5.658 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Gammeldags siameser? Gammeldags siameser?

Hvad er det for noget? Jeg troede siamesere var de orientalsk udseende katte, med store ører og lange næser smiley Men nu har jeg set en del der har "gammeldags" siamesere herinde, som slet ikke ligner de "rigtige" siamesere, kun med masken.

Er det fup? Eller er det en anerkendt variant af racen?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gammeldags siameser?
  • #1   12. okt 2008 Hej Mille

Den gammeldags siameser er rent faktisk en race. Den er ikke særligt udbredt herhjemme, da den moderne siameser er mere populær.

Den helt konkrete historie kan jeg ikke huske, men mener det var tilbage i tiden lige efter 1. eller 2. verdenskrig, hvor de to racer blev "adskilt". Dengang var der siamesere der var mere runde i hovedet (kaldet applehead siamese) og de mere spids hovedede siamesere (modern siamese), og for ikke at få et stort miskmask af rundhovedede langnæsede siamesere, blev de delt op, så kun de rundhovedet blev parret sammen og de spidse blev parret sammen. Derved opstod forskellen på de to slags siamesere.
    Men en applehead - eller gammeldags - siameser er lige så rigtig som en moderne siameser.

Jeg ved de opdrættes i større udstrækning i Tyskland og Canada, og så er der selvfølgelig nogle herhjemme. Disse har dog som regel ikke stamtavle, og hvorfor ved jeg ikke.

• #2   12. okt 2008 Lis det var da en positiv beretning du kom med om de moderne siamesere...

• #3   12. okt 2008 Jeg er helt klart tilhænger af den gammeldags siameser som jeg er vokset op med. Jeg synes den moderne udgave har ødelagt siameserens pragtfulde udseende og de minder mig mest om aliens fra en anden planet. Jeg ved godt jeg måske støder nogle med den udtalelse men det er bare min ærlige mening. Derfor kan de godt være skønne katte alligevel, men udseendet bryder jeg mig altså ikke om.

Jeg er fuldstændig enig med Lis. Jeg synes det er både synd og skam at de fleste siamesere ser ud som de gør i dag. Siameser og burmeser minder heldigvis meget om hinanden af sind og burmeseren minder af udseende meget om den gammeldags siameser bortset fra farverne naturligvis og så de flotte blå øjne.

• #4   12. okt 2008 Tina ja du støder nogen med dine udtalelser, men jeg er så vant til at folk ikke kan se, hvad der gemmer sig bag udseendet af denne skønne race, så jeg føler mig ikke stødt.

Og forøvrigt så er det kun udstillings siameserne i snakker ud fra. Gå ud i et hvilket som helst siameser opdræt og se, at langtfra alle deres katte er så ekstreme, som dem på udstillingerne.

• #5   12. okt 2008 Jeg føler mig IKKE stødt hvilket jeg også skrev. Jeg har ikke de ekstreme siamesere, men kan godt lide deres udseende. Det kunne jeg ikke så godt for 10 år siden, for der SÅ jeg kun katten... og det var på en udstilling. Ja de ekstreme siamesere er lidt for ekstreme til mig, men nu snakker vi jo ikke om ekstremerne. Vi snakker om den moderne siameser og der er immervæk stor forskel.

Dem jeg har går under de moderne siamesere, men der er ikke noget ekstremt over dem... JO det er der. De har et ekstremt dejligt temperament.

Desværre er det sådan, at mange af dem der udtaler sig om de nye siamesere hentyder til de ekstremer der findes på udstillingerne, men knap så mange er klar over, at det ikke er mange der ser ud som dem. Langt de fleste siamesere (OG orientalere) der bliver født, bliver solgt ud som kælekatte, bl.a. fordi de ikke er ekstreme, og jeg syns det er så synd for racen, at folk kun dømmer dem udfra hvad de ser på udstillinger. Der kan man slet ikke danne sig et indtryk af dem og det troede jeg helt reelt du var klar over Lis.

• #6   12. okt 2008 ....så spammer jeg liige.....

Det gælder også for den gamle Klassiske Perser contra den moderne Perser.
    Den klassiske kan man stadig købe, specielt i Tyskland, men den har ik en chance på udstillingerne, men det er hos dem publikum står og siger "nååå og ihhh". Div problemer er kommet med den "moderne"

• #7   12. okt 2008 Tak for jeres svar. Det undrer mig da lidt at man ikke kan få stamtavle på dem herhjemme, hvis de er lige så rigtige som den moderne udgave?

Jeg kan nu godt lide de moderne siamesere, og hvis jeg skulle have en, skulle de bestemt være den type. Synes de er rigtig smukke smiley

• #8   12. okt 2008 Anne R > Der er skam også opdrættere af den klassiske Perser i Danmark, prøv at Google Classic Persian :o)

• #9   12. okt 2008 Jeg ved godt at siamesere har et godt sind og jeg skrev også at bur- og siameser minder meget om hinanden. Da jeg ikke bryder mig om den moderne siamesers udseende faldt valget på burmeseren som minder mig meget i udseende om den "gammeldags" siameser.

Nu går jeg sjældent på udstillinger så det er ikke derfra jeg har min mening. Det er over 30 år siden eller mere jeg sidst var på en katteudstilling og der kom jeg hjem med en dejlig vildfarvet abyssiner som blev omkring de 16-17 år. Siden har jeg faktisk ikke besøgt en katteudstilling. Men jeg ser da også billeder af siamesere på de forskellige katteforas.

