{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
813 visninger | Oprettet:

Foder forvirring {{forumTopicSubject}}

Der findes jo mange meninger om foder. Nu står jeg selv med en næsten spritny killing og vil derfor gøre det bedst muligt, samt ikke gentage fortidens synder og besværligheder.

Kokos er fra fødsel vandt med tørkost, vådkost og råt. Tørkost fik de ad libitum og vådkost fik de et par gange om dagen. Råt fik de 4-5 dage om ugen.

Det koncept har jeg hidtil kørt videre med.

Jeg ved at nogen her syntes at tørkost er noget skidt og jeg har lige fået rådet om at droppe vådkost.

Jeg tænker lidt, ud over at jeg kan gøre som jeg vil, dropper jeg vådkost får min kat så kronisk dårlig mave? Dropper jeg tørkost, får katten så, ud over nyresygdomme også dårlige tænder, der så alle skal trækkes ud? Nu er dette lidt firkantet sat op, men alligevel føler jeg, at det er der det kan ende.

Omkring vådkost, kan jeg godt forstå hvad min tand dyrlæge siger. I naturen får katten hele byttedyret og det kan være gavnligt for tænderne. Vådkost giver på den konto ingenting. Der i mod kan råt, hvor alt efter hvad man vælger, få hele eller dele af dyret med. Det ideelle er så fodermus og daggamle kyllinger. Det er nu dyr kost, hvis man ikke selv har adgang til disse.

Jeg kan se fordele i, at gøre som min opdrætter har valgt at gøre. Give katten lidt af det hele. I teorien får den så brugt tænderne og maven bliver ikke sart, skulle den af en eller anden grund skifte helt til eks. kun tørkost pga. sygdom.

Mht. til hvem der har givet hvilke råd skriver jeg ikke her, for det er ikke relevant. I ved jo hvem i er. Og ikke et ondt ord om jer eller de råd i har givet. smiley

Er det endelig nogen her, der børster tænder på deres katte?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder forvirring
  • #2   5. feb 2020 Jeg har to katte der lever kun på tørkost uden problemer.
    Min den ene tåler slet ikke vådkost på trods af at han er på skånekost.

    Mine drikker fint med vand og har ingen nyreproblemer.
    Har snakket med opdrættere og dyrlæger og fået at vide at det er fint.

    Med hensyn til råt så ved jeg en opdrætter forsøgte sig med det og endte med at få parasitter i katten som var næsten umulige at slippe af med igen.

    Og vådkost er der delte meninger om. Nogen siger det er rent slik mens andre mener det er livsnødvendigt.

    Jeg syntes det vigtigste er at kigge på katten. Fungere den på det den får? - Så fortsæt.
    Fungere den ikke? - så gør noget andet.

    Hvis katten går med tynd mave for længe så risikere man kronisk dårlig mave som kan være næsten umuligt at komme til livs.


    Med hensyn til at børste tænder så ved jeg mange ragdollsfolk gør det.
    Jeg gør det dog ikke på mine.


  • #3   5. feb 2020 Jeg er så heldig at min Gustav vælger selv. Han gider nemlig hverken vådkost, kylling, torsk, tun eller andre ting.
    Han vil kun have sit RC Maine Coon, RC dental og sit RC calm.
    Han drikker rigtigt meget og det fungerer fint.
    Tidligere havde jeg en kat som fik både tør og vådkost samt diverse rester og lækkerier men den fik dårlige nyrer.
    Den drak ikke ret meget ..
    Så det er vigtigt at de drikker, uanset tør eller vådkost ..


  • #4   5. feb 2020 Som Lotte siger, fortsæt som du gør, så får du heller ikke en kræsen kat og du gør hvad du kan, for at din kat får hvad den skal have.
    Hvis jeg havde overskud og plads og økonomi til det, ville jeg fodre råt hele vejen igennem, men jeg må beklage, mine får tørkost, vådt 2-3 gange om dagen 8 det hjalp på min kats nyrertal) og så får de råt når jeg skal have kød, og det er noget de må få og vil have.
    Det vigtigste er at du køber det bedste du ved og har råd til smiley så meget kød som muligt og ikke for meget fyld som katte ikke har brug for.


  • #5   5. feb 2020 jeg tilbyder mine tørfoder 24/7 og vådfoder min 3 gange om dagen + det løse (man har vel katte som tigger...)

    jeg har katte som kun fortrækker deres tørfoder
    og jeg har katte som stort set kun fortrækker deres vådfoder

    Og ingen af dem har problemer.

