{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
172 visninger | Oprettet:

Tørfoder {{forumTopicSubject}}

Kære Alle smiley

Hold da op, hvor har vi haft et hyr herhjemme med Sally smiley
Først gik hun fra vådfoderet og nægtede at røre det (dette gælder stadig), og så begyndte hun at spise langt mindre end normalt + hendes mave var vendt helt på hovedet med forstoppelse. Hun døjede med giardia som killing og har været på skånekost hele livet (3 år), da hendes mave aldrig er helt kommet i orden igen. Tilfældigt fik jeg noget nyt foder med hjem som gave, da jeg bestilte nogle katte ting fra en online forhandler. Og da hun i den periode havde hård mave, på trods af diverse probiotika, tænkte jeg, at det ikke gjorde noget at prøve noget nyt. Og hvor er jeg ked af, at jeg ikke har prøvet dét noget tidligere... Hendes mave begyndte at arte sig og den er helt fin nu, men hun spiste stadig ikke nok. Så op til dyrlægen med hende, og det viste sig, at hun havde tandsten og tandkødsbetændelse. Efter en tandrens og med hjælp fra lidt appetitvækkende, så spiser hun godt igen. Men nu er "problemet" så bare - hendes mave fungerer rigtig godt på det nye foder, der er kornfrit forresten. Men jeg kan læse mig lidt frem til, at der ikke er nok protein og fedt i? Ingredienslisten viser: Råprotein 30,0 %, Råfedt 13,0 % - i kan lige få linket:

https://brit-petfood.com/da/produkter/katte/496176-brit-care-cat-grain-free-indoor-anti-stress

Hun kan også godt et andet foder, hvor tallene er lidt højere, men dog ikke meget høje ift. hvad folk anbefaler; Råprotein 32%, Råfedt 18% - sætter lige linket ind:

https://www.alttilhundogkat.dk/naturea-naturals-cat-kitten-salmon-laks?gclid=CjwKCAjwu4WoBhBkEiwAojNdXlo6iQMxyYOq4GK42rq3GZKzwbnfhu73N2CbFSMueVzcgZu7jyHOChoCRG8QAvD_BwE

Sally er meeeget kræsen, og jeg har prøvet at købe andre mærker, såsom Purizon, hvor der er masser af protein og fedt i, men hun nægter at spise det. Og hun får jo ikke rigtig andre fedtkilder, da hendes "vådfoder" nu består af kogt kyllingebryst og til tider tun, som jo er ret fedtfattige. Jeg tænker stadig at prøve Orijen, men har næsten købt mig fattig denne måned af forskellige typer foder.

Hvad anbefaler I? Er det okay at køre hende på en blanding af de to fodertyper, eller skal jeg bare fortsætte med at prøve andre mærker, indtil jeg finder noget hun kan lide - og hvad hvis hun ikke kan lide andet foder?

Jeg håber I alle har en fantastisk dag og jeg takker for den gode vejledning herinde smiley

Kommentarer på:  Tørfoder
  • #1   14. sep Jeg har det egentlig sådan, at et dyr skal have det foder, som den kan lide og som maven er fin på. Så at der er lidt mindre fedt og protein i det foder, som hun fungerer fint på går nok smiley

• #2   14. sep Jeg køre oftest med flere typer foder ad gangen, så er det lettere at skifte, hvis du ikke kan få det sædvanlige.
    Jeg køre Orijen som hovedfoder, det har mine altid trivedes med, men det kan være noget andet med din, jeg ville købe små prøvepakker, af det du vil prøve, og start med at bruge det som godbidder, vil katten spise det, og maven ikke reagere, så kan du prøve at køre det langsomt ind, som en del af fodret.
    Jeg syntes jo om foder uden korn og med masser af kød, purison ER kornfrit, men har en stor mængde kartoffelmel i stedet for, Røde tog voldsomt på, på kort tid, og har så været på “slankekur” lige siden, måske vil din kat trives på det? Eller bare som en del af tørkosten, det er et evigt prøven sig frem, for din kat er ikke helt som mine eller nogen andens.
    Det med animalsk protein og fedt kan jo også reguleres med vådkosten, hvis din kat kan lide noget, generelt er der fint med kød i meget vådkost, men det kan knibe med fedt, hvis du vælger tør og våd med lam, vil der som regel være lidt mere fedt i, mine spiser ikke lam smiley
    Mitti er jo en slank ældre herre, og han tigger smør, og det får han en lille klat af flere gange om ugen, Røde kommer sjældent når der er smør uddeling, men kommer han, så får han da også smiley

• #3   16. sep Q med indi-Bob: Okay, det er et godt perspektiv at have – jeg var bare bange for, at hun ikke ville få nok smiley Men vis hun trives, så skal man måske ikke være så bemymret smiley

Jette L, Røde og Mitti: Jeg tænkte også at køre flere fodertyper, da hun er meget kræsen. Og jeg havde fuldstændig overset kartoflen i Purizon – hun har ikke været glad for det, så det bliver under alle omstændigheder ikke det. Applaws har hun spist en smule af, så holder lidt øje med hendes afføring. Hun har lige afsluttet en antibiotika kur, der har været lidt dum ved maven, så må se hvordan det går her de næste par dage smiley Mht. fedt, så spiser hun slet ikke vådfoder, hun bryder sig ikke om konsistensen. Jeg må se hvordan det går med hendes vægt smiley

Findes der fiskeolie eller sådan noget til katte? Hvis man gerne vil sørge for, at de ikke taber sig eller får lidt mere på sidebenene?

• #4   16. sep Så længe din kat trives, og foderet er af ok god kvalitet, så klarer din kat sig nu nok smiley
    Dyrlæge skal nok sige til, hvis den ikke får det den skal. Så længe den holder vægten og "maven" er fin, så skal det nok gå.

• #5   17. sep Ja der findes olier til dyr, men det må du nok tale med dyrlægen om, før du prøver noget.
    Manne prøvede jeg flere slags til, han havde hudproblemer/ allergi, noget ville han ikke have og noget gjorde eksemen meget værre, så jeg foreslår du kun går i gang med det, hvis dyrlægen syntes det,

• #6   18. sep Åh ja, det skal vi ikke ud i smiley tusind tak for hjælpen smiley

Kommentér på:
Tørfoder

Annonce