{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

Thea halter {{forumTopicSubject}}

Tirsdag aften så jeg pludselig, at Thea humpede på venstre pote.
Jeg tjekkede negle, og trædepuder, men kunne ikke umiddelbart se noget.
onsdag morgen var det ikke bedre, og vi tog til dyrlægen.

Men trods en meget grundig gennemgang kunne hun heller ikke se hvad problemet var. Hun fik en smertestillende sprøjte og jeg fik loxicom med hjem.

sprøjten virkede fint, og i aftes gik hun næsten normalt. Her til morgen, var hun dog halt igen. Loxicom er givet, uden den vilde virkning. Hun humper afsted . og trods hun er meget social, så holder hun sig lidt for sig selv og appetitten er heller ikke for god. hun spiser og drikker dog, når vi nøder hende og er ved hende imens.

Det er altså ret tydeligt, at hun er generet af noget. Aftalen med dyrlægen, er at hun skal i røngden på mandag,hvis hun stadig har ondt.

Jeg har en ide om, at det er poten den er gal med. Hun kan nemlig fint bevæge benet, og strækker sig helt ud når hun nusses på maven.

Hun er indekat, med adgang til volierer og vi har 3 andre katte også. De kommer fint overens, men leger og tumler normalvis.

Hvad kan der være galt med hende? kan hun være landet forkert i et hop? Have brækket en tå eller noget helt tredje? Hun er 1 år gammel.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Thea halter
  • #1   22. okt 2020 hun kan jo have hoppe forkert ned
    tænker umiddelbart at det er forstudning eller forstrækning
    det sker nemlig indimellem. Har også prøvet det - det plejer at gå over i løbet af noget tid
    det kan også være i skulderen

    det skal lige siges at det er svært at smertebehandle katte.
    For får de så meget at de ikke har smerter, så vil de bruge benet (eller hvad det er) som de plejer og dermed overbelaster de mere end de burde
    så smertebehandling er en balancegang uden lige.

    en god ting er når de har ondt, er faktisk en varmepude. Det bruger jeg gerne. Og når katten først finder ud af at det virker på smerter, så kommer de gerne selv

    husk smertestillende skal gives med 24 timers mellemrum.
    personlig erfaring er at det ikke virker optimalt i de første 1-2 døgn, men så virker det

    God bedring


  • #2   22. okt 2020 åhh jeg håber ikke, det er værre end det. kan simpelthen ikke bære tanken om, hvis hun har brækket noget og så skal gå så længe uden anden behandling end smertestillende.

    Jeg bliver bare så urolig, når der er noget med dem. man bekymrer sig jo helt vildt.

    Jeg håber det smertestillende giver hende bedre dækning når,, hun får igen i morgen.

    mange tak for dit beroligende svar??


  • #3   23. okt 2020 Jeg havde også en indekat der pludselig haltede. Startede mens jeg var hjemme men så ikke hvad der skete.
    Hendes blev fint igen efter nogle timer.

    Så de kan godt bare slå sig og komme oven på igen.

    Min søster havde en kat der også haltede. Det tog et par dage så var han fint gående igen.

    Så jeg tror du skal tro på det bedste smiley


  • #4   23. okt 2020 Her til morgen humper hun stadig, men hun kom selv ned da jeg fandt vådfoder frem - Og det har hun ikke gjort det seneste dage.

    Jeg krydser fingre for, at hun retter sig ganske roligt. Men det er da utroligt, at man bliver så bekymret. Det er jo fuldstændig som da man havde små børn??

    Synes også bare, at 4-5 dage, at se tiden an, er længe, hvis hun har ondt altså??


  • #5   23. okt 2020 Ja det er frygteligt når missebørnene er syge.
    Min den ene har været i narkose 3 gange og haft i alt 7 måneders behandlingsforløb.

    Så jeg forstår din bekymring og nej ikke fedt når de har smerte. Men jeg er nu enig med dyrlægen, man ser tiden an før man ligger dem i narkose for at tage billede.
    Narkose er ikke risikofrit så hvis den fixer sig selv er det bedre på den nåde smiley


  • #6   23. okt 2020 Det har Gustav prøvet et par gange. Som regel er han blevet bidt.
    De tænder er så små at hullet lukker til og så kommer der infektion.
    Det kan være svært at finde når det er helt " friskt".
    Måske Thea ved et uheld kan være bidt eller har fået en klo i trædepuden eller mellem den når de tumler.
    Anyway dyrlæge og antibiotika så snart jeg ser ham halte for det bliver kun værre hvis det er en infektion der er på vej


  • #7   23. okt 2020 Jeg vil anbefale et besøg hos en dyrekiropraktor fx www.thetouch.dk i Birkerød eller www.magtor.dk i Jylland.

  • #8   23. okt 2020 Er det for- eller bagben?

  • #9   23. okt 2020 Der er venstre bagben. og jeg tror mere det er poten, for hun bevæger fint benet i alle led. strækker det fint ud og bøjer det fint. Men når hun går, humper hun tydeligt, og hun trækker også den pote væk når vi vil røre ved den. Det gør hun ikke ved de andre.

    Hun står fint på bagben og bruger kradsetræ, men så snart hun skal gå, kan man se det er galt.

    dyrlægen klippede hårene fra poten væk, men kunne stadig intet se. og alle negle virker intakt.


  • #10   23. okt 2020 Hvis du skal til dyrlæge igen,så prøve at spørge, om hun har tjekket grundigt ved mellemfodsknoglen.
    Begge mine katte har prøvet mellemfodsknogle-smerter, og jeg kunne se på dem, at det gjorde sindssygt ondt! Og den ene var også halt i flere dage.
    Jeg er ret sikker på at smerten opstod ved at de havde ramt uheldigt med foden på den hårde kant af kradsetræskøjen.
    Et hårdt tryk lige ind på den knogle kan give slem halthed.... nogle dage.

