen og putter et par timer før jeg står op og fodre dem. Der er selvfølgelig mange mennesker i huset, eftersom det er et bofællesskab og det sker der er fest, men vi sørger for at de kommer ind i et roligt rum væk fra musikken. Det virker til de er glade for den opmærksomhed det giver at have så mange omkring sig, de går jo bare hvis de ikke gider. Eftersom vi alle er studerende er der også ro i hverdagen med lektielæsning mm. Duchess fangede en fugl (eller fandt en død) den anden dag og jeg vågnede til rent Halloween rådsels rum med fjer og indvolde overalt smiley det resulterede i dårlig mave over 4 dage nu, men der har ingen uheld været med det. Det ligger i bakken men er lidt tyndere end normalt og han virker ellers frisk og frejdig. De får udelukkende tørfoder (og en snak hvis der skulle dryppe sovs på gulvet) så sådan kører rutinen hos os..
    Tak for svaret og jeg holder jer fortsat opdateret!


  • #29   8. nov 2012 Super fine tiltag du har lavet Lærke, håber det virker, det ville jo være skønt hvis det blot var det der skulle til smiley

  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #30   8. nov 2012 Ja men syntes jeg har forsøgt at flytte rundt og prøve forskelligt grus, men jeg giver ikke op! han er jo min lille trold smiley Så tænkte jeg måtte på kattegalleri for at få råd! og i har været søde!

  • #31   8. nov 2012 smiley

  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #32   15. nov 2012 Så er der gået lidt tid og i får en status! Han bruger nu kun bakkerne når han skal tisse! smiley det er super! Men hans favorit kortestes er nu foran min roomies dør.. Øv.. Så der skider han mere end i bakkerne.. Også selvom de er helt rene smiley

  • #33   16. nov 2012 Tak for update, håber du også får styr på det sidste



  • #34   16. nov 2012 Det er da et skridt på vejen at han nu kun tisser i bakken... håber også at han begynder kun at lave nummer 2 i bakken.. ting tager tid desværre men krydser alt hvad jeg har for at han snart finder ud a det..

    Tænker lidt om du kan stille en midlertidig bakke tæt op af der hvor han laver ved siden a ?? ved godt du bor i bofællesskab men de er vel også interesseret i at han ikke laver hist og pist.


  • #35   16. nov 2012 Jamen så er du jo nået et stykke af vejen, jeg tænker ligesom Marie om du måske kunne stille en bakke der hvor han er begyndt at lave nr. 2 eller tæt på og så langsomt rykke den nærmere og nærmere til det sted hvor den skal stå fast, dine bofæller må vel også være intresserede i at han bliver renlig, og det må vel primært være når i ikke er hjemme at han gør det eller hva'

  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #36   26. nov 2012 Jo men jeg kunne godt placere en bakke der hvor han ligger de små hilsner.. Det er nemlig rigtig, de andre vil jo også gerne til bunds i det her! Og så flytte den ind hvor hans "rigtige" toilet er? Som det er nu kan han også godt findepå at gøre det lige ved siden af bakkerne - helt rene! Og han dækker heller ikke lortene til med grus? Normalt?
    Brormand opføre sig dygtigt, han gør som regl sit udendørs smiley
    Men ja jeg er ikke nær så frustreret længere smiley


  • #37   26. nov 2012 Tænker det er gruset han ikke kan lide, havde samme problem med Hemi på et tidspunkt og skiftede grus til noget meget fint næsten sand agtig grus og wupti nu laver hun kun i bakken. Hvad er det for noget grus du bruger ?

    Har fået fortalt at katte elsker at lave i sand, det er et levn fra deres fortid hvor de brugte ørkenen som en stor kattebakke. Så måske gruset er for groft ? Jeg har skiftet til extreme classic den uden lavendel og det virkede.

    Ved ikke om det er normalt at de ikke dækker til mine gør, hemi gjorde ikke når hun brugte bakken med det gamle grus.


  • #38   26. nov 2012 Det med at katten ikke dækker sine efterlafdenskaber til er meget nomalt, det er en måde at dominere på, det fortæller andre dyr at her hersker jeg, min hunkat på 5 år dækker heller ikke til, heller ikke før vi fik kat nr. 2 så det skal du ikke tage dig noget af sådan er han bare.. smiley

  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #39   27. nov 2012 Okay! Super, han viser sig! Typisk! Han er meget dominerende generelt.. Men han er godt nok fin på den, jeg har nu tre bakker, og har han brugt en af dem så tisser han kun. Altså han skider ikke to gange før jeg har fejret bæen.. Nu forsøger jeg at stille de tre bakker lidt fra hinanden og den midterste er med høj kan. Kunne det ikke være at han så dem som et toilet og når det var besudlet ville han ikke igen?

  • #40   27. nov 2012 <i>Kunne det ikke være at han så dem som et toilet og når det var besudlet ville han ikke igen? </i>

    Jeg forstår ikke helt hvad du mener/ vil spørge om med denne sætning.
    Vil du ikke være sød at omformulere eller uddybe???


  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #41   28. nov 2012 hehe, okay den sætning er ikke mit bedste arbejde..
    Jeg mener at Belice måske opfatter de tre bakker der står tæt - som en bakke.. netop fordi når han først har lagt en pølle ligger han ikke flere i bakkerne, selvom der står to helt uberørt..
    så hvis jeg nu placerede de tre bakker fra hinanden ville han måske nærmere opfatte dem som tre forskellige frem for én stor.. giver det mening? smiley
    jeg har tidligere spurgt til om i troede placeringen havde noget at sige og der fik jeg det svar at det havde det næppe..


  • #42   28. nov 2012 Hmm jeg har mine 2 bakker at stå klods op af hinanden en åben og en lukket, mine opfatter dem som 2 seperate, for hvis de ikke er tilfredse med den ene så går de i den anden..

    Men det er jo et forsøg værd, at prøve at stille dem med noget afstand, katte har det jo med at få nogle sære ideer en gang imellem smiley

    Så mit råd prøv det, men husk at vise ham/ dem hvor du har stillet dem..

    Og ja nu forstod jeg bedre hvad du mente smiley smiley


  • Lærke  D
    Lærke D Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #43   29. nov 2012 ja men de står bare med lidt mellemrum nu, men samme sted.. det går bedre og bedre med ham! Skønt!!! smiley


  • #44   29. nov 2012 Jamen så længe der er fremskridt, så kan man jo kun være glad smiley

Kommentér på:
Jeg vil ikke af med min urenligt kat!

Annonce