1.179 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
10 Svar
Farveskift Farveskift
Betty er blevet lidt rødlig i sin pels på ørene - Er dette normalt? Hun er 16 uger gammel og uden stamtavle. Hun er indekat og får Schesir killingefoder.
Venlig hilsen
Tim
0 synes godt om
maj 2018
Følger: 4 Følgere: 211 Katte: 6 Emner: 33 Svar: 842
nov 2020
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
Mvh Tim
maj 2018
Men svært at sige når du ikke kender generne.
Som udgangspunkt ville jeg kigge på resten af katten. Leger den, spiser den, virker den som sig selv? Klør den sig? Ryster den meget på hovedet, vasker den sine øre meget.
Og så ville jeg kigge ind i øret osv for at se om noget skulle være unormalt.
Og når du så skal til sundhedstjek eller ind og have vaccine næste gang så ville jeg lige vende det med dyrlægen.
maj 2018
Rød kræver rød på mor eller far.
feb 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 25
Som jeg læser dit indlæg, er det pelsfarve, der er i spil, ikke hudfarve - og jeg har aldrig hørt om sygdomme, hvor et af symptomerne er pelsfarveskift...
Derimod er det helt normalt for maskede katte, som din baseret på billedmateriale ser ud til at være - og maskede katte vil netop skifte farve.
Dette gælder uanset om det så er røde/blå/brune/whatever gener, der ligger bag - og sku' det vise sig, at den genetiske baggrund ikke liiiige supporterer rød, så er det sgu' nok snarere unøjagtighed i de bagudliggende genetiske fakta, end sygdom hos resultatet af pågældende parring....
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
maj 2018
Som er masket.
Men hendes farve er ikke spottet på den måde der
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
hendes pels er ved at skifte til den voksne farve
så der er ikke noget galt
hun er ikke syg
det er bare pelsen som viser sig rigtigt nu
har selv haft siameser, som var creme og hans farver kom også først da han blev lidt større.
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
Der findes flere sygdomme som forårsager ændringer i pelsfarve - f.eks tyrosin mangel, jern mangel, vitiligo, kræft, og endokrine sygdomme som hyperthroidisme.
Ændringer i pels, hvor man ikke umiddelbart kan sige “det her er årsagen” (f.eks solblegning) er altid noget man burde tale med sin dyrelæge om
Med siameser gener udvikler farven sig dog over tid, da deres pigment er påvirket af temperaturændringer - det er en type af albinoisme.
Jeg tror ikke det er noget bekymrende dog, da det kan tage flere år for temperatur-sensitive albinoer at udvikle deres pelsfarve. F.eks blev min dreng helt grå nederst ved ørerne da han blev 7-8 måneder. Du kan altid tale med din dyrlæge om det, og vise det når din lille mis skal have vaccine igen eller sundhedscheck
feb 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 25
Farveskift