3.214 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

klippe knorhår? klippe knorhår?

ja det vil jeg lige høre om da min Balou har et knor hår som stikker op i han øje. dyrlægen sagde at det vil automatisk rette sig da han fik hans skærm af, men nej det gør det ikke. man kan se at det gør ondt når det rammer øjet ..

kan man klippe det af?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  klippe knorhår?
  • #1   2. mar 2009 der er ikke nerver eller noget i dem?

• #2   2. mar 2009 Jo, det er der

• #3   2. mar 2009 Min Dino har et "knurhår" over det ene øje der vokser vildt og ned i øjet.
    Så det bliver klippet jævnligt og min fornemmelse er at der helt klart er følelse i det,for han gipper lige engang ved klippet...

• #4   3. mar 2009 Vores ene kat brændte hans da han kom fortæt på et starinlys, siden den dag havde han ikke særlig god balance og det sige at det skulle have noget at sige i sådanne sammenhæng.. Ved ikke om det passer, har bare mine egne erfaringer.

• #5   3. mar 2009 Du kan roligt klippe knurhåret af.
    Det gør IKKE ondt - Det gør jo heller ikke ondt på dig, når du bliver klippet.
    At det gipper i katten, skyldes sikkert lyden af saksen.

• #8   3. mar 2009 *Christina* V
    Balancen sidder i det indre øre, ligesom hos mennesker og andre dyr.

Katte har nogle små sensorer nede i hårsækken, ved hvert knurhår. Det er dér nerverne/ følelsen ligger og IKKE ude i selve knurhårene. Knurhårene er hule for, så vidt jeg ved, bedre at kunne opfange små bevægelser mm. nede i hårsækken.

Et lille udsnit fra min ene kattebog ;o):
    "Knurhår (varbørster), er meget bevægelige og følsomme overfor berøring. De vokser frem, mens killingen ligger i livmoderen. De fleste og længste varbørster findes på hagen og overlæben. De kan bøjes fremad, når katte hilser på hinanden, eller ligges bagud ned i pelsen, når katten slås eller spiser. Varbørster over øjnene eller på kinderne advarer om ting, der kan beskadige øjnene. Afstanden mellem knurhårenes spidser på hver side af ansigtet angiver den smalleste åbning, som katten kan passere uden besvær. Et sjette sæt varbørster peger bagud fra bagsiden af hvert forben."

• #9   3. mar 2009 Enig med Sandra og de andre. Du kan roligt klippe det/de hår der generer øjet, det tager katten ikke skade af.

Generelt skal man ikke klippe kattenes varbørster/knurhår men hvis enkelte generer bør man gøre det. Katte udskifter jo også jævnligt deres varbørster/knurhår.

Da jeg fik Bastian og Whisky havde deres mor totalt nedbarberet alle knurhår på begge. De så godt nok lidt spøjse ud men i dag har de de flotteste lange knurhår.

• #10   3. mar 2009 Selvfølgelig skal knurhårene ikke genere katten, og et enkelt kan vel ikke skade.
    Ellers synes jeg ikke man skal klippe knurhårene, katten bruger dem jo til at finde vej med.

• #11   3. mar 2009 Tror nu også du kan klippe det irriterende stykke af varhåret af.

Min Thomas fælder varhår nogen gange - ved ikke om det er normalt eller under en slåskamp/leg - men de ligger af og til underlige steder, som i mine lænestole (dér plejer han ikke at slås) og i kattebakken - har også fundet dem andre steder, der er mere normale "legepladser".

Nøjes evt. med at klippe den del af håret der irritere (det er under halvdelen regner jeg med?).

... jeg klipende engang alle knurhårene af min løvebamse da jeg var lille ='( var jeg så ked af, for de voksede jo ikke ud igen...

• #12   3. mar 2009 Mr. Yuri
    Hehe, stakkels løvebamse ;o)
    Det er vist meget normalt at fælde knurhår/ varhår, ligesom alt det andet pels skal de jo også skiftes ud. Jeg finder også ofte "gamle" knurhår rundt omkring i huset. Kattene elsker når man "kilder" dem i hovedet med et knurhår, som er faldet af ;o) Mine prøver at fange dem, hehe.

