{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.202 visninger | Oprettet:

Nyt syn på fodring {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået et nyt syn på foder, efter jeg har fået Kokos. Hun får pt. kun i/d i tør version. Hun drikker rigeligt med vand.

Samtidig har jeg læst og hørt om så mange der har kræsne katte. Det var min gamle også. Jeg er så ret sikker på, at det er mig der har gjort hende kræsen.

Katte har ikke ret mange smagsløg, da de i naturen ikke spiser ret varieret. Når vi så giver dem alle mulige variationer af kød og diverse sammensætninger, starter det sikkert okay ud. Efter noget tid bliver katten kræsen. Lige pludselig vil den en dag ikke spise A foderet og venter så på at få B serveret, for det ved den godt kommer på et tidspunkt. Sådan trænes vi mennesker til, at diske op med det ene og det andet, fordi den ikke skal sulte. Siden følger resten af alfabetet.

Det er min oprigtige mening om, hvorfor katte bliver kræsne og at de ikke har behov for at man skifter foder, giver dem flere slags og at det skal være både vådt, råt og tørt.

I starten syntes jeg faktisk, at det var synd hun kun måtte få i/d, men hun er rigtig glad for det og jeg er lykkelig for, at hun bare spiser uden brok og så er det så nemt. Måske tilfældigt, at hun bare spiser det jeg giver hende, men jeg er nu alligevel ret sikker på, at det er os selv der gør katten kræsen.

Nu skal hun ikke blive på i/d, da det er ret dyrt. Jeg vil købe 1 tørkost mærke og give hende lidt råt/vådt 1 gang om dagen, hvis det fungerer vel og mærke.

Jeg var dødtræt af, at købe alverdens mærker, som Berte spiste en uges tid og så var det lige pludselig uspiseligt i hendes øjne. Hold op hvor har jeg givet og solgt meget væk, med stort tab til følge. Det gider jeg ikke igen.

Jeg har også vendt det med en dyrlæge, da jeg bla. havde spørgsmål til i/d. Hun nævnte også, at katte ikke har ret mange smagsløg og derfor ikke bliver trætte af deres mad, med mindre man falder i “du får bare et andet foder” fælden.

Fodring og de mærker der findes, har aldrig været større end nu. Det er det kun, fordi producenterne ved at vores dyr betyder mere for os nu, end for et par årtier siden. Vi køber det så også. Det er så mere vores behov end kattens eller hundens, hestens, kaninens osv.

Fodring og pasning af dyr, er virkelig et emne der deler vandene og bringer sindene i kog. smiley

Nu skal mit nye syn på fodring i hvertfald stå sin prøve. Også for ikke at gentage de valg jeg traf, til den forrige kat.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt syn på fodring
  • #1   18. maj 2020 Jeg er lodret ueing. Katte der køres på en slags foder får meget lettere dårlig mave, hvis den kommer til at spise noget utilsigtet, eller hvis den skal skifte hjem.

    Her giver vi 4 slags tørfoder og 4 slags vådfoder på daglig basis, og vi har ingen kræsne katte. smiley Vi har iøvrigt pt. 15 stk.

    Iøvrigt er vådfoder SÅ vigtigt for nyre, lever, urinveje mm. Katte skal have deres organer skyllet igennem, og det er de allerfærreste katte, der drikker nok til at opfylde dette, derfor skal de have vådt ind med deres mad. Tørfoder er kun for menneskets dovenskab !


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 501
    #2   18. maj 2020 Helt enig i at vådfoder er meget vigtigt.
    Og det er lidt utroligt at man stadig kan møde dyrlæger, som fortæller at man kun skal fodre med tørfoder (det de sælger helst).
    For det er meget vigtigt, især for nyrerne, at katten får væske nok.. Og det kan vådfoder hjælpe med.


