881 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 58 Svar

Killinger uden stamtavle? Hjælp :p Killinger uden stamtavle? Hjælp :p

Ja.. Jeg sidder jo gerne og kigger katte herinde... Vil gerne have en kat mere, når vi engang flytter i hus og det skader jo aldrig at kigge.

Men... Jeg synes, at jeg ser mange steder at killingerne ikke har stamtavle, men begge forældre har.. Hvordan kan det lade sig gøre?

Det har vidst været spurgt om før, men kan ikke huske det.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Killinger uden stamtavle? Hjælp :p
  • #1   11. maj 2008 Prøv at spørge dem som gør det...De har helt sikkert rent mel i posen .

Et godt råd:Hold dig laaaaaaaaaaaaaangt væk fra det fusk med mindre du selv er vil købe en huskat til mange penge uden vacc osv...

Køb en en syg kat,så køb en kat ?????????????????????

• #2   11. maj 2008 Åh - Misforstå mig ikke - Min Skovkat er med tavle og det bliver min næste kat også...

Jeg vil købe fra en opdrætter, som er der for mig, hvis jeg har spg. eller hvis katten bliver syg (I form af råd osv.) Det er den opdrætter, som jeg købte min Skovkat desværre ikke... Så har lært af det.

Ville aldrig købe en "racekat" uden tavle smiley Bare nysgerrig!

• #3   11. maj 2008 Gitte E
    Et godt råd:Hold dig laaaaaaaaaaaaaangt væk fra det fusk med mindre du selv er vil købe en huskat til mange penge uden vacc osv...

Køb en en syg kat,så køb en kat ?????????????????????

Mener du dermed at katte uden tavle er syge ????

• #4   11. maj 2008 Det er vel enten folk som har købt en kælekat, så stamtavlen er lukket = afkom kan ikke få stamtavle. Eller også passer det ikke helt, det med stamtavlerne :O)

• #5   11. maj 2008 Jamen... Man må da ikke avle på en kat med lukket tavle, må man? smiley

• #6   11. maj 2008 Nej, det må man ikke :O) Der er jo en grund til, at den er lukket *SS*

• #7   11. maj 2008 Ah okay smiley Troede jeg havde misforstået noget...

Jamen er det ikke et brud på en evt. kontrakt? Hvis katten er solgt med lukket tavle?

• #8   11. maj 2008 Anyway - Manden siger at jeg skal logge af smiley Så kigge ind imorgen.

• #9   11. maj 2008 Jo, det er det - men det kan være svært at vide om katten er brugt eller ej. Derfor der er så mange, der neutralisere deres killinger inden de flytter hjemmefra.

• #10   11. maj 2008 Anette C
    Jeg skærer nok over en kam her men ikke uden grund...en kat uden stamtavle er ikke en renracet kat...Det fandt jeg da så meget ud af et par år tilbage ,da jeg stadig var en naiv kattekøber...Gud fader hvor jeg købte katten i sækken,selv om *farmand* var en fin fin tavlekat som gik på omgang i hele landet og parrede på kryds og tværds...Jeg har en killing fra de kuld som er så ?????

Ja...nu holder jeg sgu ikke ikke mund mere !!!!!

Så kan du sige hva du vil Anette C...håber du har været mere heldig end jeg har !!!!

• #11   11. maj 2008 Gitte E
    Ja du skærer alle over en kam og det syntes jeg ikke man kan tillade sig. Man hører både om nogle der har købt med og uden tavle som har været uheldige.. Og tror også at mange avlere vil skrive under på at der også findes brådne kar inden for avlerne.. så helt sikkert kan man ikke være... og ja, jeg har været heldig.. med alle mine 4 , de lever fuldt ud op til mine forventninger.. jeg har fået hvad jeg har købt og betalt for og mere til :-)))
    og ikke en af dem har tavle

• #12   11. maj 2008 Nu skal man jo lige passe lidt på med hensyn til at dømme alle over en kam. Der findes masser af katte uden stamtavle som er både sunde og raske...som ikke kommer fra avlere der bare avler i flæng og som elsker deres katte lige så meget som enhver registreret avler.