Nej, jeg synes heller ikke, at man skal klippe knurhårene af, medmindre det genere katten meget. Som i det her tilfælde, hvor det går ind i kattens øje. De bruger dem jo til at orientere sig med. De er der ikke for pyntens skyld ;o)

• #13   3. mar 2009 Meget moderlige hunkatte gnaver knurhårene af livlige killinger for at de skal forholde sig mere omkring hende.
    Klip du bare det/de hår der genere væk. Mine knækker tit knurhår i legen.

• #14   3. mar 2009 Nej, netop fordi de bruger dem til orientering syntes jeg ikke man skal fjerne den fra roden.

Men mener det er hult - så ved ikke om det ville give problemer for kattens styre-, balance-, orienterings- og "dodge"-evne.

(Kan ikke huske hvad dodge hedder på dansk)

• #15   3. mar 2009 Mine devon rex'er har ikke de fine lange knurhår som alle andre katte,men de har absolut ingen balanceproblemer og hopper fint rundt oppe og nede og balancere på stolerygge m.m.
    Så balancen sidder altså ikke alene i knurhårene smiley

• #16   3. mar 2009 Det kommer vel også an på kattens bygning?

For at sammenligne med en bil, så kan en bil jo sagtens klare sig uden en dims, som en hver anden bil (primært franske og italienske) ikke engang ville kunne starte hvis den manglede.

Ved I forresten hvordan man fordobler brugtvognværdien på en Peugeot? Fylder tanken helt op =D

• #17   3. mar 2009 Balancen sidder i det indre ØRE ;o) IKKE i knurhårene!

At "dodge" hedder på dansk " at undvige" ;o)

• #18   3. mar 2009 Tak for det =) Selvom jeg er dansk statsborger, født og opvokset i Danmark - og hedder noget så eksotisk som Jørgen - så glemmer jeg tit danske ord og må finde dem på engelsk før jeg kan finde det danske ord - og det går meget nemmere i selskab hvor man kan få lidt "hjælp" smiley

Ja det sidder i øret =) Men knurhårene fungere da som en form for ror og radar i en? Hvis man rør knurhårene forsøger katten at... undvige smiley ... der hvor den er.

Tro mig, havde fødder knurhår så ville det ikke gøre så ondt at rende rundt i mørke stuer ;D

• #19   3. mar 2009 Mr. Yuri
    Hehe, jeg har det på samme måde med det danske sprog. Tit husker jeg et ord på engelsk, men kan overhovedet ikke huske det danske ord, for det samme.

At undvige og balancere er ikke det samme. At undvige vil jo sige "ikke at støde ind i noget" og at balancere betyder "ikke at falde". Kort sagt ;o)

Men, man kan vel sige, at de to ting hænger sammen. det er svært at mangle én af de to evner!

• #20   3. mar 2009 Du kan sagtens klippe knorhår... Gør det selv ved mine egne 2 katte, hvis de bliver for lange. Og der sker IKKE noget de vokser fint ud igen. Man skal selvfølgelig kun gøre det når det er nødvendigt. Men bare rolig der sker intet. Klip den halvt ned og den vokser ud igen. Hilsen Janni

• #22   28. maj 2009 * Kasper og Emil *

Interessant, har dog ikke hørt at knurthårene hjælper med balancen, men der kommer jo så meget nyt - hvor har I læst det?

Jeg ahr hørt de bruges til at "opfange" lydbølger - og at fortælle katten om der er plads til den kan komme igennem f.eks. et hul

• #23   28. maj 2009 Knurhår er også "duft-fangere" på den måde, at de er bevægelige, så de samler duften og fører den hen tæt på næsen.

• #24   28. maj 2009 Citat fra et svar jeg skrev længere oppe i tråden:

"Balancen sidder i det<b> indre ØRE</b> ;o) <i>IKKE</b> i knurhårene!

Kommentér på:
klippe knorhår?

Annonce