{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.707 visninger | Oprettet:

Billigt kvalitetstørfoder (test) {{forumTopicSubject}}

Eftersom jeg er på su og ikke har de store økonomiske midler at gøre med, men samtidig ikke ønsker at gå på kompromis med mad til mine dyr har jeg ledt (rabatten, forbrugerstyrelsen osv) efter noget tørfoder til min kat, der både er godt og billigt på samme tid og nu er det endelig lykkedes for mig - tror jeg da. Jeg har fundet en test på www.taenk.dk (udgives af forbrugerrådet).

Resultatet af testen er kort skrevet følgende (kopieret fra testen):

Tænk har testet syv slags tørfoder og ni slags vådfoder. Og den store vinder i tørfoder-testen er det dyre foder fra Hill’s, kaldet Science Plan. Dette foder får 87 procent i den samlede bedømmelse. Foderet har det helt rigtige indhold af næringsstoffer, og deklarationen på bagsiden er korrekt. Desværre ligger dette tørfoder også i den dyre ende.

Lige i hælene på den dyre vinder ligger to billigere alternativer, der begge får lige så gode karakterer i den samlede bedømmelse. Både Schnucki fra Aldi og Coshida fra Lidl ligger i top, når det gælder næringsindhold og deklaration. Begge produkter koster en syvendedel af Hill’s Science Plan for en dags ration og er helt på højde med luksusfoderet fra Hill’s.

Det KAN altså godt lade sig gøre at finde billigt foder uden at gå på kompromis med kvaliteten =)

Ville lige dele dette guldkorn med jer andre...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Billigt kvalitetstørfoder (test)
  • #1   13. okt 2008 Trine - Den undersøgelse skal tages med forbehold.
    Point skal ikke scores på en god varedeklaration og fodervejledning.

    Testen har været diskuteret til hudløshed på flere kattefora.

    Blandt andet er fedtindholdet kun på ca. 9%.
    Så lav en fedtprocent giver tør, skællet hud og mat pels.

    Indholdet af Taurin, som katte ikke selv kan danne, og som er meget vigtig for cellefornyelse, er kun på 1100. Den bør være 2500.

    Proteinkilden er også kritisabel.

    Der er flere og meget bedre produkter, som ikke var med i testen fra Tænk.


  • #2   13. okt 2008 Mega... Hvo e det godt du skriver dette, da der er ret mange synes jeg, der er hoppet over for at bruge det fodre fra aldi...

  • #3   13. okt 2008 Mega:

    Jeg forstår fuldt ud hvad det er du siger .... smiley

    JEg arbejder i Aldi, og køber selv Snucki... Har snakket med dyrlægen om det, og har fået mine katte undersøgt efter 4 måneders forbrug af det nye foder, og de er sunde og raske .... smiley

    Jeg siger ikke dette for at sige at det foder er TOP i forhold til Royal eller anden, men det KAN lade sig gøre for nogle katte at spise dette.. Men synes måske, at katteejere burde gøre som vi har gjort mht at rådføre os med dyrlægen og få dem tjekket efter forbrug af foderet, for at være sikker på om foderet er godt nok til kattene...

    (Håber ikke jeg bliver rakket ned pga mit indlæg, men synes bare at jeg ville fortælle om min oplevelse)....


  • #5   13. okt 2008 Christina:

    Nåe okay på den måde.... smiley


  • #6   13. okt 2008 Man kan købe adgang til at se testen og der står hvad pointene helt præcist er givet for. Og jeg nægter nu at tro at en kat kan blive syg af ikke at få det dyreste foder. Hvad gjorde de før vi begyndte at fodre dem med det? De fangede vel mus osv. Så det kan de vel bare blive ved med hvis der er nogetr de mangler i foderet. Jeg har bare valgt at fortælle om denne test da jeg som studerende som sagt ikke synes der er penge til at bruge et par hundrede på foder til min kat hver måned. Så vil jeg da hellere prioritere at der er penge til at tage den til dyrlæge osv. Misforstå mig ikke. Jeg vil altid være i stand til at betale for dyrlægebesøg osv hvis det er nødvendigt. Men når jeg så ser sådan en test må jeg da ærligt indrømme at jeg ville føle mig lidt til grin hvis jeg betalte 7 gange så meget for noget der ifølge en test er lige så godt. Mht. manglende fedt i maden får mine dyr altid olie over deres mad for at holde deres pels flot og sund. Og ellers tror jeg nu ikke der er nogen katte der dør af foderet fra Liddl eller Aldi. Og mht. testen har jeg altså forstået det sådan at der er målt hvad der er i det pågældende foder og blandt andet også set på hvordan det hænger sammen med varedeklarationen, hvad der er i af fyldstoffer osv osv. De er bedømt ud fra syv forskellige områder.