Det er ikke alle der sætter tavler højest på listen over de ting der er vigtigst når man køber en kat.

• #13   11. maj 2008 Anette C
    Ja,det gør for du er da en af de heldige af os som har købt katten i sækken og holder ud.Hvor mange har solgt af og smidt et et problem videre ?? Det snakker vi ikke om nu,vel?????

Du har været heldig og det er jeg da glad for på dine vegne..
    Men der er også nogle som bestemt IKKE har været særlige heldige......

Men jeg har stadig mit lille problembarn og kæmper på livet løs for hende !!!!!!!!!!!!!!!

Så spar mig for dine kommetarer !!!!!!!!!!!!!

Og jeg er bestemt en af dem,som *tør* at sige det her!!!
    Jeg har en kat i dag som er

• #14   11. maj 2008
    Birthe savner SineGry
    Du kan jo lige sørge bagom hvad der ligger til grunde for mit svar her ..

Hmmmmmmmm

• #15   11. maj 2008 Gitte E, du virker meget negativ i dine indlæg idag, synes ikke det plejer at ligne dig smiley

• #16   11. maj 2008 Nej Stine ;o) Det har du ret i...Men jeg har en god grund til at reagerer som jeg gør i aften*S*

• #17   11. maj 2008 Gitte E
    Du kan da ikke regne med at komme med så absurde udtalelser uden at få en kommentar
    og jeg tør også sige at dr er brådne kar på begge sider.. AT du har fået en kat som er syg gør mig ondt.. men det er vel ikke ensbetydende med at alle katte uden tavle er syge.
    Det gør mig virkelig harm at du sætter alle over en kam !!

• #18   11. maj 2008 Gitte: hvad har du dog været ude for ? Fortæl fortæl....

• #19   11. maj 2008 Gitte, nu var mit indlæg ikke et svar til dit indlæg...et tilfælde at vi brugte samme ordvalg....læste kun de første indlæg før jeg skrev. Jeg ved godt at du har været ret uheldig og syntes at det er ret trist.

Jeg syntes det er utrolig svær og sætte ord på min mening så jeg vil hellere lade være inden jeg får sagt så meget sludder at det alligevel bliver misforstået

• #20   12. maj 2008 Samantha - Der er nogle enkelte registreret opdrættere der er ligeglade med om deres killinger bliver brugt til at lave uden stamtavle derefter. Der er så dem der gør det bag opdrætterens ryg, og så er der dem der har nogle katte der ligner som de så siger er ægte osv, og tjener kassen på dem. Derved vil der altid være en del katte uden stamtavle.

Gitte E - Fordi nogle ikke har rent mel i posen er det da ikke li med alle sammen, det er da heller ikke alle registrerede opdrættere der har ren mel i posen. Felis Danica har et klagenævn, og hvis ikke det var alle opdrættere der havde rent mel i posen, hvad skulle klagenævnet så bruges til? Desunden er der altså dem der får killinger uden tavle der vaccinere osv.

• #21   12. maj 2008 Gitte E:
    Jeg forstår dig godt, har selv et problembarn. Og ja, der er brådne kar blandt registrerede opdrætter, heldigvis udgør de kun en mindre procent.

Når vi nu snakker procenter, så er der BYBer der vaccinerer ja, men det er så ubetydeligt et antal i forhold til hvad der produceres af racekatte uden tavle, at det ikke er relevant for diskussionen. Ja, Felis Danica har et klagenævn, men det er jo for at beskytte vores rettigheder, hvem skal vi klage over BYBerne til og hvem ville i øvrigt overkomme den uoverskuelige opgave?

Så Samantha, hold dig væk fra alt det fusk og denne gang bør du måske lytte, hvis der stilles spørgsmålstegn ved den opdrætter du har tænkt dig at købe hos, så vidt jeg husker, købte du sidste gang en killing, som var undervægtig.

