{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.780 visninger | Oprettet:

Kattemor
Kattemor
Tilmeldt:
22. aug 2020
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20

Pludselig allergisk overfor kat {{forumTopicSubject}}

Hej alle I kattekyndige,

Jeg har brug for lidt vejledning. Vores familie tæller far, mor og to piger på hhv. 7 og 10 år. Den bestod også af vores dejlige gamle missekat, som blev aflivet i april i år, 18 år gammel. Vi var hurtigt enige om, at vi skulle have kat igen og var så heldige at få en killing fra et godt hjem. Han er simpelthen det bedste i verden - tillidsfuld, legesyg og enormt kælen. Men nu er vores mindste pige pludselig allergisk!

Hvordan kan det ske?? Der var aldrig problemer med vores gamle kat og det er heller ikke hver dag, hun reagerer på ham. Når hun reagerer, er det med nys, løbenæse og kløende øjne.

Lægen siger, at vi skal skille os af med katten, men det kan jeg næsten ikke bære. Det vil være en kæmpe sorg for vores store pige, som altid har haft det svært (mobning, stress og svær sygdom i nærmeste familie og senest tabet af vores gamle kat).

Vi skal have mindstepigen testet for allergi, men lægen vil ikke tage imod hende, da hun har de samme symptomer som ved corona. Derfor vil de, at hun skal coronatestes først. Vi planlægger dog at tage hende væk fra katten i nogle dage, så hun kan blive symptomfri og derved kan blive allergitestet.

Jeg har haft fat i en zoneterapeut, som mener at kunne tage det på 3-4 gange, men min mand går helt besærk over alternativ behandling, så det er udelukket.

Kan det være de små killingedun, hun reagerer på? Er der chance for, at både hun og katten vokser fra det? Hvilke muligheder findes der for børn?

Hilsen en desperat mor


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludselig allergisk overfor kat
  • #1   22. aug 2020 Jeg ville først vente på en allergitest. Det kan være 1000 andre ting end det, hun reagerer på. Desuden kan man, hvis man vil blive vaccineret mod katteallergi. Det er så ikke helt billigt.

  • #2   22. aug 2020 Ja selvfølgelig siger lægen det - det gør de altid desværre smiley

    Jeg kender et par stykker der har allergi pt. som ikke plejer at have allergi på denne årstid. Derfor skal det udelukkes, at det ikke er andet INDEN I skiller jer af med katten.
    Du behøver ikke at fjerne katten fra pigen inden test, er hun allergisk, ja så reagerer hun uanset hvad.

    Din mand må altså lige tage et par dybe indåndinger!
    Jeg har haft astma i næsten hele mit liv og har haft kat hele mit liv. For mig handler det om livskvalitet og det indebærer mere end et godt helbred - nemlig glæde.

    For år tilbage brugte jeg akupunktur og det holdt mig symptomfri en hel vinter!
    Nu bruger jeg en Heilpraktiker som kombinerer healing med homøpatisk medicin som ikke smager grimt.
    Hun kan altså noget....
    Så han skal slet ikke være så afvisende overfor alternativ behandling.

    God bedring med mindstepigen og så tænk på, at nogle læger glemmer at se det hele menneske - det er sygeplejerssker bedre til smiley


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #3   22. aug 2020 Mange tak for jeres kommentarer og fordi I tog jer tid til at svare. Det betyder meget for mig.

    Vi er ret sikre på at det er katten, hun reagerer på, da det kommer prompte når hun er sammen med ham.

    Hvad koster sådan noget heilpraktik?

    Jeg overvejer lidt at tage hende til en zoneterapeut i smug. smiley smiley

    Er det skadeligt, at give hende antihistamin dagligt?


  • #4   22. aug 2020 Jeg ville helt klart prøve alt, hvad prøves kunne. smiley

  • #5   22. aug 2020 Typisk læger
    har selv haft astma og allergi siden jeg var 1½ år- er i dag 44 år
    jeg har så allergi overfor hund, men ikke kat
    men endelig har jeg aldrig kunne tåle hund, men så lang tid at vi havde hund, så kunne det holdes i skak. Men da vi så kom af med den sidste hund, ja så gik der 6 mdr så kunne jeg slet ikke tåle hund.
    så mon ikke det er det som er sket? at der har gået et stykke tiden inden I fik en ny

    jeg ville så nok hellere ikke skilde mig af med katten
    for så bliver det bare værre. for så vil det være helt sikkert at hun ikke kan tåle katte mere

    men I kan gøre noget for at holde allergien i skak
    lad være med at lade katten sove i hendes seng/værelse
    sørg for at luft godt ud
    sørg for at støvsuge godt - helst dagligt
    børst katten - nogle kan ikke tåle kattens hår - andre er det spyttet
    vask katten er også et godt råd - husk noget shampo som er beregnet til katte

    man kan godt vaccinere for allergi. Kender et par stykker som får det gjort




  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #6   22. aug 2020 Anja N, også mange tak for dit svar.

    Vi havde på forhånd bestemt, at katten ikke skulle være i værelserne/soveværelset. Det var vores gamle kat heller ikke, men hun holdt sig også selv væk derfra. Ham her er noget sværere at styre - han løber simpelthen på væggene! Derfor er døren lukket ud til soveafdelingen.

