{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
689 visninger | Oprettet:

Jordskælv - reagerede jeres katte? {{forumTopicSubject}}

Hos os rystede og knagede huset, og der var en høj rumlen. Både Marci og jeg blev noget forskrækkede, men jeg kunne ikke mærke noget på hende inden.

I radioen hørte jeg om en papegøje, der inden jordskælvet havde fløjet rundt og rundt i lejligheden, som om den vidste, der var noget på vej.

Reagerede jeres katte på det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jordskælv - reagerede jeres katte?
  • #1   16. dec 2008 Jordskælv? Erhm... Har jeg ikke hørt noget om?

Hvor kan jeg læse om det henne? smiley

• #2   16. dec 2008 På text-tv. Det var i morges kl. 6.20 på 4,7 richter med epicenter i Ystad i sydsverige.

• #3   16. dec 2008 Oh wow.... Tak!

Der sov jeg - Haha!

• #4   16. dec 2008 Jeg er fra Aalborg... Så ville nok ikke have mærket noget alligevel smiley

• #5   16. dec 2008 Hørte godt der havde været jordskælv - min mor ringede og vækkede mig for det var jo den helt store nyhed når nu hun havde mærket det hehe smiley

Men det med papegøjen - er der ikke nogen som siger at dyr opfatter tingene før vi gør??

Kan godt bare være det er en skrøne. Men man ved jo aldrig.. smiley

• #6   16. dec 2008 Det skulle efter sigende også have kunnet mærkes i Aalborg, men det var jo meget tidligt smiley

• #7   16. dec 2008 Der skulle efter sigende være mange eksempler på dyr, der har reageret kraftigt inden jordskælv. Jeg ved intet om det, men ville gerne høre, om der var nogen af jer, der havde observeret anderledes opførsel hos jeres katte.

• #8   16. dec 2008 hej fandt det her inde på geus hjemmeside så kan i/vi blive lidt klogere på hvordan det kan forkomme i DK fordi i realiteten ligger vi jo midt inde på en af de store plader;

Derfor har vi jordskælv
    Verdens store jordskælv opleves, hvor lithosfære pladerne støder sammen. Også inde midt på pladerne er der spændinger, som kan udløse små rystelser som for eksempel i Danmark.

Jordens overflade er dækket af omkring 10 store og mange små lithosfære plader, der som isflager på 50-200 km tykkelse bevæger sig lidt i forhold til hinanden. Bevægelserne er af størrelsesorden 1-10 centimeter pr år.

Jordskælv og vulkaner
    Det er i kanterne af disse plader, at de store jordskælv finder sted. I Californien skurrer pladerne sideværts imod hinanden. I Japan og Sydamerika støder pladerne mod hinanden. På Island bevæger pladerne sig væk fra hinanden og giver plads til nyt materiale nedefra, som kommer ud gennem de islandske vulkaner.

Jordskælv i Danmark
    Danmark ligger langt fra en pladegrænse. Derfor er der ingen større jordskælv i Danmark. Der er dog også inde i midten af en lithosfære plade spændinger i jordskorpen som kan udløse jordskælv.

Danmark bliver påvirket af, at de lithosfæriske plader forskyder sig. Hele Skandinavien hæver sig med ca. 1 cm om året, og det betyder, at Danmark vipper en smule. Samtidig bliver Danmark presset sammen fra nordvest og sydøst. Derfor kan der ske svage rystelser, hvor jordens skorpe er svag.

Jordskælv i Thy og Nordsjælland
    Sandsynligheden for at mærke jordrystelser er størst, hvis man bor i Thy i Vestjylland eller i Nordsjælland. Det er ud for Jyllands 'skulder' og i Kattegat nord for Sjælland, at der er størst sandsynlighed for jordskælv.

