{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.180 visninger | Oprettet:

Forvirring omkring foder til kat og killinger {{forumTopicSubject}}

Som i nok har læst oppe i overskriften, er jeg ret forvirret..
Jeg har en missemor, som er blevet steriliseret for godt en måned siden, og vi har beholdt en af hendes killinger som er 4 måneder nu.

Hvor længe skal killingen have killinge foder? For nogen steder står der til, at de er 6 måneder og andre steder til at de er 1 år. Hvad skal jeg regne med?

Jeg har jo også en missemor, som selv spiser af det killinge foder netop fordi, at killingen skal have det... Men hun er begyndt at tage ret godt på af det nu, og vejer 4 kg nu, er det okay, eller er hun lidt overvægtig? Hun har fået lidt en hænge mave!

Hun skal jo have foder til setraliserede katte, da det forebygger mod krystaller, men må hende den lille godt spise det også???

Kan jeg evt. blande begge slags foder? Så får de halv om halv..

Og der er nok mange af jer, som siger at jeg også bare skal få hende den lille steriliseret også. Det kan jeg allerede svare på nu, ja det skal hun, men ikke endnu. Jeg har ikke pengene til det lige nu, da jeg er studerende. Så der kommer til at gå, måske et år.. max i hvert fald..
Men den lille er indekat indtil, at hun bliver steriliseret i hvert fald.

Men hvad skal jeg gøre med foderet? Hende den store kan ikke klare at blive ved med, at få killinge foder, og kan hende den lille klare det til steriliseret katte i stedet for?? Skal det blandes? De spiser jo af det samme..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forvirring omkring foder til kat og killinger
  • #2   27. nov 2013 Hvis den store er ved at blive fed, så duer det selvfølgelig ikke med killingefoder. Men foder til steriliserede katte er noget hø.. Det er fyldt med korn, som katten ikke har meget at bruge til. Vælg et voksenfoder med godt med kød. F.eks. Applaws. Deres voksenfoder er godt nok til, at man også kan give det til killinger. Desuden ville det være godt at give vådfoder både for at slanke den voksne kat og for at få en masse væske i dem, som forebygger urinvejsproblemer. I Aldi kan du køber Lux, som kun koster 5,5 kr for 400 g. Det er et rigtig godt foder.

  • #3   27. nov 2013 Jeg har taget en gennem vej smiley da jeg har både killing ( snart ungkat) en voksen og en ældre kat, har jeg valgt Orien og Acana da de opfylder det jeg mener er godt foder, det er nemlig kornfrit med 80% kød! og så kan det bruges til alle aldre smiley ud over det får de 2 x vådfoder hver dag gerne mere, også med så lidt korn eller intet korn som muligt, gerne noget hvor jeg kan se hvad det er og dufter godt smiley
    Fordi der er meget korn i de produkter som er til kastrater og også i light produkter, er det noget jeg aldrig vil købe.
    Råt kød er også noget du kan give til begge kattene, den lille skal nok have det skåret i stykker, det skal den voksne også hvis den ikke er vandt til det, du kan give lidt af det du selv skal have, så kræver det ikke ekstra plads i fryseren, og der bliver ikke så meget spild, når de starter med små smags prøver smiley
    Hvis du vil begynde, at give vådfoder, som katte har rigtigt godt af, så startsmåt, så de vænner sig til det.
    Held og lykke med dine mislinger.


  • #4   27. nov 2013 Hvis din voksne kat er ved at blive tyk pga killingefodret, så drop det og giv voksenfoder, find noget der tilgodeser begge katte bedst muligt, give begge katte masser af vådfoder da det mætter rigtig godt og længe, så derfor feder det ikke nær så meget, et godt mærke er LUX fra Aldi til kun 5,5kr for 400 gram, lad være med at købe til steriliserede, det er der ingen pointe i..

