{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
685 visninger | Oprettet:

Ragdoll; Har ramt muren - ved ik hvad jeg skal gøre med min kats høje energiniveau {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har en ragdoll på snart 11 måneder. Jeg skriver det her mens jeg sidder og tuder og har super meget ondt af mig selv og min kat også, fordi jeg reagerer så voldsomt.
Jeg er højgravid og mine hormoner kører rundt. Jeg har virkelig brug for råd, et velmenende råd eller andet. Jeg gør mit bedste, men ved snart ikke, hvad jeg mere kan gøre. smiley Håber folk er flinke..

Jeg har så gerne villet have både kat og barn, men pludselig bliver jeg så bange for, om det kan lade sig gøre. Skal føde om en måned. Fik kat inden jeg blev gravid, så det var altså ikke en irrationel beslutning også at få en kat, men noget, som vi tænkte kunne løse sig, da jeg så blev gravid.

Men det er sådan, at min ragdoll simpelthen har så meget energi og han er SÅ fræk- jeg ved godt, at det er ejernes "ansvar", men synes vi virkelig har prøvet det, vi kan og kender til. Jeg elsker ham enormt høj, min ragdoll, men på det seneste er det som om, at hans energiniveau er gået fra 70 - 200%.

Han miaver på livet løs og hvis jeg ignorerer det og ikke giver det opmærksomhed, hopper han op på ting, han VED han ikke må og SPURTER væk, når jeg går hen mod ham. Han får "zoomies" op til 4 timer om dagen og jeg kan snart ik følge med mere. Jeg er mere hjemme pga. barsel og ved ik, om det kan have noget med det at gøre, men er seriøst bange for at gå ned med angst eller stress over hvor voldsomt, jeg synes det er. Han har også tidspunkter, hvor han er rolig og sover osv. Men synes det er meget mindre end før-
Nu har vi fået ham kastreret og han har haft krave på, hvilket self var irriterende for ham. Han fik den af i går, og synes han er blevet meget mere vild af hele den proces. Der er også kun gået 1 uge.

Jeg "savner" bare så meget som det var før- Synes for 1-2 måneder siden, at det var lettere. Han havde stadig perioder, hvor han var vild og legesyg, som en killing er og det kunne jeg sagtens håndtere. Synes bare det er blevet alt for meget nu og ved ikke, hvad jeg skal gøre af mig selv. Jeg har ikke lyst til bare at give ham til nogle andre, da jeg jo virkelig holder meget af min kat. Han er indekat, men er ude i snor en gang imellem. Han har aldrig kendt til andet. Den race har vi læst, er bedst som indekat.

Håber I kan hjælpe eller måske bare sige, at det nok skal gå. Jeg er så ked af det og magtesløs. Tror også lige, at denne aften er lidt hård.
Jeg er bange for at sige det til dyrelægen, for føler hun dømte mig lidt på, at han var en indekat og er bange for, om hun siger, han skal være ude. Min gamle kat blev kørt over, og jeg er bange for det sker igen. Vi har kradsetræ og en masse legetøj til ham og gør alt hvad vi kan for at stimulere ham selvfølgelig.

Kh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ragdoll; Har ramt muren - ved ik hvad jeg skal gøre med min kats høje energiniveau
  • #1   2. feb Det skal nok gå over igen. Han er kommet i lømmelalderen nu - teenager så det batter
    og nej kan godt forestille mig at når du så er højgravid og med en ung dreng, som bare er alle steder, så kan det hele godt syntes at være noget l...

    Mit bedste råd vil være at finde en lømmel til ham. Hvis du har mulighed for at have to, så vil du også have mere ro til babyen. Og med to drenge som kan bruge energien sammen i stedet for at du skal have det dårligt
    selvfølgelig skal han da ikke udenfor. Har selv løbegård til mine 13 - vil ikke have dem kørt ned

    når man har indekat, så er den bedste løsning faktisk at have to. De bliver ikke mindre selskabelige overfor en.Men de vil lege og bruge energien sammen, og dermed ville du også have mere tid i overskud til babyen

    Dog bør du overveje at få en ungkat i samme alder som ham du har nu. Lad være med at få en killing, for det vil du ikke have overskud til med en baby i huset
    så er det bedre med en 1 års

    men som sagt, så skal det nok gå.
    Lige nu er dine homoner jo helt oppe og ringe. Katten er i lømmealderen så derfor er livet ikke sjovt pt
    han vokser sig heldigvis fra det. på et tidspunkt


