{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
564 visninger | Oprettet:

Mad til meget gammel og nu tynd "vildkat" {{forumTopicSubject}}

VI har i 15 år haft et par vildkatte til at spise hos os og sove i bryggers eller andre steder hvor vores egne katte kan komme ind og det er helt ok og de føles som vores. Vi kan dog ikke komme i nærheden af dem og det respekterer vi.

Vi må gerne fodre dem og vi har sørget for kradsetræer m.v. hvor de vælger at sove (de er ufattelig kære og er altid sammen - sover sammen og løber også ude sammen.

De er nu begge så gamle at de hører ufatteligt dårligt - vi kan gå lige ved siden af dem og de hører intet og jeg er naturligvis bekymret men de klarer sig indtil videre.

Pigen er blevet meget tynd og spiser meget og tage hende til dyrlægen er nærmest umuligt men hvilket foder kan jeg forsøge for at se om hun så tager på ??

Gode råd modtaget med kyshånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mad til meget gammel og nu tynd "vildkat"
  • #1   26. jan 2023 Når den er tynd trods god appetit, så er det en rigtig god idé at få dyrlægen til at tage en blodprøve for at se om der evt. er sukkersyge eller andet indblandet.

    Hvis vi nu siger, at hun er rask, men bare tynd, så har jeg (måske) opskriften, for jeg har en ældre kat der i lang tid tabte sig og er nu begyndt at tage på smiley

    Jeg har altid fodret med Royal Canin og han er blevet glad for Sensible.
    Outdoor er der også gods i og endelig killingefoder.

    Men fint at du får dyrlægen indover, men det kan altså bare skyldes alderdom smiley


  • #2   26. jan 2023 Husk Vildkattene - ja det kan jo sagtens være alderdommen - jeg er imponeret over hvor gamle de er blevet og tage hende til dyrlægen kan blive nødvendigt men vil meget gerne de "tør" være her og får så meget tillid til os som muligt og at indfange hende er ikke vejen i første omgang - tror jeg ikke - vil meget gerne prøve foder til at få hende i bedre stand - tænker hun nu får vådfoder for deres tænder ved jeg ikke hvor gode er - pt har jeg købt noget fra dyrlægen men det er kun til generelt helbred både til hunde og katte og vil gerne give noget med al den næring hun / de skal bruge smiley tusind tak for svar smiley

  • #3   26. jan 2023 Okay, så ved jeg at de ikke ligefrem er håndtamme - og tak fordi du tager dig af dem smiley

    Jeg havde i maaange år en fertil hankat der boede i et hus udenfor og spiste udenfor. Han blev mindst 16 år smiley
    Han så dyrlægen første gang da han skulle aflives (under køkkenbordet) fordi han slingrede.
    Så jeg forstår godt, at du er tilbageholdende.

    Dog kan det være at din dyrlæge undtagelsesvist vil udlevere en tablet, så den falder i søvn inden du lægger den ind i buret. Det kræver dog at du har en præcis aftale.
    Jeg mener at det hed Plegicil.


  • #4   26. jan 2023 Husk Vildkattene - tak og i lige måde smiley de er sammen konstant - putter i samme kurv og han holder om hende - og det har de gjort i alle årene - hun fik killinger for 10 år siden da tog vi hende til dyrlæge og fik hende steriliseret og ham kastreret og forsøgte om de ville være inde hvad de helt sikkert ikke ville - killingerne holdt også til her men er døde nu - forældrene holder ud og jeg vil gerne give dem et sted at v ære og håbe de er der mest hvor der er varme på der er kradsetræ og sovepladser og mad og vand - jeg kan prøve at få hende i bur til dyrlægen men har tænkt måske at få dyrlægen herud og se hende - nu er de mest i vores tilknyttede udhus på 17 m2 og der vil han kunne se hende (dem) og så kan han vurdere om hun skal videreundersøges - men i første omgang så en masse god mad smiley

  • #5   27. jan 2023 Godt vildkattene kan rådgive, for det har hun forstand på.
    Jeg vil bare sige, at det er jeres katte smiley de har adopteret jer, bor hos jer og spiser hos jer, og det er grunden til, at de er 15 år, også i lovens navn er det jeres katte, og det kan de være glade for.


