{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.683 visninger | Oprettet:

Vaccinere indekatte? {{forumTopicSubject}}

Hej kattemennesker.

Jeg skal ned til dyrlægen i morgen med mine to missebasser. Paulus på 3 år er sidst vaccineret i feb. 07, men ellers er han blevet basisvaccineret som killing. Medea på 1 år er basisvaccineret, så det er første vaccine efter et år..

Mine tanker går på, om det overhovedet er nødvendigt at vaccinere sådan et par indekatte? De kommer kun ud på altanen og ellers har Medea været ude i sele et par gange på korte ture. Synes bare jeg har hørt noget om at det ikke er hensigtsmæssigt at vaccinere årligt, når katten opholder sig indenfor..?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vaccinere indekatte?
  • #1   17. sep 2008 mine bliver vacc og de er begge inde katte..

• #2   17. sep 2008 Det har jeg også hørt... og læst ... bl.a. her på KG. Prøv at søge på vaccine eller vaccination.

• #3   17. sep 2008 Lis D skriver noget om det i en tråd fra d. 3/8 (jeg er ikke så god til links)

• #4   17. sep 2008 Tak Tinka.. Kan læse mig til at det kun behøver være hvert andet eller tredie år for indekatte. Jeg tager dem i hvert fald derned i morgen, så må jeg lige høre min dyrlæge hvad hun mener. Men Medea skal i hvert fald have vaccinationen, for hun har kun fået basisvaccinen som killing, og så vidt jeg kan forstå skal de have den igen et år efter. Og derfra er det så hvert 2./3. år..

• #5   17. sep 2008 Når man har muligheden for at skåne et dyr vha et lille stik mod ganske grumme lidelser og død - ja så synes jeg bestemt, at man skal gøre det.

Mine går inde og vaccineres.

Desuden er nogle sygdomme luftbårne. Sprøg hvad din dyrlæge synes. Min siger, at de skal. Alene fordi vi kan og derfor bør gøre det.

Knus

• #6   17. sep 2008 Helle L **Når man har muligheden for at skåne et dyr vha et lille stik mod ganske grumme lidelser og død - ja så synes jeg bestemt, at man skal gøre det.**

Nyreproblemer kan jo også blive ganske alvorlige, så hvis ens kat ikke er så udsat for smitte (indekatte), så synes jeg da det er værd at skåne nyrerne.

• #7   18. sep 2008 Tinka: Hvad mener du?
    Skader vaccinen nyrerne?

Hvor tit - rent statistisk sker det? Jeg vil gerne hvis du kan henvise mig til noget dokumentation på den påstand, da jeg aldrig har hørt om det.

Knus

• #8   18. sep 2008 Desuden skal jeres dyr jo til det årlige tjek alligevel - det mener jeg i hvert tilfælde de skal, hvis man er ansvarlig ejer.

Jeg ved en masse om katte, men jeg er ikke dyrlæge, og takket være det årlige tjek har min dygtige dyrlæge taget en masse småproblemer i opløbet - herunder tandrensning af Nemo og et foderskifte af de to langhårede pga startende pelsproblemer.

Så man skal jo af sted alligevel og betale.

K

• #9   18. sep 2008 vores to katte blev os vacc. selvom de er indekatte. så tror det meget godt at få dem vacc. for hvis man skal have dem passet et sted kræver det vist at de er vacc for forskellige sygdom.

• #10   18. sep 2008 jeg mener det er best at vaccinere der en gang om året. for vi tager jo selv en masse bagterier med ind og hvis man har hund slæber den en masse ind (har ikke selv hund).
    og hvis man går til udstillng med sine katte skal de være vaccineret

• #12   18. sep 2008 Krista N: Jo, man kan sagtens vaccinere imod både vira og bakterier.

Jeg skal i hvert fald ned med kattene under alle omstændigheder, så vil jeg høre dyrlægen hvad hun mener.

• #13   18. sep 2008 Helle L
    **Hvad mener du?
    Skader vaccinen nyrerne?**

Ja, det er det jeg mener. Og nu kom Lis D på banen smiley Jeg har det fra det link, hun også har lagt ind her i tråden. Og så har jeg læst noget lignende som Dyrlæge, Finn Østergård skrevet i DDÅs medlemsblad.
    Jeg synes det er svært at overskue, hvad der er bedst med de vacciner, når man ikke selv har forstand, men jeg har besluttet at lade tvivlen komme mine kattes nyrer til gode.

• #14   18. sep 2008 Lis,
    Kan man konkludere at det for indekattes vedkommende er forsvarligt at vaccinere med Purevax fx med 12-18 måneders mellemrum? Og kattesygevaccine (hvad den så hedder) hvert 3-7 år?

Mht. at stille krav til dyrlægen ... ja, selvfølgelig kan og skal man det. Men hvis man ikke selv har forstand, så kan man ikke gøre meget andet, end at tage en kopi af det, du linker til, og så bede dyrlægen læse det og forholde sig til det. Og så må man håbe, at dyrlæger generelt er mere åbne end menneskelæger.... Der kan det i hvert fald være sin sag at trænge igennem med sin egen mening/ viden/ overbevisning smiley

Hvem arrangerer de foredrag?

• #15   18. sep 2008 Jeg har fra flere dyrlæger hørt, at det kun er nødvendigt at vacc. indekatte hvertandet år - medmindre de skal udstilles smiley

• #16   18. sep 2008 Lis,
    jeg skal altså have det skåret ud i pap smiley

Vil du mene, at det for indekattes vedkommende forsvarligt at vaccinere med Purevax fx med 12-18 måneders mellemrum? Og med P Panleukemia hvert 3-7 år?

ELLER skal de bare have en kombi-vaccine mod kattesyge/katteinfluenza hvert tredje år?

Mine katte har (så vidt jeg ved) fået basisvacciner. De blev sidst vaccineret for 15 mdr. siden ( Fel-o-vac IV).

• #17   18. sep 2008 for indekattes vedkommende er forsvarligt ... (så skulle det give mening)

• #18   18. sep 2008 Så har vi været afsted. De fik begge vaccine Purevax RCPCh, som skulle være den nyeste og bedste, fordi den dækker meget bredt når det kommer til katteinfluenza, klamydia- og herpesvirus, som er dem der er værst. Min dyrlæge mente at det var fornuftigt nok at vente 2-3 år med at få dem revaccineret, da vaccinen skulle kunne holde og risikoen for smitte er minimal når de lever som indekatte i en lejlighed på 2. sal.. De var begge sunde og raske, og jeg fik at vide at det mere er når kattene bliver ældre at et årligt sundhedstjek er vigtigt. Så regner med at jeg tager de kommer derned igen om et par år, medmindre selvfølgelig de bliver syge.

• #19   18. sep 2008 Missemor
    Jeg synes ikke du er pyldret. Tror det er en fin idé at få dem sundhedstjekket hvert år. Så er man da også helt sikker på at der ikke er noget at bekymre sig om smiley

• #20   18. sep 2008 Lis og Tinka: Tusind tak det anede jeg ikke. jeg vil tage det med til dr- dyr.

jeg kan dog se, at mine katte ikke får den samme vaccine hvert år. Den mod kattesyge har de ikke fået de sidste gange... kun Robbie som er killing. Så måske følger de det allerede?

Men tusind tak. Det var en stor hjælp

Knus

• #21   19. sep 2008 Lis, Jo tak, det var bedre smiley

Kommentér på:
Vaccinere indekatte?

Annonce