881 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
58 Svar
Killinger uden stamtavle? Hjælp :p Killinger uden stamtavle? Hjælp :p
Ja.. Jeg sidder jo gerne og kigger katte herinde... Vil gerne have en kat mere, når vi engang flytter i hus og det skader jo aldrig at kigge.
Men... Jeg synes, at jeg ser mange steder at killingerne ikke har stamtavle, men begge forældre har.. Hvordan kan det lade sig gøre?
Det har vidst været spurgt om før, men kan ikke huske det.
0 synes godt om
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 1.411
Et godt råd:Hold dig laaaaaaaaaaaaaangt væk fra det fusk med mindre du selv er vil købe en huskat til mange penge uden vacc osv...
Køb en en syg kat,så køb en kat ?????????????????????
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 337
Jeg vil købe fra en opdrætter, som er der for mig, hvis jeg har spg. eller hvis katten bliver syg (I form af råd osv.) Det er den opdrætter, som jeg købte min Skovkat desværre ikke... Så har lært af det.
Ville aldrig købe en "racekat" uden tavle
sep 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 599
Et godt råd:Hold dig laaaaaaaaaaaaaangt væk fra det fusk med mindre du selv er vil købe en huskat til mange penge uden vacc osv...
Køb en en syg kat,så køb en kat ?????????????????????
Mener du dermed at katte uden tavle er syge ????
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 26 Emner: 24 Svar: 1.698
jun 2007
mar 2007
jun 2007
Jamen er det ikke et brud på en evt. kontrakt? Hvis katten er solgt med lukket tavle?
jun 2007
mar 2007
nov 2006
Jeg skærer nok over en kam her men ikke uden grund...en kat uden stamtavle er ikke en renracet kat...Det fandt jeg da så meget ud af et par år tilbage ,da jeg stadig var en naiv kattekøber...Gud fader hvor jeg købte katten i sækken,selv om *farmand* var en fin fin tavlekat som gik på omgang i hele landet og parrede på kryds og tværds...Jeg har en killing fra de kuld som er så ?????
Ja...nu holder jeg sgu ikke ikke mund mere !!!!!
Så kan du sige hva du vil Anette C...håber du har været mere heldig end jeg har !!!!
sep 2006
Ja du skærer alle over en kam og det syntes jeg ikke man kan tillade sig. Man hører både om nogle der har købt med og uden tavle som har været uheldige.. Og tror også at mange avlere vil skrive under på at der også findes brådne kar inden for avlerne.. så helt sikkert kan man ikke være... og ja, jeg har været heldig.. med alle mine 4 , de lever fuldt ud op til mine forventninger.. jeg har fået hvad jeg har købt og betalt for og mere til :-)))
og ikke en af dem har tavle
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Katte: 3 Emner: 97 Svar: 1.339
Det er ikke alle der sætter tavler højest på listen over de ting der er vigtigst når man køber en kat.
nov 2006
Ja,det gør for du er da en af de heldige af os som har købt katten i sækken og holder ud.Hvor mange har solgt af og smidt et et problem videre ?? Det snakker vi ikke om nu,vel?????
Du har været heldig og det er jeg da glad for på dine vegne..
Men der er også nogle som bestemt IKKE har været særlige heldige......
Men jeg har stadig mit lille problembarn og kæmper på livet løs for hende !!!!!!!!!!!!!!!
Så spar mig for dine kommetarer !!!!!!!!!!!!!
Og jeg er bestemt en af dem,som *tør* at sige det her!!!
Jeg har en kat i dag som er
nov 2006
Birthe savner SineGry
Du kan jo lige sørge bagom hvad der ligger til grunde for mit svar her ..
Hmmmmmmmm
mar 2007
nov 2006
sep 2006
Du kan da ikke regne med at komme med så absurde udtalelser uden at få en kommentar
og jeg tør også sige at dr er brådne kar på begge sider.. AT du har fået en kat som er syg gør mig ondt.. men det er vel ikke ensbetydende med at alle katte uden tavle er syge.
Det gør mig virkelig harm at du sætter alle over en kam !!
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
nov 2007
Jeg syntes det er utrolig svær og sætte ord på min mening så jeg vil hellere lade være inden jeg får sagt så meget sludder at det alligevel bliver misforstået
jul 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 765
Gitte E - Fordi nogle ikke har rent mel i posen er det da ikke li med alle sammen, det er da heller ikke alle registrerede opdrættere der har ren mel i posen. Felis Danica har et klagenævn, og hvis ikke det var alle opdrættere der havde rent mel i posen, hvad skulle klagenævnet så bruges til? Desunden er der altså dem der får killinger uden tavle der vaccinere osv.
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Jeg forstår dig godt, har selv et problembarn. Og ja, der er brådne kar blandt registrerede opdrætter, heldigvis udgør de kun en mindre procent.