  • #6   27. jan 2023 Jette L smiley Helt enig de er vores vi har fulgt dem så længe og de er flyttet ind i det rum på 17 m2 med kradsetræer m.v. vi har lavet til dem (plejer at være vores indendørs kats sted udested så der er også kattelem til huset derfra smiley I stedet har vi købt en Omlet kattegård til vores indendørs katte i stedet så "de gamle" kan få et sted hvor der også er en udegård på 15m2 med overdækning udenfor men vi lukker ikke døren til stedet som vi normalt har gjort med vores indekatte for de gamle skal stadig kunne gå ud i naturen for det må vi respektere de altså vil .... heldigvis kommer de her og vi kan få lov at se og følge dem - det som er udfordringen er hvad gør vi nu hvor hun er blevet så tynd og han stadig ser ud til at være i form ? men prøver lige nu noget fra dyrlægen der hedder Specific Intensive support vådfodder som de gerne spiser begge to - men jeg ved ikke om det er det der giver mest og bedst ... Egentlig ville jeg gerne have dem inde og holde styr på de ikke bliver kørt over eller lignende nu hvor de ikke rigtigt kan høre mere men det vil ikke være det de ønsker .... smiley

  • #7   27. jan 2023 Når man tager vildkatte til sig og øhhh.. jeg har ikke haft andet smiley :D, så er det bedst at respektere deres levevis.
    JA!
    Det kan da godt være at de bliver kørt ned (gud forbyde det) men når de er gamle er de nok også noget inaktive....
    Det er desværre den risiko der er ved at have fritløbere.
    Den ovennævnte kat var i de senere år en håndtam vildkat, men han var så hysterisk, så der var kun andre udvalgte der kom til madskålene smiley
    Han startede med at komme hos mig i sine uge år og flyttede skam med, da jeg flyttede et par hundrede meter væk (i fugleflugt).
    Ham glemmer jeg vist aldrig smiley


  • #8   27. jan 2023 Husk Vildkattene .... kan jeg så godt forstå - for de flytter ikke kun ind hos os de flytter også ind i vores hjerter smiley Jeg tror på dyr vælger ejer lige som vi vælger dyr og jeg er beæret over at de kommer når jeg kalder med mad - nu er hun begyndt at kalde når hun er sulten hvis skålen er ved at være tom og så kommer jeg med nye forsyninger .-) Jeg ved det er lånt tid og at de er blevet gamle sammen - De vil aldrig blive glemt smiley

  • #9   27. jan 2023 Ja jeg ville måske også nøjes med, at søge råd ved dyrlægen, for ??? Hvad tjener bedst en 15 år gammel, ikke håndtam, vildkat ???? Skal hun slæbes til dyrlæge, og hvad kan hun klare,,, når du ser det er nødvendigt, kan du måske få en dyrlæge ud, for at give hende fred, og så må du måske samtidig tage stilling til, og den gamle dreng kan undvære hende, eller de skal følges ad.
    Jeg er 100% sikker på du gør det som er bedst for dem smiley


  • #10   27. jan 2023 Jeg bliver virkelig rørt over at læse om de to gamle katte, der har været så helt utroligt heldige at møde så meget respekt og så fin omsorg. Hvor har de dog levet et skønt og værdigt katteliv i alle de mange år smiley . Gid alle katte var så heldige.

    Det må være en svær tid I, som foderværter, går i møde. Hvad angår eventuelle dyrlægebesøg synes jeg, at det vil være synd at trække dem igennem undersøgelser og behandlinger.
    Men det kan jo blive nødvendigt med dyrlæge for et sidste farvel, og da tænker jeg som Vildkattene, at det vil være en god ide med en beroligende pille. Dog kan de piller vist virke modsat på nogle katte, så det er ikke nødvendigvis en løsning smiley

    Måske kunne du tage en snak med dyrlægen om hvordan og hvorledes med det hele, så man er en smule forberedt. Måske kunne man prøve med ½"testpille" for at teste hvordan det virker på katten. Jeg kan næsten ikke se hvordan man skal kunne få en ikke- håndtam kat i hænderne på en dyrlæge uden noget beroligende.

    Sorry, har slet ikke forholdt mig til spørgsmålet om foder, men du finder nok ud af noget med det. Det er nok pga. alder (vel typisk noget med nyrerne) at hun taber sig, og jeg synes, at hun bare skal have noget at spise, som hun kan lide.


  • #11   27. jan 2023 Tinka - tak og ja det er til at tude over at jeg godt kan se den vej det går smiley jeg håber de begge får i al fald en sommer mere smiley og jeg kan slet ikke forestille mig den ene uden den anden men vi forsøger det bedste for dem begge ...