    Udluftning og støvsugning er jo en smal sag. Det samme er børstning af katten. Han har også allerede været i bad to gange. Den ene gang for at se, om det kunne hjælpe (hans pels var lidt støvet) og den anden gang fordi han skvattede i toilettet. Vi har rigtig katteshampoo, men det er ikke en yndlingsbeskæftigelse for nogen af os smiley smiley .

    Min mand vil heller ikke lade vores datter gennemgå vaccinationen.


  • #7   22. aug 2020 Øv altså hvor er det trist for jer og jeres piger.
    Jeg tror ikke på at i får en læge til at vaccinere et barn for kæledyrsallergi. Jeg har ihvertfald ikke fundet en læge der ville.
    Jeg ville nok også være tilbageholdende med at give antihistamin til et barn i længere tid.
    Jeg har hørt om noget der hedder allergikompagniet, jeg har hørt om flere der er blevet af med deres allergi her.
    Prøv at Google dem og læs lidt om det.
    Jeg krydser fingre for at i finder en løsning.


  • #8   22. aug 2020 Ny kat og specielt killing, kan give en reaktion, jeg er allergisk over for katte, men lever med 2 og de sover tit i sengen ved mig, og jeg tager bare den medicin jeg skal have uanset hvad.
    Ny kat betyder hvergang et par måneder med ekstra medicin, og det samme når der er meget pollen i luften, det er som hver allergi er en klods og der er grænser for hvormange der kan stables oven på.
    Mine børnebørn har en del høfeber, men de har en fornuftig læge som giver antihistamin og ikke siger "ud" med katten.
    Hvis hun ikke allerede får antihistamin så prøv det, det fåes i håndkøb, og der er angivelse af mængden efter alder.
    En anden og dyrere løsning kan være en Mac 500, et apparat som renser luften, og uv lyset inden i, ødelægger allergenerne, og også en del bakterier og virus, pollen og skimmelsvamp klare den også.
    Jeg fik mine 2, fordi nabo røg var et kæmpe problem her, men de har helt klart hjulpet på de andre ting også.


  • #9   22. aug 2020 Ps det yngste barnebarn er 2,6 år

  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #10   22. aug 2020 Mange tak for jeres input.

    Kristina: Ja, vi er også begge tilbageholdende med både immunterapi og antihistamin, men nu ser vi lige, hvad lægen siger til den slags.

    Jeg har hørt om Allergikompagniet. Det er vidst ret omdiskuteret. Men tænk nu, hvis det virkede...

    Jette: hun har fået antihistamin i dag, da det nærmest eksploderede. Men sådan er det ikke hver dag.

    Så der kan muligvis være noget om det med, at han er killing? Måske er der chance for, at han vokser fra killingepelsen og at hun bedre kan tåle voksenpels.


  • #11   22. aug 2020 Hun skulle gerne få det bedre i løbet af et par måneder, og med antihistamin så kroppen ikke fortsætter med en overreaktion.

  • #12   23. aug 2020 Det er vist ikke unormalt ved en ny kat at der kan opstå allergi. I flere tilfælde bliver allergikere “immune” overfor dyr de har haft i længere tid. Jeg er selv allergisk og derfor har jeg valgt katte som er kendt for deres korte pels og ikke fælder det vilde.Personligt reagerer jeg meget hvis det er en langhåret/semilanghåret kat. Det er meget individuelt.
    Det ville være en god idé med en allergitest ligegyldigt hvad, da der godt kan være mere end een type allergi når først man får symptomer. (Da jeg fik lavet min (blodprøve og priktest) viste det sig at jeg også reagerede på hest, hvilket jeg vidste i forvejen da jeg gik til ridning)
    Jeg frygtede, da jeg fik min nyeste sidste år, at min allergi var blusset op og jeg ikke kune tåle ham. Det viste sig, at jeg var allergisk overfor de træpiller som jeg blev anbefalet at bruge (da det var det han kendte). Minimeret evt andre allergier ved at bruge kattegrus uden parfume også smiley Der findes gode muligheder for at blive immun evt med det som de andre skriver. Man skal huske at det medicin vi indtager idag originalt er baseret på naturmedicin. Uden naturmedicin ville der ingen antibiotika være ^—^ Alternativ behandling som fysioterapi og akupunktur er jo også noget man bruger i sundhedssystemet.

    NORMALT reagerer man mindre eller slet ikke på killinger - da de nærmest ikke udskiller stofferne i spyttet som man reagerer på. Desværre tror jeg personligt ikke at hun vil reagerer bedre på ham når han er voksen, men man kan jo håbe på den immunitet som særligt mange udviser for både hunde og katte som har været i deres dagligdag i årevis. Min far er et godt eksempel, han er også allergisk men reagerer ikke på sine egne katte længere. Det gjorde han heller ikke på hans forældres abyssinier katte. Han reagerer primært på fremmede katte, jeg husker dog ikke hvor meget han reagerede i starten på vores første kat.


