Flaske killinger - brug for råd {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har 5 killinger som blev forladt af deres mor på 12. dagen. Jeg har en række spørgsmål:
Er der nogen af jer, der har erfaring med vask/bad? De små var søbet ind i tis og bæ - mildest talt, og selv om jeg har vasket dem med en klud (strøget dem med fugtig klud til de var rene) lugter de stadig virkelig fælt. Dyrehandleren siger, at jeg sagtens kan give dem bad, hvis jeg sørger for, at sidde foran en varmeovn og gnubbe dem tørre. Jeg har noget shampoo til killinger...
Er der nogen der ved, hvor varmt der skal være i deres rede? Jeg har en varmelampe over dem, og der er 32 grader, og jeg kan se, at de af og til klumper sig sammen under den, og af og til søger væk...
Det ser ud til, at de har fået øjenbetændelse. De er 15 dage nu, og kun 2 af dem har åbnet øjnene. Den ene vælter der betændelse ud af gennem sprækken. Jeg har noget øjenbetændelses salve, som dyrlægen siger det er OK at give dem, men kan jeg gøre noget for at de åbner øjnene? Skal jeg gøre noget? De ser meget tørre og betændte /søvnfyldte ud.
Den mindste vejer 100 g, den største 230 g. Nogen kommentarer? Jeg er bekymret.
Missemor er blevet introduceret for dem et par gange, men hun går til angreb på dem med bid og klør. Hvæser og skriger. Der er vist ikke håb for at hun vil tage dem tilbage, er der?
Er der en, der kan være min guide, som jeg evt kan ringe eller skrive direkte til? Jeg er ofte i tvivl med småting, og det ville være rart, hvis der var en, der evt. kunne hjælpe mig lidt på sms eller telefon...
Er der nogen, der har erfaring med om hankatte han tage sig af opdragelsen? Jeg har 3 hankatte på 5 mdr og en gammel sur hankat på 8 år...
Det var vist 'bare det'. Tak på forhånd. Nu vil jeg gå i gang med aftenbadning/toilette/fodring.
Pauline P
feb 2008
Følger: 26 Følgere: 66 Katte: 7 Emner: 22 Svar: 1.728
feb 2008
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Så skal du meget hurtigt få åbnet deres øjne.
Det gøre ved at vaske den stivnede betændelse væk fra øjnene med en vatrondel med varmt vand.
Når du har gjort det, trykker du forsigtigt ude fra siderne og ind mod øjet for at få betændelsen ud. Du skal gøre det, lige til der ikke kommer mere betændelse ud (det ligner mayonnaise).
Dernæst drypper du øjnene med lunkent saltvand (alle korn SKAL være opløst). Det skal smage som "tårer", men det aller bedste er at bruge sterilt saltvand til kontaktlinser (købes i små ampuller).
Hvis du ikke har øjendråber, skal du få det hos dyrlægen i morgen.
Vask killingerne i håndvarmt vand (pas på, de ikke får det i øjne og ører) + mild shampoo og føntør dem bagefter for svag varme og udblæsning.
Prøv så at se, om missemor vil kendes ved dem.
De skal have flaske hver 3 time - også om natten.
Brug kun flydende KMR-mælk.
Efter hvert måltid skal de tisse.
Det er OK med afføring ca. hver 4. gang.
Og så må du godt ringe til mig:
tlf. 56711787
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 6
Det er faktisk kun 1 killing, der vejer (nu)110g. Resten ligger fra 200g og op til 300g.
En af jer nævnte udefra kommende stress... Vi begyndte faktiask at lægge tag på, den dag hun forlod dem, og der var et rend af mennesker og ukendte folk. Signe havde desuden valgt, at ligge killingerne i stalden, hvor der pludselig (i forbindelse med vejrskifte) kom temperaturdrop samt opmagasinereing. Det var vores plan, at få Signe steriliseret, men hun nåede at blive gravid, inden vi flyttede ind. Så vi overtog gård og gårdmis med rogn. De fleste af dem har delvist åbne øjne nu. Jeg vaskede dem i ansigtet i går - dog bare i varmt vand da der ikke var kommet nogen svar her inde endnu, og her til morgen, havde de fleste delvist åbne øjne. 2 af dem har helt åbne øjne. De fiser rundt som små tornadoer - også minifisen.