• #22   12. maj 2008 Karina H :
    Det er jo subjektivt, hvad vi anser for at være væsentligt. I forhold til Samathas spørgsmål om, hvordan det kan lade sig gøre, at killingerne ikke har stamtavle, når begge forældre( efter sigende) har, så har det ikke megen relevans.

Jeg glæder mig over hver enste BYBer, som vaccinerer og neutraliserer inden salg, det er bare så forsvindende få, at det for mig ikke er relevant i denne diskussion.

Stamtavlen er din eneste garanti for en ægte racekat, Samantha, men også blandt registrerede opdrættere, er det nødvendigt med en naturlig skepsis smiley

• #23   12. maj 2008 Ja... Det var mig, som købte den undervægtige kat og jeg har ingen problemer med ham idag...

Jeg ville bare gerne, have den kontakt til opdrætteren som jeg var lovet...

Men ja - Næste gang jeg skal have kat, så regner jeg med at finde en "kendt" opdrætter herinde... Hvis det kan lade sig gøre.

Og igen - Havde slet ikke tænkt mig, at købe kat uden tavle... Ikke at jeg vil avle, for det vil jeg bestemt ikke (Har ikke brug for et fuldtidsjob mere) smiley Men jeg vil bare gerne vide hvad der er i katten...

Mange tak for svarene.

• #24   12. maj 2008 Karina H: Ja, det er ikke nyt, at vi ikke er enige i den del smiley Al ære og respekt for, at du ikke sælger dine killinger som værende ægte.

Samantha:
    Mon ikke du kan finde en opdrætter herinde, som kan leve op til det lovede, jeg kender i hvert fald flere af slagsen. Held og lykke smiley

• #25   12. maj 2008 Det håber jeg da, Pernille.

Ville være rart, da min kæreste og jeg ikke rigtig ved noget om katte, når det kommer til sygdomme og rette foder osv... Vi elsker dem bare smiley

Men det er nu også bare rart at have en opdrætter at snakke med generelt... Hvordan det går med katte og sende billeder osv smiley Kan godt lide når opdrætteren er interesseret i hvordan det går med katten.

Og tak - Jeg skal ikke have en ny kat lige nu... Vi står og skal flytte snart og skal også lige have fundet ud af økonomien det nye sted, så vi er sikre på, at vi kan betale hvis kattene bliver syge...

Før skal jeg ikke have en kat mere smiley

• #26   12. maj 2008 Fornuftig beslutning både mht. flytning, økonomi og ny kat. Ja, det er rart at have opdrætter i baghånden og at opdrætter er interesseret i, hvordan det går killingerne. Det har jeg selv haft megen glæde af, der hvor vi har købt vores NFOer.

• #27   12. maj 2008 Ja... Jeg vil ikke byde en ny kat flytning 2 gange indenfor kort tid... Og så alt det stress... Og jeg kunne aldrig finde på, at anskaffe mig en kat mere uden at være sikker på, at der er penge til at holde den rask og glad... Ser alt for mange gange, at folk ikke tænker på at en kat lever længe og er en ven i mange år...

Tror også det er en Skovkat mere vi skal have... Eller Maine Coon...

Har de ikke nogenlunde samme sind? Jeg er jo helt forelsket i vores Skovkat - Han er mors lille prins smiley Dejlig rolig, men legesyg og snakkende.

• #28   12. maj 2008 Karina H: hov, du glemte Karens sidste 2 spørgsmål:

Giver du dem pengene tilbage.
    Giver du dem en ny killing.

• #29   12. maj 2008 ja BYB'er findes overalt, og det er bl.a. dem der laver de killinger du omtaler (uden tavler)......
    er man registreret er man forpligtet til at købe tavler til sine killinger
    Som registreret har man et vist ansvar, ikke mindst moralsk.
    Registreret opdræt er en hobby, ikke en fed forretning.
    At man tester for forskellige sygdomme, viser jo blot at man ikke ønsker at lave syge killinger.

