{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.199 visninger | Oprettet:

Kat fra USA - hjælp til det praktiske {{forumTopicSubject}}

Er der andre herinde, der har fået kat hjem fra USA?

Så vidt jeg har fundet ud af, så skal katten (når den ikke er ledsaget) have fået et dyrlæge tjek max 1 døgn inden ankomst til DK.

Så skal den igennem dyrlægetjek i lufthavnen og igennem tolden... begge dele koster et eller andet, men hvad?

Katten skal selvfølgelig være vacc mod rabies minimum 21 dage inden ankomst.

Men er der andet jeg har overset, og er der nogle bestemte papire opdrætter eller jeg skal udfylde inden afrejse eller ankomst?

Håber der er nogen der kan komme med lidt hjælp, da jeg synes det virker lidt uoverskueligt, og der skulle jo nødigt gå noget galt.

/Maja


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat fra USA - hjælp til det praktiske
  • #2   17. maj 2008 De generelle krav findes inde på fødevarestyrelsens hjemmeside, under rejse med kæledyr eller import af kæledyr.

  • #3   17. maj 2008 Det lyder måske dumt, men betaler man told af kattens pris? Eller kommer de med et eller andet skøn?

    Jeg tror hun måske skal flyve helt til Billund, men det er ikke helt på plads endnu.

    Jeg har haft ringet til SAS og til fødevarestyrrelsen, og jeg synes ikke jeg har fået afvide mht. told, kun at man betaler et beløb for at gå igennem, og at man betaler for grænsedyrlægen, og ikke andet, hvis jeg er der så snart flyet lander og afhenter katten.


  • #4   17. maj 2008 Jeg har tjekket hele fødevarestyrreæsens hjemmeside igennem, men har stadigvæk spørgsmål. Når jeg ringer har jeg åbenbart ikke fået alt afvide, kan jeg høre på Lise, for der fik jeg slet ikke afvide, at der var told på selve katten.

  • #6   17. maj 2008 * Tina M * - Ja, jeg fortalte at det var fra USA katten skulle importeres

    * **Christina ** * - Man skal bare sige, at det er en kat man har adopteret eller?

    Nogen af Jer der har hentet kat hjem fra USA, der kan huske hvad de har betalt for at få den hjem, med told, grænsedyrlæge osv?


  • #8   18. maj 2008 Tak for svar... jeg vil også rigtigt gerne hente hende selv, men har fået det råd, at den har bedst af at stå i lasten, og så tænkte jeg, at det jo så var unødigt selv at tage med.

    Men nu tror jeg, at jeg selv vil tage over og hente hende. Og hvem kunne ikke bruge en lille tur til NY :o)

    Men hvis jeg selv henter hende, har jeg så forstået det rigtigt, hvis jeg mener, at hun så ikke skal tjekkes af dyrlæge inden for et døgn inden afrejse, at jeg ikke skal betale for told... grænsedyrlægen skal hun vel stadigvæk igennem? Og jeg kan have hende med som håndbagage, ofte uden ekstra udgift?

    Tak for hjælpen!


  • #9   18. maj 2008 Jeg har i de senere fået tre katte hjem fra USA og sendt to derover, og de er allesammen rejst i kabinen med ledsager. Det er rarest for både kat og ejer, og hvis man kan finde en billig flybillet, kan det sagtens ligefrem være billigere end den meget omstændelige shippingprocedure, som beskrives af Helle A. Jeg er også enig med Helle A at det er rarest at se det hjem, katten kommer fra, og møde opdrætteren personligt.

    Prisen for Pet In Cabin varierer fra flyselskab til flyselskab. Med Delta gav jeg sidste år kun $50 (dvs. ca. kr. 250) for turen hele vejen fra Albuquerque til København, SAS er vist lidt dyrere.

    Jeg vil i øvrigt varmt anbefale dig at anskaffe en SturdiBag til rejsen, og jeg vil anbefale dig, at du giver katten sele på før rejsen; du skal nemlig tage hende ud af tasken, når du skal igennem sikkerhedskontrollen, og så synes jeg det føles mest trygt at have en sele på.

    God tur!


