{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.093 visninger | Oprettet:

Fuglejagt??? {{forumTopicSubject}}

Min hunkat Avalon har lige for en halv time siden fanget en gærdesmutte. Hun kom ind i stuen med den, hvor jeg sidder med min dreng på 6 mdr. Jeg prøvede at komme hen til hende, for at kæle for hende og rose hende... Jeg plejer at give godbider, men havde ikke nogle.
Hun gik derefter ud i haven... med mig i hælende, men hun ville ikke have mig i nærheden. Jeg havde taget lidt godbider med, så hankatten Cody kom med det samme ;o) Så kom Avalon også hen, men hendes gærdesmutte fløj væk med det samme (heldigvis) og hun blev vildt fornærmet på mig.
De har allerede tilsammen udryddet en gærdesmutte-familie og en muse-familie. Plus diverse frøer og guldsmede, andre mus og en blåmejse...
Hvem havde troet det, om to 5-årige indekatte, som kun har kunnet komme ud siden juni sidste år? Og det var dyr de fangede inden for den første måned, som udekatte bare.

Jeg synes det er vildt synd, de stakkels dyr de. Men har hørt at katten kan tage psykisk skade af at man tager byttet fra dem. Men hvad skal jeg så gøre??? Dyrlægen siger også: "bare lad dem være katte"! Og det vil jeg da også gerne, men altså ;o) Stakkels små dyr. Gærdesmutterne laver forhåbentligt ikke deres rede SÅ langt nede ved jorden, næste sommer. Vi har ret mange fyrtræer i haven og en masse fugleliv mm. Men de tænker sig da vidst ikke om, mht. til farlige katte.

Jeg begyndte ret hurtigt at give dem en godbid, når de kom med små byttedyr, og så bære dyrene udenfor igen, hvis de bliver taget ind. De kommer jo som regel med deres bytte til os. Ad!

Hvad gør I når/ hvis jeres katte kommer med "gaver"??? Vores er som regel levende, når vi får dem... eller slikket helt til ukendelighed, og nærmest vendt med vrangen udaf :o(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fuglejagt???
  • #2   30. jan 2009 Tja jeg plejer at tage byttet fra mine katte. Er det "nyfanget" slipper jeg den løs igen, er det ikke afliver jeg byttet og giver det tilbage til katten.

    En dag jeg støvsugede på et værelse lå der et par fuglevinger på gulvet, resten var spist, troede jeg. Jeg støvsugede alle fjerene op efter at have fjernet vingerne og pludselig kunne jeg høre noget satte sig i mundstykket og blokerede... EWW det var gråspurvens hoved... det var altså ikke særlig lækkert.

    Jeg ved godt det er kattens natur at fange fugle og mus osv. men jeg kan altså ikke have de render her i huset og piner deres bytte til døde. Hvad jeg ikke ser har jeg ikke ondt af, men jeg vil ikke være vidne til det.


  • #4   30. jan 2009 Selvom det er naturlig adfærd så for de ikke ros får at fange fugle. Men heller ikke skæld ud tager den bare og enten smider den ud eller slipper den løs igen. De tager tit levende mus med ind (ulempen ved kattelem) også prøver vi at fange den før kattene.
    Hvis musen eller frøen er død når de kommer med dem, så får de lov at lege med dem indtil de taber interessen, men sætter altså grænsen når de spiser dem indendørs


  • #5   31. jan 2009 Puha, jeg er ikke så begejstret når katten fanger en fugl eller en mus. Men de får lov at beholde den, og så går jeg et andet sted hen og græmmer mig, hvor jeg ikke kan høre det lille dyrs piben...

    Havde engang en kat der konsekvent fangede svaler og efterlod dem på min hovedpude. Det var virkelig ulækkert, men jeg måtte leve med at rose katten, og så fjerne fuglen og vaske puden smiley

    Da jeg var lille havde vi en kat med killinger - hun var storjæger, og når hun kom hjem fra jagt med et eller andet miavede hun på en rigtig 'se-hva-mor-har-fundet-måde' - og så kom alle killingerne ræsende for at hjælpe mor med at dræbe det allerede døde bytte.

    Det var egentlig fedt at se naturlig katteadfærd og killingeopdragelse på den måde - på trods af al den død smiley


  • #6   31. jan 2009 det er deres natur smiley synes også det er lidt synd for de dyr mine katte spiser, men sådan er det...



  • #7   31. jan 2009 Øv, nu kom Avalon ind i stuen med en solsort. Og den var LEVENDE, og selvfølgelig slap den fri, så jeg havde fjer og fuglelort over det hele. Hun går helt "jagt-amok" lige nu.... det må være den lyse årstid, der vender tilbage?!
    Det er bare ikke fedt når man står der, med en lille baby på armen, og så skulle rydde op efter hende. Jeg åbnede en havedør og så fløj den heldigvis ud.
    Jeg kan bare ikke få mig selv til at slå byttet ihjæl....
    Det er OK, at de fanger dyr, jeg vil bare ikke have dem ind i huset. Og jeg HADER at rydde op efter deres jagt indenfor ;o)


Kommentér på:
Fuglejagt???

Annonce