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #13   23. aug 2020 Ida T: mange tak for dit svar. smiley

    Vi har faktisk skiftet hans kattegrus ud med træspåner (den slags man bruger i kanin- og hamsterbure), hvilket måske en kort periode gav os håb. Men nu snotter hun igen. Det var også det fine bentonit med klumpende effekt, så det burde ikke være årsagen. Men det var et forsøg værd.

    Jeg er faktisk begyndt at tro, at der er pelsen/hårene, hun reagerer på, da hun nærmest ikke rører ham. Hun er ikke typen, der aer og nusser en kat, men mere en legetype.

    I henhold til det du nævner med, at din far ikke reagerer på sine egne katte længere: siger man ikke, at allergien bliver værre med tiden?


  • #14   23. aug 2020 Kattemor:
    Der findes vist ikke så mange der er uddannede heilpraktikere.
    Hende her har taget en 4 årig uddannelse i Tyskland og de arbejder i lægepraksis dernede side by side.
    Hende her koster 1250 for 1 behandling.
    Det omfatter:
    Screening af alle organer
    Homøpati (ofte en kombination af olier og små kugler der skal smelte under tungen. Blomstermedicinen er ikke så dyr.
    Healing
    Kognitiv terapi hvis det kræves.

    Kom til en konsultation fordi min astma gik helt amok. Lagde mig på briksen og tænkte: "Det må vi ordne når jeg kommer ud herfra"
    Undervejs skete der et eller andet med min vejrtrækning... og da jeg kom ud hostede jeg 2 gange og jeg kunne få luft - uden medicin!

    Hun siger selv, at der ikke er så mange der praktiserer og der findes brodne kar overalt.

    Så er der også en anden mulighed:
    Et barn kan vokse sig fra det.
    Det gjorde jeg faktisk og blev erklæret rask som 13 årig, men da jeg skiftede skole som 18 årig kom det tilbage.

    Jeg ville nu også prøve den alternative vej.
    Jeg har også en søster og det var måske mest fordi at hun var "skyggebarn" at vi beholdt vores katte.
    Man skal passe på, at det ikke kommer til at fylde for meget.


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #15   23. aug 2020 Jeg får aldrig min mand overtalt til at gå med til heilpraktik. Han flippede skråt, blot fordi jeg havde ringet til en zoneterapeut og forhørt mig om mulighederne.

    Det her er noget af det hårdeste jeg har været udsat for. Det var svært i sig selv, at skulle fortælle børnene, at vores gamle mis skulle aflives - også selvom hun var dødeligt syg og kun ville leve max en uge endnu. Men at få en ny killing, som de har glædet sig usigeligt til, for derefter at tage den fra dem igen, det gør næsten fysisk ondt. Og jeg er bange for, at især den store pige aldrig vil tilgive sin søster eller os. Det vil sætte sig som et traume i hende for altid.


  • #16   23. aug 2020 Din mand lyder ikke særlig rar - undskyld. smiley

  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #17   23. aug 2020 Det er han. Han er bare viljestærk og temperamentsfuld smiley

  • #18   23. aug 2020 Hvad vil din mand så gøre?
    For det hjælper altså ikke at aflive katten/nyt hjem til den

    Mit bedste råd vil ære at holde ud. For jeg tror at det går i sig selv igen
    Ja det er svært men jeg ed det fra mig selv hvordan man har det som oksen og aldrig kan besøge nogen med hund. Det halve af in omgangskreds har hund

    Forskning har også vist at det er bedre at have det man ikke kan tåle isindsgligdag, end at fjerne dft helt. For fjerner man dethelt så bryder velvet løst i stedet for


  • #19   23. aug 2020 Han lyder som min far smiley Der er andre dyr man kan holde hvis det er, men kan godt forstå i vil beholde missen. Katte er bare noget særligt.
    Jeg ved ikke om man siger den bliver værre, måske gør den men min fars er ikke blevet værre og det er min heller ikke. Jeg har haft kat siden 2010 nu og har de sidste 4 år boet tæt, med katte i sengen, for mig selv. Jeg har ikke oplevet en forværring og da jeg har talt med lægen om det blev jeg testet for astma - jeg havde over 100% lungefunktion så intet problem. Man kan på nettet læse artikler om at blive immun til ens egne katte - det tager dog nogle måneder hvor man snotter, klør etc. Princippet er lidt det samme som immunterapi, man udsætter sig selv for små doser af allergenet i længere tid (dog ikke hvis man udvikler astmatiske symptomer, da det kan være farligt).

    Nogle gange bruger jeg dog allergipiller, da jeg desværre også har græsallergi. Du kan jo altid høre med lægen om allergipiller i nogle måneder og så se om hun reagerer ens bagefter og om det hjælper. Der er forskellige aktive stoffer i og nogle virker bedre for nogle mennesker. Personligt virker Loratadin bedst for mig. De kan købes i håndkøb - der findes flere som er godkendt til børn også. Jeg håber i hurtigt kan få lavet en priktest og så hjælp fra lægen til det med allergipiller smiley


  • #20   23. aug 2020 Man bør også have empati og realitetssans. smiley

  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #21   23. aug 2020 Ida T: ja, det er helt klart lillemissen, vi gerne vil beholde. Vi kan slet ikke forestille os at have andre dyr. Han er også bare det kæreste lille væsen. Og tak fordi du deler af dine erfaringer. Jeg er meget overbevist om at både den ene og den anden test vil vise sig positiv, da tegnene er så tydelige. Tror ikke, i så fald, at min mand vil gå med til at beholde ham. Det er trods alt barnets helbred, der kommer i forreste række. Jeg håbede bare der sad nogle allergikere derude, som havde nogle gyldne råd...

