3.214 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
21 Svar
klippe knorhår? klippe knorhår?
ja det vil jeg lige høre om da min Balou har et knor hår som stikker op i han øje. dyrlægen sagde at det vil automatisk rette sig da han fik hans skærm af, men nej det gør det ikke. man kan se at det gør ondt når det rammer øjet ..
kan man klippe det af?
0 synes godt om
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 89 Svar: 273
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 9 Emner: 38 Svar: 182
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.282
Så det bliver klippet jævnligt og min fornemmelse er at der helt klart er følelse i det,for han gipper lige engang ved klippet...
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 5 Emner: 86 Svar: 256
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Det gør IKKE ondt - Det gør jo heller ikke ondt på dig, når du bliver klippet.
At det gipper i katten, skyldes sikkert lyden af saksen.
dec 2006
Følger: 21 Følgere: 15 Katte: 4 Emner: 29 Svar: 488
Balancen sidder i det indre øre, ligesom hos mennesker og andre dyr.
Katte har nogle små sensorer nede i hårsækken, ved hvert knurhår. Det er dér nerverne/ følelsen ligger og IKKE ude i selve knurhårene. Knurhårene er hule for, så vidt jeg ved, bedre at kunne opfange små bevægelser mm. nede i hårsækken.
Et lille udsnit fra min ene kattebog ;o):
"Knurhår (varbørster), er meget bevægelige og følsomme overfor berøring. De vokser frem, mens killingen ligger i livmoderen. De fleste og længste varbørster findes på hagen og overlæben. De kan bøjes fremad, når katte hilser på hinanden, eller ligges bagud ned i pelsen, når katten slås eller spiser. Varbørster over øjnene eller på kinderne advarer om ting, der kan beskadige øjnene. Afstanden mellem knurhårenes spidser på hver side af ansigtet angiver den smalleste åbning, som katten kan passere uden besvær. Et sjette sæt varbørster peger bagud fra bagsiden af hvert forben."
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
Generelt skal man ikke klippe kattenes varbørster/knurhår men hvis enkelte generer bør man gøre det. Katte udskifter jo også jævnligt deres varbørster/knurhår.
Da jeg fik Bastian og Whisky havde deres mor totalt nedbarberet alle knurhår på begge. De så godt nok lidt spøjse ud men i dag har de de flotteste lange knurhår.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 10 Svar: 58
Ellers synes jeg ikke man skal klippe knurhårene, katten bruger dem jo til at finde vej med.
maj 2008
Følger: 11 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 19 Svar: 69
Min Thomas fælder varhår nogen gange - ved ikke om det er normalt eller under en slåskamp/leg - men de ligger af og til underlige steder, som i mine lænestole (dér plejer han ikke at slås) og i kattebakken - har også fundet dem andre steder, der er mere normale "legepladser".
Nøjes evt. med at klippe den del af håret der irritere (det er under halvdelen regner jeg med?).
... jeg klipende engang alle knurhårene af min løvebamse da jeg var lille ='( var jeg så ked af, for de voksede jo ikke ud igen...
dec 2006
Hehe, stakkels løvebamse ;o)
Det er vist meget normalt at fælde knurhår/ varhår, ligesom alt det andet pels skal de jo også skiftes ud. Jeg finder også ofte "gamle" knurhår rundt omkring i huset. Kattene elsker når man "kilder" dem i hovedet med et knurhår, som er faldet af ;o) Mine prøver at fange dem, hehe.
Nej, jeg synes heller ikke, at man skal klippe knurhårene af, medmindre det genere katten meget. Som i det her tilfælde, hvor det går ind i kattens øje. De bruger dem jo til at orientere sig med. De er der ikke for pyntens skyld ;o)
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 9 Katte: 3 Emner: 20 Svar: 196
Klip du bare det/de hår der genere væk. Mine knækker tit knurhår i legen.
maj 2008
Men mener det er hult - så ved ikke om det ville give problemer for kattens styre-, balance-, orienterings- og "dodge"-evne.
(Kan ikke huske hvad dodge hedder på dansk)
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.282
Så balancen sidder altså ikke alene i knurhårene
maj 2008
For at sammenligne med en bil, så kan en bil jo sagtens klare sig uden en dims, som en hver anden bil (primært franske og italienske) ikke engang ville kunne starte hvis den manglede.
Ved I forresten hvordan man fordobler brugtvognværdien på en Peugeot? Fylder tanken helt op =D
dec 2006
At "dodge" hedder på dansk " at undvige" ;o)
maj 2008
Ja det sidder i øret =) Men knurhårene fungere da som en form for ror og radar i en? Hvis man rør knurhårene forsøger katten at... undvige
Tro mig, havde fødder knurhår så ville det ikke gøre så ondt at rende rundt i mørke stuer ;D
dec 2006
Hehe, jeg har det på samme måde med det danske sprog. Tit husker jeg et ord på engelsk, men kan overhovedet ikke huske det danske ord, for det samme.
At undvige og balancere er ikke det samme. At undvige vil jo sige "ikke at støde ind i noget" og at balancere betyder "ikke at falde". Kort sagt ;o)
Men, man kan vel sige, at de to ting hænger sammen. det er svært at mangle én af de to evner!
mar 2009
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 8
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.013
Interessant, har dog ikke hørt at knurthårene hjælper med balancen, men der kommer jo så meget nyt - hvor har I læst det?
Jeg ahr hørt de bruges til at "opfange" lydbølger - og at fortælle katten om der er plads til den kan komme igennem f.eks. et hul
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
dec 2006
"Balancen sidder i det<b> indre ØRE</b> ;o) <i>IKKE</b> i knurhårene!
klippe knorhår?