{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.274 visninger | Oprettet:

Urinsten og kalk i drikkevandet {{forumTopicSubject}}

Tinka fik konstateret Urinsten for 3 uger siden. På det tidspunkt var hun ude og inde af bakken meget ofte. Det hjalp med smertestillende og så skal man åbenbart fodre sig ud af det. Den dyrlæge jeg talte med turde ikke give hende Urinary S/O fordi hun har haft dårlig mave for nogle måneder siden. Det er et dyrehospital, og den dyrlæge jeg har valgt til de årlige kontroller var der ikke den dag. Tinka var ellers ført tilbage til Orijen med mere end halvdelen, men dyrlægen valgte Biome, som både er gastro og S/O. Det var jeg nødt til at have tillid til.

Tinka stoppede hurtigt med at rende på bakke hele tiden, og var helt uden symptomer. I sidste uge blev en ny urinprøve så undersøgt i forventning om, at alt var ok. Det er det bare ikke smiley Hun har stadig krystaller i urinen og er tilbage på smertestillende, og nu i optrapning til RC Urinary S/O så hun får 50/50 af det og Biome + urinary vådfoder. Hun savner tun-vådfoder forfærdeligt smiley

Ny urintest efter 4 uger er aftalt.

Spurgte hos dyrlægen (som denne gang var min egen smiley ), om det kan have gavnlig effekt at købe filterkande, så hun får kalkfrit vand. Svaret var ja, så nu er Brita filterkande indkøbt, og hun drikker gerne vandet derfra smiley

En sidegevinst er, at der ikke kommer kalk i fontæne og vandskålene. Bruger nu også det filtrerende vand i kaffemaskinen og elkedlen - så her slipper jeg også for at afkalke smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Urinsten og kalk i drikkevandet
  • #1   20. dec 2020 Ja afkalket vand er fint smiley tun er og bliver kun noget katte må få nu og da, på grund af tungmetaller, og skaldyr er også noget de kun sjældent må få i små doser, skaldyr kan skade nyrene.
    Men generelt vil vådkost være godt, og så meget som katten gider at have, men fodret skal være med let omsættelige proteiner, altså står kylling og ikke fede fisk og kanin højest på listen, og får, Hjort og okse er svært omsættelige og kan belaste nyrene.
    Alt tørkost er kun for vi menneskers bekvemmelighed, også top mærkerne, og kan alle give urinvejsproblemer.
    Jeg bruger også Orijen og Ziwi Peak, men giver så også ca 1/2delen af dagsrationen som vådkost, for at undgå problemer med nyrerne.
    Jeg håber Tinka får det godt hurtigt smiley


  • #2   20. dec 2020 Tak Jette, ja det håber jeg også smiley
    Har læst mig til, at tendens til urinsten kan hænge ved livstid. Men det skal bare forsvinde lige nu skal det smiley
    Har også læst at det kan være ophobning af protein, som kan være medvirkende. Hun har jo aldrig spist så meget af tun-vådfoderet (som iøvrigt er beregnet til katte) men hun har mest spist sovs/gelé, hvor de store mængder af netop gelé i Porta21 var favorit. Derimod er der højt protein indhold i Orijen, så det tør jeg nok ikke få hende tilbage på. Øv smiley ... men det har også lidt udsigter inden jeg skal tænke på andet foder, end det hun får nu smiley
    Ja, og så er der lige det med kalium, magnesium og fosfor, som ikke må være for højt ved urinsten... derfor nu det kalkfrie vand for at reducere indtaget af det.

    Ja, vi gør jo hvad vi kan, for at gøre det rigtige. Puh - det kan være en jungle...