  • #2   2. feb Tak. Det hjalp lige at høre, at det går over og det ikke er min kat, der er noget galt med.
    Havde nok lige brug for et "skriftligt" kram, for er lidt træt af at ytre mine bekymringer over for min mand, for han bliver jo også ked af det. Lige pt kan vi ikke overskue at anskaffe endnu en kat, når termin er om en måned. Det har vi nok ikke råd eller overskud til desværre, og synes det virker for voldsomt, at min kat skal møde både baby og ny kat, selvom det er et godt råd. Havde der været 6 måneder til, var det noget andet.
    Jeg håber bare sådan, at vi ik skal finde et nyt hjem til min lille mand smiley Det kan gøre mig meget ked af det af at tænke på det. Men samtidig er jeg også ret bange for, hvordan han reagerer når baby kommer - så tror også det fylder enormt meget, når han får energi-udbrud/zoomies og fx miaver eller "puffer" til babyens vugge, som vi har hængt op. Så tænker jeg: hvad kan han ikke gøre med babyen?
    Men ved godt, at det er en ukendt situation, jeg ikke kan ændre på eller gøre noget ved lige nu.
    Har altid kun haft voksen eller gamle katte, som vi har adopteret sent i livet. (havde en ung kat, da jeg var et lille barn, men det husker jeg ikke) . Er det normal adfærd omkring 1 års alderen for ragdolls?


  • #3   3. feb En legekammerat til ham behøver ikke at være en anden Ragdoll. Det kan også være en huskat fra internat. Men husk drenge leger bedst med drenge.

    Slap af og glæd dig til babyen. Få din mand til at lege med katten. Han er teen nu, og som med børn, kan de være lidt uregerlig i den alder.

    Har i evt mulighed for at lave en løbegård, han kan krudtet af i?

    Mine katte undgik altid vores børn. Ja, de kunne godt ligge i deres seng eller barnevogn, når barnet ikke lå der, men det har for os aldrig været et problem med to katte, en hvalp og to små børn på samme tid.

    Man kan spekulere sig syg. Giv nu katten en chance, før i overveje at afskaffe den. Jeg har som opdrætter desværre oplevet den panik hos købere af katte fra mig et par gange. Men som sagt er den helt unødvendig.

    Jeg har blandt andet haft en børnefamilie med 4 børn, hvor den yngste var i kravle, hive og flå stadiet, hvor køber var bange for, at en hankat ville blive for stor og voldsom sammen med et lille barn. De fik en hankat og var bare så glade for ham allesammen.


  • #4   3. feb Umildbart lyder det ikke som en Ragdoll?

    Mon den har stamtavle? For det lyder ret meget som om i har købt katten i sækken og mere fået en almindelig huskat med "Ragdoll-frakke"

    Når det så er sagt så tænker jeg:
    1. En legekammerart til ham.
    2. Du er meget mere hjemme så derfor du syntes han er voldsom nu.
    3. Mulighed for indhegnet have eller andet. For hvis han ikke er Ragdoll kan det nok desværre sagtes være han ikke egner sig som fuld indekat.
    Ragdollracen er avlen i generationer efter generationer hvor man selektere efter de gode individer.
    Det gør de tavleløse ikke, de selektere kun på udseende. Så derfor du ikke får det sind du forventer.

    Og nej det er ikke for at starte en diskussion med tavle vs ik. Men tænker du skal læse mere om huskattekillinger i stedet for at forvente Ragdoll-adfærd fra ham. Det tror jeg vil være en god start smiley

    Og så MEGET mere aktivering.
    Der fåes flere interaktive legetøj man kan købe som med batteri kan bevæge sig af sig selv og derved underholde katten.


  • #5   3. feb Btw. Jeg har selv 5 Ragdolls hjemme.
    3 af dem er mellem 6 og 8 mdr. og jeg er også gravid.
    Det ser jeg slet intet problem i, men jeg ved også godt der er stor forskel på om de har en legekammerart i den alder.
    Det kan virkelig gøre en KÆMPE forskel.


  • #7   3. feb det kommer selvfølgelig til at gå det hele
    lad ham være med så han ikke bliver holdt udenfor. lad ham undersøge tingene efterhånden som de bliver sat frem
    lad din mand overtage at lege med katten. Og han skal altså køres træt mindst 1 gang om dagen. Så han skal forvente at bruge mindst 30 min med leg - tjek evt "my cat from Hell" her findes mange gode råd til at gøre katten træls og mere fornuftig. Tror også at det vil give dig mere ro, også fordi katten får brugt sin energi på noget andet end at lave ballade

    en løbegård eller anden luftemulighed vil også være en god ide https://www.katteindhegning.dk/
    så kan han få nogle flere nye indtryk som også hjælper på hans energi

    men igen. Det skal nok komme til at gå godt
    skriv her inde hvis du/I har brug for det. vi er mange med katte - mange med både kat og børn.
    Har ikke selv børn, men er faster til 5 drenge. Har så selv 13 katte, som tager familieforøgelserne meget fint.
    har da også solgt en del katte til nybagte forældre, når de nu alligevel skulle gå hjemme, så kunne de lige så godt få en kat/eller to på samme tid- her var anbefalingen dog at man skulle vælge at få to voksne katte fremfor et par killinger. Killinger er jo lige som babyer,,,,

    kram herfra


Kommentér på:
Ragdoll; Har ramt muren - ved ik hvad jeg skal gøre med min kats høje energiniveau

Annonce