    Når de ikke kan mere så kommer der en dyrlæge her og afliver - jeg håber jeg til den tid kan komme så tæt på at det ikke bliver alt for svært for dem men den tanke kan jeg slet ikke holde ud !!!!...

    Jeg vil glædes over hver dag de er her og gøre hvad vi kan for dem - de er vores elskede vildkatte .... smiley

    Som jeg har døbt for mange år siden - hun hedder Prinsesse Zarabi og han hedder Prins Pjuske smiley


  • #12   27. jan 2023 Tinka:
    Hvis du tænker Stesolid, så er de alt andet end beroligende!
    Mickey (ham der tissede mig i hovedet) skulle have det og han fik kun 1 pille, for han hang oppe under loftet!!!

    Nej det skal så absolut være udleveret og aftalt med en dyrlæge.







  • #13   27. jan 2023 Marianne A - Ja, pyha, når det lakker mod enden, er der mange overvejelser om den tunge beslutning, som man jo nok kommer til at tage - og det bliver bestemt ikke nemmere, når det drejer sig om ikke-håndterbare katte.
    Vi kan håbe på en dejlig sommer mere til prinsen og prinsessen. Og at de så en dag sover stille ind sammen. Så heldig er de færreste, men håbe kan man jo...

    Husk vildkattene -
    Det, jeg fik at vide af min tidligere mobildyrlæge, var, at de beroligende piller, dyrlægerne typisk bruger, kan virke modsat på nogle katte. Og derfor mener jeg, at det kan være hensigtsmæssigt at teste virkningen på den enkelte kat, inden det virkelig gælder.
    OG selvklart efter aftale med dyrlægen! (Håber da virkelig ikke, at mit indlæg kan læses som andet end det).


  • #14   28. jan 2023 Tinka
    Nej selvfølgelig, jeg ville bare sikre mig, at andre der måske læste med ikke fik gode idéer smiley


  • #15   28. jan 2023 Dejligt at læse, hvordan dine katte har et skønt liv sammen og får så meget omsorg fra dig smiley
    Håber virkelig også de kan kan få en eller flere somre sammen endnu.

    Da Tinka var killing fik hun RC British Shorthair kitten foder. Vi havde fået en ekstra sæk gratis, og havde derfor alt for meget. Vi forærede noget til nogle af vores venner, som havde en gammel meget tynd kat og en vildkat. Begge katte tog godt imod foderet. Den tynde kat tog på og begge katte fik flottere pels. Ikke at det vil hjælpe alle katte, det er jeg klar over.
    .
    Når den tid kommer.... Vi havde for 5 år siden en bengaler, som hverken dyrlægen eller vi kunne håndtere, idet hun havde udviklet ekstrem aggressivitet (lang historie..) og da vi måtte se i øjnene, at vi var nødt til at få hende aflivet, da fik vi flydende bedøvelse udleveret ved dyrlægen. Hun blev så sløv, at vi uden problemer kunne lægge hende i transportkassen. Ikke at det er det øjeblik i mit liv, som jeg er mest stolt af, men det var nødvendigt.
    Dyrlægen tog ingen chancer (de havde set hende i hendes mest aggressive udgave) så de førte hende fra transportkassen ind i en særlig kasse, hvor de sikkert kunne aflive hende.


  • #16   28. jan 2023 Li Lot - tak jeg vil prøve RC British Shorthair kitten foder som vi jo har stående til Misja der er af den race smiley havde ikke tænkt på det foder så godt forslag.

    Jeg håber inderligt på flere somre men er bekymret for hende og deres utrolig dårlige hørsel (biler m.v. ) i dag gik jeg ned i rummet for at fodre og hun sad lige foran mig men selv om jeg kaldte for at lade hende vide jeg var der reagerede hun først da jeg kom mad i skålen smiley hun er ikke så bange længere for mig og i stedet for at stikke af fik jeg en løftet hale og så kom hun til madskålen - stadig med styr på hvor jeg er men håber inderligt hun bliver så tryg at jeg kan undersøge hende en dag og sikre hun er ok ... men efter så mange vilde år tror jeg det nu ikke - Prinsen var ude af rummet men var der tidligere i morges så begge har det godt lige nu smiley smiley


Kommentér på:
Mad til meget gammel og nu tynd "vildkat"

Annonce