Når vi nu snakker procenter, så er der BYBer der vaccinerer ja, men det er så ubetydeligt et antal i forhold til hvad der produceres af racekatte uden tavle, at det ikke er relevant for diskussionen. Ja, Felis Danica har et klagenævn, men det er jo for at beskytte vores rettigheder, hvem skal vi klage over BYBerne til og hvem ville i øvrigt overkomme den uoverskuelige opgave?
Så Samantha, hold dig væk fra alt det fusk og denne gang bør du måske lytte, hvis der stilles spørgsmålstegn ved den opdrætter du har tænkt dig at købe hos, så vidt jeg husker, købte du sidste gang en killing, som var undervægtig.
jul 2006
Det er jo subjektivt, hvad vi anser for at være væsentligt. I forhold til Samathas spørgsmål om, hvordan det kan lade sig gøre, at killingerne ikke har stamtavle, når begge forældre( efter sigende) har, så har det ikke megen relevans.
Jeg glæder mig over hver enste BYBer, som vaccinerer og neutraliserer inden salg, det er bare så forsvindende få, at det for mig ikke er relevant i denne diskussion.
Stamtavlen er din eneste garanti for en ægte racekat, Samantha, men også blandt registrerede opdrættere, er det nødvendigt med en naturlig skepsis
jun 2007
Jeg ville bare gerne, have den kontakt til opdrætteren som jeg var lovet...
Men ja - Næste gang jeg skal have kat, så regner jeg med at finde en "kendt" opdrætter herinde... Hvis det kan lade sig gøre.
Og igen - Havde slet ikke tænkt mig, at købe kat uden tavle... Ikke at jeg vil avle, for det vil jeg bestemt ikke (Har ikke brug for et fuldtidsjob mere)
Mange tak for svarene.
jul 2006
Samantha:
Mon ikke du kan finde en opdrætter herinde, som kan leve op til det lovede, jeg kender i hvert fald flere af slagsen. Held og lykke
jun 2007
Ville være rart, da min kæreste og jeg ikke rigtig ved noget om katte, når det kommer til sygdomme og rette foder osv... Vi elsker dem bare
Men det er nu også bare rart at have en opdrætter at snakke med generelt... Hvordan det går med katte og sende billeder osv
Og tak - Jeg skal ikke have en ny kat lige nu... Vi står og skal flytte snart og skal også lige have fundet ud af økonomien det nye sted, så vi er sikre på, at vi kan betale hvis kattene bliver syge...
Før skal jeg ikke have en kat mere
jul 2006
jun 2007
Tror også det er en Skovkat mere vi skal have... Eller Maine Coon...
Har de ikke nogenlunde samme sind? Jeg er jo helt forelsket i vores Skovkat - Han er mors lille prins
nov 2007
Giver du dem pengene tilbage.
Giver du dem en ny killing.
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
er man registreret er man forpligtet til at købe tavler til sine killinger
Som registreret har man et vist ansvar, ikke mindst moralsk.
Registreret opdræt er en hobby, ikke en fed forretning.
At man tester for forskellige sygdomme, viser jo blot at man ikke ønsker at lave syge killinger.
nov 2007
jan 2008
nov 2007
Hvilken kat var egentlig faren til dine killinger ??
nov 2007
nov 2007
sep 2006
Hvis en killing sælges for .. lad os sige 2000 .. og den er ormebehandlet og loppebehandlet + 2 gange vacc. med sundhedscheck.. så kan jeg da ikke se der er meget overskud tilbage når man samtidig giver dem et kvalitets killingefoder i den periode på 12 uger man har dem
jan 2008
nov 2007
04.03.2005
Købeloven gør sig også gældende ved køb af kæledyr, købt hos en dyrehandler eller en kennel.
I mange familier er der et stort ønske om, at anskaffe sig et kæledyr. Der opstår som regel mange spørgsmål vedr. race, køn, evt. træning mv. Men køb af dyr er også en handel, der principielt ikke adskiller sig fra andre handler, hvad rettigheder og pligter angår, selvom det selvfølgelig er nogle andre spørgsmål, der opstår ved køb af et kommende familiemedlem.
Ikke desto mindre er det en god idé, at sætte sig ind i reglerne vedr. et eventuelt køb.
Købeloven gør sig også gældende på dette område, i og med at der indgås en handel, hvilket vil sige, at du også her har 2 års reklamationsfrist. Det skal dog pointeres, at købes dyret privat, f.eks. gennem en avisannonce, er det tilladt og helt normalt at der aftales at købeloven ikke gælder. Har man ikke aftalt noget, kan man klage i op til 2 år efter købet. Bliver man ikke enig i denne klage er det dog ikke muligt at klage til Forbrugerklagenævnet, da det er en privat handel.
Nyttige ting at tage i betragtning:
Sælger har pligt til at oplyse køber om eventuelle væsentlige fejl ved kæledyret. Har sælger gjort dette, må køber til gengæld accepterer disse fejl.