Jeg fodrer med modermælkserstatning fra Royal Canin som har en killingepakke. De spiser 20 milliliter ved hvert måltid hver 4 time (de sover 4 timer ad gangen).
Jo, jeg ved godt hvordan jeg får dem til bimmelim og bummelum. Og der er fuld bonus ved stort set alle måltider. Der er knap så meget remoulade nu, som der var i starten. De har faktisk en OK konsistens.
Jeg har haft min søster til at kigge på dem, hun er ikke dyrlæge, men underviser kommende vet. sygeplejesker og dyrpassere i adfærd og psykologi samt en masse andet. Hun arbejder tæt sammen med dyrlæger etc. Min søster mente, at det var værd at give dem chancen - og hun havde altså ikke tøvet med at sige det, hvis hun mente, at det var spild. Hun er mere bekymret for deres adfærd og de forskellige processer en lille kat skal igennem for at blive en god kat.
Dog, vil jeg overveje, om den lille skal lade livet. Der er nok noget om snakken vedr. det med organerne.
I naturen havde missemor ikke haft vores påvirkninger, der gjorde, at hun måske mete, at det var forsvarligt at få killingerne ude så sent. Jeg tror, at vores indflytten har påvirket hende, både til at blive gravid (hun fik pludselig mere mad og der var rent faktisk nogen der ville snakke med hende), og til at forlade dem (hun fødte i stalden, hvor der pludselig kom fremmede og stillede ting samt taget over det sted, hvor hun hentede mad, pludselig blev flyttet og der var larm og 10 mand der arbejdede, råbte og rumsterede, samt at der skete et kuldedrop på ret mange grader her i løbet af den sidste uge). Jeg ville ikke kalde de omstændigheder naturen, og tager min del af ansvaret nu ved at redde killingerne. Så jeg er ikk ehelt enig i at lade naturen gå sin gang, når det ikke var naturens gang der var årsagen - så vidt jeg kan læse mig til. Der var desuden 8 killinger, og hun er en meget lille kat. Jeg tror ikke, at killingerne fejler noget, jeg tror, at Signe simpelthen gav fortabt.
Hun bliver husterisk når hun ser killingerne. Hun slår hårdt ud efter dem med kloen (meget overraskende hårdt) og jamrer som noget jeg aldrig har hørt.
Men måske er der noget om det yverbetændelse... hun bliver i hvert fald meget meget gal, når man bare overvejer at røre hende i die-regionen. Og hun er altså ikke en kat man lige har lyst til at diskutere med...
Anyways, min vurdering og beslutning er, at killingerne skal have en chance, og jeg sætter pris på jeres råd. Min beslutning står fast og jeg vil gerne have råd til overlevelse, ikke aflivelse.
*MEGA* tak fordi jeg må ringe til dig - og tak for et godt og objektivt svar.
okt 2008
Jeg ved godt det lyder kynisk, men med så mange dyr og dobbelt husleje må der prioriteres. Du skal være velkommen til at komme og hente hende og køre hende til dyrlæge hvis du har lyst til at ofre 800 kr på en fremmed kat.
Signe fulgte med gården og var med rogn da vi overtog. Jeg gør hvad jeg kan her fra og tager ansvar for de små. Men signe må altså klare sig selv lige pt.Hun får masser af Hills og andet godt, og lider ingen nød. Hun har foladt killingerne fordi hun blev stresset over 8 killinger, ombygning og omslag i temperatur, samt at der blev flyttet rundt i stalden og hestene kom ind.
