{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vi får da bare en ny......
  • #1   12. nov 2008 Ja var nok blevet krig smiley Må nok også sige at der ikke var meget følelse over det indlæg.

  • #2   12. nov 2008 Der er mange hårde ORD i den debat.
    Og jeg tror aldrig, at vi mennesker bliver enige om hvordan man holder KAT! Alle mener hver især, at de har ret. Vi har brug for en kattelov!!!!
    Mine skal ihvertfald i ud på egen hånd, for at jeg derefter skal samle dem op på vejen. De skal være i sikkerhed, i deres løbegårde. :o)
    Ifølge færselsloven hører katten under gruppen mindre dyr, så mange bremser slet ikke. :o(


  • #3   12. nov 2008 Hun er da godt nok bare kold i r...

    "Det har vi lært at leve med" - Ja flot, men det har kattene da tydeligvis ikke??


  • #4   12. nov 2008 Det sidste indlæg i den tråd synes jeg godt nok er for meget.........

  • #5   12. nov 2008 Rikke A

    ????


  • #6   12. nov 2008 Det ved jeg nu ikke om jeg synes, vedkommende har jo egentlig ret i det han/hun siger.

  • #7   12. nov 2008 Jeg ved godt det her er et kattegalleri og at alle her er enige om en ting - katte er noget af det bedste i verden... og jeg elsker da også katte højt... Men.. Katte og hunde er forskellige! Katte og heste er forskellige!
    Jeg kender RIGTIG MANGE katte der hellere vil løbe og lege udenfor, jagte mus og klatre i træer, end ligge inde på en sofa dagen lang og glo!! En aktiv kat er en sund kat.. Jeg foragter folk der går i snor med deres kat, og har man ikke mulighed for en løbegård, synes jeg den eneste mulighed er at lade dem komme ud.... derfor synes jeg heller ikke at folk der bor i små lejligheder på 3.sal fx. burde ha kat... medmindre man virkelig seriøst gør noget for at aktivere den.... 100% at en stor den af de indekatte der findes i dag, ville blive gladere hvis de fik lov at komme ud også...... Jeg er meget dyreglad, og sætter kattens velbehag højt - men at lukke dem inde og glemme hvordan mange katte virkelig nyder naturen fordi der er en chance for at de kan blive kørt ned, og for at spare sig selv for at blive ked af det.. tja... det er synd i mine øjne... Jeg savner de katte jeg har haft, og mistet til vejen.... men at se deres livsglæde når de var udenfor.. den ville jeg ikke have stjålet fra dem...

    Nu får jeg sikkert hug, men jeg har en mening og i behøver ikke at synes det er den rigtige.


  • #8   12. nov 2008 Hov der skulle være et komma..

    "- men at lukke dem inde og glemme hvordan mange katte virkelig nyder naturen, fordi der er en chance for at de kan blive kørt ned"


  • #9   12. nov 2008 Rikke A

    Jammen jeg kan da godt forstå at du mener det, for ellers kan du jo ik retfærdigøre, at 50% af dine oprettede katte er blevet kørt over...

    Og jeg tror nu stadig, at kunne man spørge en kat, om den ville løbe frit i kort tid, med en stor chance for at ligge og lide helt alene i en vejkant, eller bo i en lejlighed på 3. sal, så ville katten nok vælge 3. sal

    Det er efterhånden de færreste som kun har en indekat, og indekatte bliver aktiveret i de få vågne timer de er oppe.

    Ligeledes bliver det mere og mere udbredt, at man laver løbegård til sine indekatte.


  • #10   12. nov 2008 Anne R

    Det er da flot at du kan side og snakke på kattens vegne.... hvis du skulle vælge mellen at leve i fangeskab hele dit liv eller leve blandt andre som vi mennesker nu engang gør med den risiko der er for at køre gal i traffikken eller blive kørt ned at en eller anden idiot der ikke kunne lade bilen stå da promilen blev for høj.... hvad valgte du.... at tage chanchen og leve et liv der pludelig en dag kan stoppe, eller sidder du også indenfor og kukkelurer sammen med dine katte?
    Du skriver der er en stor chanche for at komme til at ligge og lide i vejkanten... min hun kat levede i 6 år døde desværre at akut nyresvigt men hun elskede at være ude i de 6 år hun levede...
    min hankat ville altid være ude, han kom kun hjem for at spise,- han stod og mjavede ved døren for han VILLE ud.... hold kæft hvor ville det være synd at holde ham inde fordi der måske kunne ske noget....