Ikke enhver fejl ved kæledyret er en mangel. F.eks. er skønhedsfejl (tandmangel, fejlfarvning m.v.) normalt ikke en mangel ved en familiehund, mens disse fejl kan være mangler ved en udstillingshund. Derimod er det altid en mangel, hvis der er fejl ved kæledyret, som generer, eller måske ligefrem invaliderer den. Så hvis man som køber har et særligt formål med dyret, er det vigtigt at få dette præciseret ved købet.
En mangel skal kunne føres tilbage til sælger, som regel enten noget arveligt, medfødt, eller noget som var til stede inden købet.
Hvis det viser sig at dyret har en mangel, har køber krav på at få betalt omkostningerne til dyrlæge eller få et nedslag i prisen et nedslag i prisen. Hvis manglen er alvorlig, har man krav på, at få alle pengene retur, mod at dyret leveres tilbage til sælger.
Gode råd:
Det er en rigtig god idé at lave en købsaftale, en sådan er bindende, hvorfor både køber og sælger bør være enige om, hvad der er aftalt.
Lav kun én aftale. Det er bedst at afklare alt vedrørende handlen på en gang. F.eks. aftaler vedrørende udstillingspligt mv.
Som sælger, giv da loyale oplysninger om dyret, også vedr. eventuelle fejl og mangler. Har sælger gjort dette, må køber til gengæld accepterer disse fejl, og kan ikke senere klage over dem.
Hvis du havner i en situation, hvor du får brug for at klage, kan du rette henvendelse til Forbrugerklagenævnet på tlf. 70 13 13 30.
Lignende dokumenter
ALDI sender kunder med reklamationer over computere og
Brev til ALDI
Brev til ALDI
Markedsføringsskik på teleområdet
Markedsføringsskik på teleområdet
Artikler fra Tænk
Sort skærm hos Telia
Forbrugerrådet · Fiolstræde 17 · Postbox 2188 · 1017 København K
Telefon 77 41 77 41 hverdage kl. 9-15 · Telefax 77 41 77 42 · E-mail fbr@fbr.dk
nov 2007
Synes iøvrigt ikke jeg laver ballade i denne tråd, hvor ser du det ??
jan 2008
af og til er jeg glad for at min mindsteløn er på små 200 kr i timen......her er det et must
nov 2007
jan 2008
nov 2007
nov 2007
sep 2006
Og en ikke reg avler skal måske også ud og betale for hankatten, der bliver så bare ikke taget de test på dyrene
nov 2007
nov 2007
nov 2007
nov 2007
Annette C: du har ikke et større underskud end en reg. opdrætter har
sep 2006
Men , ja der er altid et men.. kan i være sikre på at alle tager de tests ?? kan i være sikker på at den stamtavle som er på katten virkelig tilhører katten ??
jan 2008
jan 2008
sep 2006
Ved udmærket godt at nogle af jer avlere gør et kæmpearbejde med kattene. Men som sagt tror jeg også på at andre tager rask væk en pæn pris for killingerne og scorer kassen, fordi de ikke foretager de tests osv.
Og , ked af at skrive det, men det med stamtavler kan man jo også få fat i til en kat som ikke har haft den fra starten. Man undlader at melde at en kat er død og en anden som ligner den i farverne får den stamtavle.
Der har man måske også forklaringen på at forældrene har tavle men killingerne ikke har
sep 2006
Hvorfor tror du at det "kun" stod i parentes ??
Men jeg tror ikke at det er jer alle der gør så stor et arbejde som nogen gør.. Hatten af for jer der gør det
Og Karen P.. ja vel mangler jeg viden for jeg ønsker ikke at blive avler
Jeg stiller relevante spørgsmål.. for som jeg siger.. inden for avlere og ikke avlere findes der brodne kar
sep 2006
Der er så kun en kommentar.. vi er enige
sep 2006
Tror det som der siges er at de opdrættere som virkelig går ind for deres hobby sørger for tests osv af deres katte
Jeg siger ikke du er dårlig slet ikke.
Har selv 4 uden stamtavle , og har fået tilbudt en stamtavle til Anella, se den forklaring jeg giver længere oppe på hvorfor der er vist stamtavle på forældrene og ikke killingerne ikke har
Den sidste jeg købte gav jeg 2000 for og så skulle jeg selv sørge for vacc osv ( pander lige mig selv en GG) men fortryder ikke idag for han bliver en skøn dreng
sep 2006
Jeg skal heller aldrig være reg opdrætter. Det er ikke en verden for mig
jun 2007
Jeg har intet imod at betale gode penge for en killing og har aldrig haft det problem...
Tak igen - Jeg vil vælge med stor overvejelse, når vi skal have endnu en kat...
sep 2006
Og det med tests er der heller ikke alle reg. opdrættere der gør. Nogen gør og hatten af for dem, men hvad så med de resterende
Killinger uden stamtavle? Hjælp :p