    Og på internatet hvor vi jo havde pension, havde vi katte som kun fik whiskas og som aldrig havde fået andet. det var katte på 15 +. det var kun tørfoder de fik. ja deres pels var ikke lige udstillingsværdi men katten havde det godt og havde ingen problemer.
    Og så møder man katte som er foderet kornfrit efter alle kunstens regler og som ender med foderallergi.
    kender en avler som kun foderet med råt til sine killinger med det resultat at hun mistede to killinger, som havde brækket benene ud af den blå luft. hun havde ikke lige tænkt på at de skulle have flere vitaminer. så hun gik tilbage på tørfoder og råt. det er det farlige ved råt. man skal huske at de skal have vitaminerne så deres knogler kan blive stærke mm

    så det at foder en kat er en videnskab uden lige.
    for hvad er rigtigt og hvad er forkert?
    problemet er jo bare at der findes ikke en ens løsning for alle katte. Man må prøve sig frem
    For det vigtigste er at katten trives på foderet.


  • #6   5. feb 2020 Ja giver man kun muskelkød og intet andet, så er det klart det går galt, man skal huske, at katte spiser det meste af musen eller fuglen, organer og maveindhold er ikke lige gyldigt.
    Som hovedreglen kan man fodre 75% fuldfoder, vådt eller tørt, og de sidste 25% må godt være ikke fuldfoder/kød eller dåsemad som ikke er mærket med fuldfoder, overskrider du de 25%, skal du til at tænke i vitaminer og mineraler + taurin som tilsætning.


  • Ida H
    Ida H Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #7   5. feb 2020 prøv at sæt dig lidt mere ind i hvad rå fodring indebærer. Katte er obligat kødædende, og det eneste plantemateriale de spiser er det der er i byttets mave. Rå fodring handler ikke om at fodre kød, det handler om at fodre muskel, indvolde og knogler, og mængden af disse 3 overordnede ting er meget vigtigt. Knoglerne erbla. til for at rense kattens tænder, og indevolde (specialt lever) er til for at katten får de nødvendige mikronæringstoffer.

    At rå fodre er noget af en videnskab, men det er helt klart det værd. Man skal bare sikre sig at man giver katten den nødvendige næring, da man skal tænke sig lidt mere om end hvis man bare hælder fra en pose tørfodder. Der findes massere af firmaer der gør råfodring nemt, ellers kan man købe tørfodder som Orijen det er bare skide dyrt smiley


  • #8   5. feb 2020 Ja Ida råfodring kræver noget viden og ikke alt færdig barf levet op til kattens behov, selv der skal man være kritisk.
    Personligt har jeg det godt med mine egne valg, og det er ikke billigt, Orijen og ziwi peak, halvt af hvert, for da jeg ikke kunne få Orijen på zooplus, prøvede jeg purizon, som jeg ellers har brugt som godbidder, men min Røde tog meget hurtigt på, de 18% kartoffelmel var ikke så godt for ham, nu taber han sig, stille og roligt, ja selvfølgeligt får de også vådkost og kød nu og da.


  • Ida H
    Ida H Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #9   5. feb 2020 ja, man skal selvfølgelig læse indeholdet af hvad man køber ligemeget om det er barf eller tørfodder. Har selv lagt mærke til at nogle barf blandinger ikke er komplete, og ikke er ment til at være et komplet foder, men det kan man jo sagtens misforstå, specielt hvis man er ny til barf

  • #10   6. feb 2020 Tak for alle jeres indspark. Jeg ville sørme godt have at det var mere lige til. For jeg tænker meget over, om jeg ender med at vælge noget, der i sidste ender viser sig at være forkert. Det ser jeg måske først, når katten får en sygdom.

    Dog tror jeg også, at jeg bedst dækker hende ind, ved at give noget af de 3 ting hun får nu.

    Jeg går kun efter kød fra øko eller friland. Da det er noget dyre, køber jeg det når det er pris nedsat pga dato. Så deler jeg det op i ca 80-100 gr og fryser det. Så slås diverse kryb vel ihjel.

    Alt færdigfoder er uden sukker. Jeg køber de dyre mærker tørkost, i hvertfald så længe hun er killing. Så kan det være, at jeg går til mere betalbare mærker. Køber altid 2 slags og blander. Vådfoder er pt fra Aldi, dem er hun glad for. Så har jeg en del tilbage fra Berte. Det får hun også og tåler det heldigvis fint, bortset fra lidt prutteri smiley

    Jeg skal have købt hele kyllingehalse. Dem fik Berte da hun havde tænder. Så har hun noget at arbejde med. På sigt også kyllingevinger og lår. Fars er tit dato mærket, så det skulle ikke blive en mangelvare.

    Af færdigbarf, har Petworld nogle frosne klodser i en god størrelse, som indeholder flere dele af byttedyret.

    Så sålænge hun spiser det, vil jeg give meget blandet. Så kan det nok ikke gå helt galt. Jeg ville være ked af, hvis hun blev lige så kræsen som Berte var. Hun var noget af en opgave.


Kommentér på:
Foder forvirring

Annonce