  • #3   18. maj 2020 mine har fået det samme tørfoder i over 10 år nu
    ja jeg er så begyndt at kommet et andet foder i pga fedtindholdet. Men tør ikke at skifte da de alle kan lide det og trives på det
    men jeg har så også lært for mange år siden at katten ikke spiser med øjene (farver på foderet) og at de ikke behøver at spise varieret som vi andre bør. de har jo ikke behov for grønsager/frugter som vi andre.
    har da også en som kun spiser en slags vådfoder- og det er altså kun 1 variant som dur. så kan han da godt spise denne i vel 1 år, så begynder han og trækker lidt på det. så skal man bare finde en anden variant - uden fisk, og så bruger vi den i det næste år. Året efter går vi så tilbage til variant 1 igen...

    jeg går meget op i at mine får så meget vådfoder som de ønsker - de siger selv til når de vil have noget. heldigvis for kattene så går jeg hjemme hele dagen, så de får når de vil have det. Nogle spiser 5-6 gange andre 2. Men de bestemmer selv
    er jeg ikke hjemme bliver der sat noget forskelligt frem, så de har muligheden for det
    køber dog så vel 10-15 forskellige slags så de bestemmer næsten selv om de vil have fugl, fisk eller noget 3,

    er enige i at det er os selv som gør dem kræsne. deter os som køber maden,og desværre har vi det med at føre vores livsstil over på kattene.
    vi spiser ikke frikadeller hver dag- og så gør katten det hellere ikke. til trods for at katten udmærket godt kan lide frikadeller hver dag smiley
    jeg kan huske et indlæg for nogle år tilbage, hvor en spurgte til netop det med at spise varieret. hendes kat spiste kun whikas med kylling, og havde gjort i xx antal år. hun syntes at det var synd for den at den kun fik en slags. men katten elskede det jo...
    kan ikkehuske de forskellige svar, men tænker at vi nok har skrevet at hun da bare skulle forsætte med det katten vil have


  • #4   18. maj 2020 Tja kattene ved jo ikke, hvad der er bedst for dem, og det er i hvert fald ikke Whiskas. smiley

    Jeg var tæt på at få to aflivet, der blev fodret med Whiskas - både våd- og tørkost.


  • #5   18. maj 2020 vi havde en på internatet som vi skulle passe - og plejede at passe
    han fik altid whikas tørfoder. Og Sonja forsøgte hver gang at få katten til at spise noget andet.
    men en 15 årige gammel kat som aldrig har fået andet, er lidt svær at overbevise om at det foder er no-go
    ejeren endnu værre
    men den holdt da til den blev 17 år

    de første år vi havde kat brugte vi da også whiskas men så efter nogle år gik vi over på RC og er der stadig.


  • #6   18. maj 2020 Både uenig og enig.
    Først: man ved at hvis man giver det samme foder i lang tid er der højere risiko for, at katten bliver allergisk. Derfor går mange producenter og i at udvælge minimum to typer protein i deres mad.
    Jeg har aldrig rigtig oplevet at mine katte er kræsne - katte kan kun smage sure/bitre ting, og ikke søde ting. De er ekstremt gode til bitre ting.
    Problemet som jeg ser det, er, at mange producenter bruger smagsforstærker, og ligesom med fisk bliver kattene “afhængige” af smagen. Deres smagsløg vænner sig til at alt skal smage ekstremt meget, selvom de slet ikke har behov for det. Når så de prøver at spise andet, så smager det ikke af mad.
    Jeg tror også mange er lidt for hurtige til at skifte foder, uden rigtig at tænke så meget over det. Ingen af mine katte får dårlig mave af foderskiftet længere, hvilket jeg synes er virkelig tankevækkende.
    Dyrlæger får ikke fra starten det store uddannelse i ernæring, slet ikke godt nok. De kender kun deres egne produkter, medmindre de er progressive dyrlæger som selv går ud og tager kurser og får information etc.
    De findes, men det er virkelig svært at finde dem ^—^

    Jeg er også enig med Berit og Susanne, vådfoder er det absolut vigtigste, og desværre lider rigtig mange katte fordi de ikke formår at få nok væske. Tørfoder er skidt, fordi den proces man laver det meste med kræver at man tilsætter vegetabilske ingredienser - noget som katte overhovedet ikke har brug for. De er obligate Carnivores. De skal have animalsk protein for at leve.
    Hvis du går ind og læser om tørfoderets oprindelse og de metoder de har brugt til at diskreditere alle andre former for fodring, så vil du se at det kun handler om kapitalisme, ikke om hvad der er sundt for vores dyr.
    Og grunden til at der idag er så mange mærker og forskellige fodermetoder, er pga skandalen i 2007. Jeg græmmes over firmaernes syge indstilling til ingredienser og deres grådighed som kostede tusindvis af hunde og katte livet.
    Jeg er dybt taknemmelig for, at tilliden til “de store mærker” har lidt et knæk og deraf har givet plads til råfodring, frysetørret foder, nye metoder til tørfoder (Tørring og dampning ved lavere temperaturer) etc.
    Jeg så engang de talte om jaguarerne i zoo, og hvordan de havde brug for stimulering så de ikke kedede sig og, at de også får meget variation i deres kost. De gør mange ting for at de ikke bliver trætte af deres kost. Så det er ikke kun vores dyr der bliver kræsne ^—^ Det er helt naturligt at de bliver træt af det samme dag ud og dag ind.