  • #3   20. dec 2020 Sikke en omgang.
    Jeg ønsker Tinka alt det bedste herfra smiley


  • #4   20. dec 2020 Pøj pøj og god bedring til Tinka smiley

  • #5   20. dec 2020 Tak Luna og Morten smiley
    Heldigvis kan man ikke mærke det på hende - lige nu pisker hun rundt efter en regnbuebold smiley - men jeg er klar over det kan være alvorligt, så de krystaller skal vi have bugt med smiley


  • #6   20. dec 2020 God bedring til TInka
    har selv haft Micky med urinvejsproblemer. hans var så godt nok pga stress
    men her hjalp urinary altså rigtig godt. han fik kun tilbagefald 2 gange efterfølgende


  • #7   20. dec 2020 Godt at høre Anja, tak smiley

  • #8   20. dec 2020 God bedring med hende den smukke smiley

  • #9   20. dec 2020 Tak Lotus smiley

  • #10   21. dec 2020 Urinvejsproblemer opstår oftest, hvis katten ikke indtager nok vædske. Så jeg ville finde noget vådfoder også med ekstra vand over. Der findes specialkost også i våd form.

  • #11   21. dec 2020 Tak Susanne, ja - hun får også vådfoder fra RC Urinary S/O. Det er hun bare ikke særlig begejstret for - men ekstra vand ud over kan være en mulighed.
    Hun drikker ellers godt - især fra fontænen, men også fra de to skåle hun har stående.


  • #12   21. dec 2020 Prøv Hill's. Mine gider heller ikke RC. smiley

  • #13   21. dec 2020 God bedring til din smukke Tinka smiley

  • #14   21. dec 2020 #12
    Tak for tippet Susanne. Da hun havde dårlig mave fik hun Hills. Det brød hun sig heller ikke om, og det fås kun i 156 g dåser. Hun kan max nå at få serveret halvdelen og resten smides ud.
    RC har flere varianter, den første slags jeg købte hos dyrlægen var hun lidt mere tilfreds med "Loaf in sauce" - og den jeg troede, at jeg havde bestilt hos Zooplus "Bidder i sovs", men desværre er det nogle hårde stykker der ligger i sovsen, så nej tak, dem vil hun ikke have. Jeg skulle åbenbart have bestilt "Mousse" smiley ... ih altså, hvor er det bare øv smiley
    Nu har jeg så lige været forbi dyrlægen og købt deres sidste poser.
    Så klarer vi os til mellem jul og nytår, hvor de får hjem igen smiley


  • #15   21. dec 2020 #13
    Tak Jette smiley


  • #16   21. dec 2020 Min gamle Tøsen har lidt af tilbagevendende urinvejsproblemer siden hun var ca 3 år. Tøsen problemer skyldes dels for lidt væske, overvægt, stress og det faktum st hun holder sig rigtig længe.
    Tøsen fik krystaller i urinen 1-2 gange om året indtil for 4-5år siden, da skiftede vi over til Virbac urinary, hun havde tidligere fået RC urinary men fik krystaller i urinen alligevel, Hills var også prøvet ingen effekt og hun gad ikke spise det.
    Men altså Virbac urinary var løsningen for os, så hun får en blanding af det og Hills m/d diabetes.
    Jeg kan ikke sige det fungere for alle katte da katte jo ligesom mennesker reagere forskelligt og hvad der fungere for en virker måske ikke på en anden.
    Men jeg må desværre nok briste din boble og sige at urinvejsproblemer vil vende tilbage, men du lærer at kende tegnene og tage det i opløbet så behandlingen bliver kortere og nemmere.
    God bedring med Tinka smiley


  • #17   21. dec 2020 Heidi, tak for tippet med Virbac, det vil jeg være opmærksom på og tale med min dyrlæge om. Kan se Virbac Urologi findes i tre varianter. Hvilken bruger du?
    ... og ja, jeg er klar over, at hun fremover så altid vil have tendens til at få det igen. Suk smiley