    Susanne: jeg er meget enig...


  • #22   24. aug 2020 Jeg synes bestemt, at din mand skal have hendes søster in mente.
    Hele familien skal hænge sammen - og det kan jo være, at lillemissen bliver en trøst.

    Så forfærdelig er allergi altså heller ikke.


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #23   25. aug 2020 Nu er mindstepigen så blevet møghamrende forkølet. Det har nok prikket lidt til løbenæsen i dagene inden.

    Vildkat: vores store pige kunne godt være i risikozonen for at blive et skyggebarn, da lillesøster er født med en kronisk sygdom. Der har altid været meget fokus på hende, hvor den store ofte gemmer sig. Vi er opmærksomme på det, så jeg laver ofte noget bare med hende, men den her lille kat er simpelthen terapi for hende. Den giver hende smil og solskin i sindet. Min mand er typisk mand og ser ikke den slags. Han tænker praktisk. Det er ikke ondt ment. Han har dog nævnt muligheden for, at vi må prøve en anden kat (evt. hunkat), hvis det ikke kan fortsætte med ham her.


  • #24   25. aug 2020 "Jeg håbede bare der sad nogle allergikere derude, som havde nogle gyldne råd..."

    Det er der jo også. Men det er så spildte Guds ord på BalleLars, eftersom det åbenbart er din mand, der har det sidste ord smiley Hvad hans problem er, skal jeg ikke kloge mig på, men noget er der da i vejen, når han skaber sig sådan, bare fordi hans kone har ringet til en zoneterapeut smiley

    Om I skal skille jer af med katten eller ej, har jeg ingen mening om, men synes da nok at det vil være noget af et sats - for både ny kat og børn - at forsøge sig med en anden kat.


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #25   25. aug 2020 Tinka: jeg håber ikke jeg har fornærmet nogen med mine indlæg i denne tråd. Min mand har en del at skulle have sagt, ja, men i en familie bliver man enige om tingene før man griber til handling. Jeg er enig i at han overreagerede over mit opkald til zoneterapeuten, men at kalde det hele en joke og sige, at alle ordene er spildte, er helt hen i vejret. Jeg har virkelig fået meget ud af de svar, der er kommet her. Jeg havde brug for at høre fra andre med katte og allergi, da jeg slet ikke havde nogen erfaring på dette område.

    Jeg har snakket med sygeplejersken i dag. Hun gav grønt lys for antihistamin dagligt og vil så først prikteste hende efter 1. oktober. Så nu håber vi bare alt går godt.


  • #26   25. aug 2020 Når katten er som terapi, ja så synes jeg ikke at I skal tænke på, at nu skal katten ud.

    Ja, nogle mænd har ikke ligefrem følelserne fremme, men når vi i forvejen har med en familie at gøre, der i forvejen er ramt af sygdom, så skal der altså tænkes familien som helhed.
    Læger har det ofte med at være kyniske. Det er jeres valg - og kun jeres!
    Jeg har også fået smækket i hovedet at "det kan man dø af" - ja, men ikke før jeg er fyldt 100 år.

    Husk på, at vi har kun ét liv og det skal leves for ingen ved hvornår lyset slukkes (heldigvis da).


  • #27   25. aug 2020 jeg var vel 7-8 år da jeg fik lavet priktesten, og slog ud på hund
    vi valgte at sige at vi ikke havde hunden mere
    for gad ikke at skulle forsvar det hver gang

    men hunden blev hos os. For lægen skulle ikke bestemme.
    jeg var stor nok til at lade være med at kramme hunden og lade være med at tage den med i seng


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #28   25. aug 2020 Anja: Men hvad gjorde I så? Fik du antihistamin hver dag? Og kunne du undgå allergien ved at lade være med at røre hunden?

    Vildkat: ja, vi har desværre været hårdt ramt af sygdom i nærmeste familie. Og begge vi forældre er gået ned med stress. Det har været hårdt for pigerne, men især ældstepigen har mærket det. Et dyr har bare en helbredende virkning smiley


  • #29   25. aug 2020 jeg har faktisk aldrig fået noget for det
    kunne godt men har altid valgt at sige nej tak.

    men vi har "bare" sørger for at gøre godt rent, holde hunden ude af værelset, og så har jeg ladet være med at kramme for meget.
    jeg har altid været glad for hunden så derfor var jeg selv med til at sige at hunden ikke var der


  • #30   25. aug 2020 I min barndom og ja faktisk også nu, så "har jeg ingen katte". Netop fordi jeg ikke GIDER at forsvare hvordan jeg forvalter mit liv.
    For i mit liv skal der være glæde og dyr skaber glæde hos mig.
    Det kan godt være, at jeg skal tage medicin dagligt, men det skal jeg også for en anden sygdom, og det er min astma- og allergimedicin der har de færreste bivirkninger.