    Selv vilde dyr udviser preferencer for forskellige typer mad, i tilfælde hvor der er for meget mad. F.eks spækhuggere vil undgå fisk hvis de kan, de vil hellere have delfiner/sæler (tror det hedder pinnipeds)


  • #7   18. maj 2020 Ja Anja, har katten ikke fået andet og er blevet gammel, så ville jeg heller ikke skifte, uanset hvilket skod foder det er.
    Men den historie viser jo netop, at har en kat ikke prøvet andet i flere år, så skal der et stort arbejde til, for at lykkes med et foder skifte, for man kan ikke sulte katten til rette.
    Det er når man tager det tungt og prøver for hårdt, så kan man ændre i en blindgyde med en kræsen kat smiley mine får et stort udvalg, og er der en som ikke spiser morgenmad, så er det bare ærgerligt, det er den anden hurtig til at udnytte, jeg har som regel noget som en af dem ikke er vild med, og det både i den dyre og billige ende, men holder jeg en pause vil de gerne igen.
    Nu du beslutter at din kat skal have et meget lille udvalg, så pas på den ikke bliver afhængig af tun, det bliver katte let, og det er ikke noget som er godt, at få hver dag.
    Når det så er sagt, så har jeg altid tun hjemme til katten, det er for mig den ultimative prøve på, om katten har mistet appetitten eller er syg smiley


  • #8   18. maj 2020 Mine får kun tun i weekenderne. smiley Lørdag er alle skåle gabende tomme. Søndag står der noget tilbage til vovsen. smiley

    At man ikke kan få en 15 år gammel kat til at skifte tørfoder, bekræfter jo blot mit udsagn. At katte der i mange år kun får det samme og samme, de bliver kræsne.

    Jeg skifter et eller to fodermærker ud et par gange om året eller tre, og mine æder, hvad der bliver serveret. smiley

    Og nej mine får ikke kun RC og kommer aldrig til det, efter at jeg har oplevet, hvor hurtig det kan blive dårligt og koste killingeliv.

    Desuden får mine så ekstrem tør og kedelig pels af RC. Plus alt det løse. Det er faktisk så slemt, at min søn kan se og mærke forskel, også selvom killingerne kun får RC mother- and babycat 2-3 uger, inden de går over på andet.


  • #9   18. maj 2020 Der er en yderligere stor fordel for mig, som sælger killinger, ved at jeg vælger at køre med flere slags foder. Killingerne kommer problemløst over på andet foder ved køber, og den er ikke kræsen. smiley

  • #10   18. maj 2020 Ja det er skønt, at få en killing som ikke er en sart plante smiley det er utroligt hvad man “får med” når man får killing, jeg har prøvet at få killing som har prøvet flere slags foder og flere slags kattegrus og som var “ børstetrænet” og det gør det lettere når man står med en ny killing smiley

  • #11   18. maj 2020 Ja helt sikkert. Og en kæmpe fordel er også, at killingen har en slags basisopdragelse. Det har mange af dem, jeg har købt manglet. Det kan mærkes. smiley

  • #12   18. maj 2020 Når jeg ser på Elvis som er den ældste, så startede han ud på maizenavælling, dåsemad fra daglivarebutikkerne og RC.
    Selvom han er født i en busk, ja så er han faktisk den der er mest robust smiley


  • #13   18. maj 2020 Jeg har altid skiftet og blandet lidt - dels for at gøre det mere interessant for kattene (og de er da typisk også blevet begejstrede når de har fået nyt/el. noget, de ikke har fået et stykke tid).

