Mad til meget gammel og nu tynd "vildkat" Mad til meget gammel og nu tynd "vildkat"
VI har i 15 år haft et par vildkatte til at spise hos os og sove i bryggers eller andre steder hvor vores egne katte kan komme ind og det er helt ok og de føles som vores. Vi kan dog ikke komme i nærheden af dem og det respekterer vi.
Vi må gerne fodre dem og vi har sørget for kradsetræer m.v. hvor de vælger at sove (de er ufattelig kære og er altid sammen - sover sammen og løber også ude sammen.
De er nu begge så gamle at de hører ufatteligt dårligt - vi kan gå lige ved siden af dem og de hører intet og jeg er naturligvis bekymret men de klarer sig indtil videre.
Pigen er blevet meget tynd og spiser meget og tage hende til dyrlægen er nærmest umuligt men hvilket foder kan jeg forsøge for at se om hun så tager på ??
Gode råd modtaget med kyshånd
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.280
Hvis vi nu siger, at hun er rask, men bare tynd, så har jeg (måske) opskriften, for jeg har en ældre kat der i lang tid tabte sig og er nu begyndt at tage på
Jeg har altid fodret med Royal Canin og han er blevet glad for Sensible.
Outdoor er der også gods i og endelig killingefoder.
Men fint at du får dyrlægen indover, men det kan altså bare skyldes alderdom
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 8 Emner: 5 Svar: 74
aug 2010
Jeg havde i maaange år en fertil hankat der boede i et hus udenfor og spiste udenfor. Han blev mindst 16 år
Han så dyrlægen første gang da han skulle aflives (under køkkenbordet) fordi han slingrede.
Så jeg forstår godt, at du er tilbageholdende.
Dog kan det være at din dyrlæge undtagelsesvist vil udlevere en tablet, så den falder i søvn inden du lægger den ind i buret. Det kræver dog at du har en præcis aftale.
Jeg mener at det hed Plegicil.
feb 2014
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
Jeg vil bare sige, at det er jeres katte
feb 2014
aug 2010
JA!
Det kan da godt være at de bliver kørt ned (gud forbyde det) men når de er gamle er de nok også noget inaktive....
Det er desværre den risiko der er ved at have fritløbere.
Den ovennævnte kat var i de senere år en håndtam vildkat, men han var så hysterisk, så der var kun andre udvalgte der kom til madskålene
Han startede med at komme hos mig i sine uge år og flyttede skam med, da jeg flyttede et par hundrede meter væk (i fugleflugt).
Ham glemmer jeg vist aldrig
feb 2014
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
Jeg er 100% sikker på du gør det som er bedst for dem
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Det må være en svær tid I, som foderværter, går i møde. Hvad angår eventuelle dyrlægebesøg synes jeg, at det vil være synd at trække dem igennem undersøgelser og behandlinger.
Men det kan jo blive nødvendigt med dyrlæge for et sidste farvel, og da tænker jeg som Vildkattene, at det vil være en god ide med en beroligende pille. Dog kan de piller vist virke modsat på nogle katte, så det er ikke nødvendigvis en løsning
Måske kunne du tage en snak med dyrlægen om hvordan og hvorledes med det hele, så man er en smule forberedt. Måske kunne man prøve med ½"testpille" for at teste hvordan det virker på katten. Jeg kan næsten ikke se hvordan man skal kunne få en ikke- håndtam kat i hænderne på en dyrlæge uden noget beroligende.
Sorry, har slet ikke forholdt mig til spørgsmålet om foder, men du finder nok ud af noget med det. Det er nok pga. alder (vel typisk noget med nyrerne) at hun taber sig, og jeg synes, at hun bare skal have noget at spise, som hun kan lide.
feb 2014
Når de ikke kan mere så kommer der en dyrlæge her og afliver - jeg håber jeg til den tid kan komme så tæt på at det ikke bliver alt for svært for dem men den tanke kan jeg slet ikke holde ud !!!!...
Jeg vil glædes over hver dag de er her og gøre hvad vi kan for dem - de er vores elskede vildkatte ....
Som jeg har døbt for mange år siden - hun hedder Prinsesse Zarabi og han hedder Prins Pjuske
aug 2010
Hvis du tænker Stesolid, så er de alt andet end beroligende!
Mickey (ham der tissede mig i hovedet) skulle have det og han fik kun 1 pille, for han hang oppe under loftet!!!
Nej det skal så absolut være udleveret og aftalt med en dyrlæge.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Vi kan håbe på en dejlig sommer mere til prinsen og prinsessen. Og at de så en dag sover stille ind sammen. Så heldig er de færreste, men håbe kan man jo...
Husk vildkattene -
Det, jeg fik at vide af min tidligere mobildyrlæge, var, at de beroligende piller, dyrlægerne typisk bruger, kan virke modsat på nogle katte. Og derfor mener jeg, at det kan være hensigtsmæssigt at teste virkningen på den enkelte kat, inden det virkelig gælder.
OG selvklart efter aftale med dyrlægen! (Håber da virkelig ikke, at mit indlæg kan læses som andet end det).
aug 2010
Nej selvfølgelig, jeg ville bare sikre mig, at andre der måske læste med ikke fik gode idéer
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 344 Katte: 1 Emner: 74 Svar: 1.424
Håber virkelig også de kan kan få en eller flere somre sammen endnu.
Da Tinka var killing fik hun RC British Shorthair kitten foder. Vi havde fået en ekstra sæk gratis, og havde derfor alt for meget. Vi forærede noget til nogle af vores venner, som havde en gammel meget tynd kat og en vildkat. Begge katte tog godt imod foderet. Den tynde kat tog på og begge katte fik flottere pels. Ikke at det vil hjælpe alle katte, det er jeg klar over.
.
Når den tid kommer.... Vi havde for 5 år siden en bengaler, som hverken dyrlægen eller vi kunne håndtere, idet hun havde udviklet ekstrem aggressivitet (lang historie..) og da vi måtte se i øjnene, at vi var nødt til at få hende aflivet, da fik vi flydende bedøvelse udleveret ved dyrlægen. Hun blev så sløv, at vi uden problemer kunne lægge hende i transportkassen. Ikke at det er det øjeblik i mit liv, som jeg er mest stolt af, men det var nødvendigt.
Dyrlægen tog ingen chancer (de havde set hende i hendes mest aggressive udgave) så de førte hende fra transportkassen ind i en særlig kasse, hvor de sikkert kunne aflive hende.
feb 2014
Jeg håber inderligt på flere somre men er bekymret for hende og deres utrolig dårlige hørsel (biler m.v. ) i dag gik jeg ned i rummet for at fodre og hun sad lige foran mig men selv om jeg kaldte for at lade hende vide jeg var der reagerede hun først da jeg kom mad i skålen
Mad til meget gammel og nu tynd "vildkat"