11.245 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Min kat har fået sår igen igen... :-( Min kat har fået sår igen igen... :-(

Hej. smiley

Håber måske der er en eller flere herinde, der har et godt råd eller et foreslag til hvad dette kan skyldes smiley

Min ene kat Lucki, har igen igen, fået et sår i baghovedet. Det ligner meget eksem, som hun har krattet hul på. Hårene falder af i det område, muligvis fordi hun kløer i det smiley Hun har haft det før, hvor det var gentagene dyrlægebesøg (hvilket dette højst sansynlig også ender i, hvis det ikke er blevet pænere inden mandag) Men han kunne ikke finde ud af hvad det var, og mistænkte ringorm, men prøven var negativ for dette.! Men hun fik noget medicin der hedder : Itrafungol, som vist nok er mod ringorm. og dette havde en fantastisk effekt på hende smiley

Men er der nogen der kan have et foreslag om hvorfor hun måske får dette??

Hun har altid været en "svag" kat, og har haft øremider rigtig mange gange, men hvilket hun ikke har haft i over et år nu smiley Hun har altid været meget tynd (hvilket også kan ses på billeder af hende på profilen) men efter sterilisering, har hun dog endelig taget lidt på smiley Hun er indekat, så hun kan ikke blive smittet udefra.
Hun får RC at spise, men før hun fik dette, døjede hun også med disse sår smiley

Det var vist en ordentlig smøre jeg fik skrevet der.. hehe smiley Håber nogen af jer kan give et godt råd smiley

Og må jeg godt smøre såret i Helosan salve? da det klør rigtig meget på hende smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Monter lampe på badeværelse, og fjern gammel fastmonteret lampeudtag. 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 2.000 kr.
  • Udskiftning af køkkenbatteri 1.000 kr.
  • Have mand 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min kat har fået sår igen igen... :-(
  • #1   10. jan 2009 sår uden nogen logisk grund kan være mange ting. kunne bl.a være ringorm sådan som din lge forselår. det kan være foderallergi, stress hvor hun kradser/slikker meget samme sted og jo mere hun kradser jo værre bliver det. eller det kan være en immunforsvarsdefekt. det kan være svært at sige.
    så jeg ville nok kontakte en dyrlæge med speciale i hudsygdomme, min gwen havde en masse små sår der viste sig at være hudbetændelse, det gik væk ved at hun fik antibiotika til betændelsen og prednisolon for at fjerne kløen.

• #2   10. jan 2009 jeg ringer også til dyrlægen på mandag, så jeg kan få noget nyt af det hun fik sidst, da det hjalp så godt og hurtigt smiley Men må jeg godt smøre det i helosan indtil da?? for det klør jo på hende, og det er synd smiley

• #3   10. jan 2009 og jeg har nemlig en fornemmelse af at der er hendes imunforsvar, da hun var yngre døjede hun også MEGA meget med øremider, sår, vægten, forkølelse osv..

• #4   10. jan 2009 jeg tror bare hun vil slikke helosan af, du må nok vente med at gøre noget til du har været hos dyrlægen. der findes dyrlæger med speciale i hudlidelser, jeg ville finde sådan en på nettet i dit nærområde og henvende mig der.

• #5   10. jan 2009 Det kan også være granulom som er en immundefekt, dvs. at hendes immunforsvar angriber hende selv.

Det kan også være en immundefekt der hedder granulom. Det starter som regel med nogen knopper som hurtigt brister og bliver til sår. Disse sår kan på meget kort tid brede sig og blive meget store (her snakker jeg om få dage). Hvis det er det, kræver det en tur til dr.dyr som vil behandle katten for det. Min Baloo har haft det et par gange og dyrlægen har behandlet det med depomedkol. Det er nu 2 år siden han har haft det sidst, hvor imod min mors kat får det tilbagevendende hver måned, hvis hun ikke får medicin for det.

Jeg har fundet lidt mere om det her: http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=959/sprog=1/grp=2/menu=9/

• #6   10. jan 2009 det ligner meget menneskelig eksem når det starter, sådan lidt knoppet agtigt.. og så klør det fuldstændig vanvittig... det plejer at virke godt det medicin hun plejer at få, så tror jeg holder mig til det afhængig af hvad dyrlægen siger self. smiley ringer også på mandag, så hun kan komme derover, for sidste gang tog det kun 3 dage mex, inden det var på størrelse med en femmer. smiley

• #7   10. jan 2009 Det lyder som granulom for det ligner nemlig eksem og breder sig hurtigt til et stort sår.

Men god bedring med hende.

• #8   10. jan 2009 tak skal du have smiley Jeg må lige prøve at hører dyrelægen om det kan være det, for det vil godt nok være rart hvis vi kan finde ud af hvad det er der generer hendes hud sådan smiley

• #9   10. jan 2009 Og 1000 tak, til alle der har svaret smiley skal nok lige følge op på det smiley

• #11   11. jan 2009 Felis:

Øremider har hun ikke haft i et år eller halvanden, det havde hun to gange da hun var "killing" og grunden til hun fik det igen, var at der åbenbart havde siddet noget tilbage efter første gang smiley

Ringorm var også dyrelægens første mistanke sidste gang, og der havde jeg begge to med dernede, men begge blev undersøgt i hovede og ende, men det var kun Lucki der havde det store sår (dengang var det på størrelse med en femkrone) og testene for ringorm var negative, og han kunne ikke finde ud af hvad det var... derfor var det også lidt et skud i tågen at han gav hende det medicin, men det var noget med at det var bredspektret og muligvis kunne hjælpe hende, hvilket det gjorde meget hurtigt, og hun har ikke haft noget i et år.

Hun får kun RC - tørkost og vand. Hun har prøvet at få diverse former for potions-poser (smat-mad --- kan ikke huske navnet) men hun er den mest kræsne kat jeg nogen siden har set.. hun vil ikke engang have rejer.. hehe smiley
    Hun har næsten taget et kilo på efter hun er begyndt på RC og er blevet steriliseret, så hun er kommet til at se rigtig godt ud.. smiley Dengang hun fik det første sår, fik hun et andet mærke, så tror ikke det er kosten.

Det er heldigvis ikke åbent, endnu, men hun kratter selvfølgelig som gal i perioder, og prøver at aflede hende lidt fra det med noget legetøj. Men det er jo også klart når det kløer sådan.

Dyrelægen var ved at rive håret af sig selv sidste gang, da alle hudprøver var negative... Men ringer til ham i morgen, så må han undersøge hende igen, så hun kan komme i behandling hurtigst muligt!! smiley

• #12   12. jan 2009 Så har vi snakket med dyrelægen. Han har afvist at det kunne være det der Granulom. Men at hun er bærer af en svamp (ligesom vi kan værer af forkølelsessår, selvom det er en virus) og at det kan være svært for hende måske at få det helt i bund under en behandling. smiley Men nu er behandlingen opstartet, så håber på at det snart er pænt igen smiley

• Anne N
    Anne N Tilmeldt:
    jan 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #13   23. jan 2018 Tusind tak for sådan et detaljeret opslag.

Min kat har fuldstændig samme mønster.
    Hun havde øremider som killing, og pludselig får hun grimt eksem lignende sår der irriterer hende.
    Hun er meget lille i størrelse og ranglet + døjer med vægten.

Din tråd åbnede lidt op for mig. I dag var jeg til dyrelæge der med det samme tænkte ringorm og tog en prøve der skal til dyrkning. Og jeg synes personligt det slet ikke ligner ringorm

Kommentér på:
Min kat har fået sår igen igen... :-(

Annonce