  • #7   13. okt 2008 Vi lærte faktisk på dyrepasser uddannelsen at fodderet fra netto var det bedsteaf de billige. Og at det var ikke lige så godt som hills og R.C MEN MEN MEN det havde nok nærring til katten kunne leve af det og og også være sund. Med hensyn til pelsen om den er mat og sådan ved det fodder ved jeg så ikke.. Jeg er også på SU og har ikke så mange penge så jeg gør det at jeg køber noget billigt og royal cannin og så blander jeg det sammen ca 3 R.c til en en gang billigt. så får de noget af det godt stadig sparer jeg lidt penge. Min Maine coon får dog KUN R.C killingemad.

  • #8   13. okt 2008 Trine - sådan en pose skulle da gerne holde mere end 1 måned ved da hvis jeg køber kvalitet foder som kan fåes i mange prisklasser hvis man kigger sig for.. Altså en pose på 10 kg holder hos mig til 1 kat 3 måneder ca. så regn ud hvor meget du sparer ved at købe det billige i forhold til noget som er ordenligt..

  • #9   13. okt 2008 Og så må vi heller ik glemme hvilke katte der skal fodres

    En udegående neutraliseret kat med hang til fugle og mus, har ik brug for samme indhold i foderet som en avlskat i en lejlighed


  • #10   13. okt 2008 Hejsa

    Har siddet og leget med nogle tal og har regnet lidt på det hvad det egentlig koster os at fodre vores kat pr. dag så her er nogle facts

    ROYAL CANIN
    FIT 32 (adult)
    Pris: 10kg = 479kr (I Maxi Zoo)
    4kg kat skal som pegefingerregel have 65 gram pr. dag
    65 gram koster 3kr
    Foderet holder i 154 dage

    Whiskas Adult
    Pris: 4kg = 104kr (I Maxi Zoo)
    4kg kat skal have 70 gram pr. dag
    70 gram koster 2kr
    Foderet holder i 57 dage

    Nu kan i så helt præcist se hvad det koster at fodre din kat pr dag med et kvalitetsfoder kontra et kvantitetsfoder som det er i mine øjne, jeg vil også sige at jeg syntes prisforskellen er minimal men der imod er foderkvaliteten skræmmende lang fra hinanden

    Hilsen

    Nikie


  • #11   13. okt 2008 nu er whiskat faktisk heller ikke et billigt fodder..

  • #12   13. okt 2008 nej det er jo tydeligt at se på udregningen, men det er kvaliteten i forhold til RC til gengæld

  • andreea d
    andreea d Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Katte: 2 Svar: 3
    #13   23. okt 2008 Min dyrlæge sagde, at det handler om råvarer. I tænks test kigger de på indholdet, fx protein. Og det kan godt være det svarer til det anbefalede, men det betyder ikke det er god/fordøjelig protein. Hår er også protein, men det kan ikke fordøjes. Kan du se pointen? (;

    Så forskellen på de dyre og billige foder er forskellen på kavlitetsråvarer og dårlige råvarer. Man kan ikke få kvalitetsråvarer til billige penge.


  • #14   8. okt 2012 Jeg fodre selv med Schnucki, derudover får han ca. 100g. vådfoder hver dag + råt nogle gange om ugen, han er ude-/indekat, han lever fint, er sund og rask og så har han den lækreste pels smiley
    Jeg har valgt det, da jeg er på kontanthjælp, og ikke har det store, at gøre godt med, så priotere en "katte-konto", som står til dyrlæge regninger. Mener også, at det kan gå, når jeg også fodre med det andet.