    Rikke A, - jeg forstår dig 100%
    mine 2 mco´er har jeg dog besluttet at indhegne min have til når der bliver forår,- så ind til da må de leve i "fangeskab"



  • #11   12. nov 2008 marianne J

    Hvis du skal sammenligne katte med mennesker, så bliver det max 4 års børn. Dem sender man jo heller ik bare ud alene?

    Mennesker lærer hele livet.

    Og nej, jeg tager ingen chancer - det er mit liv for kært til, dog kan jeg aldrig gardere mig mod fjolser. Men jeg kan gardere mine børn og mine dyr mod fjolser og almindelige farer.


  • #12   12. nov 2008 Åh nej, skal vi nu til det med ude/indekatte igen.

    Men hvor er det typisk at jer der holder udekatte, skal angribe og ligefrem "foragte" dem der holder indekatte og påstå at det er skidesynd for katten, for så får den jo ikke lov til at leve "naturligt". Når jeres argumenter så ikke holder kan I altid ty til ubrugelige sammenligninger, som dem med at "jamen ville du som menneske måske have lyst til at være indespærret??" - Det kan I altså lige så godt glemme, for det kan ikke sammenlignes. Som Anne skriver, ja måske med et lille barn, og dem sender man heller ikke alene ud på gaden.

    En kat er et domesticeret dyr, dvs vi mennesker har fremavlet dem i en retning så de ikke længere er "vilde". Så det med at katte selv skal ud og fange deres føde osv er en omgang bulls**t. De katte der lever "vildt" har engang været almindelige kælekatte, som deres ejere har kaseret. Der er ikke noget naturligt ved det.

    Jeg er ligeglad med om I holder udekat. Det er op til jer selv, men mine kommer aldrig til at være det. Og hvad ved I om, hvad indekattene vil? I kan jo prøve at tage min perser med ud og se hvad hun siger til det. Hun vil blive bange og gemme sig, klage og vil med op på anden sal igen. Her er nemlig mad og varme, alt hendes legetøj, kradsetræ og jeg bruger meget af min tid på at lege med hende. Det er helt forkert af folk at lukke en perserkat ud i det fri - de har det ikke som huskatte med at kan finde hjem igen. Et meget godt eksempel på en kat, som absolut IKKE har lyst til at blive "naturlig" udekat.


  • #13   12. nov 2008 Ja der er stor foskel på hvordan folk takler det at miste et dyr...
    Da vi måtte af med vores lille Triton, ville jeg slet ikke bære at få en anden kat, da det jo ikke var ham... Men efter ca. 5 måneder, synes jeg at der manglede liv i huset, og derfor adopterede vi Walther og Carlo ...



  • #14   12. nov 2008 En skriver "Det er ikke bilisten der skal have hug, det er ejeren".
    Jeg kan ikke være mere enig.
    Det kan da aldrig nogensinde blive påduttet bilisten at finde frem til hvor katten bor.
    Jeg må være ærlig, kører jeg, gud forbyde det, nogensinde en kat over, så gider jeg bestemt ikke finde frem til ejeren. Det skulle da lige være for at give en skideballe over den stakkels kats død, ejerens uansvarlighed og mit livs største chok. Og hvor umådeligt ked af det jeg ville være over det.
    Mine katte har det godt, og trives bedst som indekatte.

    I sommers hoppede Johnson ud af vinduet i vores kolonihave. Der er en kæmpe mark ved siden af som han var ude og vende på, før han spænede direkte tilbage i haven, og ind gennem døren. Jeg aede ham, mens jeg græd og græd, alene ved tanken om hvad der kunne have været sket med ham hvis han var løbet op på vejen, og glæden over at han havde alle muligheder, men vendte om og løb ind.
    Det er IKKE synd at have indekatte, hvis katten aldrig har været udekat. Så længe katten har nok at give sig til. "En aktiv kat er en sund kat", helt enig, og gudskelov kan en kat være aktiv uden at være fritløbende.

    Det er heller ikke synd at have en kat med ud i sele. Hvis man kan se på katten at den nyder det, så er det jo kun godt.

    Og så er jeg enig med Anne R. Ingen kan bilde mig ind, at hvis en kat kunn træffe valget, ville den hellere leve frit, med den enorme risiko for at blive dræbt, lemlæstet og i det hele taget tilskadekomme på de mest grusomme og smertefulde måder, end at leve et trygt liv indenfor, med masser af mad, kærlighed og sjov. Men, som Mille skriver, en sammenligning helt uden hold. Som nogen også skriver, så skal sammenligningen være med et barn. Og dem holder man da ved gud også inde.