Jeg er nok ikke til extremiteter for jeg bryder mig heller ikke om de moderne fladsnudede racer. Jeg synes det er synd og skam at mennesker alver dyr der ofte har mén pga. deres udseende i form af forkert bid, vejrtrækningsproblemer, dårlige rygge osv. Det gælder ikke kun inden for katteverdenen men også hundeverdenen.

• #10   12. okt 2008 Thomani

Ja hende kender jeg godt *S*

• #11   12. okt 2008 Hej Alle

jeg kender til rigtig mange racekatte, hvor der er en ny type samt en gammel type

Eks. perseren, som engang var en "langnæset" race, og idag ser helt anderledes ud

MCo'en var engang ikke så markant i Box'en som den er idag

Birmaen var mere lang i hovedet - faktisk ala den gamle typede Siam - og det er den heller ikke idag

og sådan kunne jeg blive ved

MEN der er heldigvis stadig opdrættere som værner om "den orginale vare". Ikke at jeg altid syntes de er smukkest, men jeg synte det er fedt, at der er plads til alle de smukke katte - uanset om de er jf. standarden perfekt eller ikke.

HIlsen Heidi, som helt klart er den til "nye" type birma

• Catstuff
    Catstuff Tilmeldt:
    aug 2007

Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
    #12   12. okt 2008 Ja jeg kan kun være enig i det skrevne.

Min oplevelse er klart at de perserkillinger med lang næse som i gamle dage er dem der bliver solgt først i kuldet.

Jeg personligt synes ogå bedst om de gamle typer på siam ,perser osv.

Jeg ved ikek hvordan vi kan ændre det "skønhedsideal" som er idag, men eet er sikkert vi støtter det jo desværre ved at blive ved med at avle extremer som standarden og dommerne vil have dem.

• #13   12. okt 2008 tja...nu er jeg så den stolte ejer af to stk. "moderne" siamesere. Må sige at da de var killinger lignede de noget fra gremlins smiley men de er nu skønne alligevel smiley Har set billeder af de mere ekstreme siamesere og må sige, at jeg bryder mig ikke om deres udseende...ser alt for ekstremt ud.
    Uanset, så synes jeg at både de moderne og gammeldags/applehead er skønne katte, kan bare ikke lide når det bliver for ekstremt (og det gælder alle racer)

• #15   12. okt 2008 Jeg synes heller ikke om det ekstreme, når det går ud over kattens helbred. Men det er vel sjældent det bliver så slemt?

Det er vel meget naturligt at standarden og idealet ændrer sig med tiden, så det med at de "moderne" udgaver ligefrem har ødelagt visse racer, synes jeg er noget pjat. Alle racer som vi har, er jo et resultat af målrettet avl. Det er menneskets trang, til at fremavle det som er specielt og unikt, som har skabt vores racekatte. Jeg forstår ikke hvorfor det skulle ødelægge nogle racer at der bliver avlet i en særlig retning. Hvis vi ikke ville avle på de unikke træk, så skulle vi jo allesammen holde huskatte..

• #16   22. okt 2008 Grunden til at siameseren er blevet meget mere typet, end før i tiden, skyldes at man begyndte at avle dem i andre farver end end den klasiske med masken, og derved ville en siameser i andre farver end den traditionelle, komme til at ligne en almindelig huskat alt for meget, hvis ikke man havde avlet dem mere typede.
    Farvegenerne fik man ind i racen ved at blande siameseren med Brittish shorthair, og så avle tilbage siamesere imellem, og efter nogle generationer havde man det man i dag kalder den moderne siameser og orientaler.
    Orientaleren er forholdsvis ny indenfor racen, og efterhånden blev flere og flere anderledes farvevarianter anerkendt under det vi betegner som orientalere. Det var engang tilbage i 1950'erne.

Da det er tilladt at blande siamesere med orientalere, bærer de fleste siamesere andre farvegener, man kan derfor ikke vide om killingerne bliver det ene eller andet, eller et kuld med begge slags, derfor har de fleste siameser-opdrættere opdræt af både siamesere og orientalere.
    Blandingen af siamesere/orientalere igennem mange generationer forklarer jo også hvorfor siameserne også er blevet mere typede, deres mor kan sagtens være orientaler, men få siameserkillinger.
    Håber det virker nogenlunde forståeligt.
    (Til de der ikke ved det; det som udgør forskellen på om en kat er siameser eller orientaler er kun farven)

Min Cato's mor er Siam, og faderen kulsort som ham selv.
    Jeg vil betegne Cato som ret typet, jeg er dybt fascineret af hans udseende, jeg finder ham smuk på en næsten overnaturlig måde. Og så er han den kærligste kat jeg nogensinde har haft, også overfor fremmede, alle der møder ham siger de aldrig har oplevet så kærlig og speciel en kat.
    Mht. avl, handler det jo om at avle sunde dyr med et godt temperament, og min orientalerfyr har begge. Nu er han kastrat, så det er ikke relevant i mit tilfælde, men jeg kan da ikke se hvorfor man ikke skal avle på katte af Catos slags, det er jo helt fantastiske dyr. smiley

Jeg har ikke noget peoblem med at der er nogen, som ikke kan lide orientalerens udseende, smag og behag er jo forskellig - jeg fik faktisk min Cato af en veninde, som ikke kunne lide hans udseende, hun syntes han så fæl og uhyggelig ud, he, he,! ...men godt for det, for så fik jeg ham jo. smiley

• Lis L
    Lis L Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Svar: 2
    #17   10. maj 2013 Hej !
    Er der nogle herinde,der har kendskab til steder,hvor man kan købe "gammeldags"siameser killinger ?

Kommentér på:
Gammeldags siameser?

Annonce