{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
918 visninger | Oprettet:

Spørgsmål om avl mm. {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at tænke på, at når man vil avle/opdrætte katte, så skal man jo have papirer på sine katte samt et stamnavn.
Men det jeg undrede mig over var så, at man skal jo starte et sted?
Kan man godt bruge en kat til avl hvis man opretter en stamtavle til den, på trods af at den ikke er født med en?
'Gælder' det så?
For dem der i sin tid startede med at opdrætte katte, skulle vel starte et sted, og ingen katte har fra starten af en stamtavle..

Det kan godt være mit spørgsmål er underligt, men man skal vel spørge for at blive klogere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om avl mm.
  • #1   3. aug 2008 Du kan ikke bruge en kat til registreret opdræt, når den ikke er stambogsført. Du vil aldrig kunne få en registreret stamtavle på den, men kun et stykke hjemmelavet papir.

    Katte uden stamtavle (foundation kaldes de) accepteres kun i meget sjældne tilfælde, og der er der en hel række krav de skal opfylde. I langt de fleste racer kan de slet ikke accepteres mere.
    Skal man ha nyt blod ind i racen, kan man søge avlsrådet om tilladelse til at mikse med en anden race, for at få øge genpuljen. En sådan tilladelse gives også ekstremt sjældent.


  • #2   3. aug 2008 Okay, jamen det gav da lidt indblik i hvordan det hele fungerer!
    Det var ikke fordi jeg havde tænkt mig at jeg skulle noget i den stil, men blev bare så nysgerrig smiley


  • #3   3. aug 2008 Du starter jo ikke med at lave en hel ny race smiley

    Med det mener jeg, du ikke køber katte uden tavle, for at avle racekatte på den..

    Du køber katte (evt kun en hun og så låner dig til hannen) med tavle, fra avlere af..

    Så jeg vil foreslå du finder en avler du syntes ser lovende ud, evt hører om han/hun har lyst til at være en mentor for dig smiley


Kommentér på:
Spørgsmål om avl mm.

Annonce