    Med hensyn til at du vil vente et helt år med at sterilisere syntes jeg er en rigtig dårlig beslutning, og måske netop fordi det er mor og datter, for dynamikken mellem dem når den ene er fixet og den anden er fertil vil blive helt skæv, og du risikere at de vil slås konstant og at den lille vil begynde at markere sig rundt om i hjemmet, både med strint (jep det kan hunkatte også finde på) eller med afføring andre steder end i bakken smiley

    Jeg forstår at pengene ikke er store, men i stedet for skulle du måske høre din dyrlæge om en afdragsordning ikke var mulig, det vil være det bedste for begge dine katte..


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #5   27. nov 2013 Der er også et rigtigt godt kvalitets tørfoder som Orijen som både er til killing og voksen kat. der er 80% kød i uden korn og tilsætningsstoffer. Et rigtig godt foder. smiley

    Gerne vådfoder et par gange om dagen, det gør også at katte holder vægten. smiley

    Vådfoder som bla. Applaws, Porta 21 og Cosma er gode kvalitets vådfoder med rigtige kødstykker i.

    Hvis du køber det på zooplus. BE eller CO.UK eller DE er det meget billigere end danske sider.

    http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/dry_cat_food/orijen


  • #6   28. nov 2013 Nu er jeg ret stor fan af taste of the wild, dette kan fodres til voksne såvel som killinger. Ville selv have haft den lille slåskamp mod vægten for min kasterat med en lille killing nuher smiley

  • #7   28. nov 2013 Lige nu får de begge to royal canin kitten, men oppe ved dyrlægen ga de mig en prøve med på både våd- og tørfoder, som er royal canin sterilised. De sagde at det er bedst at give det til steriliseret katte, nu når de er steriliseret, så de ikke får krystaller smiley
    Har i prøvet royal canin sterilised? smiley

    Jeg vil godt nok helst holde der ovre i royal canin, da de elsker det!! Det er godt nok lidt dyrt, men jeg plejer at købe 10kg af gangen, så spare jeg lidt på længere sigt smiley


  • #8   28. nov 2013 Jeg bruger royal canin sterilised og jeg synes det er et fint foder, vi har en killing, 2 på 1,5 år og en på 4 år. De spiser det allesammen og er sunde og fine smiley
    Hvis du vil spare lidt ekstra på det så kan du få 2x10kg for 760kr inkl levering på zooplus.de smiley


  • #9   28. nov 2013 Når den er neutraliseret, og så ved 6 - 7 måneders alderen, kan de skifte, men husk en blid tilvænning smiley

  • #10   28. nov 2013 Okay tak for svarene! Jeg vil forsætte med killinge foder endnu indtil at hende den mindste er omkring 6-7 måneder, også blander jeg det indtil at den mindste er et år, så skifter jeg helt smiley

  • #11   28. nov 2013 Sarah det med RC sterilised for at undgå krystaller i urinen. Har du fået det at vide af dyrlægen? altså at det skal være sterilised, for at forebygge. Vores kat er ikke glad for sterilised, så vi giver hende stadig RC fit. Fik at vide at alt RC har en PH værdi der er godt for urinvejene. Sterilised er for at undgå at de tager på

  • #12   5. dec 2013 Ja, jeg fik det af vide af dyrlægen smiley


    Undskyld mit sene svar, har været uden internet! smiley


  • #14   5. dec 2013 Okay. Jeg kan ikke finde ud af om vi gør det rigtige. Vores er ikke overvægtig. Som jeg forstår det er det ikke det, at de er steriliseret der gør at de nemmere får krystaller eller andre problemer med urinvejene, men det er overvægt og mindre aktivitet der gør det. Det er det man skal passe på med efter de er neutraliseret


  • #16   5. dec 2013 Hun får vådfoder hver dag. dyrlægen, siger at det med PH værdien er vigtigt. Ved bare ikke om det er rigtig at alt RC har en god PH værdi. Nogen der ved det? Hvad tørfoder giver du Berit?

  • #18   5. dec 2013 okay tak smiley


Kommentér på:
Forvirring omkring foder til kat og killinger

Annonce