    I min barndom måtte kattene ikke være på mit værelse. Min mor gjorde rent og rent og... I dag må de ikke sove sammen med mig.
    De gamle tager sig dog deres friheder og suser ind under sengen når jeg skal sove og så må jeg skifte sengetøj dagen derpå smiley

    Der sidder nok nogen og korser sig over hvordan jeg lever mit liv, men det er mig - og kun mig der skal tage konsekvenserne.


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #31   25. aug 2020 Anja: det er vidst også andre vilkår, når man har hund. Det er noget med at allergenerne fra kattene bider sig meget bedre fast i alting og et sværere at fjerne. Det kan tage flere måneder (måske endda år) at få dem væk, så man skal tænke sig godt om.

    Vildkat: Dejligt, at du har valgt et liv med kattene. De er jo super skønne dyr. Jeg synes bare, jeg som mor har et ansvar overfor min datter, da hun ikke selv kan tage beslutning om ting endnu. Det er vores ansvar som forældre, at sikre hendes sundhed. Det trøster mig dog at læse, at I kan leve med kattene trods allergi - og at sygeplejersken i dag ikke røg op i en spids over det smiley


  • #32   25. aug 2020 Jeg synes tit at jeg oplever, at sygeplejersker har mere empati end mange læger.
    De skal ligesom putte ting i kasser smiley

    Javist er din datter dit ansvar, men nu ved du hvordan andre allergikere tackler det smiley


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #33   26. aug 2020 Vildkat: denne sygeplejerske var i hvert fald utroligt sød og forestående (og var nær røget af stolen, da hun hørte hvor gammel vores gamle mis blev). Så nu skal vi bare ud på den anden side af forkølelse.

    Ja - og tusind tak for alle jeres svar. Jeg er meget taknemmelig for at I tog jer tid til at svare smiley


  • #34   26. aug 2020 Jeg havde først hund og så kat i min tidlige barndom, den gang man blev syg af den medicin som skulle hjælpe, og ja det var ud med kat og hund, til stor sorg for os børn, ja min far var mest til hunden, den var hans valg.
    Jeg har så levet et helt liv, hvor jeg blev syg, bare vi havde besøg af en med hund, min søster havde siameser med killinger for næsten 20år siden og jeg kunne ikke være hos hende, nogle år senere fik hun en MCO, og sjovt nok kunne jeg være hos hende, så var mine piger fyr og flamme, de havde jo aldrig oplevet at have dyr i hjemmet, de var flyttet hjemme fra ( ikke langt) og nu fik de begge katte, selvfølgelig MCOer, og det gik rigtig godt, så 2 år efter, fik jeg så min egen kat smiley Og tænk jeg reagere faktisk mindre på andres dyr nu, og hilser på hunde uden for, men dog ikke inde, for hund er værre for mig end kat, min datter havde også hund en af dem som skulle være mindre slem, og det var den også, men stadig ikke ok for mig, men det svingede med årstiden og hvad jeg ellers blev udsat for.
    Selvfølgelig skal du tænke på den datter som er syg, men jeg syntes ikke i skal opgive endnu, og katte er gode terapi dyr smiley


  • #35   26. aug 2020 Fortæl din mand at zoneterapi er en godkendt behandlingsform.
    Hvis I er medlem af Sygesikringen Danmark, får I tilskud til zoneterapi . Den ville I ikke få hvis der var usikkerhed om effekten.


  • Jesper L
    Jesper L Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 16
    #36   26. aug 2020 Hej
    Kan nu godt følge din mand et stykke af vejen. Mht zoneterapi og lign. Ikke at jeg mener at det er virkningsløst MEN det er altså ikke de vises sten.
    Kan også læse at en mener at ved varende påvirkning vil få allergien til at fortage sig over tid - ja det sker, men det er at gamble med helbredet da man også kan risikere den modsatte effekt - at man får en endnu værre allergisk reaktion eller en "kryds allergi" over for noget andet.
    Den allergiske reaktion fremkommer ved en forkraftig respons fra T-cellerne hvorved immunsystem går grassat i en eller anden grad - og det kan ex zoneterapi ikke forhindre (men det kan muligvis mindske generne)
    Hvis man skal løse problemet mere permanent har en behandling der foretages over som vist sige at være ret effektiv (husker ikke hvad den præcist hedder men det er en form immun terapi)
    Nu spørger jeg nok dumt men har i prøvet at vaske katten - det er ofte det døde hus eller fra katten der giver den allergiske reaktion.
    Eller har i overvejet en allergivenlig katte race eller en bomuldshund.