• #30   12. maj 2008 Karina H: dvs du laver ingen kontrakt med dit og købers navn og adresse osv ??

• #31   12. maj 2008 Overskud.....ja det er der nok ikke mange opdrættere der kan prale af at få.....jeg kender ingen

• #32   12. maj 2008 OK, nu du ikke har lavet en kontrakt, hvor du aftaler med køberen at købeloven ikke gælder, så har køberen faktisk 2 års reklamationsret på købet af dine killinger. Bare lige til orientering. Det er fuldt ud lovligt i handel imellem private at aftale at købeloven ikke gælder.

Hvilken kat var egentlig faren til dine killinger ??

• #33   12. maj 2008 Hvis man ser på regnestykker på en BYB og på en reg. opdrætter, så ved vi jo alle godt hvem der har det største underskud.

• #34   12. maj 2008 Det eneste problem der er hvis man har et overskud hver gang man får killinger, er at man skal betale skat af det. Opdrætterne har jo været igennem møllen hos Skat, som intet vil have med dem at gøre, da de har får mange udgifter kontra indtægter. Nu mangler vi bare at Skat begynder at kigge lidt på de uregistrede og bare vent, det sker en dag. Skat bruger mere og mere tid på at kigge på nettet over hvad folk sælger som "private" og jeg håber meget snart de får øje på en vis kvinde i Langå.

• #35   12. maj 2008 Heidi B.. gør man ???
    Hvis en killing sælges for .. lad os sige 2000 .. og den er ormebehandlet og loppebehandlet + 2 gange vacc. med sundhedscheck.. så kan jeg da ikke se der er meget overskud tilbage når man samtidig giver dem et kvalitets killingefoder i den periode på 12 uger man har dem

• #36   12. maj 2008 netop Heidi, i mine øjne vidner det om ligegyldighed

• #37   12. maj 2008 Købelov og kæledyr

04.03.2005

Købeloven gør sig også gældende ved køb af kæledyr, købt hos en dyrehandler eller en kennel.

I mange familier er der et stort ønske om, at anskaffe sig et kæledyr. Der opstår som regel mange spørgsmål vedr. race, køn, evt. træning mv. Men køb af dyr er også en handel, der principielt ikke adskiller sig fra andre handler, hvad rettigheder og pligter angår, selvom det selvfølgelig er nogle andre spørgsmål, der opstår ved køb af et kommende familiemedlem.

Ikke desto mindre er det en god idé, at sætte sig ind i reglerne vedr. et eventuelt køb.

Købeloven gør sig også gældende på dette område, i og med at der indgås en handel, hvilket vil sige, at du også her har 2 års reklamationsfrist. Det skal dog pointeres, at købes dyret privat, f.eks. gennem en avisannonce, er det tilladt og helt normalt at der aftales at købeloven ikke gælder. Har man ikke aftalt noget, kan man klage i op til 2 år efter købet. Bliver man ikke enig i denne klage er det dog ikke muligt at klage til Forbrugerklagenævnet, da det er en privat handel.

Nyttige ting at tage i betragtning:

Sælger har pligt til at oplyse køber om eventuelle væsentlige fejl ved kæledyret. Har sælger gjort dette, må køber til gengæld accepterer disse fejl.

Ikke enhver fejl ved kæledyret er en mangel. F.eks. er skønhedsfejl (tandmangel, fejlfarvning m.v.) normalt ikke en mangel ved en familiehund, mens disse fejl kan være mangler ved en udstillingshund. Derimod er det altid en mangel, hvis der er fejl ved kæledyret, som generer, eller måske ligefrem invaliderer den. Så hvis man som køber har et særligt formål med dyret, er det vigtigt at få dette præciseret ved købet.

En mangel skal kunne føres tilbage til sælger, som regel enten noget arveligt, medfødt, eller noget som var til stede inden købet.