    Og så tænker jeg
    *at hvis der er for meget eller for lidt af et eller andet i det ene foder, så opvejes det nok af det andet eller tredje foder.
    * at maverne også har godt af at "hærdes" til at kunne fordøje bare lidt forskelligt.
    *Og vigtigst at undgå: Hvis ens kat er vænnet til kun én slags foder, og dette foder så pludselig udgår smiley ... eller der kommer en dårlig sending så det trækkes tilbage.... eller bare er i restordre, så er man da i kattepine..... og sikkert også mavepine, hvis katten pludselig bliver nødt til at få noget andet.

    Forleden var jeg i Petworld efter noget Bozita. Men ak, intet Bozita i hele butikken. Jeg spurgte efter det, og fik at vide at det var udgået :-S Det ville da være ret skidt så at have en kat, der kun havde ædt Bozita hele sit liv.


  • #14   18. maj 2020 Der er jo ikke noget i vejen for, at en kat kun spiser det samme (tør)foder, så længe det spiser det og er rask. Det er dog klart, at en kat der vant til at spise varieret og ikke er kræsen, er mere fleksibelt for ejeren at arbejde med i tilfælde af, at der er behov for foderskifte.

    Jeg synes trådstarters observationer er ganske interessante og nok relevante for nogle at overveje. om det er kattens eller ejerens behov for variation, der bliver tilfredsstillet.


  • #15   19. maj 2020 Det er helt sikkert os akles. Fodrer jeg for længe med det samme, spiser de mindre og mindre. smiley

  • #16   19. maj 2020 Stavefejl er forresten gratis pt. Det er blevet hverdag igen, så jeg er møgtræt. smiley

  • #17   19. maj 2020 Tinka: prøv at tjek zooplus
    her køber jeg mit bozita. Mine elsker det nemlig også


  • #18   20. maj 2020 Herhjemme får pelsbolden RC tørfoder - og så har hun trænet sin tjener godt, der SKAL være whiskas vådfoder i madskålen kl. 18! Hun kan faktisk blive liiiiiidt agressiv hvis jeg glemmer hendes vådfoder smiley smiley

  • #19   20. maj 2020 Mine er heldigvis aldrig aggressive heller ikke under maden.
    Jeg ville ikke kunne leve med aggressive katte. smiley


  • #20   20. maj 2020 Hun bliver ikke sådan rigtig aggressiv, bare lidt pigefornærmet smiley

  • #21   21. maj 2020 Jeg kan se at der er sket lidt i tråden smiley

    Jeg går en del efter hvad jeg selv har erfaret, hvad jeg hører fra andre, hvad dyrlægerne siger og hvad der skrives. Med hensyn til dyrlægen, så nægter jeg altså at tro, at de ikke ville anbefale at katte også skulle have vådt/råt, for at være sunde, hvis de stod med en masse katte, der havde diverse helbredsproblemer.

    At killingen er opvokset på varieret kost, har min så ikke taget ved lære af. Jeg fortsatte på den måde hun var fodret på og det gav alligevel en dårlig mave. Så så firkantet kan man ikke stille det op.

    Det er klart man er på den, hvis katten kun får det samme foder år efter år og der så sker noget med dette foder. Jeg ville hellere kun nøjes med 1 slags foder. Jeg vil dog begrænse mig til et minimum, for jeg har som skrevet oplevet det modsatte med den brede vifte.

    Emnet foder, vil i verden med dyr, altid blive diskuteret og være mange meget delte meninger om. Der findes ikke noget endeligt facit, for rigtig mange ting spiller ind i, hvorvidt dyret trives og lever længe, på det/de valgte fodertyper og mærker.

    Hav en god Kristihimmelfarts dag smiley smiley


  • #22   21. maj 2020 Det kan godt være, at du nægter at tro det, men de fleste dyrlæger er oplært i kattesygdomme - ikke i ernæring. Den viden de har om ernæring stammer oftest fra den foderproducent, hvis foder de fører, og den er farvet deraf. Nej de fleste dyrlæger aner intet om foder. Det er der heller ikke mange dyrehandlere, der gør.



  • #23   21. maj 2020 Anja - tak, men Petworld sagde det var udgået. Dog kan jeg se at de stadig sælger nogle få varianter på deres hjemmeside :-S ... så måske er det kun Petworld selv, der har "udgået" dem. smiley

    Det er ikke livsvigtigt med Bozita, jeg har faktisk ikke købt det de senere år pga. meget højt fosforindhold. Men jeg ville bare have et par pakker, for at forkæle Bruno med en masse gelé, som han elsker.


Kommentér på:
Nyt syn på fodring

Annonce