  • #10   18. maj 2008 Pil R - Tak for de konkrete råd... dem vil jeg klart gøre brug af.

    Når man har katten med som "håndbagage", slipper man så helt for told og grænsedyrlægerne?


  • #11   18. maj 2008 "Når man har katten med som "håndbagage", slipper man så helt for told og grænsedyrlægerne?"

    Mnjah, jeg vil tro, at det faktisk er meningen, at du skal deklarere katten i tolden. Men man kan jo komme til at glemme det og gå lige igennem...

    "Sturdi bag er faktisk for høj, taskan skal kunne stå under sædet foran. "

    Jeg kunne altså fint have min SturdiBag under sædet foran, både hos Delta og hos SAS. Det var egentlig derfor jeg anbefalede den. smiley


  • #12   18. maj 2008 Pil R - må man spørge hvad du gav for en tur retur, da du hentede kat? For jeg har kikket nettet tynd, og hvis man kun lige tager derover og hjem igen, så er man nemt oppe over de 10.000 for en t/r hjem samme dag. Det er faktisk billigere, at tage 2 afsted i 3-4 dage m/hotel. Men så er det bare at man ikke flyver direkte, og kommer man så i klemme i det land man mellemlander?

    Da vi bor i Jylland, havde jeg faktisk overvejet at flyve fra Hamburg, da det er billigere at køre derned end tage broen frem og tilbage til Sjælland. Men så er det vel de tyske regler der gælder mht import vacciner osv. Og skal man så alligevel ikke igennem grænsedyrlægen i DK?


  • #13   18. maj 2008 "Pil R - må man spørge hvad du gav for en tur retur, da du hentede kat? "

    Jeg har fået billetter til ca. 4500-5500 til hhv. NYC og Albuquerque. Men jeg har så også tilbragt nogle dage derovre. smiley

    Min ene kat fløj til Frankfurt med sin opdrætter; så mødtes vi dér og tilbragte en week-end sammen, inden hun fløj hjem til Californien og vi kørte hjem til Danmark. Der var ingen, der spurgte Marilyn om noget i lufthavnen - og havde de gjort det, ville hun have sagt at hun skulle på udstilling med katten. Hviket jo ikke engang var løgn. smiley

    Og fra Frankfurt til DK krævedes der blot, at katten var rabiesvaccineret og chippet, og det var han jo. Vi rejste over Rødby-Puttgarden og var ikke forpligtede til at deklarere nogetsomhelst - og der var ingen toldere, heller.

    "SturdiBag'en var for høj da jeg fløj med SAS. De var så kun fra Brussel"

    Det kommer måske an på flytypen? De oversøiske ruter beflyves generelt af større flytyper, med bedre benplads, end de korte, europæiske ruter.

    Men jeg har nu også været i Budapest med Sterling, så sent som i januar, og der kunne mine SturdiBags også fint være under sædet foran, selvom benplads jo ellers ikke er det Sterling har mest af. Tjah.


  • #14   18. maj 2008 Da du kom til Frankfurt fra USA, der skulle du vel igennem dyrlægekontrollen eller hvad? Det betaler man vel for? Jeg har bare llæst, at så bliver man sendt til told, også i Tyskland, og så bliver det modregnet når den skal til dyrlægetjek i DK og dermed også Told.

    Måske det bare er når man læser om det, at det virker umuligt bare at rejse ind med en kat uden at skulle have 117 papire i orden, og igennem dyrlæge og told.


  • #15   18. maj 2008 Lis D - smart... det vil jeg få fat i :o)

  • #16   18. maj 2008 Ja, det kunne jeg da gøre.

    Jeg synes det er ret indvilket, men jeg finder vel ud af det til sidst :o)


  • #17   19. maj 2008 I er bare guld værd, det ender jo nok alligevel med, at jeg finder ud af det :o)

  • Camilla B
    Camilla B Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #18   7. nov 2016 Hej er der nogen der prøvet at flyve med lufthansa og haft en kat med hjem fra USA til dk ? Prøver nemlig at få en med hjem. Men har ringet rundt og det er jeg da kun blevet noget forvirret over
    Mvh camilla


Kommentér på:
Kat fra USA - hjælp til det praktiske

Annonce