    Ønsker jer alt mulig held med at løse problemet - har selv en mild allergi over for Birk og kunne satm.. godt undvære den smiley


  • #41   26. aug 2020 Jeg er selv allergisk over for både kat og hund.
    Da jeg fik min Charlie var jeg 16, og jeg vidste ikke jeg var allergisk over for katte - jeg var dog allergisk over for alt muligt andet. Mine forældre var ikke spor glade, men jeg kunne ikke forstille mig at skulle skille mig af med ham. Nu, 7 år senere, har jeg både hund og min Charlie. Jeg er flyttet hjemmefra, og står derfor med alle “bivirkningerne” ved at være allergiker og have kat selv. Jeg støvsuger stort set hver dag, og skifter sengetøj en gang om uden - Charlie sover sjældent i sengen, så der er ikke det største behov for at være pedantisk. Jeg slår stort set kun ud hvis jeg nusser Charlie og derefter klør mig selv i øjet - i starten havde jeg alle de samme symptomer som din datter, men de tog af ret hurtigt. Jeg tog dog også antihistamin (på recept, da det ofte er bedre og mere skånsomt end det man kan købe i håndkøb) næsten dagligt. Jeg tager i dag stort set ikke antihistamin, kun i pollen høj-sæsonen. Jeg putter med Charlie i sofaen, og børster ham næsten dagligt, og så længe jeg vasker hænder og ikke piller mig selv i ansigtet er jeg stort set symptomfri. Jeg har også prøvet noget alternativt behandling som jeg tror har været grunden til at jeg stort set ikke tager antihistamin mere. Jeg er gået fra at være født med astma og allergier, til langsomt at stoppe med at være allergisk for mange ting. Jeg er stadig allergisk over for noget pollen og især heste, men jeg omgås heller ikke med disse ting dagligt.
    Jeg ville anbefale antihistamin og alternativ behandling - ofte er allergi også forbundet med stress og angst, og blusser især op i meget stressende perioder, så kognitiv terapi har også været en kæmpe hjælp her.
    Men som jeg altid siger: den glæde, mine kæledyr giver mig, overskygger fuldstændig de symptomer jeg har i dag og det jeg har været igennem for at komme dertil jeg er i dag smiley


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #42   27. aug 2020 Jette: Jeg har faktisk hørt det med allergi og Maine Coons før. Jeg har så også hørt, at de ofte ikke er specielt børnevenlige, men aner ikke om der er noget om snakken. Eller var det norsk skovkat....? smiley Nu bliver jeg i tvivl....

    Pia: Mindstepigen får ofte zoneterapi pga sin kroniske sygdom. Det er kun mig, der tager hende til behandling og selvom effekten er tydelig, nægter min mand at erkende, at det kan noget. Det er hans valg. Jeg kan se, at det gør noget godt for min datter. Men om det også kan noget med allergi, har vi stadig til gode at opleve.

    Jesper: Du har helt ret. Det var også derfor jeg skrev herinde til at starte med - fordi der er mange skrækhistorier på nettet og videnskaben fortæller dem alle. Jeg talte med lægen i går (af andre årsager) og spurgte i den forbindelse til det med allergien. Hun nævnte ikke noget om forværring, men sagde blot at jeg godt kunne give daglig antihistamin - det var der ikke noget problem i, men at det måske ville være lidt irriterende at skulle spise en pille hver dag for at kunne have et kæledyr. I kraft af, at tøsen får det i sin yoghurt og slet ikke opdager det, samt et vant til at få daglig medicin, vurderer jeg ikke at det er et stort problem. Immunterapi kommer kun på tale i meget slemme tilfælde. Og ja, vi har haft katten i bad af netop den årsag, du nævner. Det var en spøjs oplevelse...
    Tak for dine ord smiley


  • #43   27. aug 2020 Jeg har solgt Maine Coon til en børnefamilie på 4 et par gange uden problemer - også med spædbørn i huset. Den kaldes ikke den blide kæmpe for ingenting. smiley

    Hvis der er noget, den ikke gider, så går den bare.


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #44   27. aug 2020 Amila: Hvor er det dejligt at høre, at du kunne beholde din Charlie smiley . Når du nævner alternativ behandling, hvilken slags taler du så om?

  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #45   27. aug 2020 Susanne: Det er muligt, det er norsk skovkat, jeg har hørt om så... både MCO og skovkatten er dog totalt lækre dyr smiley

  • #46   27. aug 2020 Hej Kattemor. Jeg er også en af disse personer hvor min læge på lungeklinikken hver gang råber afskaf dig kattene (12 stk) jeg smiler overbærende og svarer ja ja , grunden dertil er at jeg selv har fundet ud af at jeg er multiallergisk over for rigtig mange ting, så hvis jeg skulle af med dem så hvad med alle de andre ting. Samtidigt har jeg selv fundet ud af at det ikke er selve kattene jeg reagerer på men kun deres urin, det samme med gyllen der bliver sprøjtet ud på markerne, altså ammoniak og ikke selve katten. De læger jeg har haft forbindelse med gemmen mine 50 år med allegi har alle i fælles kor råbt - afskaf kattene, det er en utrolig ofte udokomenteret påstand men yderst brugt. MIT råd til jer snak med pigen om at hun holder en vis afstand til katten og at du støvsuger oftere, og vent så til vinter og se om det ikke er en allegi der opstår pga. udefra kommende årsag, hvor kattens fine hår yderligt fremkalder det der genere hende. Lige pt. er Brunbynken meget allergifremkaldende. Pøj pøj til din fam. og lillemis.