Killingerne er i god foderstand. De bliver 14 dage på torsdag (jeg troede de var ældre) og vejer omk 200 g. Der er 5 tilbage ud af 8, så det er ikke så mærkeligt, at der er en enkelt undermåler imellem (Lille Henning Mini-Fis vejer kun 110 g men er ved godt mod).
feb 2008
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Ved at overtage katten har du også overtaget ansvaret for den.
Jeg står helt af her
okt 2008
Jeg er sku ikke lallende amatør mht dyr. OG Har haft fat i div dyrlæger og eksperter der alle vurderer, at Signe har forladt killingerne fordi hun var stresset over ombygning og kulde, samt 8 stk killinger. Der er ikke tegn på yverbetændelse (Signe der boede her før siger, at Signe-mis altid har været fuldstændig hys, så snart man nærmede sig maveregionen), alligevel har jeg været 'down there' med en vet sygeplejer, som heller ikke ser noget yverbetændelse. Ergo, så er der ikke noget tegn på at Signe er syg - der er heller ikke andre symptomer overhovedet. Så lad være med at konkludere at jeg ser på en syg kat der lider. Tro mig, det ville jeg aldrig lade ske. Tænk hvad i vil. Jeg er mildest talt lige glad. Indrømmet, jeg lød hård i tonen overfor signe-situationen, men det er skisme bare fordi jeg er en anelse frustreret over at der ikke bliver svaret mere konkret og at vi drysser off-topic omkring hypotetiske situationer. Lad vær at konkluder - spørg i stedet det bliver vi alle klogere af. Jeg indrømmer klart, at formuleringern 'jeg tvivler på at folk slæber...' skulle ha' end med: uden grund, da det stresser et vildt/vild-agtigt dyr mere end det gavner. Og min (og andres) vurdering af Signe er, at hun har det godt og at en tur til dyrlægen ville stresse hende mere end det ville gavne hende.
Har snakket med hittekilling. Fået gode råd. Vejet killingerne. De er i den lave til høje ende af OK skalaen. De er ud af et kuld på 8 - derfor en enkelt gnom - det var også normalt. Jeg har fulgt *MEGA*'s råd mht. øjensituationen. Alle øjne er åbne nu og der er ikke mere betændelse.
Til yderligere info: Et lammeskind er et hit. De patter løs og hygger sig.
Temperatur i rede - 24-25 grader skulle være optimalt - ikke mere!
Det er OK at vaske, hvis de bliver gennemtørret bagefter. Vask evt een af gangen
De 3 første uger, skal killingerne ha det mørkt og roligt og ikke nusses og pusses på andre tidspunkter end fodringstid og besøg i toiletvognen.
Det er OK at de først åbner øjnene nu, hvor de er 14 dage. Nogen gør det før, de fleste omkring 14 dage, enkelte senere.
Et vækkeur i reden giver hjertelyd og beroliger dem
...og forresten, så talte vi lige efter... de bliver først 14 dage på torsdag.
Og endnu engang for lige at rydde op i mit hårde sprogbrug::. det er en gårdkat. Den er vild mere eller mindre. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der ville ske, hvis hun kom til dyrlæge. Det tror jeg hun ville panikke fuldstændig over. Hun gør skade på sig selv når hun forvilder sig ind i huset. Banker mod vinduer etc. Vi kan ae hende på hovedet. That's it. Jeg tvivler på, at der er mange der slæber gård og vildkatte til dyrlægen... TILFØJELSE, UNDSKYLDER YDMYGT OVER FOR DET HÅRDE PANEL: uden grund, da det vil stresse dyret fuldstændig unødigt. Hvis Signe lider, bliver hun aflivet, men skisme ikke på en måde der er så skræmmende og unaturlig for hende, som en tur i kasse, ind til fremmede etc. Så vil jeg sku' bede søs om at komme og gøre det her hjemme, hvor hun er tilfreds og glad - evt over en kartoffel, som af en eller anden grund er hendes livret. Og jo, søs er uddanet og kan godt give sprøjter.
jul 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 44
Flaske killinger - brug for råd