Hvis det viser sig at dyret har en mangel, har køber krav på at få betalt omkostningerne til dyrlæge eller få et nedslag i prisen et nedslag i prisen. Hvis manglen er alvorlig, har man krav på, at få alle pengene retur, mod at dyret leveres tilbage til sælger.

Gode råd:

Det er en rigtig god idé at lave en købsaftale, en sådan er bindende, hvorfor både køber og sælger bør være enige om, hvad der er aftalt.

Lav kun én aftale. Det er bedst at afklare alt vedrørende handlen på en gang. F.eks. aftaler vedrørende udstillingspligt mv.

Som sælger, giv da loyale oplysninger om dyret, også vedr. eventuelle fejl og mangler. Har sælger gjort dette, må køber til gengæld accepterer disse fejl, og kan ikke senere klage over dem.

Hvis du havner i en situation, hvor du får brug for at klage, kan du rette henvendelse til Forbrugerklagenævnet på tlf. 70 13 13 30.

Lignende dokumenter

ALDI sender kunder med reklamationer over computere og

Brev til ALDI

Brev til ALDI

Markedsføringsskik på teleområdet

Markedsføringsskik på teleområdet

Artikler fra Tænk

Sort skærm hos Telia

Forbrugerrådet · Fiolstræde 17 · Postbox 2188 · 1017 København K

Telefon 77 41 77 41 hverdage kl. 9-15 · Telefax 77 41 77 42 · E-mail fbr@fbr.dk

• #38   12. maj 2008 Karina H: det med at ville lave ballade, må stå for din egen regning. Jeg skriver sjovt nok i flere tråde end dig selv og jeg skriver i masser af tråde der ikke omhandler ballade.

Synes iøvrigt ikke jeg laver ballade i denne tråd, hvor ser du det ??

• #39   12. maj 2008 nu har jeg snart været opdrætter i 1 år.......og det er bestemt ingen overskudsforretning, heller ikke selv om jeg lader min dreng få parringer ind...... men stadig vælger jeg at det er min hobby, min fornøjelse min udgift......
    af og til er jeg glad for at min mindsteløn er på små 200 kr i timen......her er det et must

• #40   12. maj 2008 Annette C: du har ikke et større underskud end en reg. opdrætter har. karina H skrev selv at hun havde 2-300 kroner i overkud pr. killing. Det vil sige har hun fået 4 killinger er det et overskud på 800- 1200 kroner ialt. Det er der ingen opdrættere der kan prale af og hvorfor ? Fordi de bekoster mange penge i dyre avlskatte, tests, parringer, neutralisering + de basale ting som I også gør.

• #41   12. maj 2008 i mine øjne handler det om ansvar............ længere er den ikke

• #42   12. maj 2008 Derudover er det uhyggelig læsning at det er dem der rent faktisk tjener på det, som råber op om at de intet ansvar har ifølge købeloven osv osv. Det er dem der ikke vil være sit ansvar bevist hvis der sker noget med en killing.

• #43   12. maj 2008 Heidi B..jeg kan heller ikke lige finde den omtalte ballade, men syntes til gengæld at du kommer med nogle yderst nyttige oplysninger.

• #44   12. maj 2008 Heidi B.. Jeg påstår bare at jeg ikke kan se at en ikke avler ( som jeg vælger at kalde dem) har overskud hvis de sørger for vacc. + det løse.
    Og en ikke reg avler skal måske også ud og betale for hankatten, der bliver så bare ikke taget de test på dyrene

• #45   12. maj 2008 Birthe: tja, men det er det sædvanlige. Så snart man kommer ind med for mange spørgsmål og evt. lidt viden, så er man kun ude på ballade. Synes jeg har skrevet fuldstændig pænt og sagligt hele vejen igennem ??

• #46   12. maj 2008 og husk lige at fordi der står at man ikke kan gå igennem forbrugerrådet at så er slaget jo ikke tabt for køberen. man skal igennem retssystemet og det er ikke noget problem. Idag har de fleste retsforsikring igennem deres indbos forsikring og personligt ville jeg ikke tøve et sekund med at bruge den.