  • #47   28. aug 2020 Sibirske skovkatte er kendt for at være allergivenlige smiley
    Haha, katte i bad er lidt sjovt. Mine er godt nok ikke fans af det, men jeg har da måttet give dem et bad et par gange. Det er rigtig dejligt at høre, at din datter har god effekt af zoneterapi. Da jeg var yngre var min far også ekstremt skeptisk overfor sådan noget, men da han er blevet ældre og har mødt mange alternative behandlere, har han nu stor respekt for dem. Man ønsker jo at hjælpe bedst muligt, og hvis alternativ behandling gør en forskel, så gør man det smiley


  • #48   28. aug 2020 Jeg har så læst, at det er en fejl ved testen som har givet sibirisk skovkat den titel smiley desværre.

  • #49   28. aug 2020 En anden væsentlig synder er ofte husstøvmiden.
    Jeg har det ligesom MIN.
    Hvis jeg skal skære alt væk, så bliver livet godtnok kedeligt - og jeg har kun det ene at gøre godt med smiley


  • #50   28. aug 2020 Det er rigtigt at testenfor Fel d 1 protein for en specifik kat kun er ca. 80-90% sikker, et studie fra 2017 har fundet at sibirske skovkatte har to mutationer i gerne som påvirker deres produktion af Fel d 1 proteinet. Den peger på at flere studier er krævet, men at mutationer godt kan betyde at de er mere allergivenlige end andre racer.
    De metoder man bruger idag, udviklet i 2010, er meget mere sikker og viser mere præcist de niveauer af fel d 1 som katten faktisk har. De nyeste test er gode og viser stadig at nogle sibirske katte udskiller ekstremt lidt fald d 1 protein i deres spyt.
    Sibirsk skovkatte hører inde under Allergivenlige katte kategorien. Ingen katte i verden producerer 0 fel d 1 protein. Men der er flere katteracer som er allergivenlige, dog og det individuelt hvor allergivenlig en kat er smiley

    Testene idag er lavet i samarbejde med UC Davis som de fleste nok allerede er bekendte med


  • #51   29. aug 2020 Godt de har lavet nye test, sidst var det noget med, at de havde taget det forkerte materiale til testen, så er spyt mere korrekt.

  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #52   30. aug 2020 Undskyld mit fravær - røg lige ind med babu babu og måtte opereres.

    Jeg kigger på jeres svar og kommenterer senere smiley


  • #53   30. aug 2020 God bedring ??

  • #54   31. aug 2020 Hol da op smiley
    God bedring herfra og det skal du da ikke undskylde smiley


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #55   31. aug 2020 Tak for god bedringer.

    I dag røg mindstepigen af sted med ambulance. Hun havde voldsom hoste, feber, opkastninger og diarré. Hun iltede sit blod 80% og de har stillet diagnosen astma/astmatisk bronkitis.

    Tror vores katteeventyr er slut. Sgu sund for den lille fyr og vores store pige.


  • #56   31. aug 2020 Pøj pøj med jer begge to smiley God idé stadig med allergitests, for at være sikker på at det ikke kun er kat ~

  • #57   31. aug 2020 God bedring til dindatter

    Jeg har astma +allergi
    Så jeg ville nok lige slå koldt vand i blodet. For det er jo ikke sikkert at det er kattens skyld at hun røg afsted
    Eg måtte selv indlægges som8 årige. Der var hul på lungerne. Men det ar faktisk noget medicin som det viste sig at jeg havde allergi overfor
    Pga min astma bliver selv en forkølse hårdere end hos end andre
    Selvfølgelig skal man ikke lege med ensørnslive men det er bedst at få tingene udbredt inden man smider katten ud. Især i jeres tilfælde


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #58   1. sep 2020 Ja, vi venter også på at få lavet allergitests på hende, da vi selvfølgelig håber at hun ikke er allergisk overfor kat. Men ved astma rådes man til ikke at anskaffe sig pelsdyr. Jeg ved ikke helt hvorfor... smiley

  • #59   1. sep 2020 Har haft det siden jeg ar 1 år og er i dag 44
    Og har 12 indekatte, 1 fugl, 1 indekanin samt 2 heste stående på anden side af bagdøren
    Så det har ikke så eget at sige når man har astma


  • Jesper L
    Jesper L Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 16
    #60   1. sep 2020 Anja N

    Det er fandeme dårlig stil at skrive at allergi for kat ikke betyde meget. Dermed gør du dig klogere end fagkundskaben / videnskaben. Og risikere at spørger / trådstarter træffer nogle beslutninger som skader hendes datters helbred og forværre de gener hun allerede har. At du har en positiv priktest for hund betyde ikke at du også er allergisk for kat og hest! Og at du har astma gør det ikke bedre da allergi kan forværre astmaen. det kan godt være at du ikke har problemer nu men så vent til du bliver ældre og får et alderssvækket helbred

    Til trådstarter vil jeg sige: Tænk dig godt om, ville du også løbe risikoen hvis det betød at din datter blev invalideret resten af hendes liv??
    Hvad nu hvis allergien betyder at din datter vil få kroniske luftvejsproblemer eller endnu værre, en dag stå overfor noget andet der provokere hendes allergi til en kraftigere reaktion ex et anafylaktiskshok hvilket ikke er umuligt i forbindelse med allergi.
    Så endnu en gang tænk dig rigtigt godt om det er din datter der kommer til at betale prisen hvis du træffer en forkert beslutning.


