3.533 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

myten om kastration (British Shorthair myten om kastration (British Shorthair

Jeg skal nok have en dejlig brite-dreng hjem i løbet af de næste par måneder.

jeg vil gerne udstille ham og have ham kastreret. han har vundet en del killinge-præmier så han skulle være udstilllingsegnet.

Jeg fortæller så min svigerfars kone, som katten kommer fra, at vi gerne vil have ham kastreret inden han kommer herhjem (det er billigere i slovakiet end herhjemme).

Hun siger så:
Man skal vente til han har markeret territorie første gang, for først da har han hormoner nok i kroppen til at udvikle det typiske "brite-hoved" som hannerne af racen præmieres for på udstillinger.

Kan det passe? der er jo så meget om at kastration ikke ændrer på kattens vækst, men kan det "ødelægge" de racetypiske træk som hanne først vokser sig til senere?

og er der ikke stor risiko for at han fortsætter strinteriet, efter han er kastreret hvis jeg venter til han har gjort det? for jeg vil bestemt ikke have en kat der render og strinter alle vegne, "bare" for at få en velegnet udstillingskat..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  myten om kastration (British Shorthair
  • #1   16. okt 2008 Jeg tror, tidlig kastration er et ukendt fænomen i Slovakiet - det er iaf ikke særligt udbredt i fx Tyskland. Hvis opdrætteren ikke vil kastrere katten, inden den kommer hjem til jer, må I jo få det gjort herhjemme.
    Der findes flere BRI opdrættere herhjemme, der kastrerer killinger - prøv at spørge BBklubben om erfaringer.

• #3   16. okt 2008 Jeg tænkte også at det måtte være fordi de ikke er så langt fremme med deres viden som herhjemme...men måtte jo lige høre.
    jeg vil prøve BB-klubben, hvis jeg kan finde dem smiley

• Marina B
    Marina B Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Svar: 14
    #4   16. okt 2008 Det kan ikke siges bedre end Lis gør. En brite får kun sit kraftige brede runde hoved når det ligger der genetisk. De hormonelle kindbasser en fertil britehan udvikler tager et par år om at udvikles og de forsvinder igen når testosteronindholdet falder ved kastration:-))
    Men det lyder dejligt at fyren allerede vinder på udstillingerne, det er lovende for at han nok skal få det rigtige look.
    Få ham hellere kastreret hjemme, det kræver trods alt erfaring at kastrere unge dyrog med al respekt er jeg ikke sikker på de er så langt fremme i Slovakiet hvad det angår.
    Ang. BB-klubben: http://www.bb-klubben.dk/
    Og Brite burmeserforum: (link fjernet)

Marina

• #5   16. okt 2008 Man fjerner jo kønshormonerne ved kastration, og hvis det er dem som giver kinderne er det jo ligemeget om han bliver kastreret som lille eller voksen, for så snart de hormoner ikke er der mere, vil han heller ikke have "hankattekinder". Så det er vist overtro smiley

• #7   16. okt 2008 "Resultatet af sammenligningen af vægt viste nogen forskelle i de tre grupper. Hannerne vejede mere end hunnerne, men dette var ens i alle grupper. Undersøgelser af kropssammensætning og kropsfedt viste, at Gr. 1 (neutraliseret 7 uger gamle) og Gr. 2 (neutraliseret 7 måneder gamle) var identiske, og generelt federe end Gr. 3. Forskerne pointerer, at i 12-måneders alderen viste Gr. 3-hankattene allerede de normale hankatte-karakteristika, såsom nedsat vægt og udvikling af hankattekinder, hvilket skyldes en del af forskellen. Det er i opfølgningsfasen noteret, at vægtforskellen på Gr. 1 og Gr. 3 er mindre synlig."

her står lidt om hankattekinder. som om at det kun er er de der kastreres efter 12 mdr. der udvikler hankatte-kinder???
    eller misforstår jeg?

• #8   16. okt 2008 Felis F

Urinvejene diameter ER der lavet undersøgelser om - Anita O har lige bragt hele undersøgelsen

"Undersøgelser af udviklingen af urinvejene viste ingen forskelle grupperne imellem, udover de kønsrelaterede forskelle, som var tilstede i alle grupper. Forskerne målte diameteren i hankattenes urinrør og fandt heller ikke der forskelle grupperne imellem"

• #9   16. okt 2008 okay så han vil få store kinder fordi det ligger til racen og hans linier.
    hormonerne vil pumpe dem yderligere, men kun så længe han er fertil.
    og da han jo ikke skal være fertil, så er det lige meget med at vente til han har strintet.

jeg havde egentlig tænkt at få ham kastreret dernede pga pengene, men ville egentlig gerne (som felis siger) vente til han er ca 6 mdr, da det er den alder min dyrlæge foretrækker og jeg er tryg ved dem.

• #11   16. okt 2008 Et lille ikke dokumenteret indspark..... Har altid kastr. hankatte lige når de var ved at blive kønsmodne indtil for nylig... Der blev den sidste killing kastr. 4 mdr. gammel, og man kan ikke se på ham overhoved at han er en hankat deværre...... Det samme med alle mine hanhunde... De 2 som jeg fik kastr. da de var 1 år gamle fik aldrig et hanhundehoved... de lignede det de var ----kønsløse, fordi hanhundens hoved udvikles fra 1-2 år.
    Så i fremtiden hvis jeg skal have flere hunde eller killinger, så skal katten kastr. sent... og hunden skal slet ikke kastr.

• #12   16. okt 2008 Nådada. Dyrlægernes erfaringer kan vi altså ikke bruge til noget.... Og mine egne dem skal jeg også se bort fra..... Ja ja. Så siger vi det. Hmmm------

• #13   16. okt 2008 Jeg har kastreret mine to britte da de var ca. 1 år gamle... På min profil kan du se at de sadig er store og har dejlige kinder...