    Min mor har også fodret med det, og hun har en på 11år, som aldrig har været syg, han skal dog snart aflives, da han er næsten helt blind, og har nedsat hørelse, så han går ofte ind i ting smiley


  • #15   8. okt 2012 Om man vælger tørfoderet fra Aldi eller foderet fra RC (eksempel) er i mit hoved hip som hap. Ens for dem begge er, at de er smækfyldte med kulhydrater (korn), som katten ikke kan fordøje. Indholdet af reelt kød i disse mærker er så forsvindende lille og kornindholdet så højt, at begge dele ville egne sig bedre som hønsefoder.

    Gad vide hvorfor så mange firmaer vælger at proppe deres foder med korn, når det på ingen måde kommer katten til gavn. Jo det er nok fordi, at korn er så meget billigere end kød = større fortjeneste til producenten.

    I mit hoved sammenligner jeg fodring med disse mærker med selv at spise McDonalds hver dag. Det er det rene junkfood.

    I stedet burde der gås efter mærker, hvor andelen af kød er højt, og andelen af korn er lille (eller slet ikke eksisterende), eller endnu bedre at råfodre katten.

    Men det kan være i kan svare mig på hvorfor en kat (kødæder) skal proppes med korn? Jo vist vil en kat få en lille mængde korn, når den spiser en mus fx, men det vil aldrig nogensinde svare til de mængder korn langt de fleste producenter propper deres foder med.


  • #16   8. okt 2012 Orijen Kylling kattefoder 7 kg kr 459,00 (dansk pris, billigere i tyskland)
    4kg kat skal have 55g pr. dag
    55 gram koster 3,50 kr pr. dag

    det synes jeg er billigt for et godt kornfrit produkt. smiley
    1/2 LUX oveni så spiser katten godt for 6 kr om dagen...


  • #17   8. okt 2012 Regnede lige På Applaws, der også er et godt kornfrir produkt.
    for 4 kg kat og ca 50 g pr dag vil det koste de helt små 2,50 kr om dagen. smiley


  • #18   8. okt 2012 Cathrine B: Af hvad jeg kan se, er der ikke korn i, men nu har jeg også været svagtseende, så har måske kunne have overset noget. Nu er der dog styr på øjnene næsten, så jeg må jo se, når jeg skal have noget næste gang smiley

    Dette er jo også bare en midlertidig løsning til, når jeg får en afklaring på hvad jeg skal smiley Og så skal der da klart skiftes til noget andet, men lige nu kan det bare ikke hænge sammen. 1 kg. koster 8,50,-

    Jennie S: Det vil jeg klart kigge efter, når jeg får nogle flere penge, at gøre godt med smiley


  • #19   17. okt 2012 Det er i hvert fald uhyre vigtigt, at indholdet af Taurin er optimalt, for kattes organisme kan IKKE selv danne det. De får det fra råt kød og tilsætningen af det i færdigprodukter.

    Taurinmangel resulterer bl.a.i kredsløbsforstyrrelser og nedsat syn/blindhed.


  • #21   17. okt 2012 Mega: Meget spændende, at læse, min mor har selv en kat der udelukkende har levet på aldis tørfoder, og han er blind nu (han er 11 år, og har ellers ikke været syg!)
    Tarzan får råt flere gange om ugen + vådfoder hver dag.
    Taurin indholdet i aldis foder er på 1000/kg. Dette har jeg læst i en anden tråd, at det er det der minimum skal være i.
    Tarzan får derudover LUX fra Aldi, hvor der også er taurin i.
    Men ligeså snart jeg får noget mere, at gøre godt med, skifter jeg klart til et bedre mærke. Men med lige knap 4600,- kommer man ikke langt som udeboende med hest og kat. (dumme kommentare frabedes!)

    Krista: Tarzan spiser fint af det foder fra aldi, og bliver dækket ind med vådfoder også, så han mangler ikke noget smiley


Kommentér på:
Billigt kvalitetstørfoder (test)

Annonce