  • #15   12. nov 2008 fuldstændig ening med Rikke A. elsker begge mine katte og vil tudbrøle den dag de kke længere er her.

    men katte er katte og de er deres egne. vi har dem kun til låns. hvis e ike vil være ved os mere finder de et nyt sted at bo. sån er en kat.

    med det mener jeg at vi ikke skal pakke den ind i vat.

    katte er frie dyr og skal helst kunne gå ind og udsom de vil. og når når de vil.


  • #16   12. nov 2008 Jeg elsker mine katte... simpelthen.... og det er derfor jeg personligt ikke vil lade dem løbe løse, med risikoen for b.la at blive kørt over og ligge og lide på en eller anden vej.

    Jeg kan forstå hvorfor nogle mener de vil have deres katte skal have et "naturligt" liv og løbe rundt ude og hygge sig. men synes ikke at hvis katten ike har prøvet at gå ude før kan den ikke savne det.


  • #17   12. nov 2008 Jeg har katte i stor indhegnet have og kunne ikke drømme om at have fritløbende katte mere, dertil er der alt for mange farer der lurer. Da jeg var barne havde kun få husstande biler, nu har de fleste både 2 og 3 biler, der er også stor risiko for at ens kat kan blive lukket inde i et udhus eller garage i lang tid og risikere en lang og pinefuld død. De kan blive ofre for kattehadere, hunde osv.

    Desuden kan jeg ikke se hvorfor mine kæledyr skulle ligge andre mennesker til last som ikke har samme passion over for katte som jeg har. Nogle mennesker vil blive flintrende gale, hvis en kat en sommerdag smutter ind i deres bolig, fordi terassedøren står åben f.eks. Andre kan ikke fordrage kattepoter på deres biler, andre igen vil ikke have kattebæ i deres haver osv. Desuden undgår man også ens kat kommer flået og forrevet hjem fra slagsmål med andre katte.

    Mine katte lider bestemt ingen nød fordi de ikke har et kæmpe territorium og mine kan både fange fugle og mus og insekter hvis det er det de ønsker.


  • #18   13. nov 2008 nu har begge mine været "frie" katte som i kalder det, altid. dvs. at når de har vist lysten til at komme ud har de fået lov. ved dem begge har tiden været der da de har været omkring et halvt år.

    sofus kom da også hjem en aften sidste sommer og var da noget ved siden af sig selv. jeg løftede ham og han skreg rigtig hjerte skærende hvorefter jeg kører en hånd ned af hans mave og kan mærke at jeg gået hul på ham.

    da vi ser efter har skåret et kryds i hans mave. han kommer til dyrlægen og blivet syet. han var frisk dagen efter. selvfølgelig kom han først ud efter et par dage da det jo lige skal have tid til at gro sammen, men ugen efer var han ude sm han plejer. og vi kunne mærke på ham at han havde længtes efter at være ude.

    det var en grim oplevelse, men come on. det er 1 ud 1000 der kunne finde på sådan noget. uheldigt er det at min kat blev udsat for sådan noget, men han har i sit sind ikke taget skade. stadig rigtig glad når der er gæster nye som gamle.

    og de fleste mennesker er ligeglade med potespor på bilerne. og katte skal nok fytte sig hvis der kommer en bil.

    skal vi måske sætte hegn op langs landevejene så rævene ikke bliver kørt over? det er de klogeste der overlever. det er hårdt sagt. jeg ved det.

    jeg ved også at jeg nu sikkert får en masse hade beskeder, men.

    jeg respektere at i vælger at have hegn om jeres have, men det kommer vialdrig til at få.


  • #19   13. nov 2008 Ja hvis du kalder det at ca 70.000 katte mister livet til biler hvert år, for at katte flytter sig for biler, sååå.... Og det er KUN til biler, sygdomme, uønskede killinger som druknes eller andet, jægere, psykopater og ligegyldighed er ikke engang med i det regnestykke...

    Der er siden indlægget blev oprettet, kørt 208 katte over....det MÅ da gi stof til eftertanke??

    Katten har al for lav status, for det ville aldrig kunne ske for nogle af vore andre tamdyr


  • #20   13. nov 2008 jeg er enig i at der findes mange mystiske mennesker i verden, men mine katte skal bare ikke lukkes inde i min have. d er ud flere timer hver dag og har været det i 2 år nu. 1 gang har vi oplevet noget. det skal lige siges at jeg indtil for 14 dage siden boede overfor banegården.

Kommentér på:
Vi får da bare en ny......

Annonce