{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Farveskift
  • #1   3. nov 2020 Når hun ikke har stamtavle så aner du ikke hvad der ligger i hendes gener og derfor umuligt at sige om det er normalt for hende at blive rødspottet på ørene.

  • Tim H
    Tim H Tilmeldt:
    nov 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   3. nov 2020 Okay, så du ser ingen grund til bekymring?

    Mvh Tim


  • #3   3. nov 2020 Altså var det min blå ragdoll ville jeg være bekymret fordi han ikke har gen for rødt.

    Men svært at sige når du ikke kender generne.

    Som udgangspunkt ville jeg kigge på resten af katten. Leger den, spiser den, virker den som sig selv? Klør den sig? Ryster den meget på hovedet, vasker den sine øre meget.
    Og så ville jeg kigge ind i øret osv for at se om noget skulle være unormalt.

    Og når du så skal til sundhedstjek eller ind og have vaccine næste gang så ville jeg lige vende det med dyrlægen. smiley


  • #4   3. nov 2020 Mon du kender noget til forældrene. Så kan du jo kigge om de har rødt nogen steder.

    Rød kræver rød på mor eller far.


  • Dorte  H
    Dorte H Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 29
    #5   3. nov 2020 Det korte svar: Nej, der er næppe grund til bekymring.

    Som jeg læser dit indlæg, er det pelsfarve, der er i spil, ikke hudfarve - og jeg har aldrig hørt om sygdomme, hvor et af symptomerne er pelsfarveskift...

    Derimod er det helt normalt for maskede katte, som din baseret på billedmateriale ser ud til at være - og maskede katte vil netop skifte farve.
    Dette gælder uanset om det så er røde/blå/brune/whatever gener, der ligger bag - og sku' det vise sig, at den genetiske baggrund ikke liiiige supporterer rød, så er det sgu' nok snarere unøjagtighed i de bagudliggende genetiske fakta, end sygdom hos resultatet af pågældende parring.... smiley


  • #6   3. nov 2020 Mmmm mine maske katte har da aldrig skiftet farve smiley de udvikler deres farve over tid, og de kan blive mørkere på ryggen, men min blå kat er stadig blå!

  • #7   3. nov 2020 Jeg har en blå og creme farvet kat (tortie)
    Som er masket.
    Men hendes farve er ikke spottet på den måde der smiley


  • #8   3. nov 2020 tænker at hun er blåcreme
    hendes pels er ved at skifte til den voksne farve

    så der er ikke noget galt
    hun er ikke syg
    det er bare pelsen som viser sig rigtigt nu

    har selv haft siameser, som var creme og hans farver kom også først da han blev lidt større.


  • #9   4. nov 2020 @Dorte
    Der findes flere sygdomme som forårsager ændringer i pelsfarve - f.eks tyrosin mangel, jern mangel, vitiligo, kræft, og endokrine sygdomme som hyperthroidisme.
    Ændringer i pels, hvor man ikke umiddelbart kan sige “det her er årsagen” (f.eks solblegning) er altid noget man burde tale med sin dyrelæge om smiley

    Med siameser gener udvikler farven sig dog over tid, da deres pigment er påvirket af temperaturændringer - det er en type af albinoisme.
    Jeg tror ikke det er noget bekymrende dog, da det kan tage flere år for temperatur-sensitive albinoer at udvikle deres pelsfarve. F.eks blev min dreng helt grå nederst ved ørerne da han blev 7-8 måneder. Du kan altid tale med din dyrlæge om det, og vise det når din lille mis skal have vaccine igen eller sundhedscheck smiley


  • Dorte  H
    Dorte H Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 29
    #10   4. nov 2020 @Ida: Noteret, men der er vist tale om andre og knap så afgrænsede former for ændringer i pelsfarve - i det konkrete tilfælde handler det om en 16 uger gammel masket killing, der netop skifter farve på ørerne... smiley

Kommentér på:
Farveskift

Annonce