Små jordskælv
    De fleste jordskælv i Danmark er ikke kraftige nok til at blive følt af mennesker, da styrken kun ligger på mellem 1.5 og 4.5 på Richterskalaen. Kun et enkelt dansk jordskælv har i nyere tid forårsaget mindre skader på huse.

Udenlandske jordskælv
    De store ødelæggende jordskælv, som vi kender fra udlandet, måler typisk mellem 6 og 8 på Richterskalaen.

• #9   16. dec 2008 Nå da... Well... Jeg har sovet godt - Hehe smiley

Jeg ville ellers godt have prøvet det... Nu hvor det jo ikke var farligt...

• #10   16. dec 2008 Nej heldigvis ikke farligt, men meget underligt at opleve , og lidt skræmmende.

• #11   16. dec 2008 Kunne jeg godt forstille mig!

Men nøj... Sikke en oplevelse! Ærger mig lidt over, at jeg ikke var oppe...

• #12   16. dec 2008 Camilla:
    Det var interessante oplysninger, tak for det smiley

• #13   16. dec 2008 Lillepigen lå og puttede under dynen sammen med mig smiley Og vi vendte os bare om og sov videre.
    Min kæreste var noget mere urolig over, hvad der skete, men besluttede sig så for at sove videre, da vi andre ikke gad at reagere, hæhæ!
    Egentlig noget underligt noget sådan noget jordskælv... hvor må de være dybt ubehageligt at bo steder i verden, hvor det kan gå rigtig galt.

- Lene

• #14   16. dec 2008 Jeg bor i Aalborg - og hørte/mærkede intet, men min mand siger, at en møtrik som lå på gulvet i vores vinkælder, hoppede op og ned.... Der var ikke noget at mærke på kattene, de gloede bare mærkeligt min mand.

• #16   16. dec 2008 Bor ca. 60 km syd for Aalborg... og anede ikke, der havde været jordskælv, før jeg læste det lige før på TV2's hjemmeside...

Var godt nok på arbejde på daværende tidspunkt, men der var intet tegn på der var sket noget herhjemme, da jeg kom hjem ved 7.30 tiden.
    Kattene var rolige, og intet var væltet af borde eller hylder, eller noget andet tegn på, at noget var foregået i stil med jordskælv... :s

• #17   16. dec 2008 Rent geologisk er det fordi, at der er tre forskellige bølger som kommer af at jordskælv, p- og s- og l-bølger, og de første bølger der kommer hedder p-bølger.. De p-bølger kan ikke mærkes af mennesker, men ja dyr kan føle dem.

Min papegøje han opførte sig også utrygt lige inden det skete men har læst i dag, at flere oplevede at de ligefrem sad i bunden af buret.. Killingen den bevægede sig lidt rundt hos mig, men ved ikke om det bare var fordi han havde sovet ud.. smiley

• #18   16. dec 2008 Jeg bor tæt på Roskilde - jeg fik nyhederne på arbjedet. Jeg bemærkede ikke noget og kattene var rolige.

• #19   16. dec 2008 Jeg ku ikke mærke noget som helst, men thor farede rundt helt forstørret så var lidt ond og lukkede ham ude på badeværelset så jeg ku sove videre. Ved dog ikke om det var jordskælvet der fik ham til at reagere, for nogle gange får han bare et flip fare forstyrret rundt.

• #20   16. dec 2008 jeg bor i ishøj..mærkede ikke selv noget. men misserne gav sig til at styrte rundt og lege vilde tagfatlege. de er ellers aldrig vågne på det tidspunkt, de sover altid længe

• #21   17. dec 2008 Den kat og en skildpadde blev mast ihjel :o(

Håber at det gik hurtigt så de ikke led ...

Her var der intet at mærke på nogen af dyrene. De sov sødeligt sammen med mig på det tidspunkt :o)

• #22   17. dec 2008 Den = En

• #23   17. dec 2008 ja mine katte sprang op 30 sek inden

Kommentér på:
Jordskælv - reagerede jeres katte?

Annonce