  • #61   1. sep 2020 Vi har altid haft dyr. Min ældste havde astmatisk bronkitis som lille. Det er han vokset sig fra.

  • #62   1. sep 2020 Jesper jeg giver min historie/livs forløb
    Og jo jeg tåler hverken hest, fugl, hund, græs støv del pollen div fødevarer og en del medicin
    Og så har jeg astma. Husk det er toheltforskellige sygdomme. Som dog kan hænge sammen men ikke altid

    Men samtidigt så har jeg også stået med folks kat fordi deres læge siger at barnet måske har allergi/astma. Oghar mødt børnene som ikke længere må have deres bedste ven
    I dette tilfælde er katten terapi kat for et barn

    Nej jeg er ikke læge og udtaler mig hellere ikke som en
    Men når man selv har været turen igemmen turen så kender man altså lidt til det
    Og de fleste læger sætter sig ikke ind i forskning. Så de bruger den nemme løsning som er at smide katten/dyret ud
    Så Jesper prøv at læs alle indlæggene så ser du at vi er flere som tiltrods for at man sådan en diagnose så kan man godt have kat. Også selvom at ens læge siger ud med hunden

    Forskning viserat det erbedre at være udsat for det man ikke tåler i det daglige. For ellers så vil der komme for store udsvingninger som man vil reagere mere på.


  • #63   1. sep 2020 At smide katten ud før der er foretaget en allergi-test er i min verden lidt tosset. Man smider jo heller ikke manden ud, fordi han ikke kan koge æg.

  • #64   1. sep 2020 Mit mindste barnebarn, som måtte have antihistamin i foråret, får ikke medicin mere, og hendes periode passede med birkepollen, storesøster får stadig og snotter hvis hun ikke får sin medicin, så man skal passe på med selv at afgøre hvad barnet reagere på.
    Jeg vil så være mere forsigtig hvis der kommer flere store astmaanfald over en kort periode.
    Jeg ved at uanset om jeg har kat eller ej, så vil jeg både have astma og høfeber og hud problemer, og jeg er ved at være gammel, men birkepollen og husstøv er mine værste allergier, og det giver også astma, men med dagens medicin kan det holdes i skak, og hvis det bliver et problem så kan man idag få ny medicin som virker mod allergiudløst astma, det har jeg direkte fra min læge, som er klar til at udskrive det.
    Da jeg var barn, var der ikke mange muligheder for medicin, og meget blev jeg direkte syg af, og ja der røg en hund og en kat og mange års afsavn var følgen, det behøver det ikke at være idag, men jeg ville søge en specialist på området, det er ikke alle praktiserende læger der har nok viden, og det skal heller ikke være specialister i alt.
    Men det er så forældrene der skal være enige om, hvad der er bedst for lige deres børn, altså begge piger.


  • #65   1. sep 2020 Det er en hård tone du slår an Jesper.
    Jeg er heller ikke læge, men jeg har også haft dyr hele mit liv og astma ligeså.
    Astmatisk bronkitis er altså ikke lig med kronisk astma! Det er ret almindeligt hos småbørn.

    Der er mange gode behandlingsmuligheder i dag og der er kommet nye retningslinjer for, hvor når en læge skal vælge hvad.
    Jeg var barn i 70érne hvor begge forældre røg, vi havde katte og ja der var heller ikke sele i bilen.. ! Vi levede livet farligt smiley Der fandtes ikke forebyggende inh. medicin til børn, så jeg røg ind hver 3. uge i et par år.

    Idag er jeg 47 og har fået konstateret en komponent af emfysem, men som lægen siger: Det er ikke noget du dør af. Den emfysem er opstået fordi min astma har været underbehandlet og det er det der er så pissevigtigt! At få igangsat en behandling i tide.

    Den underbehandling har jeg selv været skyld i, for det hele skulle sgu nok gå da jeg var ung og så gad jeg ikke at fejle noget.

    Men at smide katten på porten med det samme, det ville jeg altså ikke.
    Måske ham der ikke kan koge et æg?????? smiley



  • #66   1. sep 2020 Emfysem lunger fik jeg konstateret da jeg var 10år, men den gang var det ud med pelsdyrene og forældrenes rygning gik man let og elefant uden om smiley det turde man ikke kommentere.
    da jeg flyttede hjemmefra, blev skilt fra min rygende mand og der kom nye rygeregler, ja så endelig fik jeg bedre lungefunktion, og de er ikke blevet forringet de sidste 15 år, og nu svare den næsten til min alder smiley og jeg er også glad for min Mac 500, luftrenser som klare naborøgen smiley


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #67   2. sep 2020 Allergitest viser udslag på kat og græs.

    Jesper: selvfølgelig tænker jeg på mit barns helbred. Synes virkelig ikke jeg har givet udtryk for andet.


  • Kattemor
    Kattemor Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
    #68   2. sep 2020 Og hun har fået konstateret astma.

Kommentér på:
Pludselig allergisk overfor kat

Annonce