• #47   12. maj 2008 Karina H hvilket Link?

• #48   12. maj 2008 Annette: jeg har heller ingen steder skrevet at en BYB ikke kan have underskud. Det var Karina H selv der skrev hun havde overskud og jeg skrev og jeg citerer:

Annette C: du har ikke et større underskud end en reg. opdrætter har

• #49   12. maj 2008 Heidi B.. Nu har jeg ikke selv haft killinger så kan ikke sætte mig ind i hvad det koster . Men udfra hvad man læser kan det "kun" være de test og stamtavlen til 175 kr der gør forskellen.
    Men , ja der er altid et men.. kan i være sikre på at alle tager de tests ?? kan i være sikker på at den stamtavle som er på katten virkelig tilhører katten ??

• #50   12. maj 2008 Karina, respekt skal man gøre sig fortjent til, det er sandelig ikke noget man bare har

• #51   12. maj 2008 hmmmm anette det er jo et tillidsspørgsmål, men har man bare lidt forstand på genetik, kan man god "se" hvis farven ikke stemmer overens med den "far og mor mis"....... 100 % kan man nok alrdig være....det handler on tillid

• #52   12. maj 2008 Lis D
    Ved udmærket godt at nogle af jer avlere gør et kæmpearbejde med kattene. Men som sagt tror jeg også på at andre tager rask væk en pæn pris for killingerne og scorer kassen, fordi de ikke foretager de tests osv.
    Og , ked af at skrive det, men det med stamtavler kan man jo også få fat i til en kat som ikke har haft den fra starten. Man undlader at melde at en kat er død og en anden som ligner den i farverne får den stamtavle.
    Der har man måske også forklaringen på at forældrene har tavle men killingerne ikke har smiley

• #53   12. maj 2008 Karen P
    Hvorfor tror du at det "kun" stod i parentes ?? smiley Ved da udmærket godt at dyrelæge regninger løber op. Har selv 4 katte som jeg drøner afsted med til dyrlæge bare de nyser
    Men jeg tror ikke at det er jer alle der gør så stor et arbejde som nogen gør.. Hatten af for jer der gør det
    Og Karen P.. ja vel mangler jeg viden for jeg ønsker ikke at blive avler smiley
    Jeg stiller relevante spørgsmål.. for som jeg siger.. inden for avlere og ikke avlere findes der brodne kar

• #54   12. maj 2008 Karen P
    Der er så kun en kommentar.. vi er enige smiley

• #55   12. maj 2008 Karina H

Tror det som der siges er at de opdrættere som virkelig går ind for deres hobby sørger for tests osv af deres katte
    Jeg siger ikke du er dårlig slet ikke.
    Har selv 4 uden stamtavle , og har fået tilbudt en stamtavle til Anella, se den forklaring jeg giver længere oppe på hvorfor der er vist stamtavle på forældrene og ikke killingerne ikke har
    Den sidste jeg købte gav jeg 2000 for og så skulle jeg selv sørge for vacc osv ( pander lige mig selv en GG) men fortryder ikke idag for han bliver en skøn dreng

• #56   12. maj 2008 Karina H

Jeg skal heller aldrig være reg opdrætter. Det er ikke en verden for mig

• #57   12. maj 2008 Tak alle sammen.. Har lige læst det hele igennem igen og jeg kan nu se, hvorfor det er så skide vigtigt, at vælge den rigtige opdrætter...

Jeg har intet imod at betale gode penge for en killing og har aldrig haft det problem...

Tak igen - Jeg vil vælge med stor overvejelse, når vi skal have endnu en kat...

• #58   12. maj 2008 Bente P.. prøv da lige at falde lidt ned... Karina H skriver hun har fået killinger på både en huskat og en Maine Coon, hvis du læser hvad hun har skrevet
    Og det med tests er der heller ikke alle reg. opdrættere der gør. Nogen gør og hatten af for dem, men hvad så med de resterende

Kommentér på:
Killinger uden stamtavle? Hjælp :p

Annonce