• #14   16. okt 2008 okay, jeg har nu skrevet til dem at jeg gerne vil se nye billeder (som jeg selvfølgelig vil dele med jer allesammen) og at han vil blive kastreret inden kønsmodning, hvis han skal bo her.

Nu må vi se hvad de siger.

• #15   16. okt 2008 Det er nu ikke alle han katte der strinter smiley

• #16   16. okt 2008 christinna.

Nej det har du helt ret i, men jeg vil ikke risikere noget.
    Mine katte er mine babyer, men jeg tror jeg, som mange andre med indekatte, ville have svært ved at leve med en strinter, og det ville være synd for både ham og mig at udsætte os for at leve under ikke-optimale forhold.

• #17   16. okt 2008 Eftersom vi lige har fået en Britehan kastreret for en lille måned siden, må vi da også hellere give et besyv med;

Som flere skriver, så behøver en hankat ikke at begynde strinteriet..vores har aldrig strintet, selvom han har været kønsmoden i ca. 9 måneder.
    Vi fik også at vide af opdrætteren, at jo længere vi ventede med at kastrere, jo større kinder ville han få. Og han har da ganske rigtigt også nogle godt pumpede kinder, modsat hans 6 brødre der alle blev kastreret da de var 12-15 uger gamle.
    Hun har opdrættet briter siden 1978 og hendes erfaring var ihvertfald at kinderne ikke skrumpede ind igen efter en kastration.

Men nu må vi så se om det passer..i tilfælde af at kinderne skrumper ind, burde vi jo så kunne se det om en måneds tid..til den tid er det så to måneder siden han blev kastreret.

• #18   17. okt 2008 Gammel overtro fordomme, kald det hvad I vil.... Men hvorfor skulle vi som har oplevet at det hjælper at vente med kastr. lige pludselig ikke have ret..... Ebhver gammel opdrætter og gammel katteelsker som har haft katte hele livet må da vide lidt om sagen fra det virkelige liv. eller?????
    Forrige år var jeg ved at købe en norsk skovkattekill. som var dyrlægeopdrættet, og ville gerne have killingen kastr. inden jeg fik den hjem..... Det ville hun slet ikke... hun sagde at deres urinrør ikke får samme dimension hvis man katsr. dem så tidligt, og at de slet ikke får deres hankatteudseende. Hun havde væørfet dyrlæge i mange år, og hun havde opdrættet i mange år.....

• #19   17. okt 2008 Lis, Ja jeg har læst tråden, og andre som jævnligt dukker op her om det samme emne....... Du får ret, for jeg er jo bare påståelig..... så er den potte ude. Jeg er jo egentlig også fløjtende ligeglad med hvad du mener, jeg gør det som er bedst for mig og mine mislinger og hunde.......Farvel for denne gang.......

• #20   17. okt 2008 Lis er en af dem jeg stoler mest på herinde, hun er altid hurtig med et svar, super hjælpsom og så brænder hun for sine egne, og katte i almindelighed.
    Det kan måske få hende til at fremstå som bedrevidende, men helt ærligt, det er hun jo også *G* hun ved ihvertfald ofte bedre end mig. tre medicinske problemer har lisD nu guidet mig igennem, og støttet mig i, og alle tre gange har hun haft ret, og gjort det på en rigtig god måde.

tak for alle jeres svar, jeg har besluttet at få ham hjem og se ham an de første par måneder, og så tager vi den derfra..

• #21   17. okt 2008 så der er ny misling til mig!! weee!!
    der er billeder i mit fotoalbum, chester cream of simply red

• #22   18. okt 2008 Kirch - Hun spurgt om du havde læst på den side hun linkede til, ikke i denne tråd eller andre lignende..

Generelt - For at en undersøgelse skal være gældende og brugbar skal forsøgsdyrene have så lig opvækst muligheder som muligt. Det har de haft i den undersøgelser der refereres til, for så mange andre ting kan spille ind og det er derfor svært at sige noget ud fra daglige erfaringer, hvis de ikke er lavet som et kontrolleret forsøg. Min 25 øre om dyrlæges erfaringer versus undersøgelser.

• #23   18. okt 2008 Hos hestehingste er det almindeligt kendt, at jo senere man kastrerer, des mere hingstepraeg faar de. En vallak, der er kastreret som 6-maaneders bliver selvfolgelig praecis lige saa sund og veludvokset som en vallak, der foerst blev kastreret som f.eks. 3-4 aars. Men den sidste vil have mere hals og et mere "hingstet" temperament, da den har opdaget, hvad den "kan" og aldrig helt glemmer dette (musklerne kommer jo af hingstens maade at gaa paa, naar den viser sig for hopperne). Saa man kastrerer i det tilfaelde efter behov og smag.
    Artiklen laengere oppe ligger jo egentlig op til det samme. Spoergsmaalet er jo saa bare, hvorvidt katten overhoved bevarer noget, uanset hvor sent den kastreres?
    Marsvin f.eks. aendrer sig ikke en milimeter! (jeg mistaenker dem for at vaere for primitive, uanset hvor meget, jeg holder af mine 2 ;-)).
    Men uanset lysten til udstilling, saa er jeg nu heller ikke sikker paa, at jeg ville turde vente til 1-aars alderen med at kastrere katten. Hvad er en evt. chance for stoerre kinder mod kat og ejers gode samliv?

• #24   18. okt 2008 Altså - når katten skal konkurrere som kastrat på udstillinger er evt. hankatte kinder jo også ligegyldige. Det er jo ikke det den vurderes på. Der tages jo under bedømmelse hensyn til om det er kastrater eller fertile :o)

Kommentér på:
myten om kastration (British Shorthair

Annonce