  • #19   22. dec 2020 Tak Kathrine - dejligt med en positiv historie smiley

  • #20   22. dec 2020 Det er denne her Tøsen får.
    Men det er ikke sikkert din dyrlæge fører Virbac, det er vist ikke ret mange der fører det mærke, men ellers kontakt Virbac, de har en dyrlæge tilknyttet deres rådgivnings afdeling, det havde de i hvert fald den gang, og det var min dyrlæge der i samråd med Virbac fandt frem til hvilken der evt passede til Tøsen og så fik jeg en pose hvor der var til ca 10 uger til en god pris, for det er ca så lang tid der skal gå for at man kan se den fulde virkning. De var vældig flinke og prøvede ikke bare at prakke mig noget på.


    profilbillede
  • #21   22. dec 2020 Tak Heidi, hvor er det altså hjælpsomt smiley
    Nu venter jeg lige til næste kontrol om 3 uger, så vil jeg starte med at tale med min dyrlæge om det.


  • #22   22. dec 2020 Det lyder som en rigtig god plan.
    Det er jo heller ikke sikkert din kat fungere på Virbac og langt fra sikkert at det er nødvendigt for Tinka at få urinstensforbyggende foder fremadrettet, det har det desværre bare været for Tøsen, da hendes urinvejsproblemer bare blev ved med at komme igen og igen. Det håber jeg ved gud du slipper for, det skærer en i hjertet når ens katte har det skidt og er syge på de ene eller anden måde.


  • #23   22. dec 2020 Ja, det er så rigtigt - det er forfærdeligt med syg kat. Man føler sig så magtesløs smiley

  • Jesper L
    Jesper L Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 16
    #24   23. dec 2020 Som en anden skriver prøv virbac's tørfoder mod struvitter/urinsten de har en der er beregnet til vedligehold så stenene ikke kommer igen, den skulle ikke være så stærk som rc's Urinary iflg min dyrlæge (har en kat med samme problem)

  • #25   23. dec 2020 Jeg havde også en kat med problemer med urinsten. Hans var stressbetonet (han var en meget nervøs kat), så desværre var det et tilbagevendende problem... Men vi kunne holde ham resk i flere år på RC Urinary. Og jeg fik ham til at spise det våde, hvis jeg lige blended det lidt:).

  • #26   23. dec 2020 Tak Jesper, godt at vide, at du også har gode erfaringer med Virbac.
    Og tak Mette for dit råd om at blende vådfoderet - har en hel kasse - så det vil jeg forsøge smiley
    I det hele taget, så tak fordi I deler jeres erfaringer - det er guld værd smiley


  • Jesper L
    Jesper L Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 16
    #27   23. dec 2020 @li lot
    Har også oplevet det samme som en anden skriver at Hill's giver dårlig mave eller opkast


  • Rene D
    Rene D Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 2 Svar: 7
    #28   25. dec 2020 Jeg har ellers læst et sted at kalkfrit vand på sigt kan skade knoglerne, da vi kommer i underskud af kalk, ved ikke om dette er tilfældet med katte eller om de får rigeligt kalk igennem deres kost...?

    Tun har tungmetaller som kviksølv uanset hvilken slags tun der er tale om... (De dyre slags/arter skulle dog have mindre end de billige, samt de små tun indeholder mindre end de gamle/store.)

    https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Saadan-begraenser-du-kviksoelv-fra-isaer-fisk.aspx


  • #29   25. dec 2020 Tak for link René smiley

    Lige nu har Tinka behov for kalkreduceret kost, så her er jeg ikke i tvivl om, at det er bedst med det kalkfrie vand, som dyrlægen også har anbefalet. Om det generelt er godt for kattene, det ved jeg ikke, men mange fritløbende katte drikker hellere af "blødt" vand i naturen end af vandskålen med det kalkholdige vandværksvand. Tinka er ikke fritløber, så hun har ikke mulighed for det.


  • #30   25. dec 2020 Ja mine drikker helst af fuglebadet, som mest indeholder regnvand, og det er jo uden kalk, mange har jo også blødtvands anlæg, eller andet som fjerner kalk fra vandet, og atter andre har filter kander eller mere avancerede ting, så der må være mange katte som får kalkfrit vand.

Kommentér på:
Urinsten og kalk i drikkevandet

Annonce