    Hvis du selv kan komme til at røre forsigtigt ved foden, så kan du måske også selv lokalisere skaden/problemet.
    (jeg prøvede lige at billedgoogle så du kunne se præcis, hvor mellemfodsknoglen sidder, men google er dåm :-/.)


  • #11   23. okt 2020 Kom lige i tanker om...... begge gange Bjarne havde slået/trykket mellemfodsknoglen, og den ene gang, Bruno prøvede det, rystede den dårlige fod lige da det var sket, og lidt efter fik de kulderystelser i hele kroppen. Tror simpelthen at det var pga. smerter.

  • #12   23. okt 2020 Aftalen med dyrlægen er, at vi ser an til på mandag. Det lyder meget sandsynligt med den knogle du nævner.

    Hun er jo som regel meget aktiv, så det kunne sagtens være det. Vil ihvertfald nævne det på mandag, hvis det ikke bliver bedre hen over weekenden.


  • #13   23. okt 2020 Hvis hun bliver sløv, spiser mindre, hæver i lysken eller får feber er det nok infektion.
    Jeg giver dig ret, det er absolut frygteligt når man ikke ved hvad det er og intet kan gøre smiley


  • #14   23. okt 2020 Ja man bliver da usandsynlig bekymret!

    Hun er ikke sløv. men trækker sig mere væk og ligger alene. Hun er heller ikke helt så interreseret i maden, som vanlig - men når vi byder hende(sætter skålen der hvor hun er), så spiser hun og hun drikker også. Hun går også forsat på bakken, så helt galt er indtaget ikke.
    Og vi kan ikke se hvad hun spiser om natten. Vi har 3 øvrige katte, og de spiser af de samme skåle.

    Men jeg er MEGET OBS på hende, og vil helt klart også tage kontakt til lægen, hvis jeg ser en forværring de kommende dage.


  • #15   23. okt 2020 Puh, det bliver en lang weekend, hvis der ikke er bedring i løbet af den. Det skulle der gerne. Vi krydser fingre!

  • #16   25. okt 2020 hvordan går det med Thea?

  • #17   25. okt 2020 Tak fordi du spørger. Hun trækker kun lidt på benet nu. Det er svært at vide, om det er de smertestillende, som virker godt på hende, eller om hun reelt har det bedre.

    Hun er rigtig god til at tage de smertestillende. Hun er gradvis blevet bedre til at spise, og skal heller ikke længere nødes til det.

    Men igen ; det er svært og vudere om det er fordi hun er smertedækket, eller om det er fordi hun får det bedre. Men det har under alle omstændigheder været dejligt og se hende blive mere sig selv. Så kan man også bedre selv slappe af.

    Sidste dosis smertestillende i morgen kl 12 - og så må vi så se om det bliver værre igen. Jeg frygter det, for man kan stadig se, at hun trækker på benet....så det bliver meget spændende de næste dage.


  • #18   25. okt 2020 jeg tror det er fordi hun ikke har så ondt mere at hun har ændret sig igen
    for hvis hun havde rigtig ondt ville du stadig kunne mærke det


  • #19   26. okt 2020 I dag har Thea det super godt. ingen halten, hun har både spist og drukket godt og været i løbegården ,sammen med Mickey og lege.

    Hun har fået sidste dosis smertestillende, så de næste dage bliver spændende, men jeg tror faren er drevet over. Heldigvis da!


    profilbillede
  • #20   26. okt 2020 dejligt at hører smiley smiley
    De ser da ud til at nyde deres løbegård smiley


  • #21   28. okt 2020 Dejligt, hun er ovenpå igen ??????????????

  • Ditte J
    Ditte J Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 20 Følgere: 4 Svar: 9
    #22   28. okt 2020 årh, så godt, at Thea er rask igen. Vores Skipper haltede også pludselig en lørdag morgen (hvorfor sker sådan noget altid i weekenden, hvor alt koster dobbelt) . Efter 2 dyrlægebesøg fandt man ud af, at han havde revet et korsbånd over i knæet. Han er indekat! Han blev så opereret - men nu 10 uger efter, halter han stadig ?? Det kostede en formue (13.800) og alligevel er han ikke helt i orden.

  • Ditte J
    Ditte J Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 20 Følgere: 4 Svar: 9
    #23   28. okt 2020 årh, så godt, at Thea er rask igen. Vores Skipper haltede også pludselig en lørdag morgen (hvorfor sker sådan noget altid i weekenden, hvor alt koster dobbelt) . Efter 2 dyrlægebesøg fandt man ud af, at han havde revet et korsbånd over i knæet. Han er indekat! Han blev så opereret - men nu 10 uger efter, halter han stadig ?? Det kostede en formue (13.800) og alligevel er han ikke helt i orden.

    profilbillede
  • #24   28. okt 2020 Ditte J - Sikke da en flot kat du har. Det er bare frygteligt når de har det dårligt. Det var da også en ordentlig omgang I skulle igennem - Håber at alt bliver godt for jer igen(meget snart).

  • #25   29. okt 2020 Har ikke læst alle svar, men har du fået Theas ben røntgenfotograferet

  • #26   17. nov 2020 Hanne Ø ; undskyld det sene svar. Thea var ikke i røngden, da hun heldigvis kom sig stille og roligt . og vi har ikke mærket til mere.

    Hun må bare have landet forkert i et hop, og så evt have fået en forstrækning. Nu er hun fuldstændig som hun plejer - og det er bare det skønneste.


Kommentér på:
Thea halter

Annonce